آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ملیحه اسلامی؛ شهاب بهرامی؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید دانشگاههای دولتی و غیر دولتی)، کارشناسان و مدیران (حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته و مدیران کل استانها) و معلمان تربیتبدنی (سرآمد سرگروههای آموزشی، سرآمد معلمان شاغل و بازنشسته) بودند. انتخاب نمونه در بخش تحلیل محتوای اسناد تحولی به صورت تمام شمار هدفمند و در بخش خبرگان به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 تحلیل شد. اعتباربخشی (روایی و پایایی) پژوهش بهصورت همسوسازی شامل چند روش (تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه)، چند منبع ( استاد، مدیر، کارشناس، معلم و غیره) و چند بررسیکننده (دو کدگذار) صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 8 مضمون فراگیر، 29 مضمون سازمان یافته و 115 مضمون پایه به دست آمد. دانش یاددهی ـ یادگیری تربیتبدنی، دانش فناوری، دانش ساختاری، دانش پژوهشی، دانش تخصصی، دانش حرفهای و اسناد تحولی از مهمترین مضامینی هستند که بایستی در آموزشهای معلمان تربیتبدنی مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: به متولیان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، مبتنی بر نیازهای احصا شده در این تحقیق، اهداف و سرفصلهای آموزشی معلمان تربیتبدنی را تغییر دهند؛ همچنین پیشنهاد میشود، دانشگاه فرهنگیان نیز مبتنی بر این نیازها، سرفصلهای برنامههای درسی رشته "دبیری تربیتبدنی" را مورد بازنگری قرار دهد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
نازمحمد واحدی؛ ناصر بای؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیرشدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران (هان، 2016) و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد، پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
یافتهها: نتایج مشخص نمود، مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیرشدن آنها در شغل خود شوند؛ بنابراین قرار دادن برنامههای مرتبط با مربیگری در برنامههای توسعه مدیریت منابع انسانی ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
فاطمه امیری قلعه رشیدی؛ سپیده قطنیان؛ زهره افشارمند؛ مطهره مصلحی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (20 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین کدگذاران ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد گلیزری استفاده شد.
یافتهها: سه مقوله اصلی بهمنظور تدوین الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی وجود داشت. کد محوری "قبل از وقوع بحران" که دارای مقولههای توانمندسازی منابع انسانی، هماهنگی و برنامهریزی بود. کد محوری "حین وقوع بحران" که دارای مقولههای مدیریتی، روانشناختی و ارتباطی و کد محوری "بعد از وقوع بحران" که شامل ارزیابی و اصلاح و بازخورد بود.
نتیجهگیری: توجه به الگو ایجاد شده میتواند فرایند برنامهریزی و پاسخ به بحران مجموعههای ورزشی شهرداری تهران را ایجاد نماید و بستری در جهت بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی را فراهم نماید.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف:هدف از تحقق حاضر الگوسازی فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بر مبنای نظامهای کاری عملکرد بالا با نقش میانجی توانمندسازی شغلی میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آمیخته است که در دوفاز کیفی و کمی عملیاتی گردید. جامعه کیفی شامل 23 تن از خبرگان حوزه کارآفرینی با نمونهبرادری گلوله برفی و جامعه کمی شامل 250 نفر از مدیران، مالکان ...
بیشتر
هدف:هدف از تحقق حاضر الگوسازی فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بر مبنای نظامهای کاری عملکرد بالا با نقش میانجی توانمندسازی شغلی میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آمیخته است که در دوفاز کیفی و کمی عملیاتی گردید. جامعه کیفی شامل 23 تن از خبرگان حوزه کارآفرینی با نمونهبرادری گلوله برفی و جامعه کمی شامل 250 نفر از مدیران، مالکان و منابع انسانی باشگاههای ورزشی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی فاز کیفی پژوهش و نسخه اصلاح شده پرسشنامه نظامهای کاری با عملکرد بالای چینتسی (2007)، پرسشنامه توانمندسازی شغلی بادر (2017) و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی بود. پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی، پایایی درونی پرسشنامه از طریق خبرگان به روش آلفای کرونباخ تایید گردید (76/0α>). دادهها نیز پس از تایید نکویی برازش مدل با استفاده از شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی ( PLS) و نرم افزار اسپیاساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نتایج تحلیل عاملی نشان داد که اثرات مستقیم نظام ارزیابی عملکرد بالای منابع انسانی بر کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان معنادار میباشد. همچنین آزمون رگرسون چندگانه حاکی از معناداری نقش میانجی سازه توانمندسازی شغلی بر فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بود (05/0 ≥ Sig).نتیجهگیری: بنابراین مدیران صفی باشگاهها میتوانند از طریق استقرار راهبردهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی و لحاظ کردن توانمندسازیهای شغلی، تعلق و تعهد کارکنان را برانگیخته تا از این طریق علاوه بر توسعه کسب و کارهای قبلی، فرصتهای جدید کارآفرینی را شناسایی نمایند.
حسن قاسمعلی پور؛ علی زارعی؛ فریده اشرف گنجویی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران تعداد 260 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود، از شاخص های آماری چون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، نخست با استفاده از آزمون ﮐﻮﻟﻤﻮﮔروف اسمیرنوف به بررسی فرض نرمال بودن داده ها پرداخته شد. سپس، به منظور بررسی روابط دو متغیره و آزمون فرضیات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد.یافته ها: در بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان ادارات تربیت بدنی بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری ضریب مسیر بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان برابر با 86/0 بود که این موضوع نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو متغیر می باشد. در رابطه بین خلاقیت و سبک های رهبری نیز رابطه مثبت و معناداری بین متغیرها برقرار بود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر توانمندی کارکنان و سبک های رهبری در ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد کشور وجود دارد.
رسول نوروزی سید حسینی؛ رضا سپهوند؛ کیوان موسوی چشمه کبودی؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط مدیریت استعداد با توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: این تحقیق با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 450 نفر بود که 180 نفر از آنها بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت استعداد آرمسترانگ(2006)، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و همکاران(1997) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی حمیدی(1382) استفاده شد. از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار LISREL/8.2 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با ضریب مسیر(85/0PC=) بر توانمندسازی کارکنان و با ضریب مسیر(39/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. همچنین توانمندسازی کارکنان با ضریب مسیر(69/0PC=) بر اثربخشی سازمانی اثر گذار است. نتیجهگیری: جذب و حفظ کارکنان همراستا باهدفهای سازمانی در ادارات ورزشی میتواند به توانمندی کارکنان کمک کرده و درنتیجه توانمندی کارکنان نیز اثربخشی سازمانی را افزایش خواهد داد.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و عملکرد شغلی بابین و بالس (2004) استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین پنج بعد حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد آموزش و توانمندسازی توان پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس استان گلستان با حمایت سازمانی مناسب از معلمان تربیت بدنی، به بهبود عملکرد شغلی این معلمان کمک نمایند.
مریم سیری پلشت؛ مریم مالکی؛ مهدی حسین زاده؛ علیرضا بخشی زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با توجه به متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که از این تعداد 270 ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با توجه به متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که از این تعداد 270 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفایکرونباخ برای هر قسمت بالاتر از 7/0 برآورد گردید. از طریق تحلیل روایی سازه، روایی پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که معنویت در محیط کار، رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی اثر معنیداری بر توانمندسازی (72/0R2=) کارکنان دارند. همچنین نتایج پژوهش نقش معنادار متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی (53/0R2=) و نقش میانجی متغیر رفتار شهروندی سازمانی را در جامعة پژوهش تأیید نمود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق به منظور ارتقاء میزان توانمندی کارکنان بایستی متغیرهای معنویت در محیط کار، رفتار شهروندی سازمانی و بکارگیری سبک رهبری تحول آفرین مورد توجه قرار گیرد.
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده از سراسر استانهای غرب کشور جمع شدند. به منظورجمعآوری اطلاعات، ازپرسشنامة استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر (1986) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 p<). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان دادکه بیش از 19درصد از تغییرات توانمندسازی به وسیله مؤلفه حمایت سازمانی قابل تبیین است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها، کارمندانی که بیشتر مورد حمایت سازمانی قرار می-گیرند و آن را ادراک میکنند، توانایی کنترل تغییرات محیطی را دارند و تغییرات مختلف سازمانی، توانمندسازی آنها را بدنبال خواهد داشت.
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ترتیب از پرسشنامههای اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. دادههای گردآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به وسیله مؤلفههای توانمندسازی قابل تبیین و پیشبینی است. نتیجهگیری: ادارات ورزش و جوانان میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، تواناییهای کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.