مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید و مدل نهایی طراحی شد. برای محاسبه پایایی داده های بدست آمده از روش بازآزمون و روایی داده های از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) که شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال ، قابلیت تأیید و قابلیت اطمینان می باشد استفاده شده است.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند.
یافته ها: از تحلیل داده ها 68 کد باز و16کد محوری و 5کد انتخابی شامل ]مدیران و کارکنان(سازماندهی، برنامه ریزی، مالی)، داوران(آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان(ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی)، مربیان(فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) [ بدست آمد.
نتیجه گیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت می باشد و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء می یابد
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
امیر اورلی؛ مهدی طالب پور؛ جواد محمدخانی؛ وحید ساعت چیان؛ سعید خیاط مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ورزشی شهرداری کلانشهر مشهد، مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد، اساتید مدیریت ورزشی و افراد خبره به مفاهیم بهرهوری سرمایههای انسانی بود. در بخش کمی جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و برای ارائه مدل کمی از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی از طریق فعالیتهای ورزشی شامل 47 کد باز در قالب 9 مفهوم و دو مقوله عوامل حرفهای و عوامل انگیزشی-حمایتی میباشند؛ همچنین یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که گویهها و مولفههای شناسایی شده، تببینکننده عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد است و مدل مفهومی بخش کیفی تایید شد.
نتیجهگیری: بهرهوری منابع انسانی در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی منوط به عوامل و مولفههایی زیادی است که پیشنهاد کاربردی این است که در قدم اول به جذب افراد حرفهای در سازمان آتشنشانی اقدام شود و در گام بعدی آموزش ضمن خدمت به طور مستمر توسط برترین مربیان ایران انجام شود.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میرعسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007)، یافتههای پژوهشهای پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. همچنین دادهها با استفاده از روش کدگذاری شناسایی و اعتبار آن، از طریق آزمون کاپای کوهن (617/0) تایید گردید.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع اشتغال در بازارکار ورزش در سه سطح خرد، میانی، و کلان در 66 مضمون فرعی و 13 مضمون اصلی طبقهبندی شد.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اشتغال در بازار کار ورزش ایران با موانع متعددی روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی و کارجویان این حوزه ضروری است. در سطح خرد، مهارتآموزی و تقویت ویژگیهای شخصیتی، در سطح میانی، اصلاح نظام آموزشی، ایجاد نظام بازار کار، تدوین برنامه راهبردی، تقویت تشکلها و نهادهای مرتبط با ورزش و افزایش حمایتها؛ در سطح کلان، اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
طهماسب شیروانی؛ علیرضا امیدی؛ سمیه صفری
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (2006)، اخلاق حرفهای کرستن و همکاران (2011) و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازهگیری بود (آلفای کرونباخ کلی، 0.88 به دست آمد) برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. بین عدالت و فضیلت سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد و تقریباً 60 درصد از این ارتباط از طریق متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان تبیین می-شود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود عدالت سازمانی از طریق افزایش اخلاق حرفهای باعث توسعه فضلیت سازمانی گردد و مدیران جهت افزایش فضیلیت سازمانی باید به تقویت اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی اهتمام ویژه داشته باشند.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
یعقوب بدری آذرین؛ فاطمه عبدوی؛ فهیمه کلانتری
چکیده
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ورزشی؛ مسئولین داوطلبی و جامعه شناسی ورزشی بود. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. نتایج نشان داد شرایط علی شامل انگیزههای سازمانی و انگیزههای شخصی، عوامل زمینهای شامل بسترهای اجتماعی، فردی و مدیریتی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری و عامل استراتژیها شامل ترویج قدرشناسی و انتخاب و پیامدها شامل بهبود عملکرد، مدیریت منابع و بازتاب اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. نتیجه گیری:بازگشت سرمایه اجتماعی، طیف گستردهای از منابع برای داوطلب در کار داوطلبانه خود و همچنین سایر جنبههای زندگی آنها فراهم میکند و پیامد حاصل از آن باعث توسعه فرهنگ داوطلبی در ورزش کشور میگردد. بازگشت سرمایه اجتماعی، رویهای دوسویه دارد. از یکسو طیف گستردهای از منافع برای داوطلب در کار و سایر جنبههای زندگی فراهم، از سوی دیگر غفلت از پیامدهای منفی آن اثرات ناگهانی خروج از نقش آینده فرد را متزلزل میسازد. از اینرو پیشنهاد می-گردد مسئولین امر علاوه بر جنبههای مثبت داوطلبی برای سازمان و فرد، زمینه مدیریت داوطلبی در ایران را پایهریزی کرده تا سرمایه حاصل از آن علاوه بر اعتلای زندگی فرد، در نهایت به جامعه بازگشته و در فرهنگ اجتماعی متبلور شود.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
سهیلا توحیدی؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمانزاده؛ سیمین اسگندری دستگیری
چکیده
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ...
بیشتر
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه پژوهش مشتریان بانوان باشگاههای ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارک ها و ورزش های صبحگاهی و اماکن رو باز (حدودا بیش از 1000نفر) بودند. تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 450 نفر انتخاب شد. پایایی توسعه ورزش همگانی آفرینش (1386)، 87/؛ نشاط اجتماعی تمیزیفر و عزیزیمهر (1396)، 90/؛ بازاریابی اجتماعی صابری و همکاران (1397) 84/؛ بدست آمد و 442 پرسشنامه بصورت کامل گردآوری شده بود که 430 مورد از آنها کامل بودند و با نرم افزار pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/56 درصد اثر مثبت و معنی داری (12/63) بر توسعه ورزش همگانی، بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/78 درصد اثر مثبت و معنی داری (36/12) بر نشاط اجتماعی، متغیر میانجی نشاط اجتماعی با ضریب 0/35 درصد اثر مثبت و معنی داری (7/61) بر توسعه ورزش همگانی دارد. نتیجه گیری: توسعة ورزش همگانی بانوان در بین افراد به عنوان جزئی از فرهنگ، نیازمند انجام برنامه ریزی های بلندمدت است و داشتن برنامه ای مدون با رویکرد بازاریابی لازم است تا بتوان به هدف مورد نظر رسید.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
محمود بهره مند؛ محمد کشتی دار؛ مینا مستحفظیان؛ جهانگیر کریمیان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و اساتیدی که در زمینه برندسازی تخصص داشتهاند انجام شد. شیوه تحلیل دادههای کیفی توسط دو پژوهشگر مجزا انجام شد و سپس حاصل توافق درونی محققان وارد پژوهش شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که سه عامل به عنوان شرایط علی، پنج عامل به عنوان شرایط زمینهای و شش عامل به عنوان شرایط مداخلهگر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی ایران نقش دارد. محرز است که داوطلبان بخش جداییناپذیر ورزش و رویدادهای ورزشی هستند، به همین دلیل ویژگیهای شخصیتی آنها باید مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که شرایط مداخلهگر بیشترین نقش را در تعیین راهبردها دارد پیشنهاد میشود که برای ارتقای سطح داوطلبان ورزشی، به ارتقای روابط عمومی و حرفهای، ویژگیهای فردی آنها مانند توانایی شخصی، دانش و مهارت آنها مد نظر قرار گیرد.نتیجهگیری: همچنین پیشنهاد میشود که بهترین داوطلبان رویدادهای ورزشی را برای ارتقا روحیه آنها و انگیزه سایر داوطلبان به سمتهای بالاتر در رویدادهای بعدی ارتقا داد یا برای رویدادهای بینالمللی مانند المپیک، بازیهای آسیایی که از همه دنیا نیروی داوطلب جذب میکند، معرفی شوند. در این صورت است که روحیه داوطلبی در جامعه و ورزش کشور نهادینه میشود.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
مهدیه سراجی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ میرعلی سیدنقوی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای موثر بر مدل معماری منابع انسانی داوطلب در برگزاری رویدادهای ورزش دانشگاهی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر شیوه جمعآوری دادهها، میدانی و از نظر استفاده، بنیادی و کاربردی است. جامعة موردمطالعه، متخصصین حوزه مدیریت منابع انسانی، داوطلبی و ورزش دانشگاهی بودند و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای موثر بر مدل معماری منابع انسانی داوطلب در برگزاری رویدادهای ورزش دانشگاهی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر شیوه جمعآوری دادهها، میدانی و از نظر استفاده، بنیادی و کاربردی است. جامعة موردمطالعه، متخصصین حوزه مدیریت منابع انسانی، داوطلبی و ورزش دانشگاهی بودند و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، 19 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش اصلی گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته بود. روایی پژوهش از طریق نمایش روند تحلیل مصاحبهها به متخصصین مورد تایید قرار گرفت و در خصوص تایید پایایی به لحاظ روششناختی و محتوایی، از دو متخصص این حوزه که هیچ ارتباطی با پژوهش نداشتند، دربارة درستی جنبههای مختلف پژوهش از گردآوری تا تحلیل دادهها نظرخواهی شد.بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها، 84 کد اولیه به دست آمدند و در پنج دسته اصلی شامل پیشرانههای معماری منابع انسانی داوطلب، عناصر معماری منابع انسانی داوطلب، موانع توسعه معماری منابع انسانی داوطلب، سیستمهای راهبردی معماری منابع انسانی داوطلب و کارکردهای معماری منابع انسانی داوطلب طبقهبندی شدند.به کارگیری مدل معماری منابع انسانی در مدیریت داوطلبان رویدادهای ورزش دانشگاهی، از طریق شناخت مطلوب از عناصر و پیشرانههای معماری منابع انسانی داوطلب، با به کارگیری سیستمهای راهبردی معماری منابع انسانی داوطلب و تلاش برای رفع موانع توسعه معماری منابع انسانی داوطلب، میتواند به تحقق کارکردهای معماری منابع انسانی داوطلب برای ذینفعان رویداد منجر شود. در نهایت، با حفظ انگیزه و تعهد داوطلبان، فرآیند اجتماعی شدن داوطلبین تسهیل میگردد، صاحب تخصص کافی شده و حس ارزشمندی خواهند داشت.