لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ اعظم اعظمیان بیدگلی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه رهبری دانش ویتلا(2004)، سرمایه فکری بونتیس(2001) و سرمایه اجتماعی خیرخواه(2011) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری دانش 97/0، سرمایه فکری 89/0 و سرمایه اجتماعی 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی تک گروهی و معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در حد مطلوب قرار دارند. بین سرمایه اجتماعی با رهبری دانش، سرمایه فکری با رهبری دانش، سرمایه فکری با سرمایه اجتماعی و رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مدل ارتباطی رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی از برازش مطلوب برخوردار است. نتیجهگیری: برای توفیق بیشتر اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان توجه به عوامل نامحسوس رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدل ارتباطی آنها توصیه میشود.
فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ آرمان ویسی
چکیده
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ...
بیشتر
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مسیرهای پیشرفت شغلی شاین (1990)، بود. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، t تک نمونهای و تحلیل واریانس یک طرفه) استفادهشد.
یافتهها: 1- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بر وجود رابطه مثبت و معناداری بین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان در سطح (05/0α<) دلالت دارد. 2- نتایج آزمون آماری تی تک نمونهای نشانداد بین مؤلفههای تحقیق، تنها در میان چهار مؤلفه مسیرهای شغلی، امنیت - ثبات (001/0p= ،26/5t=) فنی/کارکردی (005/0p= ،19/4t=) خلاقیت (001/0p= ،8/5t=) و تنوع- چالش محض (03/0p= ،19/4t=) تفاوت معنیداری وجود دارد. 3- نتایج آزمون تی مستقل نشانداد که تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان از لحاظ وضعیت تأهل (05/0p= ،19/4r=) و جنسیت (05/0p= ،61/0r=) در سطح ( 05/0α<) وجود ندارد؛ همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد، تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان بر حسب سن (15/0p= ،75/1F=)، تحصیلات (98/0p= ،09/0F=) و سنوات خدمت (2/0p= ،5/1F=) وجود ندارد. تنها در مؤلفه محل خدمت (001/0p= ،82/1F=) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت بهتر است، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب میان مؤلفههای مسیر پیشرفت شغلی کارکنان، برای مؤلفههای فنی/ کارکردی، خلاقیت، تنوع و امنیت، اهمیت بیشتری قائل شوند.
زهرا سادات میرزا زاده؛ یاسر صفار
چکیده
چکیده:هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه ...
بیشتر
چکیده:هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001)، (92/0=α) انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، و دو رشتهای نقطهای، کلوموگروف اسمیرنوف، و رگرسیون دو متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش سازمانی و ابعاد آن (بینش استراتژی، چشمانداز مشترک، اتحاد و توافق، جرات و شهامت، کاربرد دانش و فشار عملکرد، میل به تغییر) با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شاخص هوش سازمانی، 69% از واریانس شاخص یادگیری سازمانی را تبیین کرد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که توسعه ابعاد هوش سازمانی در سازمان ها قدرت یادگیری سازمانی را افزایش خواهد داد.