آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید هاتف میردوزنده؛ محسن باقریان فرح آّبادی؛ حبیب هنری؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کیفی بود که به صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کیفی بود که به صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع انتخاب شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت تعداد ۱۴ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس شامل ابعادی از جمله قابلیتهای آموزشی، توسعه شایستگی، تبیین سیاستها، هدایت و نگهداشت منابع انسانی و نظارت و ارزیابی است
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عوامل مختلفی از جمله شخصیسازی آموزش، توسعه کمی و کیفی شایستگیها، نهادینهسازی سیاستها، تعالی منابع انسانی و پایش منابع انسانی میتواند روند توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس را تسریع بخشد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رحمان جوانمردی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ورزشی فدراسیون فوتبال، ادارات ورزش و جوانان، باشگاهها و آکادمیهای حرفهای و اساتید مدیریتورزشی) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با انجام 31 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات در مرحله اول بهصورت کتابخانهای به مطالعه و بررسی کتب، مقالات، اسناد و سایتهای اینترنتی پرداخته شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته برنامهریزی و با توجه به شرایط کرونایی به صورت تماس تلفنی و با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرفت. جهت سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها 245 کد اولیه شناسایی شد. بر اساس تکراری بودن بعضی از آنها و بر اساس کدگذاری باز، 120 کد مستقل اولیه ایجاد شد و 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی (عوامل فنی، آکادمیک و استعدادیابی، سازمانی و منابعانسانی) به عنوان عوامل انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در ایران شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با در نظر گرفتن عوامل متعدد مدیریتی از جمله توسعه عوامل فنی و ورزشی، نظارت بر آکادمیها و مدارس فوتبال و امر استعدادیابی، بررسی سازمانهای ورزشی مربوطه و در نهایت توانمندسازی نیروی انسانی در حیطه فوتبال و نیز یافتن عوامل کلیدی مهم و تاثیرگذار برای رویایی با چالشها و انتقال بازیکنان فوتبال جوان، بهویژه خلاهای موجود در زمینه عوامل فنی و آکادمیک، کمک شایانی تا رسیدن به مرحله حرفهای و نخبهشدن آنها کرد.
جواد شهلایی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود هاشمی افوسی
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل مدیریت بازنشستگی ورزشی بود. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی و کاربردی، پاردایم مشارکتسازی و برساختگرا و رویکردی استقرایی است که به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. مشارکتکنندگان از ورزشکاران بازنشسته و متخصصان ورزشی تشکیل شده بود. مشارکتکنندگان بر اساس ترکیبی از روشهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل مدیریت بازنشستگی ورزشی بود. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی و کاربردی، پاردایم مشارکتسازی و برساختگرا و رویکردی استقرایی است که به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. مشارکتکنندگان از ورزشکاران بازنشسته و متخصصان ورزشی تشکیل شده بود. مشارکتکنندگان بر اساس ترکیبی از روشهای نمونهگیری گلولهبرفی، هدفمند و ملاکمحور انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در مجموع 15 مصاحبه انجام شد و دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در مجموع تعداد 78 مقوله فرعی به دست آمد که در 7 مقوله اصلی طبقهبندی شدند. مقولههای اصلی نیز دو مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مدیریت پس از بازنشستگی را شکل دادند. مقولههای «برنامهریزی شغلی»، «برنامهریزی اقتصادی»، «پیشگیری و درمان آسیبهای ورزشی» و «آمادهسازی ورزشکاران»، مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مقولههای «برنامههای حمایتی»، «برنامههای مداخلهای» و «آموزش و مشاوره» مضمون مدیریت پس از بازنشستگی را تشکیل دادند. در نهایت با تعیین و تشکیل شبکه ارتباط مضامین و مقولهها و با در نظر گرفتن ارکانی که در مدیریت بازنشستگی ورزشی نقش دارند، مدلی برای مدیریت بازنشستگی ورزشی ارائه گردید. برای مدیریت موفق بازنشستگی ورزشی نیاز است پیش و پس از بازنشستگی، تعامل و همکاری مناسبی میان ورزشکاران و سازمانهای ورزشی وجود داشته باشد. مدل پژوهش حاضر میتواند بینشی را در آنها ایجاد کند که با تعامل یکدیگر و با به کارگیری تکنیکها و استراتژیهای مؤثر، از وقوع بحران بازنشستگی پیشگیری نموده یا بحران ایجاد شده را برطرف نمایند.
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
مریم عرب زاده؛ علی زارعی؛ عباس خدایاری؛ محمد پورکیانی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان های ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، رؤسا و مسؤلین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسؤلین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقه ای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامههای پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین مدیران ذیربط میتوانند با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روانشناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر میشود.
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ حبیب هنری؛ محمد خبیری
چکیده
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش، کارشناسان ارشد، کارشناس مسئولان تربیت بدنی، اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و همچنین 63 نفر در قالب تشکیل شورای راهبردی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دادند. (389N=n= ) جهت اطمینان از روایی و اعتبار آن از طریق اخذ نظر متخصصان، پایایی پرسشنامه های مدیریت داوطلبی ورزش دانش آموزی و حوزه های بکارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 83/0 برآورد شد. و در اختیار نمونه آماری به حجم 389 نفر قرار داده شد. این داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کایزر، مایر و الکین، آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تکنیک چرخش واریماکس، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار های spss و lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها : بر اساس یافته های تحقیق حاضر، 8 بعد در حوزه مدیریت داوطلبان شناسایی شدو6 حوزه )عامل( به عنوان حوز ه های به کارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی شناسایی شدند .
زهرا بیگمی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تاثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی و پیامدهای آن بر عملکرد سازمانی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، 466 کارشناس وزارت ورزش و جوانان بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع و از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تاثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی و پیامدهای آن بر عملکرد سازمانی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، 466 کارشناس وزارت ورزش و جوانان بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع و از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. از پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد برای ابزار پژوهش استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط اساتید رشته و پایایی آنها به روش محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، برای شناسایی ابعاد متغیرها و روایی ساختاری ابزار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای اسپی اس اس و لیزرل استفاده شد. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل برای سیاستها و چهار عامل برای پیامدها و دو عامل برای عملکرد سازمانی شناسایی کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر همسو بودن گویه ها با سازه نظری بود. آزمون مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل مسیر نشان داد که عملکرد سازمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از سیاست های مدیریت منابع انسانی بوده و سیاستها دارای ضریب اثر بیشتری نسبت به پیامدها بر عملکرد سازمانی بود. نتیجه گیری: سازمانها باید با تأمین نیازهای موثر در ایجاد نگرش های مطلوب و اتخاذ سیاستهایی که ضمن داشتن تناسب از یکدیگر حمایت می کنند، عملکرد سازمان را ارتقاء بخشند.
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ارشد ،کارشناس مسئولان واعضای شورای راهبردی تربیت بدنی آموزش و پرورش و اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی تشکیل دادند. تعداد نمونههای تحقیق 389 نفر بر اساس روش تحلیل عاملی ( حداقل 2 برابر و حداکثر10 برابر متغیرها )تعیین گردید. جهت اطمینان از روایی و اعتبارپرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی 83/0 برآورد شد. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش 6 حوزه (عامل) به عنوان حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی شناسایی و اولویتبندی شدند. داوطلبان ورزش دانشآموزی را میتوان به ترتیب اولویت در 6 حوزهً، استعدادیابی، همکاری در مدیریت فضاهای ورزشی، حرکات اصلاحی و تناسب اندام، ورزش قهرمانی، درس تربیت بدنی و ورزش همگانی و اوقات فراغت بهکار گرفت. نتیجه گیری : با توجه به ماهیت اجرای برنامههای ورزشی در آموزش و پرورش که هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر هزینهها در سطح بالایی انجام میشود و همچنین بودجه اندک این سازمان، استفاده از ابعاد شناسایی شده در