مقاله مستقل
الهام ابراهیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه چارچوب شناسایی شایستگیهای مدیران ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است.روششناسی: برای نیل به هدف پژوهش سه گام اساسی طی شد. در گام نخست، مدل شایستگی مدیران ورزشی از طریق ادبیات موجود شناسایی و با تشکیل گروههای کانون تأیید شد. در گام دوم، وزن شایستگیها با استفاده از روش دیمتل فازی با مشارکت ۱۲ نفر ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه چارچوب شناسایی شایستگیهای مدیران ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است.روششناسی: برای نیل به هدف پژوهش سه گام اساسی طی شد. در گام نخست، مدل شایستگی مدیران ورزشی از طریق ادبیات موجود شناسایی و با تشکیل گروههای کانون تأیید شد. در گام دوم، وزن شایستگیها با استفاده از روش دیمتل فازی با مشارکت ۱۲ نفر از مدیران ارشد سازمان تعیین شد. در گام نهایی، براساس تکنیک تاپسیس فازی ۸ نفر از کاندیداهای تصدی پست مدیریت اولویتبندی شدند.یافتهها: هفت شایستگی (آگاهی از قوانین و فرآیندهای کسب و کار، آشنایی با دانش و قوانین ورزش، سرپرستی و مدیریت منابع انسانی، مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی، اقتصاد و امور مالی، مهارتهای رهبری و هوش و آگاهی سیاسی) برای مدیران ورزشی احصا شد. ابعاد این شایستگیها با تشکیل گروههای کانون تأیید و نهایی شدند. با تعیین وزن شایستگیها، درجه اهمیت نسبی آنها مشخص شد و سه شایستگی هوش سیاسی، مهارتهای رهبری و مدیریت منابع انسانی، بیشترین وزن را در مدل بهدست آوردند. از تکنیک تاپسیس فازی برای اولویتبندی دقیق کاندیداهای تصدی پست مدیریت استفاده شد و رتبهبندی آنها برای ورود به مخزن استعدادها مشخص گردید. نتیجهگیری: چارچوب و فرایند معرفی شده برای شناسایی شایستگیهای مدیریتی در سایر سازمانهای ورزشی نیز قابل کاربرد است؛ هرچند به تبع سازمان ممکن است شایستگیهای متفاوتی برای مدیران هر سازمان احصا گردد. وزندهی شایستگیها در عمل کمتر بهکار گرفته میشود؛ اما در عین حال رویکرد مفیدی برای تعیین اهمیت نسبی شایستگیها است.
مقاله مستقل
طاها جلالی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد شناسایی گردند. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل مربیان، ورزشکاران، اساتید دانشگاه، پیشکسوتان، داوران، اصحاب رسانهها و هواداران فوتبال بودند. شیوه نمونهگیری این تحقیق، غیر تصادفی هدفمند است. مطالعه حاضر علاوه بر شناسایی شاخصها، اولویتبندی آنها توسط صاحبنظران با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) را نیز شامل میشود . ابزار مورداستفاده این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دادههای آن با استفاده از نرمافزار Expert Choice انجام گرفت.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که پنج مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای شخصیتی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری"، "ویژگیهای روانشناختی و ارتباطی" و "ویژگیهای مدیریتی" شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان تیمهای ملی فوتبال بودند. برای یک بازیکن تیم ملی فوتبال نیز، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل سه مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری" و "ویژگیهای شخصیتی" میباشند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر، شاخصهای جدیدی نسبت به مطالعات مرتبط در گذشته معرفی نمود. به نظر میرسد که رویکرد بازخورد 360 درجه در انتخاب منابع ارزیابیکننده نتایج این تحقیق را نسبت به مطالعات مشابه متمایز ساخته است. محقق علاوه بر پیشنهادهای کاربردی مربوط به هر شاخص، پژوهش در زمینه ارزیابی عملکرد بازیکنان و جبران اغفال پژوهشی موجود را به پژوهشگران آینده پیشنهاد میدهد.
پژوهشی کاربردی
اکرم مهدی زاده؛ فاطمه عبدوی؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل احساس سقف شیشهای در زنان سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب بود. روش شناسی: تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته می باشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان خبره ورزشی در حوزه بانوان، ورزشکاران و اعضای هیئتعلمی بود که بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل احساس سقف شیشهای در زنان سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب بود. روش شناسی: تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته می باشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان خبره ورزشی در حوزه بانوان، ورزشکاران و اعضای هیئتعلمی بود که بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی انتخاب وبا نمونهگیری گلوله برفی و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان مورد مصاحبه قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران زن وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان و کارشناسان خبره زن وزارت ورزش و جوانان بودند که با نمونه گیری کل شمار تعداد 94 پرسشنامه و 19 نفر به روش در دسترس و هدفمند و از طریق ایمیل و واتزآپ به عنوان مدیران زن خارج از کشور انتخاب و پرسشنامه تکمیل کردند. یافته ها: اولویتبندی موانع مدیریتی برای زنان در سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران نشان داد بالاترین اولویت مربوط به موانع مدیریتی و پایین ترین اولویت مربوط به موانع فردی میباشد. بین موانع فرهنگی (55/21=t)، موانع اجتماعی(26/17=t)، موانع سازمانی(98/29=t)، موانع مدیریتی(72/11=t)، موانع قانونی (92/22=t)، موانع سیاسی(63/17=t) و همچنین میزان احساس سقف شیشه ای(019/24=t) در مدیران ورزشی زن ایران و سایر کشورها تفاوت معنی داری وجود دارد ودر تمامی موارد میانگین موانع احساس شده در مدیران ورزشی زن ایرانی بالاتر بود (01/0=p)، اما بین موانع فردی و خانوادگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد به طور معنیداری احساس سقف شیشهای در نمونههای تحقیق بالاتر از متوسط قرار دارد(01/0=p، 18/6=t).
طرح پژوهشی
مهدی سلیمی؛ فاطمه کشوری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سرمایه فکری بر نوآوری و چابکی سازمانی با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای بود. روش شناسی: جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان تشکیل دادند که بر این اساس حجم نمونه 260 نفر تعیین و به صورت تصادفی طبقه ای گزینش گردیدند. برای جمع آوری داده ها پیرامون متغیر سرمایه فکری از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سرمایه فکری بر نوآوری و چابکی سازمانی با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای بود. روش شناسی: جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان تشکیل دادند که بر این اساس حجم نمونه 260 نفر تعیین و به صورت تصادفی طبقه ای گزینش گردیدند. برای جمع آوری داده ها پیرامون متغیر سرمایه فکری از پرسشنامه بونتیس، چانگ و ریچاردسون، متغیر نوآوری سازمانی از پرسشنامه استاندارد چوپانی، متغیر چابکی سازمانی از پرسشنامه استاندارد جعفر نژاد و شهائی، و متغیر اخلاق حرفه ای از پرسشنامه استاندارد کاردوزیر و براون استفاده شد. همچنین تحلیل داده ها بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج نشان داد سرمایه فکری با ضریب 24/0 بر نوآوری سازمانی، با ضریب 48/0 بر چابکی سازمانی، و با ضریب 92/0 بر اخلاق حرفه ای اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین سرمایه فکری به طور غیرمستقیم و از مسیر میانجی اخلاق حرفه ای با ضریب 69/0 بر نوآوری سازمانی، و با ضریب 52/0 بر چابکی سازمانی اثر مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: اگرچه توسعه سرمایه فکری به طور مثبت بر نوآوری و چابکی سازمانی اثرگذار است، با این حال ارتقاء اخلاق حرفه ای در کارکنان می تواند این اثرگذاری ها را به طور قابل توجهی بیشتر نماید.
طرح پژوهشی
حسین حسن بیگی؛ عباس نظریان مادوانی؛ امیر حسین منظمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی انجام شد.روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، مدیران اماکن و فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران بود. طبق جدول مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی انجام شد.روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، مدیران اماکن و فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران بود. طبق جدول مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه محققساخته بود. با استفاده از نظرات متخصصین، روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای بررسی روایی سازه و از آزمون رتبهای فریدمن برای اولویتبندی معیارهای شناساییشده استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزه شغل به عنوان یکی از زیر مؤلفههای مؤلفه ویژگیهای شخصیتی دارای بیشترین بار عاملی (71/0) است و توانمندی در برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی در مدیریت اماکن ورزشی با بار عاملی (79/0)، همینطور آگاهی از امور اداری در مدیریت امور ورزشی با بار عاملی (81/0) و در نهایت آگاهی از امور فنی ساختمان ورزشی با (70/0) دارای بیشترین بار عاملی بود.نتیجهگیری: بهرهمندی از نتایج تحقیق و اولویتبندی صورتگرفته، میتواند جهت انتخاب و ارزیابی مدیران بر اساس شایستگی آنها مفید باشد. مدیران اماکن و فضاهای ورزشی که از شایستگیهای لازم برخوردارند، میتوانند نقش مهمی در توفیق ورزش داشته باشند و موجب توسعه گرایش آحاد مردم به ورزش، همچنین توسعه تندرستی و بهداشت اجتماعی شوند.
طرح پژوهشی
نازنین راسخ؛ محمد جوادی پور؛ زیبا استوان
چکیده
روش شناسی: این تحقیق بر مبنای استراتژی، توصیفی؛ برمبنای هدف، کاربردی و در قلمرو مطالعات سازمانی به شمار می رود. بدین منظور شواری راهبری پژوهشگاه علوم ورزشی تشکیل و استراتژی های پژوهشگاه علوم ورزشی در مناظر چهار گانه کارت امتیازی متوازن چیدمان گردید. سنجه های مرتبط با استراتژی ها پس از بررسی اسناد و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان ...
بیشتر
روش شناسی: این تحقیق بر مبنای استراتژی، توصیفی؛ برمبنای هدف، کاربردی و در قلمرو مطالعات سازمانی به شمار می رود. بدین منظور شواری راهبری پژوهشگاه علوم ورزشی تشکیل و استراتژی های پژوهشگاه علوم ورزشی در مناظر چهار گانه کارت امتیازی متوازن چیدمان گردید. سنجه های مرتبط با استراتژی ها پس از بررسی اسناد و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان های بالا دستی و سازمانهای مشابه انتخاب و پس از نظرسنجی از ذی نفعان پژوهشگاه نهایی و درنهایت اهداف کمی، اقدامات و ابتکارات تدوین و در شورای راهبری تصویب گردید. از جمله اهم سنجه ها از منظر مالی، می توان به نسبت درامد پژوهشی پژوهشگاه به کل درآمد پژوهشگاه، درآمد حاصل از تجاری سازی و یا فروش دستاوردهای پژوهش و فناوری به ازاء هر پژوهشگر(میلیون ریال)؛ از منظر مشتری، تعداد مقالات چاپ شده مشترک در مجلات معتبر علمی – پژوهشی (ISC-ISI و ...) خارجی به ازاء هر پژوهشگرو تعداد اختراعات مشترک ثبت شده در مراجع علمی معتبر خارجی به ازاء هر پژوهشگر؛از منظر فرایندهای داخلی، سرانه ثبت اختراع ملی و سرانه ثبت اختراع بین المللی؛و از منظر رشد و یادگیری، به تعداد دوره های آموزشی جهت مهارت افزایی کارشناسان و تعداد دوره های آموزشی توانمند سازی اعضای هیئت علمی اشاره کرد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آنچه در نتیجه احصاء سنجه ها بدست می آید وجود متری برای اندازه گیری عمکلرد پژوهشگاه علوم ورزشی است که از ان طریق بتوان به اهداف استراتژیک سازمان نایل آمد.
پژوهشی کاربردی
حسن فتحی؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد شایعهسازمانی مقیمی و غفاری (1395)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (POSQ) ایزانبرگر و همکاران (1990)، پرسشنامه بیتفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1389) و پرسشنامه محقق ساخته تبعیض سازمانی استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین برای تعیین روابط خطی بین متغیرها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد شایعهسازمانی با ضریب مسیر 45/0pc= بر حمایت سازمانی ادراک شده، با ضریب مسیر 59/0pc= بر تبعیض سازمانی و در نهایت با ضریب مسیر 43/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی دارای اثر مستقیم است. همچنین حمایت سازمانی ادارک شده با ضریب مسیر 39/0- pc= و تبعیض سازمانی 61/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی اثرگذار هستند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق موید این امر هستند که بیتفاوتی سازمانی خود به خود شکل نمی گیرد، بلکه تابعی از متغیرهایی است که جهت بررسی و رفع آن باید اثرات آنها را نیز مد نظر قرار داد؛ بنابراین جامع نگری و سیستمی عمل کردن برای کاهش بیتفاوتی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش لازم است. در راستای این امر باید حمایت سازمانی را افزایش داده، تبعیض سازمانی را کاهش داده و شایعهسازمانی را مدیریت کرد.
پژوهشی کاربردی
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی اهمالکاری سازمانی با مؤلفه های سکوت و بیتفاوتی سازمانی معلمان تربیت بدنی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی، جامعه آماری پژوهش؛ معلمان تربیت بدنی شهرستانهای شاهین دژ و بوکان در سال 1396 با حجم 142 نفر بود. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده، حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، 103 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی اهمالکاری سازمانی با مؤلفه های سکوت و بیتفاوتی سازمانی معلمان تربیت بدنی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی، جامعه آماری پژوهش؛ معلمان تربیت بدنی شهرستانهای شاهین دژ و بوکان در سال 1396 با حجم 142 نفر بود. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده، حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، 103 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اهمالکاری سازمانی (SOP) (با پایایی 0/84 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 0/79 = α) و پرسشنامه ی بیتفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 0/87 = α) استفاده شد و دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که با اطمینان 95 درصد متغیرهای سکوت و بیتفاوتی سازمانی به گونهی معنیداری توان تبیین 30/6=R2 درصد متغیر اهمالکاری سازمانی را دارا هستند (0/553= R، 21/351= (97، 2)F و 0/05 > P). در این زمینه سهم متغیر بیتفاوتی سازمانی (0/568 =بتا ) در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار بود (0.05 > P)، اما سهم متغیر سکوت-سازمانی (0/568 =بتا ) معنی دار نبود (0/05 < P). نتیجه گیری: در راستای پاسخگویی هرچه بیشتر سازمانها، به نیازها و چالشهای گوناگون و توسعه ی سازمانهای خود، پیشنهاد میشود تلاش در جهت توسعه توانمندیهای کارکنان و چارةجویی رفع سکوت و بیتفاوتی سازمانی آنان، بعنوان یک الویت جدی در دستور کار سیاستگذاران و برنامه ریزان و مدیران عالی سازمانها قرار گیرد، تا از میزان اهمالکاری کارکنان کاسته شود.
مقاله مستقل
زهرا نیکخواه فرخانی؛ محمد ریحانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان خراسان شمالی تشکیل می دادند که شمار آنها به 185 نفر میرسید. نمونه آماری با بهرهگیری از فرمول نمونه گیری کوکران از جامعه محدود 124 نفر برآورد شده که 130 پرسشنامه با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای در میان جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از استراتژی پیمایش بهره گرفته شد و پرسشنامه ای که مبتنی بر پرسشنامههای استاندارد بازاریابی درونی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تدوین و دراختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. نتایج نشان داد، بازاریابی درونی برتعهدسازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش وجوانان استان خراسان شمالی تأثیرگذار بوده و رضایت شغلی می تواند تعدیل گر رابطه میان بازاریابی درونی و تمایل به ترک خدمت کارکنان باشد. همچنین مؤلفههای بازاریابی درونی نیز بر مولفه های یادشده اثرگذار بوده و از میان این مؤلفهها «بالندگی منابع انسانی» بیشترین و «چشمانداز» کمترین تأثیر را داشته است. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت، مدیران ورزش و جوانان استان خراسان شمالی می توانند با ارائه رویکردی سیستماتیک به آموزش و داشتن برنامههای مدون آموزشی و استقرارنظام جامع ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی زمینه ساز بهبود نگرشهای شغلی کارکنان دراین سازمان شوند.
مقاله مستقل
محبوب شیخعلی زاده؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق ...
بیشتر
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. 120 نفر از کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، پرسشنامههای مدیریت برند داخلی پونجایسری و ویلسون (2007)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) و پرسشنامه محقق ساخته جو رقابتی محیط کار را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل روش مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و جو رقابتی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی جو رقابتی محیط کار بر رابطه بین مدیریت برند داخلی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت (001/0=P). بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد (362/0=GOF). نتیجه گیری: میتوان گفت که مدیریت برند داخلی منجر به تعهد کیفیت رفتاری و رضایت شغلی کارکنان ورزشی می شود.
پژوهشی کاربردی
علیرضا خادم لو؛ مهدی طالب پور؛ محمد کشتی دار؛ وحید ساعت چیان
چکیده
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود ...
بیشتر
هدف، شناسایی راهبردها و پیامدهای بکارگیری منابع انسانی شایسته در سازمانها و ویژه سازمانهای ورزشی دانشگاه است. روش شناسی: بمنظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار داشت. جامعه تحقیق شامل نخبگان ورزش دانشگاهی (شامل مدیران و کارشناسان ارشد ورزش دانشگاهی) بود و نمونهگیری آزمودنیها بصورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتیجه گروهبندی کدها، نشان دهنده 9 مقوله اصلی، 46 مقوله فرعی و 58 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، مقوله محیطی و پرورش تفکر استراتژیک) در سازمانهای ورزشی دانشگاهها پدیدار شد.نتیجهگیری: با توجه به طیف مخاطبان ورزش دانشگاهی که شامل دانشجویان، کارمندان و اساتید است و همچنین گزینههای غیرورزشی جذاب و جایگزین ورزش دانشگاهی موجود؛ اگر متولیان ورزش دانشگاهها نتوانند با تکیه بر شایستگیهای منابع انسانی و با تحقق راهبردهایی مانند تفکر راهبردی، تحول سازمانی و نوآوری سازمانی زمینه توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه سازمانی، بهرهوری، توسعه اجتماعی، پرورش تفکر ایدئولوژیک و توجه به مقولات محیطی را فراهم نمایند، قادر به جلب رضایت جامعه مخاطب خود نخواهد بود.لذا توصیه میشود که مدیران بالادستی ورزش دانشگاهی طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی شایستگیهای لازم برای کارکنان ورزش دانشگاه اجرا و نیروی انسانی را بر اساس شایستگیها، جذب و استخدام نمایند.
پژوهش های بنیادی
کیوان موسوی چشمه کبودی؛ محمد حکاک؛ رضا سپهوند؛ امیرهوشنگ نظرپوری
چکیده
هدف:مدیریت استعداد جهانی می تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی بر عملکرد سازمان ها داشته باشد. شناسایی فرایندها، بسترها و عوامل ایجاد کننده مدیریت استعداد جهانی می تواند در بهبود عملکرد سازمان های ورزشی موثر واقع شود. هدف از این تحقیق طراحی مدل مدیریت استعداد جهانی با تاکید بر توسعه سرمایه انسانی در سازمان های ورزشی ایران است.روش شناسی:این ...
بیشتر
هدف:مدیریت استعداد جهانی می تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی بر عملکرد سازمان ها داشته باشد. شناسایی فرایندها، بسترها و عوامل ایجاد کننده مدیریت استعداد جهانی می تواند در بهبود عملکرد سازمان های ورزشی موثر واقع شود. هدف از این تحقیق طراحی مدل مدیریت استعداد جهانی با تاکید بر توسعه سرمایه انسانی در سازمان های ورزشی ایران است.روش شناسی:این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت. از طریق نمونه گیری هدفمند گلوله برفی و بر اساس مصاحبه های عمیق، داده های تحقیق از متخصصان و مدیران سازمانها جمع آوری شد. بر اساس روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک، داده ها پس از کد گذاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که عوامل محیطی و هوشمندی استراتژیک به عنوان عوامل علی، سلامت محیط کار به عنوان بستر حاکم، ساختار درون سازمانی به عنوان عوامل مداخله گر، انضباط مدیریتی به عنوان کنش ها و تعاملات و مسئولیت پذیری و حس تعلق به سازمان و همچنین حزانت از شان کارمند به عنوان پیامد های مدل مدیریت استعداد جهانی مطرح شدند.نتیجه گیری: بر اساس مدل طرح شده توصیه می شود که نقش عوامل مختلف موثر بر مدیریت استعداد جهانی مد نظر قرار گرفته و برای ترویج و رشد این مهم تدابیر نظام مندی اندیشیده شود.