پژوهشی کاربردی
احمد محمودی؛ فرزاد غفوری؛ مهران میزانی؛ محسن کوثری پور
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مقایسه شناخت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و سازمان ورزش شهرداری مشهد بر اساس مدل وایزبورد بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام گرفت. بدین منظور 71 نفر از کارکنان سازمان ورزش شهرداری مشهد و 75 نفر از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به عنوان نمونه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مقایسه شناخت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و سازمان ورزش شهرداری مشهد بر اساس مدل وایزبورد بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام گرفت. بدین منظور 71 نفر از کارکنان سازمان ورزش شهرداری مشهد و 75 نفر از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شناخت سازمانی بود که روایی صوری و محتوایی آن در پژوهشهای پیشین مورد تأیید قرار گرفته بود و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (92/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و من ویتنی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در ابعاد شناخت سازمانی در سازمانهای مورد مطالعه وجود داشت. همچنین تفاوت معناداری در ابعاد عملکردی مدیریت شامل مؤلفههای رهبری، هدف گزینی، ساختار سازمانی و سیستم پاداش دهی در بین دو سازمان ورزشی مورد مطالعه وجود داشت (05/0≥P). در مؤلفههای ارتباطات سازمانی، نگرش به تغییر و مکانیزمهای مفید تفاوت معناداری در این دو جامعه یافت نشد (05/0≤P). نتیجهگیری: بطور کلی میتوان اذعان نمود تعیین اهداف قابل دسترستر و آسانتر برای کارمندان، ساختار سازمانی منعطفتر و پویاتر، ایجاد سیستم پاداشدهی متناسب با عملکرد افراد و تواناییهای آنها و ایجاد رهبری متناسب با نوع توانمندی ها و آمادگی آنان از جمله مواردی است که در سازمان ورزش شهرداری بیش از بیش باید مد نظر مسئولین قرار گیرد.
پژوهشی کاربردی
شهرام عبدی؛ مصطفی زنگی آبادی؛ مهدی طالب پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از جامعه محدود و در سطح خطای 5 درصد 200 نفر محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و جهت تحلیل استنباطی دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه و پردازش متغیرها از نرمافزار R نسخه 2-1-3 وEVIEWS نسخه 8، استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج ضرایب مدل رگرسیون پژوهش، یافتهها بیانگر آن بود که عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل، بر قیمت بازیکنان به عنوان سرمایه انسانی باشگاهها تاثیر دارد و سایر عوامل از قبیل پست بازی، جوایز و افتخارات فردی و تیمی، وضعیت پا، قد، نسبت گل و دقایق بازی در تعیین قیمت بازیکنان اثر معناداری نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت جهت ارزشگذاری بازیکنان فوتبال و قیمتگذاری آنها توسط باشگاهها در زمان ثبت قرارداد باید به عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل توجه ویژهای شود.
پژوهشی کاربردی
پیمان پروری؛ اسدالله نقدی؛ روح الله سهرابی
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف شناخت هویت سازمانی و ارتباط آن با بدبینی سازمانی انجام گرفته است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان قزوین با 231 نفر میباشد که از این تعداد، 163 نفر به روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف شناخت هویت سازمانی و ارتباط آن با بدبینی سازمانی انجام گرفته است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان قزوین با 231 نفر میباشد که از این تعداد، 163 نفر به روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هویت سازمانی چنی (1983) با 18 گویه و پرسشنامه بدبینی سازمانی جیمز (2005) با 12 گویه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی پرسشنامه هویت سازمانی 92/0 و برای پرسشنامه بدبینی سازمانی 81/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تکنمونهای، فریدمن، همبستگی پیرسون، و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هویت سازمانی و سه مؤلفه احساس عضویت، وفاداری و مشابهت با بدبینی کارکنان رابطه منفی و معناداری (621/0 r=) وجود دارد. همچنین بررسی شاخصهای برازندگی مدل بیانگر این بود که مدل ساختاری پژوهش از برازندگی قابل قبولی برخوردار است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، میتوان اظهار نمود افزایش احساس هویت سازمانی در کارکنان، نقش تعیین کنندهای در کاهش بدبینی و بدگمانی آنها نسبت به سازمان و مدیران ارشد آن دارد. به عبارت دیگر هویتیابی کارکنان با مجموعة یک سازمان، باعث میشود باورهای بدبینانه و منفی نسبت به همکاران، مدیران و سیاستهای سازمان مجال کمتری برای خودنمایی پیدا کنند.
مقاله مستقل
شادی حسامی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی زارعی
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه الگوی تحلیل نیازمندی های مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران بود. روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی با متدولوژی «یو ام ال» و با استفاده از مدل طراحی شی گرای «آر یو پی» بود. ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بوده و جامعة آماری شامل فدراسیونهای ورزشی ایران و روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه الگوی تحلیل نیازمندی های مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران بود. روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی با متدولوژی «یو ام ال» و با استفاده از مدل طراحی شی گرای «آر یو پی» بود. ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بوده و جامعة آماری شامل فدراسیونهای ورزشی ایران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان بود. روایی پرسشنامه، توسط اساتید هر دو حوزه مدیریت ورزشی و علوم نرم افزاری مورد تأیید واقع گشت. و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 76/0 بدست آمد. یافته ها: نیازمندی های سیستم اطلاعاتی مدیریت الکترونیک داوطلبان شامل منابع انسانی، برنامه ریزی، ثبت نام و گزینش، آشناسازی، مالی و تدارکات، آموزش، ارزیابی، پاداش و حفظ بود و ذینفعان داوطلبی ایران شناسایی شده و نهایتاً الگوی تحلیل نیازمندی ها ارائه گردید. نتیجه گیری: از آنجا که مدیریت الکترونیک داوطلبی خدمات عادلانه و شفاف با فرصت های برابر برای عموم جامعه، مدیران و داوطلبان را فراهم می کند، شناسایی نیازهای اطلاعاتی مبنای الگوی تحلیل نیازمندی های مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی می باشد.
پژوهشی کاربردی
معصومه محمدی؛ حسن بحرالعلوم؛ سید رضا حسینی نیا
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و جو اخلاقی با عملکرد ورزشی ادراکشده بازیکنان والیبال بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را بازیکنان والیبال استان خراسان شمالی در رده سنی بزرگسالان تشکیل دادند که در مسابقات باشگاهی سال 94-93 حضور داشتند (216 نفر) و نمونه گیری بهصورت ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و جو اخلاقی با عملکرد ورزشی ادراکشده بازیکنان والیبال بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را بازیکنان والیبال استان خراسان شمالی در رده سنی بزرگسالان تشکیل دادند که در مسابقات باشگاهی سال 94-93 حضور داشتند (216 نفر) و نمونه گیری بهصورت کل شمار انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی (کارول، 1989)، با 19 گویه و پنج بعد، جو اخلاقی (ویکتور و کالن، 1988)، با 26 گویه و 6 بعد و عملکرد ادراکشده (گلن، 2003)، با 6 گویه در یک طیف 5 درجهای لیکرت (1=بسیار کم، 5 = بسیار زیاد) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی بر جو اخلاقی و عملکرد ادراکشده تأثیر مستقیم و معنادار دارد (96/1≤ t)؛ اما تأثیر مستقیم جو اخلاقی و تأثیر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر عملکرد ادراکشده معنیدار نبود. نتیجهگیری: مدیران و مربیان میتوانند از طریق اتخاذ سیاستهای مربوط به ارتقاء مسئولیت اجتماعی بازیکنان بر جو اخلاقی و عملکرد ادراکشده آنها تأثیر مثبت بگذارند.
پژوهشی کاربردی
جواد قاسمی روشناوند؛ محمدرضا اسماعیلی؛ داود مودی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحولگرا، جوسازمانی و خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود. روششناسی: این پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی در سال 1393 تشکیل میدادند (120 نفر) و 113 پرسشنامه برگشت داده شد که بهعنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحولگرا، جوسازمانی و خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود. روششناسی: این پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی در سال 1393 تشکیل میدادند (120 نفر) و 113 پرسشنامه برگشت داده شد که بهعنوان نمونه آماری مورد تحلیل قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از پرسشنامههای خلاقیت (رندسیپ، 1979)، جوسازمانی (هالپین و کرافت، 1963) و رهبری تحولگرا (رافرتی و گریفین، 2004) استفاده شد. روایی محتوایی آنها توسط اساتید متخصص و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ (0/86، 0/89، 0/86) تأیید شد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار AMOS حاکی از روایی مطلوب پرسشنامهها بود. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش و استنباط آماری، از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS 19 و 22 AMOS استفاده شد. یافتهها: کلیه شاخصها نشاندهندهی برازش مطلوب مدل بودند. نتایج تحقیق نشان داد که بر طبق مدل معادلات ساختاری رهبری تحولگرا هم بهطور مستقیم (0/33=β) و هم غیرمستقیم بر خلاقیت کارکنان تأثیر دارد (0/23=β). نتیجهگیری: مدیران ادارات ورزش و جوانان چنانچه به دنبال جوسازمانی صمیمی و در پی آن بروز خلاقیت کارکنان خود هستند؛ بهتر است سبک رهبری تحولگرا را سرلوحه کار خود قرار دهند.
مقاله مستقل
رسول فرجی؛ مهدی بشیری؛ یوسف یاوری؛ حسین ابراهیمی کنگ لو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 05/0≥P تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین تعهد حرفهای کل و عملکرد شغلی وجود دارد. بین تعهد حرفهای عاطفی و هنجاری با عملکرد شغلی رابطه معنیدار اما بین تعهد حرفهای مستمر و عملکرد شغلی رابطه غیرمعنیداری مشاهده شد. بر اساس نتایج، 3/22 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را میتوان با ابعاد تعهد حرفهای پیش بینی نمود. سایر نتایج نشان داد که عملکرد شغلی با بعد روانرنجورخویی شخصیت رابطه منفی معنیدار و با ابعاد برون گرایی، گشودگی، توافقپذیری و وظیفهگرایی رابطه مثبت و معنی دار دارد. به علاوه، 1/41 درصد از تغییرات عملکرد شغلی توسط ابعاد شخصیت قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: میتوان گفت ابعاد تعهد حرفهای و همینطور صفات شخصیتی کارکنان در بهبود عملکرد شغلی آنان مؤثر است و مدیران ادارات ورزش و جوانان میتوانند، جهت کاهش جابهجایی کارکنان، افزایش رضایت شغلی و در نهایت بهبود عملکرد شغلی آنان، در برنامهریزیهای خود بهبود تعهد حرفهای کارکنان فعلی و یا جذب کارکنان با تعهد حرفهای بالاتر و یا صفات شخصیتی خاص در آینده را مد نظر قرار دهند.
پژوهشی کاربردی
آسیه مولایی زرندی؛ مریم مختاری دینانی؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل اچیو، هرسی و گلداسمیت (2013) و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون شاپیروویلک، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t تکنمونهای و رگرسون چندگانه) انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (05/0p≤). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کیفیت زندگی کاری توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را دارد. بهعلاوه، از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری نیز پرداخت منصفانه و کافی، امنیت شغلی، یکپارچگی و انسجام و توسعه قابلیتهای انسانی بیشترین توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را در کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشتند. نتیجهگیری: بر این اساس لازم است مدیران وزرات ورزش و جوانان در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری کارکنان خود به عنوان یک متغیر اثرگذار بر عملکرد سازمانی گام بردارند.
مقاله مستقل
فخرالسادات نصیری ولیک بنی؛ سید رسول عمادی؛ زهرا سرچهانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت استعداد بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 285 نفر به عنوان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت استعداد بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 285 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و مدیریت استعداد استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها بررسی و مورد تایید قرار گرفت. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری spss و lisrel تحلیل شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بین فرهنگ سازمانی با مدیریت استعداد، بین مدیریت استعداد با مدیریت دانش و بین فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد مدیریت استعداد در رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش می تواند نقش میانجی داشته باشد. نتیجهگیری: سازمان برای اینکه بتواند به طور موثر نظام دانش را بهبود ببخشد و در کل سازمان اشاعه دهد ابتدا باید به فرهنگ سازمانی و مدیریت استعداد توجه کند و هر اندازه مدیریت استعداد و فرهنگ سازمانی قوی تر باشد، پیاده سازی مدیریت دانش با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.
پژوهشی کاربردی
رحیم رمضانی نژاد؛ مینا ملائی؛ سیده لیلا خلیلی نودهی
چکیده
چکیده : هدف: شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان ورزشکار قهرمان قایقران رشته قایقرانی ایران هدف اصلی تحقیق حاضر بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی است و 160 نفر از زنان ورزشکار قهرمان قایقران ایران در سطح قهرمان ملی به صورت تمام شمار، نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 150 نفر از آنان (93/75 %) در تحقیق شرکت کردند. بعد از بررسی ...
بیشتر
چکیده : هدف: شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان ورزشکار قهرمان قایقران رشته قایقرانی ایران هدف اصلی تحقیق حاضر بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی است و 160 نفر از زنان ورزشکار قهرمان قایقران ایران در سطح قهرمان ملی به صورت تمام شمار، نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 150 نفر از آنان (93/75 %) در تحقیق شرکت کردند. بعد از بررسی مبانی و پیشینه تحقیق و مصاحبه با ورزشکاران نخبه پرسشنامه محقق ساخته ای آماده گردید که حاوی 68 سوال پنج ارزشی لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن را 23 نفر از اساتید رشته تربیت بدنی، ورزشکاران نخبه و صاحب نظران تأیید کردند. ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفا کرونباخ ( 0/85=α ) محاسبه گردید. برای شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان قهرمان قایقران از روش تحلیل عاملی همراه با چرخش متعامد استفاده شد. یافتهها: در این تحقیق هفت عامل مشکلات مدیریتی، شخصی، امکانات و حمایت شغلی، خانوادگی، فنی، اقتصادی و مشکلات اجتماعی _ رسانه ای با 41/76% واریانس شناسایی شدند که از دیدگاه شرکت کنندگان، مشکلات امکانات و حمایت شغلی (0/59± 3/98) و مدیریتی ( 0/64± 3/81 )و فنی (0/69±3/21)، به ترتیب در اولویت قرار داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر می رسد که فراهم کردن امکانات و حمایت شغلی و زیر ساخت ها می تواند در رفع مشکلات این ورزش در ایران راه گشا باشد.