آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
امیر اورلی؛ مهدی طالب پور؛ جواد محمدخانی؛ وحید ساعت چیان؛ سعید خیاط مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ورزشی شهرداری کلانشهر مشهد، مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد، اساتید مدیریت ورزشی و افراد خبره به مفاهیم بهرهوری سرمایههای انسانی بود. در بخش کمی جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و برای ارائه مدل کمی از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی از طریق فعالیتهای ورزشی شامل 47 کد باز در قالب 9 مفهوم و دو مقوله عوامل حرفهای و عوامل انگیزشی-حمایتی میباشند؛ همچنین یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که گویهها و مولفههای شناسایی شده، تببینکننده عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد است و مدل مفهومی بخش کیفی تایید شد.
نتیجهگیری: بهرهوری منابع انسانی در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی منوط به عوامل و مولفههایی زیادی است که پیشنهاد کاربردی این است که در قدم اول به جذب افراد حرفهای در سازمان آتشنشانی اقدام شود و در گام بعدی آموزش ضمن خدمت به طور مستمر توسط برترین مربیان ایران انجام شود.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
محمد کشتی دار؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ مسعود دارابی؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
چکیده
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی رؤسا و معاونین اداره کل تربیتبدنی سازمان امور دانشجویی و کلیه رؤسا (86 نفر) و معاونین و کارشناسان ارشد ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (31 استان) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای شناسایی و انتخاب شدند. در بخش کیفی تجزیه و تحلیل به روش نظریه زمینهای (نظریه داده بنیاد) نظاممند (الگوی پارادایمی استراوس و کوربین، 1985) و در بخش کمی، پس از تدوین پرسشنامه محقق ساخته از یافتههای بخش کیفی و پس از تائید روایی سازه مبتنی بر تحلیل عامل تائیدی، به برازش مدل کمی استخراجشده مبتنی بر مدلیابی معادله ساختاری پرداخته شد.
یافتهها: بر پایه نتایج حاصل از پژوهش، ناکارآمدی نظام پاسخگویی در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مشهود است که در بخش عوامل علی، ناکارآمدی نظامها، جنبههای سازمانی، استقلال شغلی، جنبه پشتیبانی و حمایت، ناکارآمدیهای اجرایی، جنبههای مالی و عدم نهادینه بودن پاسخگویی؛ در بخش عوامل زمینهای، جنبههای فنی، انسانی و فرهنگی؛ در بخش عوامل مداخلهگر به شرایط ساختاری، زیرساختها و فرایند پاسخگویی ذکرشده و با تدوین راهبردهایی همچون راهبردهای سطح خرد، راهبردهای سطح میانی و راهبردهای سطح کلان، امید است بتوان به پیامدهایی همچون شفافسازی و رفع ابهام، بهبود عملکرد، افزایش ضریب اعتماد، تقویت انگیزه افراد، جلوگیری از اتلاف منابع و امکانات و اثربخشی اقدامات دستیافت.
نتیجهگیری: سازماندهی مجدد نظام اداری ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، توسعه پاسخگویی فردی و سازمانی، آموزش نیروی انسانی و شایستهسالاری در ادارهها، توسعه فرهنگ پاسخگویی در سازمان و توجه به زیرساختها و جنبههای مالی از جمله پیشنهادهای کاربردی تحقیق به شمار میرود.
مهرداد محرم زاده؛ محمد سیوان نوری
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و بهرهوری نیروی انسانی سرمد و همکاران (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls.328 انجام شد.یافتهها: یافته های پژوهشی نشان داد تفکراستراتژیک (52/0r=) و چابکی سازمانی (428/0r=) به طور مستقیم بر بهرهوری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین تفکراستراتژیک اثر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (836/0r=) دارد. علاوه بر این مشخص گردید که تفکراستراتژیک بر بهرهوری سازمانی از طریق چابکی سازمانی اثر مثبت و معناداری (358/0r=) دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آیندهنگری، تفکر مفهومی، تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه کارکنان در کنار سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان می تواند منجر به بهبود بهرهوری کارکنان شود که باید از سوی مدیران ادارات ورزش و جوانان غرب کشور مورد توجه قرار گیرد..
غلامرضا شعبانی بهار؛ اکبر فریدفتحی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های دانشگاهی بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (900=N). با توجه به حداقل حجم نمونه کرجسی و مورگان 450 نفر از کارمندان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 398 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های دانشگاهی بر بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفته است. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (900=N). با توجه به حداقل حجم نمونه کرجسی و مورگان 450 نفر از کارمندان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت 398 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بهمنظور بررسی اهداف این پژوهش از پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی هرسی و گلد اسمیت (1980) استفاده شد. از نظر 10 نفر از متخصصان حوزه مدیریت ورزشی برای تایید روایی صوری و محتوای پرسشنامه ها استفاده شد و پایایی پرسشنامه با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق محاسبه و ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونه ای، تی مستقل و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد آموزشهای دانشگاهی در بهرهوری (01/0=p، 79/15=t) کارکنان وزارت ورزش و جوانان نقش معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان داد بین بهره وری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بر اساس جنسیت و تحصیلات تفاوت معنیداری وجود دارد. به طوری که بهره وری کارمندان با تحصیلات غیرعلوم ورزشی بالاتر از کارمندان با تحصیلات علوم ورزشی بود. نتیجه گیری: می توان گفت بهتر است دانشکده های علوم ورزشی در سرفصل ها و نحوه آموزش و وزارت ورزش و جوانان می بایست در شاخص های مربوط به جذب و استخدام بازنگری نمایند.