مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میرعسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007)، یافتههای پژوهشهای پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. همچنین دادهها با استفاده از روش کدگذاری شناسایی و اعتبار آن، از طریق آزمون کاپای کوهن (617/0) تایید گردید.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع اشتغال در بازارکار ورزش در سه سطح خرد، میانی، و کلان در 66 مضمون فرعی و 13 مضمون اصلی طبقهبندی شد.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اشتغال در بازار کار ورزش ایران با موانع متعددی روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی و کارجویان این حوزه ضروری است. در سطح خرد، مهارتآموزی و تقویت ویژگیهای شخصیتی، در سطح میانی، اصلاح نظام آموزشی، ایجاد نظام بازار کار، تدوین برنامه راهبردی، تقویت تشکلها و نهادهای مرتبط با ورزش و افزایش حمایتها؛ در سطح کلان، اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید محمد حسین رضوی؛ فروغ محمدی
چکیده
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. در گام بعدی 96 شاخص مؤثر درپنج گروه اصلی به منظور مقایسه داده های حاصل از توافق متخصصان ( مدیران ارشد و کارشناسان خبره صنعت ورزش، آینده پژوه، مدیریت کلاس جهانی) دسته بندی و از تحلیل عاملی در محیط نرم افزار spss 22 استفاده شد که شاخص های شناخته شده تأثیر مثبت و معناداری بر شکل گیری آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی دارند، سپس با آزمون فریدمن مهم ترین شاخص ها شناسایی و اولویت بندی شدند.در نتیجه شایستگی بازاریابی(کارآفرین مداربودن)، شایستگی دیپلماسی (آگاهی با روابط بین الملل در صنعت ورزش)، شایستگی مدیریتی (توسعه مداربودن)، شایستگی عملکردی (ریسک پذیر بودن) و شایستگی ادراکی (هوش سازمانی مطلوب) به عنوان شایستگی های کلیدی شناسایی شدند. در نهایت اثر شایستگی بازاریابی با بار عاملی 780/0 و میانگین 62/4 بیشترین اهمیت بر آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش داشت.لذا شناخت این شایستگی ها می تواند الگویی مناسب برای مدیران و سیاستگذاران ورزشی جهت بکارگیری مدیرانی با قابلیتهای ممتاز مدیریت کلاس جهانی بوده که مشارکت فعال آنها منشاء رشد صنعت ورزش را به دنبال دارد.
سید محمد جواد رضوی؛ مهدی طالب پور؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ رضا محمد کاظمی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. پس از تایید روایی محتوایی توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی پایایی پرسشنامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (89/0=α) به دست آمد. در این مطالعه، در وهلهی اول عوامل شناسایی؛ و سپس با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه با نرمافزارهای Excel2013 و Expert Choice11 رتبهبندی شدند. در نهایت برای رسیدن به یک اجماع کلی از تکنیک نهایی کپلند جهت رتبهبندی عوامل استفاده شد.یافتهها: نتایج رتبهبندی حاصل از تکنیک کپلند، نشان داد که سه عامل اصلی ارتقاء سرمایه انسانی در شرکتهای تولیدی ورزشی به ترتیب جذب منابع انسانی با مهارت و تخصص بالا، ایجاد و استفاده از سیستم یکپارچه مدیریت دانش و استفاده از مدیران و کارکنان با تجربه در شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، میتوان با بهره گیری صحیح از عوامل شناسایی شده مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی از قبیل استفاده از منابع انسانی ماهر، با تجربه و با دانش بالا شاهد کارآمدی هر بیشتر شرکتهای تولیدی ورزشی ایران باشیم تا به تبع آن ضمن ارتقاء کارایی این شرکتها زمینه لازم جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت ورزش ایران فراهم گردد.
میثم نوری خان یوردی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای ...
بیشتر
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیم ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و اعضای هیات علمی عضو بنیاد ملی نخبکان است. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که درمجموع 19 نفر از متخصصان این امر را در برگرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی شامل 74 مفهوم، 11 مقوله(شایستگی ارتباطی، شایستگی رفتاری، شایستگی فنی، شایستگی شخصیتی، شایستگی ارزشی، شایستگی راهبردی، شایستگی خلاقیت، شایستگی حرفهای، شایستگی رهبری، شایستگی مدیریت مالی، شایستگی شناخت بازار) و 5 بعد (بعد دانشی- فنی، فردی، ادراکی، مدیریتی و بازاریابی) را شامل می شود.
شمس الدین رضایی؛ مژگان صالحی پور
چکیده
هدف: امروزه صنعت ورزش میتواند بهعنوان ابزاری بسیار مؤثر و کارآمد در جهت تحقق اهداف توسعة اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهکار گرفته شود. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر صنعت ورزش ایران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف: امروزه صنعت ورزش میتواند بهعنوان ابزاری بسیار مؤثر و کارآمد در جهت تحقق اهداف توسعة اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهکار گرفته شود. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر صنعت ورزش ایران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 23 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 90% بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق، عوامل سیاستزدایی، مدیریت اثربخش و کارآمد، توسعة منابع انسانی، ارتقاء زیرساختها و توسعة فضاهای ورزشی استاندارد، طراحی نظام استعدادیابی، اصلاح ساختار، تجاریسازی، خصوصیسازی و استقرار مکانیزم توسعة صنعت ورزش بهعنوان ده مؤلفة مؤثّر در توسعة صنعت ورزش ایران شناسایی و استخراج گردید. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مهمترین موانع توسعة صنعت ورزش ایران سیاستزدگی و ورود افراد بازنشستة نظامی و دولتی به این صنعت میباشد.