آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از فناوریهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخصهای توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق بود. از نظر هدف کاربردی بود که به صورت کیفی اجرا شد.
روششناسی: الگوی حاکم بر پژوهش عملگرایی، استراتژی پژوهش، داده بنیاد با رویکرد گلیزر و منبع گردآوری دادهها، پیشینه تحقیقات و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان این پژوهش متشکل از ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخصهای توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق بود. از نظر هدف کاربردی بود که به صورت کیفی اجرا شد.
روششناسی: الگوی حاکم بر پژوهش عملگرایی، استراتژی پژوهش، داده بنیاد با رویکرد گلیزر و منبع گردآوری دادهها، پیشینه تحقیقات و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان این پژوهش متشکل از مدیران ارشد ورزش عراق، اعضاء فدراسیون و مدیران انجمن بسکتبال، اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی، مدیران باشگاههای بسکتبال، مربیان بسکتبال، داوران و ورزشکاران بودند. نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفت. مصاحبهها در نفر 15 به اشباع نظری رسید، ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاریها از نرمافزار مکس کیودا استفاده و مدل نهایی طراحی شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، انتخابی و نظری شناسایی شدند.
یافتهها: از تحلیل دادهها 68 مفهوم، 16 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شامل، مدیران و کارکنان (سازماندهی، برنامهریزی، مالی)، داوران (آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان (ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی) و مربیان (فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) به دست آمد.
نتیجهگیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت است و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء مییابد؛ همچنین بعد مربی که واسطه بین مدیریت و بازیکنان است و با نقش واسطهای در کسب موفقیت در میادین ورزشی نقش ویژهای دارد. داشتن اولویت در هدف برای بازیکنان در نتیجه تعامل با مدیریت و داشتن مربی خلاق و آموزش دیده حاصل میگردد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مسئولان ورزش با توجه و تمرکز بر روی منابع انسانی، ارتقاء سیستم آموزشی و نگهداشت افراد مستعد در جهت تحقق بخشیدن بسکتبال عراق تلاش نمایند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
رسول فرجی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ سپیده شبانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکردهای کیفی و کمی برای جمعآوری دادهها و دستیابی به اهداف استفاده شده است. در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با دوازده نفر متخصص انجام شد که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکردهای کیفی و کمی برای جمعآوری دادهها و دستیابی به اهداف استفاده شده است. در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با دوازده نفر متخصص انجام شد که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. در این مرحله، پرسشنامهای 17 گویهای طراحی شد که در مرحله کمی، 144 نفر شرکتکننده (شامل افسران پلیس، متخصصان و سازماندهندگان مسابقات فوتبال، مدیران استادیوم) به صورت تصادفی به آن پاسخ دادند. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، به ترتیب با استفاده از نرم افزارهای SPSS و لیزرل، برای تحلیل دادههای کمی و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد منابع انسانی (امنیتی و غیرامنیتی) یکی از عوامل مؤثر بر امنیت استادیومها است. آموزش کارکنان (05/0 P> و 45/13=t) و بررسی اعتبار و پیشینه آنها (05/0 P> و 78/10=t)، به ترتیب با بارهای عاملی 90/0 و 78/0، دو عامل فرعی مربوط به منابع انسانی هستند که در ارتقای امنیت استادیومها مؤثر میباشند. نتیجهگیری: منابع انسانی مشارکتکننده در برگزاری مسابقات فوتبال میبایست در طول عملیات مسابقه، نقش و مسئولیت خود در تأمین امینت استادیوم را درک نمایند. همچنین، منابع انسانی آموزشدیده و تأیید صلاحیتشده میتواند تأمین محیطی امن و ایمن برای تماشاگران، ورزشکاران و مسئولان حاضر در استادیوم را تضمین نماید.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و عملکرد شغلی بابین و بالس (2004) استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین پنج بعد حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد آموزش و توانمندسازی توان پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس استان گلستان با حمایت سازمانی مناسب از معلمان تربیت بدنی، به بهبود عملکرد شغلی این معلمان کمک نمایند.