پژوهشی کاربردی
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ حبیب هنری؛ محمد خبیری
چکیده
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش، کارشناسان ارشد، کارشناس مسئولان تربیت بدنی، اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و همچنین 63 نفر در قالب تشکیل شورای راهبردی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دادند. (389N=n= ) جهت اطمینان از روایی و اعتبار آن از طریق اخذ نظر متخصصان، پایایی پرسشنامه های مدیریت داوطلبی ورزش دانش آموزی و حوزه های بکارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 83/0 برآورد شد. و در اختیار نمونه آماری به حجم 389 نفر قرار داده شد. این داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کایزر، مایر و الکین، آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تکنیک چرخش واریماکس، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار های spss و lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها : بر اساس یافته های تحقیق حاضر، 8 بعد در حوزه مدیریت داوطلبان شناسایی شدو6 حوزه )عامل( به عنوان حوز ه های به کارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی شناسایی شدند .
پژوهشی کاربردی
رضا سپهوند؛ عبداله ساعدی؛ معصومه مومنی مفرد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان های ورزشی انجام پذیرفت.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و مدیران سازمان های ورزشی استان لرستان تشکیل میدهند که 24 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان های ورزشی انجام پذیرفت.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و مدیران سازمان های ورزشی استان لرستان تشکیل میدهند که 24 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است روایی و پایایی با استفاده از روایی محتوا و پایایی بازآزمون مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش قالب مدل تدوین شده مشتمل بر دو بخش است: بخش اول از طریق مطالعه اکتشافی نظر خبرگان 14 عامل اصلی موفقیت مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی شدند. در بخش دوم با استفاده رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، روابط و توالی میان متغیرها در هشت سطح استخراج در نهایت براساس میزان قدرت نفوذ و وابستگی دسته بندی شدند.یافته ها:. یافته ها نشان داد که حمایت محیط پیرامون سازمان و حمایت مدیران و سهام داران همانند سنگ زیر بنای مدل عمل میکنند. این دو عامل به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر دیگر متغیرها بوده، عامل ظهور یا تشدید سایر متغیرها جهت مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان می باشند.نتیجه گیری: بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند؛ می تواند به آنها در زمینه استفاده کارآمد و اثربخش منابع طبیعی با بکارگیری شیوه ها و استراتژیهای مدیریت منابع انسانی سبز کمک کند. و باعث افزایش بهرهوری، کاهش هزینه ها و همچنین ایجاد فضای بهتری برای مشارکت افراد در سازمان شود.
مقاله مستقل
مهدی سلیمی؛ سید فرشید علوی؛ محبوبه سلیمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان های ورزشی بود. روش شناسی: روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی، و به لحاظ نوع توصیفی زمینه یابی بود. جامعه آماری پژوهش را دو گروه اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی کشور؛ و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، و مدیران فدراسیون های ورزشی تشکیل دادند که در مجموع حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان های ورزشی بود. روش شناسی: روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی، و به لحاظ نوع توصیفی زمینه یابی بود. جامعه آماری پژوهش را دو گروه اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی کشور؛ و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، و مدیران فدراسیون های ورزشی تشکیل دادند که در مجموع حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 241 نفر تعیین و به صورت تصادفی گزینش گردیدند. جهت جمع آوری معیارهای مورد نظر ابتدا به مطالعه کتابخانه ای، مرور پیشینه مرتبط، و مصاحبه باز با 7 نفر از اساتید صاحب نظر در این حوزه اقدام گردید. در گام بعد با استفاده از تکنیک دلفی و بر اساس نظرات 5 استاد صاحب اثر و برجسته مدیریت ورزشی، در طی چهار مرحله علاوه بر تایید روایی صوری و محتوا، پرسشنامه تحقیق در قالب 57 شاخص طراحی و سازماندهی شد. یافته ها: در مرحله نهایی و بررسی روایی سازه پرسشنامه با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی در محیط نرم افزار SPSS، الگوی مورد نظر در قالب 2 مولفه (ذاتی و اکتسابی)، 6 زیر مولفه، و 45 شاخص (ذاتی ادراکی (9 شاخص)، ذاتی انسانی (6 شاخص)، ذاتی فنی (7 شاخص)، اکتسابی ادراکی (10 شاخص)، اکتسابی انسانی (6 شاخص)، و اکتسابی فنی (7 شاخص)) مورد تایید واقع شد.نتیجهگیری: توجه به معیارهای ارائه شده در هنگام گزینش مدیران عالی ورزشی می تواند شانس موفقیت سازمان را بالاتر ببرد.
پژوهشی کاربردی
حمیدرضا میرصفیان؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی اثر توانمندسازی روانشناختی بر مدیریت تغییر کارکنان و نقش آن بر مدیریت بحران در سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است.روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی_ همبستگی بوده و به همین منظور تعداد 206 نفر از کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی اثر توانمندسازی روانشناختی بر مدیریت تغییر کارکنان و نقش آن بر مدیریت بحران در سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است.روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی_ همبستگی بوده و به همین منظور تعداد 206 نفر از کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از سه پرسش نامه استاندارد به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله وضعیت توانمندی های روانشناختی (63/2 M=)، مدیریت تغییر (26/2 M=) و مدیریت بحران (51/2 M=) کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان مطلوب ارزیابی نمی گردد (05/0 ≥P). نتایج حاصل از مدل مفروض پژوهش نیز حاکی تأثیر مستقیم سازه توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر گسترش مدیریت تغییر (58/0) و توسعه مدیریت بحران (31/0) آنان در سازمان مذکور بوده است. همچنین، توانمندسازی روانشناختی بصورت غیرمستقیم و با میانجیگری سازه مدیریت تغییر بر گسترش مدیریت بحران کارکنان اثرگذار می باشد (35/0). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده تأکید بر ارتقاء توانایی های روانشناختی کارکنان می تواند علاوه بر گسترش بیشتر عملکردهای شغلی و حرفه ای آنان بر بازدهی بیشتر آنها در زمان ایجاد تغییرات شغلی و حرفه ای در سازمان و همچنین در زمان وقوع بحران های سازمانی اثرگذار بوده که نتیجه آن می تواند به بهره وری بیشتر سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان از یک طرف و کاهش خسارات مالی، انسانی، اجتماعی و سیاسی سازمانی بیانجامد.
پژوهشی کاربردی
مسعود فریدونی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشی روانی بر کارآفرینی فردی با تأکید بر نقش میانجی کارآمدی درونی در معلمان ورزش استان گلستان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش استان گلستان بوده که جمعیت آنان 650 نفر برآورد شد و جهت انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل اثر سخت کوشی روانی بر کارآفرینی فردی با تأکید بر نقش میانجی کارآمدی درونی در معلمان ورزش استان گلستان بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش استان گلستان بوده که جمعیت آنان 650 نفر برآورد شد و جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. طبق مدلسازی معادلات ساختاری تعداد 480 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های استاندارد و تعدیل شده سخت کوشی روانی افسانه پورک و همکاران (1393)، کارآفرینی فردی کردنائیج (1386) و کارآمدی درونی اصغر نژاد و همکاران (1385) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها توسط نه نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید شد . پایایی پرسش نامهها نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. آزمون سوالات پژوهش و برازش مدل مفروض آن توسط نرمافزار SMARTPLS انجام گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد سخت کوشی روانی به صورت معنی داری کارآمدی درونی (332/0β=) و کارآفرینی فردی (284/0β=) معلمان ورزش را افزایش میدهد. همچنین کارآمدی درونی نیز با وزن رگرسیونی (573/0 β=) کارآفرینی فردی معلمان ورزش را ارتقاء می-دهد.نتیجهگیری: ورزش در نظام آموزش و پرورش نیازمند منابع انسانی کارآفرینی است که علیرغم برخی محدودیتهای سازمانی، مالی، مادی بتوانند با جذب منابع حامیان مالی و معنوی، استعدادهای ورزشی مدارس را شناسایی نموده و پرورش دهند.
پژوهشی کاربردی
شمس الدین رضایی؛ مژگان صالحی پور
چکیده
هدف: امروزه صنعت ورزش میتواند بهعنوان ابزاری بسیار مؤثر و کارآمد در جهت تحقق اهداف توسعة اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهکار گرفته شود. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر صنعت ورزش ایران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف: امروزه صنعت ورزش میتواند بهعنوان ابزاری بسیار مؤثر و کارآمد در جهت تحقق اهداف توسعة اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بهکار گرفته شود. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر صنعت ورزش ایران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 23 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 90% بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق، عوامل سیاستزدایی، مدیریت اثربخش و کارآمد، توسعة منابع انسانی، ارتقاء زیرساختها و توسعة فضاهای ورزشی استاندارد، طراحی نظام استعدادیابی، اصلاح ساختار، تجاریسازی، خصوصیسازی و استقرار مکانیزم توسعة صنعت ورزش بهعنوان ده مؤلفة مؤثّر در توسعة صنعت ورزش ایران شناسایی و استخراج گردید. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مهمترین موانع توسعة صنعت ورزش ایران سیاستزدگی و ورود افراد بازنشستة نظامی و دولتی به این صنعت میباشد.
مقاله مستقل
حسن قاسمعلی پور؛ علی زارعی؛ فریده اشرف گنجویی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران تعداد 260 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود، از شاخص های آماری چون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، نخست با استفاده از آزمون ﮐﻮﻟﻤﻮﮔروف اسمیرنوف به بررسی فرض نرمال بودن داده ها پرداخته شد. سپس، به منظور بررسی روابط دو متغیره و آزمون فرضیات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد.یافته ها: در بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان ادارات تربیت بدنی بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری ضریب مسیر بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان برابر با 86/0 بود که این موضوع نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو متغیر می باشد. در رابطه بین خلاقیت و سبک های رهبری نیز رابطه مثبت و معناداری بین متغیرها برقرار بود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر توانمندی کارکنان و سبک های رهبری در ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد کشور وجود دارد.
سایر مقالات
عاطفه ابطحی نیا؛ سمانه راستگو
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی می باشد (190 نفر) که از بین ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی می باشد (190 نفر) که از بین آن ها 123 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی، از سه پرسشنامۀ هوش سازمانی کارل آلبرخت (2002)، اثربخشی سازمانی حمیدی (1382)ویادگیری سازمانی چیوا (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSSوPLS استفاده گردید.یافته ها:نتایج نشان داد که هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی تأثیرمستقیم و معناداری دارد، یادگیری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ملاحظه گردید که هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. در نهایت، نتایج بیانگر تأثیر غیرمستقیم ومعنادار هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی بواسطۀ یادگیری سازمانی بود.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش بیانگر،اهمیت نقش یادگیری سازمانی به عنوان یک واسطه در ارتقای اثربخشی سازمانی است؛ بنابراین، ضم ن تقویت متغیرهای هوش سازمانی و یادگیری سازمانی می توان اثربخشی و به دنبال آن توانایی ادارات ورزش وجوانان را درپاسخگویی به نیازهای ورزشی جامعه توسعه داد.بنابراین،هوش سازمانی از یک طرف به صورت مستقل باعث بهبوداثربخشی سازمانی و از طرف دیگر به واسطۀ یادگیری سازمانی باعث این امر می شود .
پژوهشی کاربردی
شهرزاد نیری؛ محمود دهقان نیری؛ فاطمه سمیری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر صداقت رفتاری و ادراک سیاستهای سازمانی بر اعتماد کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری آن شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (950N=) ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر صداقت رفتاری و ادراک سیاستهای سازمانی بر اعتماد کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری آن شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (950N=) بوده و تعداد 274 نمونه بر اساس جدول مورگان اجرا شده است. ابزار اندازهگیری پژوهش سه پرسشنامه ادراک سیاست سازمانی (کاکمار و کارلسون، 1997)، اعتماد کارکنان به مدیر (شرمن و بالینگر، 2006؛ مایر و همکاران، 1995) و صداقت رفتاری (مورمن و همکاران، 2012 و سایمونز و همکاران، 2007) بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی و تائید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smartpls 3 بهره گرفته شد.یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که صداقت رفتاری با ضرایب مسیر ۵۲۴/0 و 624/0- به ترتیب دارای اثر معنیداری بر اعتماد کارکنان و ادراک سیاست سازمانی است. همچنین ادراک سیاست سازمانی نیز با ضریب مسیر ۳۷۹/0- دارای اثر معنیداری بر اعتماد کارکنان است.نتیجهگیری: با شناخت مناسب از نحوه تاثیرگذاری صداقت رفتاری و ادراک سیاستهای سازمانی بر اعتماد کارکنان؛ مدیران این امکان را مییابند که اقدامات مناسبی را جهت افزایش اعتماد کارکنان و در نهایت بهبود عملکرد سازمان انجام دهند.
مقاله مستقل
میرابراهیم حسینی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ ناهید داروغه عارفی؛ سید امین دهقان
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اعتماد سازمانی و تعهد حرفهای بر بهرهوری نیروی انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی به تعداد 210 نفر بودند و نمونه آماری برابر کل جامعه در نظر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اعتماد سازمانی و تعهد حرفهای بر بهرهوری نیروی انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجانشرقی به تعداد 210 نفر بودند و نمونه آماری برابر کل جامعه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامههای اعتماد سازمانی شفیعی (1390)، بهرهوری نیروی انسانی لایقی (1390) و تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993) بودند. روایی پرسشنامهها توسط 12 تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامهها توسط آزمون ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اعتماد سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. همچنین تعهد حرفهای نیز اثری مثبت و مستقیم بر بهرهوری نیروی انسانی داشته است. در نهایت، کلیه شاخص های برازش مدل نشان دهنده برازش مطلوب بودند. نتیجهگیری: اگر مدیران سازمانهای ورزشی در برنامهریزیهای خود، به موضوع اعتماد توجه کنند و همچنین بهبود تعهد حرفهای کارکنان فعلی و یا جذب کارکنان با تعهد حرفهای بالاتر را در اولویت کارهای خود قرار دهند، میتوانند بهرهوری را در سازمان بالا ببرند.