آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
ایمان حسنوند؛ معصومه کلاته سیفری؛ سید محمد حسین رضوی
چکیده
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان درحوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روششناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی مصاحبههایعمیق ...
بیشتر
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان درحوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روششناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی مصاحبههایعمیق و دادههای کمی پرسشنامههای محقق ساخته بود، دادههایکیفی جهتشناسایی شاخصهای موثر بر آینده شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش با شیوه تحلیل تماتیک مبتنی بر مدل براون و کلارک و دادههایکمی با استفاده از تکنیک تحلیل اثرات متقابل و سناریونویسی تحلیل شد و برای این منظور از نرمافزارهای مکسکیودا، میکمک و سناریوویزارد استفاده گردید.
یافتهها : بعد از تحلیل دادهها، 203 مفهوم اولیه در قالب 33 تم فرعی و 23 تم اصلی موثر بر شرکتهای دانشبنیان دستهبندی شدند. نتایج نشان داد، شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش ایران در آینده متاثر از 23 شاخص خواهد بود، اما از بین آنها شاخصهای تجاریسازی، کارآفرینی، جهانیسازی، توجهرسانه، نیرویانسانی و مرزگستری شاخصهایکلیدی هستند که آینده شرکتهای دانشبنیان در صنعت ورزش را دستخوش تغییر خواهد نمود. درنهایت بر اساس این شاخصها، 10 سناریو با احتمال-وقوع و سازگاری بالا در آینده شرکتهای دانشبنیان ترسیم شد.
نتیجهگیری : با توجه به یافتهها، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش افزوده در حوزه ورزش ایفا میکنند. هر اندازه شرکتهای دانشبنیان از دانش، خلاقیت و نوآوری در ساختارهای خود بیشتر استفاده کنند، بر ارزش آن افزوده میشود.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
شکوفه بیرانوند؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی مبتنی بر خودسازی با رویکرد کیفی بود.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل مضمون انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی مبتنی بر خودسازی با رویکرد کیفی بود.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل مضمون انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید، سپس دادههای به دست آمده به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: براساس یافتهها 81 مضمون پایه در قالب 20 مضمون سازمان یافته و 7 مضمون فراگیر چارچوببندی شدند. مضامین فراگیر شامل، حرفهایگری فردی، رفتار حرفهای، دانش حرفهای، تعاملات سازنده، حرفهای سازی، کارکردهای سازمانی و کارکردهای فردی بود.نتیجهگیری: به منظور توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی باید به راهبردهایی مانند ارتباطات ساختارمند و ایجاد محیطی مناسب برای خودشکوفایی و حرفهای گری معلمان تربیت بدنی توجه کرد.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید محمد حسین رضوی؛ فروغ محمدی
چکیده
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. در گام بعدی 96 شاخص مؤثر درپنج گروه اصلی به منظور مقایسه داده های حاصل از توافق متخصصان ( مدیران ارشد و کارشناسان خبره صنعت ورزش، آینده پژوه، مدیریت کلاس جهانی) دسته بندی و از تحلیل عاملی در محیط نرم افزار spss 22 استفاده شد که شاخص های شناخته شده تأثیر مثبت و معناداری بر شکل گیری آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی دارند، سپس با آزمون فریدمن مهم ترین شاخص ها شناسایی و اولویت بندی شدند.در نتیجه شایستگی بازاریابی(کارآفرین مداربودن)، شایستگی دیپلماسی (آگاهی با روابط بین الملل در صنعت ورزش)، شایستگی مدیریتی (توسعه مداربودن)، شایستگی عملکردی (ریسک پذیر بودن) و شایستگی ادراکی (هوش سازمانی مطلوب) به عنوان شایستگی های کلیدی شناسایی شدند. در نهایت اثر شایستگی بازاریابی با بار عاملی 780/0 و میانگین 62/4 بیشترین اهمیت بر آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش داشت.لذا شناخت این شایستگی ها می تواند الگویی مناسب برای مدیران و سیاستگذاران ورزشی جهت بکارگیری مدیرانی با قابلیتهای ممتاز مدیریت کلاس جهانی بوده که مشارکت فعال آنها منشاء رشد صنعت ورزش را به دنبال دارد.
میثم نوری خان یوردی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای ...
بیشتر
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیم ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و اعضای هیات علمی عضو بنیاد ملی نخبکان است. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که درمجموع 19 نفر از متخصصان این امر را در برگرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی شامل 74 مفهوم، 11 مقوله(شایستگی ارتباطی، شایستگی رفتاری، شایستگی فنی، شایستگی شخصیتی، شایستگی ارزشی، شایستگی راهبردی، شایستگی خلاقیت، شایستگی حرفهای، شایستگی رهبری، شایستگی مدیریت مالی، شایستگی شناخت بازار) و 5 بعد (بعد دانشی- فنی، فردی، ادراکی، مدیریتی و بازاریابی) را شامل می شود.
سمیرا فیضی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه تماشاگران بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94، بودند که حجم نمونه بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه تماشاگران بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94، بودند که حجم نمونه بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای اولویتبندی عوامل مؤثر، از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: بر این اساس، از نظر تماشاگران، به ترتیب عوامل تسهیلات، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، برنامهریزی، فناوری و فرهنگی ـ اجتماعی، در اولویت اول تا هشتم قرار گرفتند. نتیجهگیری: با مشخص شدن اولویتهای مؤثر بلیت فروشی از دیدگاه تماشاگران، مدیران ورزشی میتوانند با رسیدگی و توجه بیشتر به اهم آنها، بهبود فروش بلیت و افزایش درآمد باشگاهها را تسریع بخشند.