مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
محمد کشتی دار؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ مسعود دارابی؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
چکیده
بررسی نظام پاسخگویی در ادارات تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی و طراحی مدل مدیریت بهرهوری مبتنی بر پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی ...
بیشتر
بررسی نظام پاسخگویی در ادارات تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی و طراحی مدل مدیریت بهرهوری مبتنی بر پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی رؤسا و معاونین اداره کل تربیتبدنی سازمان امور دانشجویی و کلیه رؤسا (86 نفر) و معاونین و کارشناسان ارشد ادارات تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (31 استان) بودند .در بخش کیفی تجزیهوتحلیل به روش تئوری زمینهای (نظریه داده بنیاد) سیستماتیک (الگوی پارادایمی استراوس و کوربین-1985) و در بخش کمی، پس از تدوین پرسشنامه محقق ساخته از یافتههای بخش کیفی و پس از تایید روایی سازه مبتنی بر تحلیل عامل تائیدی؛ به برازش مدل کمی استخراجشده مبتنی بر مدل یابی معادله ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسمارت PLS انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از شناسایی عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای مرتبط با مدل بهرهوری مبتنی بر نظام پاسخگویی بود.
نتیجه گیری: سازماندهی مجدد نظام اداری ادارت تربیتبدنی و مراکز آموزش عالی، توسعه پاسخگویی فردی و سازمانی، آموزش نیروی انسانی و شایستهسالاری در ادارت، توسعه فرهنگ پاسخگویی در سازمان و توجه به زیرساختها و جنبههای مالی از جمله پیشنهادهای کاربردی تحقیق به شمار میرود.
مهرداد محرم زاده؛ محمد سیوان نوری
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و بهرهوری نیروی انسانی سرمد و همکاران (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls.328 انجام شد.یافتهها: یافته های پژوهشی نشان داد تفکراستراتژیک (52/0r=) و چابکی سازمانی (428/0r=) به طور مستقیم بر بهرهوری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین تفکراستراتژیک اثر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (836/0r=) دارد. علاوه بر این مشخص گردید که تفکراستراتژیک بر بهرهوری سازمانی از طریق چابکی سازمانی اثر مثبت و معناداری (358/0r=) دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آیندهنگری، تفکر مفهومی، تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه کارکنان در کنار سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان می تواند منجر به بهبود بهرهوری کارکنان شود که باید از سوی مدیران ادارات ورزش و جوانان غرب کشور مورد توجه قرار گیرد..
غلامرضا شعبانی بهار؛ اکبر فریدفتحی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های دانشگاهی بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (900=N). با توجه به حداقل حجم نمونه کرجسی و مورگان 450 نفر از کارمندان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 398 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های دانشگاهی بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (900=N). با توجه به حداقل حجم نمونه کرجسی و مورگان 450 نفر از کارمندان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 398 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بهمنظور بررسی اهداف این پژوهش از پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی هرسی و گلد اسمیت (1980) استفاده شد. از نظر 10 نفر از متخصصان حوزه مدیریت ورزشی برای تایید روایی صوری و محتوای پرسشنامه ها استفاده شد و پایایی پرسشنامه با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق محاسبه و ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونه ای، تی مستقل و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد آموزشهای دانشگاهی در بهرهوری (01/0=p، 79/15=t) کارکنان وزارت ورزش و جوانان نقش معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان داد بین بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بر اساس جنسیت و تحصیلات تفاوت معنیداری وجود دارد. به طوری که بهره وری کارمندان با تحصیلات غیرعلوم ورزشی بالاتر از کارمندان با تحصیلات علوم ورزشی بود. نتیجه گیری: می توان گفت بهتر است دانشکده های علوم ورزشی در سرفصل ها و نحوه آموزش و وزارت ورزش و جوانان می بایست در شاخص های مربوط به جذب و استخدام بازنگری نمایند.