فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند در مجموع با 14 نفر مصاحبه به عمل آمد. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود و با ارائه بازخورد به شرکتکنندگان و جلب روایتی که بر نحوه پاسخهای آنها تأثیر نمیگذارد، به منظور افزایش روایی درونی اقدام شد و در ادامه توافق درون موضوعی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها سه شاخص اصلی، مهم و تاثیرگذار بر مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در عصر دیجیتال شامل فرهنگ دیجیتال، ارتباطات دیجیتال و فرایندهای مدیریتی است. یافتهها نشان داد، فرهنگ دیجیتال شامل مؤلفههای پذیرش فنآوری، حفاظت از اطلاعات، پیشرفت فرآیندها، ترویج فرهنگ مشارکتی، ترویج انعطافپذیری در کار، ارتقاء توانمندیهای تحلیل داده و آموزش و آگاهی است. شاخص ارتباطات دیجیتال شامل مؤلفههای ساختار شبکههای ارتباطی، سامانههای مدیریت منابع انسانی، کیفیت رسانههای اجتماعی و ویدئوکنفرانس و آموزشهای آنلاین است. همچنین فرایندهای مدیریتی شامل مؤلفههای سیستمهای ارزیابی، سیستمهای نظارتی، سیستمهای پاداش و تشویق و سیستم جذب و استخدام است.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها نتیجهگیری میشود، منابع انسانی باید با شاخصهای دیجیتال در عصر نوین آشنایی کامل داشته باشند. استفاده از آموزشهای آنلاین برای ارتقای مهارتهای کادر مدیریتی و مربیان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندامایران، همچنین ایجاد یک شبکه داخلی برای ارتباط و هماهنگی بیشتر میان اعضای فدراسیون، میتواند بهبود موثری در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد سازمانی داشته باشد.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
معصومه مجیدی پرست؛ حسین خردمندیان؛ علی اصغری صارم؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی استراتژیهای تامین و نگهداشت نیروی انسانی در مراحل مختلف چرخه عمر در استارتآپهای ورزشی ایران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع تفسیری، کاربردی و کمی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی، مدیریت منابع انسانی و مدیران استارتآپهای ورزشی بودند که 16 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی استراتژیهای تامین و نگهداشت نیروی انسانی در مراحل مختلف چرخه عمر در استارتآپهای ورزشی ایران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع تفسیری، کاربردی و کمی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی، مدیریت منابع انسانی و مدیران استارتآپهای ورزشی بودند که 16 نفر از آنان بهصورت هدفمند و در درسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بستهپاسخ و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسپرچویس و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد.یافتهها: در بخش مربوط به تامین منابع انسانی، به غیر از مرحله بلوغ تجارت و خروج که استراتژیهای درونسازمانی از اولویت بالاتری برخوردار بودند، در مابقی مراحل چرخه عمر استارتاپها، استراتژیهای برونسازمانی در اولویت بالاتری قرار دارند. همچنین اولویتبندی استراتژیهای نگهداشت منابع انسانی نشان داد که هیچیک از سه دسته استراتژیها نسبت به دیگری از اولویت بالاتری برخوردار نیست و در تمام مراحل چرخه عمر نسبت به شرایط حاکم بر استارتاپها، میتوان از هر سه دسته استراتژی مالی، آموزشی و عدالتمحوری به طور یکسان استفاده کرد. در این پژوهش همچنین استراتژیهای درون و برونسازمانی تامین و استراتژیهای مالی، آموزشی و عدالتمحوری نگهداشت منابع انسانی به طور جداگانه اولویتبندی شدند. نتیجهگیری: در مراحل مختلف چرخه عمر استارتاپهای ورزشی در زمینه تامین و نگهداشت منابع انسانی باید استراتژی متناسب با شرایط حاکم بر سازمان را اتخاذ کرد.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس محاسبه شد (158 نفر) و از روش نمونهگیری طبقهای_تصادفی شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر) و روایی سازه با استفاده از شاخص-های برازش مدل ارزیابی و تایید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود. علاوه براین به طور جداگانه نیز تاثیر تمدن سازمانی بر شبکه اجتماعی و تجربیات سازمانی و تاثیر آنها بر تصویر سازمانی نیز معنیدار بود. بنابراین میتوان گفت هر چند تمدن سازمانی منجر به ارتقای تصویر سازمان در محیط میشود اما مستندسازی تجربیات و شبکهسازی اجتماعی به میزان قابل توجهی رابطه تمدنسازی-تصویرسازی را تقویت مینمایند. نتیجهگیری: از این رو پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از مفاهیم و مظاهر سازمانهای متمدن در راستای انعکاس تصویری مناسب از سازمان در محیط به طور کلیدی از دو راهبرد تجارب مستند و شبکه اجتماعی استفاده نماید.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ سید مصطفی رسولی منش؛ رضا اندام؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی منتشر شده در 14 نشریه مدیریت ورزش که بین سالهای 1399 تا 1401 منتشر شده بودند؛ از نظر دلایل استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، ویژگیهای داده ها، ویژگیهای مدل، ارزیابی مدلهای اندازهگیری، ارزیابی مدل ساختاری، گزارشدهی و استفاده از تحلیلهای پیشرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد، محققان به دلایل محدودی در خصوص استفاده از پی ال اس اشاره داشتهاند؛ از مهمترین دلایل آن می توان به تعداد کم نمونه ها و عدم نیاز به نرمال بودن توزیع داده ها اشاره کرد؛ همچنین اکثر مطالعات در گزارش دهی مدل اندازه گیری در مدل های مرتبه دوم، درست عمل نکرده اند و در مورد در نظر گرفتن معیارهای پیشرفته برای ارزیابی مدل ساختاری بی اطلاع هستند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق به محققان، داوران و ویراستاران مجلات کمک می کند، در مطالعات بعدی برای نحوه گزارش داده ها با استفاده از این نرم افزار حساسیت بیشتری نشان دهند و با استناد به یافته های این تحقیق از گزارش های نادرست پرهیز شود.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ تقی عاشوری
چکیده
هدف: تناسب بین منابع استراتژیک سازمان درکنار بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مولد خلاقیت در پردازش عملیات و به تبع آن ارائه محصول و خدمات جدید میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر پیشبینی ابعاد خلاقیت بر اساس حمایت مدیران ارشد با میانجیگری نقش همافزایی ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات میباشد. روششناسی: نمونهآماری ...
بیشتر
هدف: تناسب بین منابع استراتژیک سازمان درکنار بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مولد خلاقیت در پردازش عملیات و به تبع آن ارائه محصول و خدمات جدید میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر پیشبینی ابعاد خلاقیت بر اساس حمایت مدیران ارشد با میانجیگری نقش همافزایی ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات میباشد. روششناسی: نمونهآماری تحقیق 170n= نفر از کارکنان و مدیران ستادی ادارات ورزش و جوانان بودند که به صورت تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق نسخه اصلاح شده پرسشنامه حمایت مدیران ارشد رانا و تیپو (2013)، پرسشنامه همافزایی ساختار سازمانی با تکنولوژی اطلاعات مانا (2012) و پرسشنامه خلاقیت کیم و همکاران (2012) بود. پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی، پایایی درونی پرسشنامه نیز از طریق خبرگان دانشگاهی به روش آلفای کرونباخ تایید گردید (79/0α>). دادهها با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (Smart PLS) و نرم افزار اسپیاساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: پس از اطمینان از نکویی برازش مدل با استفاده از شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر (ضرایب بارهای عاملی، شاخص پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجی) (4/0>β و 96/1 ±