پژوهشی کاربردی
رحیم رمضانی نژاد؛ معصومه خسروی؛ حمیدرضا گوهر رستمی؛ محمدرحیم رمضانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده از نظرات 17 نفر از کارشناسان خبره، روایی صوری آن تأیید و ثبات درونی کلی آن، 98/0=r برآورد شد. از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی علامت در سطح معنیداری 05/0 p≤ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ساختار رضایت ورزشکاران مرد در چهار عامل پیشآیندها، فرآیندها، پیامدها و همبستههای رضایت شغلی به ترتیب 06/75 ، 15/76 ، 25/72 و 29/74 درصد از واریانس رضایت شغلی ورزشکاران را تببین کردهاند. پیامد و فرآیندهای رضایت شغلی با میانگین رتبه 77/2 و 64/2 بیشترین اهمیت را در رضایت شغلی ورزشکاران داشتند. ملاک کیفیت زندگی72/28%، عملکرد فردی95/25%، فرآیندهای سازمانی69/21% و کیفیت زندگیکاری33/21% به ترتیب بالاترین درصد واریانس را در تبیین رضایت؛ و از بین گویهها نیز تعهد و وفاداری، انسجام و رفتار منصفانه در تیم، و حمایت اجتماعی مانند رسانهها و هواداران بالاترین میانگین اهمیت را تأمین رضایت ورزشکاران داشتند. نتیجه گیری: پیامدها و فرآیندهای تیمی ، بیشترین اهمیت را در تأمین رضایت ورزشکاران دارند؛ و چون پیامدها بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی است بنابراین، توجه به فرآیندها در تیم و باشگاه بسیار مهم است.
پژوهشی کاربردی
کیومرث شهبازی راد؛ احمدعلی آصفی؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر)، که از این تعداد تعداد 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق دو پرسشنامه استاندارد جامعهپذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی جامعهپذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعهپذیری غیررسمی با تعهدروانشناختی به تیم رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بنابر نتایج تحقیق میتوان گفت چنانچه مدیران و مسئولین تیمهای فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعهپذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهدروانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.
پژوهشی کاربردی
خدیجه لطفی یامچی؛ معصومه کلاته سیفری؛ الهه حسینی
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر ابعاد مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی و نوآوری در اداره ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی می باشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بود با توجه به محدود بودن حجم جامعه، حجم ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر ابعاد مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی و نوآوری در اداره ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی می باشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بود با توجه به محدود بودن حجم جامعه، حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد (N=n). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و همچنین برای تعیین روابط میان متغیرها در قالب مدل علی از مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) بهره گرفته شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت استعداد و ابعاد آن بر بهره وری نیروی انسانی و همچنین نوآوری در سازمان ورزشی اثرگذار است. همچنین در قسمت اثر کل مشخص شد که مدیریت استعداد بیشترین تأثیر (92/0=β) را بر بهره-وری نیروی انسانی داشت. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشانداد که به ترتیب 29% و91% از واریانس متغیرهای بهره-وری نیروی انسانی و نوآوری توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین میباشد. در نهایت، کلیه شاخصهای برازش مدل نیز نشان دهنده برازش مطلوب مدل بودند. نتیجه گیری: به طور کلی میتوان اذعان نمود که با به کارگیری صحیح مدیریت استعداد و ابعاد آن می توان بهره وری نیروی انسانی و به تبع آن نوآوری در سازمان های ورزشی را بهبود بخشید و باعث کارایی هرچه بیشتر افراد مستعد در سازمان شد.
مقاله مستقل
رسول نوروزی سید حسینی؛ رضا سپهوند؛ کیوان موسوی چشمه کبودی؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت استعداد آرمسترانگ(2006)، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و همکاران(1997) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی حمیدی(1382) استفاده شد. از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار LISREL/8.2 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با ضریب مسیر(85/0PC=) بر توانمندسازی کارکنان و با ضریب مسیر(39/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. همچنین توانمندسازی کارکنان با ضریب مسیر(69/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. نتیجهگیری: جذب و حفظ کارکنان همراستا باهدفهای سازمانی در ادارات ورزشی میتواند به توانمندی کارکنان کمک کرده و درنتیجه توانمندی کارکنان نیز اثربخشی سازمانی را افزایش خواهد داد.
پژوهشی کاربردی
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی و در مرحلۀ بعد، اولویتبندی آنها میباشند . روش شناسی: از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها میباشد ، پس تحقیق از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. و جامعۀ آماری آن را کلیه مدیران ،کارشناسان ارشد ،کارشناس مسئولان واعضای شورای راهبردی تربیت بدنی آموزش و پرورش و اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی تشکیل دادند. تعداد نمونههای تحقیق 389 نفر بر اساس روش تحلیل عاملی ( حداقل 2 برابر و حداکثر10 برابر متغیرها )تعیین گردید. جهت اطمینان از روایی و اعتبارپرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی 83/0 برآورد شد. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش 6 حوزه (عامل) به عنوان حوزههای بهکارگیری داوطلبان در ورزش دانشآموزی شناسایی و اولویتبندی شدند. داوطلبان ورزش دانشآموزی را میتوان به ترتیب اولویت در 6 حوزهً، استعدادیابی، همکاری در مدیریت فضاهای ورزشی، حرکات اصلاحی و تناسب اندام، ورزش قهرمانی، درس تربیت بدنی و ورزش همگانی و اوقات فراغت بهکار گرفت. نتیجه گیری : با توجه به ماهیت اجرای برنامههای ورزشی در آموزش و پرورش که هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر هزینهها در سطح بالایی انجام میشود و همچنین بودجه اندک این سازمان، استفاده از ابعاد شناسایی شده در
پژوهشی کاربردی
محمود رئوف؛ سعید صادقی بروجردی؛ بهرام یوسفی
چکیده
چکیده هدف: هدف این تحقیق بررسی اثر مداخله ای کارگاه انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی است که از طریق آزمون و آزمون مجدد، آزمودنی ها به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم و افرادی که دارای کاهش انگیزش شغلی و افزایش تحلیل رفتگی شغلی بودند به عنوان گروه آزمایش در کارگاه انگیزش شغلی ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف این تحقیق بررسی اثر مداخله ای کارگاه انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی است که از طریق آزمون و آزمون مجدد، آزمودنی ها به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم و افرادی که دارای کاهش انگیزش شغلی و افزایش تحلیل رفتگی شغلی بودند به عنوان گروه آزمایش در کارگاه انگیزش شغلی شرکت نمودند. روش نمونه گیری هدفمند بود و در نهایت 54 نفر از افرادی که دارای انگیزش شغلی پایین و تحلیل رفتگی شغلی بالاتر از حد استاندارد بودند، انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss24 و از آزمونt همبسته جهت ارزیابی تغییرات متغیر وابسته درون گروه، t مستقل برای ارزیابی متغیر وابسته بین گـــروه ها و از تحلیل کوواریانس به منظور اثربخشی دوره ی انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد شرکت در کارگاه در افزایش انگیزش شغلی گروه تجربی موثر بود، همچنین سطح تحلیل رفتگی شغلی گروه تجربی بعد از شرکت در کارگاه انگیزش شغلی کاهش معنی داری داشت و بعد از گذشت 6 ماه از کارگاه، اثر انگیزش شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار نبود. نتیجه گیری: تشکیل کارگروه های تخصصی در بررسی و ارائه راه حل جهت افزایش انگیزش شغلی و کاهش تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی از نتایج عمده این تحقیق بود. واژگان کلیدی: انگیزش شغلی، تحلیل رفتگی شغلی، معلمان تربیت بدنی
پژوهشی کاربردی
حمیدرضا میرصفیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر بوده که بر همین اساس نمونه ای به تعداد 256 نفر بصورت تصادفی طبقه ای برای شرکت در این پژوهش انتخاب گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی اصفهان به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 40/0 بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 35/0 بر مدیریت تغییر کارکنان تأثیر داشته است (001/0=P). همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی 63/0 بر مدیریت تغییر آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر هوش هیجانی بر مدیریت تغییر کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان، ارتقاء این سازه می تواند در گسترش توانایی های کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به صورت مطلوب مؤثر باشد. همچنین، با توجه با تأثیر مضاعف هوش هیجانی بر توسعه مدیریت تغییر کارکنان در صورت برخورداری آنان از تصویر سازمانی ادراک شده مطلوب، به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می گردد تا در ارتباط با ایجاد و توسعه تصاویر سازمانی مناسب برای کارکنان سازمان های مربوطه تلاش نمایند.
پژوهشی کاربردی
آتوسا قاسمی نژاددهکردی؛ علی محمد امیرتاش؛ محمد علی اصلانخانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثرعدالت سازمانی بر رفتار ضد تولید با میانجیگری عواطف شغلی بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که تعداد 240 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاسهای استانداردی که روایی و پایایی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثرعدالت سازمانی بر رفتار ضد تولید با میانجیگری عواطف شغلی بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که تعداد 240 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاسهای استانداردی که روایی و پایایی آنها توسط سایر محققین گزارش گردیده بود از قبیل، مقیاس کجروی در محیط کار، پرسشنامه عدالت سازمانی و مقیاس عواطف شغلی استفاده شد. طرح پژوهش، طرح همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 21 و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. از روشهای آماری توصیفی میانگین، انحراف معیار، بزرگترین و کوچکترین نمرهها و همچنین در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی دو متغیری پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری استفاده به عمل آمده است. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. آنگونه که نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند، عدالت سازمانی مستقیم و همچنین با میانجیگری عواطف مثبت و منفی بر رفتار ضد تولید اثر میگذارد. نتیجهگیری: توصیه میشود تمهیداتی برای اجرای عدالت در سازمان اندیشیده شود، مدیران سازمانها کارگاههای آموزشی جهت آموزش ایجاد حفظ عاطفه مثبت به کارکنان برگزار کنند و جهت کاهش رفتارهای ضد تولید آمران رفتارهای ضد تولید را تنبیه و مجازات نمایند.
پژوهشی کاربردی
حامد خراسانی طرقی؛ فریبرز رحیم نیا؛ غلامرضا ملک زاده؛ سعید مرتضوی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری سوءاستفادهگر با رفتار انحرافی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی انجام گرفته است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی (466 نفر) بودند که برای نمونهگیری، روش تصادفی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری سوءاستفادهگر با رفتار انحرافی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی انجام گرفته است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی (466 نفر) بودند که برای نمونهگیری، روش تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب استفاده شد. هر یک از شهرستانها به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شدند و با بهرهگیری از فرمول کوکران، 211 نفر از آنان مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرپرست سوءاستفادهگر تپر (2000) و ابزار رفتار انحرافی بنت و رابینسون (2000)، شامل دو پرسشنامه انحرافات میان فردی و انحرافات سازمانی میباشد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین رهبری سوءاستفادهگر با رفتار انحرافی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0≥p). ضریب همبستگی میان این دو متغیر 68/0 است. همچنین رهبری سوءاستفادهگر با رفتار انحرافی بین فردی و رفتار انحرافی سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0≥p). ضریب همبستگی بین رهبری سوءاستفادهگر با رفتار انحرافی میان فردی و رفتار انحرافی سازمانی کارکنان به ترتیب 61/0 و 62/0 میباشد. بعلاوه آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر رهبری سوءاستفادهگر پیشبینیکننده خوبی برای متغیر رفتار انحرافی است و 45 درصد از تغییرات این متغیر را پیشبینی میکند (01/0≥p). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان انتظار داشت از طریق کاهش رفتار مخرب رهبران، مانع از رفتارهای انحرافی کارکنان شد.
پژوهشی کاربردی
حسام زارع؛ هادی باقری
چکیده
هدف: در مواجهه با تحولات سریع و غیرقابل پیشبینی جوامع و تغییر نیازها و انتظارات مشتریان، نهادهای ورزشی ناگزیرند به سازمانی چابک تبدیل شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازاریابی داخلی و چابکی سازمانی با توجه به نقش واسطه هدفگرایی است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه ...
بیشتر
هدف: در مواجهه با تحولات سریع و غیرقابل پیشبینی جوامع و تغییر نیازها و انتظارات مشتریان، نهادهای ورزشی ناگزیرند به سازمانی چابک تبدیل شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بازاریابی داخلی و چابکی سازمانی با توجه به نقش واسطه هدفگرایی است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بودند (320 N=) که 212 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه بازاریابی داخلی فورمن و مونی (1995)، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2004) و هدفگرایی وراپوتینان (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامهها، توسط 10 متخصص تأیید شد. پایایی پرسشنامهها، با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0، 96/0 و 93/0 تأیید شد. برای تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازارایابی داخلی بر چابکی سازمانی و هدفگرایی، تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین، این متغیر به واسطه هدفگرایی تأثیر معناداری بر چابکی سازمانی میگذارد. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نیز نشان داد که 49 درصد از واریانس چابکی سازمانی و 37 درصد از واریانس هدفگرایی، از طریق متغیرهای پیش بین قابل تبیین است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر اهمیت نقش هدفگرایی به عنوان یک واسطه در ارتقای چابکی سازمانی است؛ بنابراین، ضمن توجه به رشد و توسعه کارکنان، مشارکت دادن آنها در تعیین اهداف سازمانی و انگیزش آنها برای تعقیب این اهداف، میتواند توان ادارات ورزش و جوانان در پاسخگویی به نیازهای ورزشی جامعه را بهبود بخشد.