مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رحمان جوانمردی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ورزشی فدراسیون فوتبال، ادارات ورزش و جوانان، باشگاهها و آکادمیهای حرفهای و اساتید مدیریتورزشی) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با انجام 31 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات در مرحله اول بهصورت کتابخانهای به مطالعه و بررسی کتب، مقالات، اسناد و سایتهای اینترنتی پرداخته شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته برنامهریزی و با توجه به شرایط کرونایی به صورت تماس تلفنی و با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرفت. جهت سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها 245 کد اولیه شناسایی شد. بر اساس تکراری بودن بعضی از آنها و بر اساس کدگذاری باز، 120 کد مستقل اولیه ایجاد شد و 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی (عوامل فنی، آکادمیک و استعدادیابی، سازمانی و منابعانسانی) به عنوان عوامل انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در ایران شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با در نظر گرفتن عوامل متعدد مدیریتی از جمله توسعه عوامل فنی و ورزشی، نظارت بر آکادمیها و مدارس فوتبال و امر استعدادیابی، بررسی سازمانهای ورزشی مربوطه و در نهایت توانمندسازی نیروی انسانی در حیطه فوتبال و نیز یافتن عوامل کلیدی مهم و تاثیرگذار برای رویایی با چالشها و انتقال بازیکنان فوتبال جوان، بهویژه خلاهای موجود در زمینه عوامل فنی و آکادمیک، کمک شایانی تا رسیدن به مرحله حرفهای و نخبهشدن آنها کرد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ احسان شاکری
چکیده
هدف تحقیق: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان فوتبال باشگاههای استان اصفهان انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان تیمهای فوتبال استان اصفهان (800 نفر) بودند که نمونه بهصورت طبقهای نسبی(200 نفر) ...
بیشتر
هدف تحقیق: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان فوتبال باشگاههای استان اصفهان انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان تیمهای فوتبال استان اصفهان (800 نفر) بودند که نمونه بهصورت طبقهای نسبی(200 نفر) انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه مدیریت استعداد نیک پور (2017) و پرسشنامه حفظ و نگهداری قوسی و همکاران (2015) جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بهوسیله 10 نفر از متخصصان و پایایی بهوسیله آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 16 و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید.نتایج تحقیق: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد اثر مثبت و معناداری روی ابعاد حفظ و نگهداری بازیکنان دارد. این نتایج شامل اثر مثبت و معنادار مدیریت استعداد بر ترک نکردن باشگاه (43/0=β)، ثبات و امنیت شغلی (62/0=β) و خالی نماندن پستهای تیم (56/0=β) بود.نتیجهگیری: با توجه به نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان در باشگاههای فوتبال میتوان گفت مدیران باشگاهها باید برنامهریزی دقیقی برای مدیریت استعدادها در تمام سطوح داشته باشند تا بتوانند استعدادها را در باشگاه خود حفظ کرده و از خروج آنها از باشگاه جلوگیری نمایند و هزینههای خرید بازیکنان جدید را از سایر استانها کاهش دهند و عملکرد باشگاه در زمینه نقلوانتقالات و کاهش هزینهها بهبود بخشند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد جواد ضیااسطلخ زیر؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهر رستمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده اول بارکلای و همکاران (1996) به تعداد 10 برابر شاخصهای بُعد خانواده که دارای بیشترین شاخص در میان ابعاد مدل اندازهگیری بود، معادل حداقل 100 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق با استفاده از ابعاد اصلی مدل هنریکسن و همکاران (2010) و گوهررستمی و همکاران (2017) و گویههای آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای و میدانی طبق طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد؛ همچنین روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی صوری توسط 16 صاحبنظر و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0/75تأیید شد.نتایج نشان داد در بین عوامل مؤثر بر محیط توسعه استعدادهای رشته فوتبال عامل رشد استعداد (3/78)، بروز استعداد (3/57) و حمایت از استعداد (3/34) بیشترین اولویت را داشتند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد در عامل رشد استعداد، مربیان (0/94)؛ در عامل بروز استعداد، خانواده (0/91) و در عامل حمایت از استعداد، کارشناسان (0/92) بیشترین تأثیر را در تبیین توسعه استعدادهای فوتبال داشتند.بر اساس یافتهها، باشگاه باید جهت فراهمسازی بسترهای موردنیاز برای توسعه استعدادهای فوتبال، تمرکز بیشتری روی عامل رشد استعداد (مرحله دوم فرایند استعدادیابی) نسبت به دو عامل دیگر داشته باشد.
طاها جلالی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد شناسایی گردند. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل مربیان، ورزشکاران، اساتید دانشگاه، پیشکسوتان، داوران، اصحاب رسانهها و هواداران فوتبال بودند. شیوه نمونهگیری این تحقیق، غیر تصادفی هدفمند است. مطالعه حاضر علاوه بر شناسایی شاخصها، اولویتبندی آنها توسط صاحبنظران با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) را نیز شامل میشود . ابزار مورداستفاده این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دادههای آن با استفاده از نرمافزار Expert Choice انجام گرفت.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که پنج مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای شخصیتی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری"، "ویژگیهای روانشناختی و ارتباطی" و "ویژگیهای مدیریتی" شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان تیمهای ملی فوتبال بودند. برای یک بازیکن تیم ملی فوتبال نیز، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل سه مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری" و "ویژگیهای شخصیتی" میباشند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر، شاخصهای جدیدی نسبت به مطالعات مرتبط در گذشته معرفی نمود. به نظر میرسد که رویکرد بازخورد 360 درجه در انتخاب منابع ارزیابیکننده نتایج این تحقیق را نسبت به مطالعات مشابه متمایز ساخته است. محقق علاوه بر پیشنهادهای کاربردی مربوط به هر شاخص، پژوهش در زمینه ارزیابی عملکرد بازیکنان و جبران اغفال پژوهشی موجود را به پژوهشگران آینده پیشنهاد میدهد.
سمیرا فیضی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه تماشاگران بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94، بودند که حجم نمونه بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه تماشاگران بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94، بودند که حجم نمونه بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای اولویتبندی عوامل مؤثر، از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: بر این اساس، از نظر تماشاگران، به ترتیب عوامل تسهیلات، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، برنامهریزی، فناوری و فرهنگی ـ اجتماعی، در اولویت اول تا هشتم قرار گرفتند. نتیجهگیری: با مشخص شدن اولویتهای مؤثر بلیت فروشی از دیدگاه تماشاگران، مدیران ورزشی میتوانند با رسیدگی و توجه بیشتر به اهم آنها، بهبود فروش بلیت و افزایش درآمد باشگاهها را تسریع بخشند.
شهرام عبدی؛ مصطفی زنگی آبادی؛ مهدی طالب پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از جامعه محدود و در سطح خطای 5 درصد 200 نفر محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و جهت تحلیل استنباطی دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه و پردازش متغیرها از نرمافزار R نسخه 2-1-3 وEVIEWS نسخه 8، استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج ضرایب مدل رگرسیون پژوهش، یافتهها بیانگر آن بود که عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل، بر قیمت بازیکنان به عنوان سرمایه انسانی باشگاهها تاثیر دارد و سایر عوامل از قبیل پست بازی، جوایز و افتخارات فردی و تیمی، وضعیت پا، قد، نسبت گل و دقایق بازی در تعیین قیمت بازیکنان اثر معناداری نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت جهت ارزشگذاری بازیکنان فوتبال و قیمتگذاری آنها توسط باشگاهها در زمان ثبت قرارداد باید به عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل توجه ویژهای شود.