پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
سروش آریانپور؛ محمدرضا خلیلی؛ هادی باقری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها 310 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای معنویت در کار میلیمن و همکاران (2003)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) وشتیاق شغلی شاوفلی و باکر (2003) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز در قسمت توصیفی با استفاده از آمار توصیفی و در قسمت استنباطی توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معنویت بر اشتیاق شغلی و فضیلت شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین فضیلت شغلی نیز بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد، علاوه بر این فضیلت شغلی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین معنویت و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، معنویت و فضیلت شغلی بهعنوان عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردارند و این دو عامل بهطور مستقیم بر اشتیاق شغلی معلمان تأثیر گذارند. ازاینرو، برای بهبود اشتیاق شغلی کارکنان، بهویژه معلمان تربیت بدنی، سازمانهای آموزشی نیازمند توجه ویژه به معنویت و فضیلت شغلی در محیط کار هستند؛ بنابراین باید با اتخاذ برنامههایی به افزایش شاخصهای معنویت و ارتقاء فضیلت شغلی بپردازند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد کشتی دار؛ فریبرز رمضانی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ زهراسادات میرزازاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید.
یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشی روانی بر کارآفرینی فردی با تأکید بر نقش میانجی کارآمدی درونی در معلمان ورزش استان گلستان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش استان گلستان بوده که جمعیت آنان 650 نفر برآورد شد و جهت انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشی روانی بر کارآفرینی فردی با تأکید بر نقش میانجی کارآمدی درونی در معلمان ورزش استان گلستان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش استان گلستان بوده که جمعیت آنان 650 نفر برآورد شد و جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. طبق مدلسازی معادلات ساختاری تعداد 480 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های استاندارد و تعدیل شده سخت کوشی روانی افسانه پورک و همکاران (1393)، کارآفرینی فردی کردنائیج (1386) و کارآمدی درونی اصغر نژاد و همکاران (1385) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها توسط نه نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد . پایایی پرسش نامهها نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. آزمون سوالات پژوهش و برازش مدل مفروض آن توسط نرمافزار SMARTPLS انجام گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد سخت کوشی روانی به صورت معنی داری کارآمدی درونی (332/0β=) و کارآفرینی فردی (284/0β=) معلمان ورزش را افزایش میدهد. همچنین کارآمدی درونی نیز با وزن رگرسیونی (573/0 β=) کارآفرینی فردی معلمان ورزش را ارتقاء می-دهد.نتیجهگیری: ورزش در نظام آموزش و پرورش نیازمند منابع انسانی کارآفرینی است که علیرغم برخی محدودیتهای سازمانی، مالی، مادی بتوانند با جذب منابع حامیان مالی و معنوی، استعدادهای ورزشی مدارس را شناسایی نموده و پرورش دهند.