پژوهشی کاربردی
نوشین بنار؛ مینا امامی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر، با هدف بررسی و ارائه مدل کیفیت ارتباط سرمایههای انسانی والیبال بانوان ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی ورزشکاران، مربیان و داوران لیگ برتر والیبال بانوان ایران در سال 1393 تشکیل دادند. نمونهی آماری برابر با جامعه شامل 112 نفر بودند. ابزار تحقیق، ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر، با هدف بررسی و ارائه مدل کیفیت ارتباط سرمایههای انسانی والیبال بانوان ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی ورزشکاران، مربیان و داوران لیگ برتر والیبال بانوان ایران در سال 1393 تشکیل دادند. نمونهی آماری برابر با جامعه شامل 112 نفر بودند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای استاندارد بودند که پس از تأیید روایی صوری و محتوایی و پایایی، بین نمونهها توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و ارائهی مدل معادله ساختاری از نرم افـزارهای SPSS 23 و AMOS 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت رویداد به طور مستقیم (26/0=β) و نیز غیرمستقیم (از طریق منافع اجتماعی) (55/0=β) بر اعتماد تأثیر داشته است که مجموع تأثیر آن بر اعتماد 81/0=β است. همچنین کیفیت رویداد، 87/0 در افزایش رضایتمندی مؤثر است. نتیجهگیری: طبق یافتههای تحقیق کیفیت رویداد تأثیر نسبتاً بالایی بر رضایتمندی و از طریق منافع اجتماعی بر اعتماد دارد. لذا پیشنهاد میشود، در راستای اهداف کلان توسعه ورزش کشور، با تمرکز بر عناصر کیفیت رویدادها و منافع اجتماعی جهت رضایتمندی و اعتماد در سرمایههای انسانی والیبال بانوان حداکثر تلاش از سوی مسئولین مربوطه صورت پذیرد.
پژوهشی کاربردی
قاسم زارعی؛ مصطفی آجورلو؛ رضا محمد کاظمی
چکیده
هدف: اهداف اصلی این تحقیق ارائه استراتژی های منابع انسانی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در زمینه جذب و حفظ بازیکن و مربی و اولویت بندی این استراتژی ها بر اساس دیدگاه هواداران این تیم است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ اجرا، میدانی است. جامعه آماری ارائه استراتژی ها افراد مطلع از ...
بیشتر
هدف: اهداف اصلی این تحقیق ارائه استراتژی های منابع انسانی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در زمینه جذب و حفظ بازیکن و مربی و اولویت بندی این استراتژی ها بر اساس دیدگاه هواداران این تیم است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ اجرا، میدانی است. جامعه آماری ارائه استراتژی ها افراد مطلع از وضعیت منابع انسانی باشگاه و در اولویت بندی استراتژی ها هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز می باشد. در طول تحقیق از ترکیب روش های کمی و کیفی استفاده شده است. اطلاعات با روش هایی همچون بررسی اسناد، روش کتابخانه ای و پرسشنامه گرداوری شده اند. شیوه های تحلیل این تحقیق SWOT و تحلیل سلسله مراتبی AHP می باشد. یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق 16 استراتژی شامل 4 استراتژی SO، 5 استراتژی WO، 1 استراتژی ST، و 6 استراتژی WT شناسایی شدند. در اولویت نهایی نیز استراتژی " استعداد یابی و تلاش در جهت جذب نیروهای بومی مستعد در تیم های پایه" در اولویت اول قرار گرفت و بقیه استراتژی ها نیز به ترتیب اولویت بندی شدند. یافته های این تحقیق بیانگر این موضوع هستند که از دیدگاه هواداران، توجه به جوانان و نیروهای بومی و نیز استفاده از ظرفیت های منطقه در زمینه سرمایه می تواند نقش بالایی در موفقیت تیم داشته باشد. نتیجه گیری: به مدیران باشگاه پیشنهاد می گردد ضمن به کارگیری استراتژی های مختلف شناسایی شده، به اولویت هواداران در استراتژی های مربوط به جذب و حفظ بازیکن و مربی توجه نمایند.
پژوهشی کاربردی
مهدی یزدان شناس؛ محمد احمدخانی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی ادراک از حمایت سازمانی و حمایت سرپرست در تاثیرگذاری اعتماد بر نگرشها و رفتارهای کاری کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان زنجان است. روششناسی: تحقیق حاضر از تحقیقی توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است که جامعه آماری آن کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان زنجان میباشد و دادههای ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی ادراک از حمایت سازمانی و حمایت سرپرست در تاثیرگذاری اعتماد بر نگرشها و رفتارهای کاری کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان زنجان است. روششناسی: تحقیق حاضر از تحقیقی توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است که جامعه آماری آن کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان زنجان میباشد و دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای تعهد عاطفی آلن و مییر (1990)، اعتماد سازمانی باتلر (1991)، حمایت سازمانی ادراک شده ایزنبرگر و همکاران (1986)، ادراک از حمایت سرپرست رودس و همکاران (2001)، رفتار شهروندی سازمانی ویلیامز و اندرسون (1991) و رفتارهای مخرب کاری بِنت و رابینسون (2000) به دست آمده-اند. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از فنون آمار استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق ضمن تایید نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده، تاثیرگذاری اعتماد سازمانی بر حمایت سازمانی ادراک شده با ضریب 42/0، تاثیرگذاری حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد عاطفی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای مخرب کاری را به ترتیب با ضرایب 91/0، 61/0، 60/0 و 36/0- تایید نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان گفت اعتماد سازمانی و ابعاد مختلف آن از طریق ادراک از حمایت سازمانی و حمایت سرپرست میتواند نقش قابل توجهی در نگرشها و رفتارهای کاری کارکنان داشته باشد. واژگان کلیدی: اعتماد، حمایت سازمانی ادراک شده، ادراک از حمایت سرپرست، نگرشها و رفتارهای کاری.
مقاله مستقل
ناهید داروغه عارفی؛ نسرین بیگلری؛ حسن بحرالعلوم
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد با هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس (320N=) تشکیل دادند، نمونه برابر جامعه انتخاب شد و با حضور در ادارات ورزش و جوانان 280 پرسشنامه توزیع و 252 پرسشنامه برگشت داده شد. ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد با هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس (320N=) تشکیل دادند، نمونه برابر جامعه انتخاب شد و با حضور در ادارات ورزش و جوانان 280 پرسشنامه توزیع و 252 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت استعداد صیادی و همکاران (1391)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و پرسشنامه تعهد سازمانی اسپیروون کاتش(2002) استفاده گردید. داده ها به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد بر هوش هیجانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. هم چنین مدیریت استعداد نیز اثری مثبت و مستقیم بر تعهد سازمانی داشته است. در نهایت، ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشان داد که 28 درصد از واریانس هوش هیجانی و 46 درصد از واریانس تعهد سازمانی توسط متغیرهای پیشبین تبیین شده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر اهمیت نقش مدیریت استعداد در هوش هیجانی و تعهد سازمانی است. بنابراین مدیریت استعداد را می بایست در سیاست های مرتبط با وزارت ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.
پژوهشی کاربردی
رسول نظری؛ سهیلا خسروی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری مهارتهای ارتباطی بر الگوی مدیریتکوانتومی مدیران و نقش آن بر چابکی سازمانی، سازمانهای ورزشی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش حدود 405 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی شهر اصفهان بودند که بهصورت تصادفی طبقهای، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثرگذاری مهارتهای ارتباطی بر الگوی مدیریتکوانتومی مدیران و نقش آن بر چابکی سازمانی، سازمانهای ورزشی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش حدود 405 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی شهر اصفهان بودند که بهصورت تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ویژگیهای مشخصاتفردی، پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی بارتونجی(1990)، مدیریت کوانتومی نظری و بصراوی(2014) و چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2010) بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری علوم اجتماعی در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی بر مدیریتکوانتومی تأثیر خطی و مثبت داشته، همچنین از اثر مهارتهای ارتباطی بر چابکی سازمان نتیجه معنادار و خطی مثبت گزارش شد. بنابراین مدیران سازمانهای ورزشی کشور میتوانند با بهرهگیری از یافتههای این مطالعه و آگاهی از مهارتهای ارتباطی در الگوی مدیریت کوانتومی در سازمانهای ورزشی فرآیند و ساختارهای خود را به سمت پویایی و چابکی بیشتر پیش ببرند تا در جهت توسعۀ ورزش در کشور گام بردارند
مقاله مستقل
مریم سیری پلشت؛ مریم مالکی؛ مهدی حسین زاده؛ علیرضا بخشی زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با توجه به متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که از این تعداد 270 ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با توجه به متغیر میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دهند که از این تعداد 270 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفایکرونباخ برای هر قسمت بالاتر از 7/0 برآورد گردید. از طریق تحلیل روایی سازه، روایی پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که معنویت در محیط کار، رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی اثر معنیداری بر توانمندسازی (72/0R2=) کارکنان دارند. همچنین نتایج پژوهش نقش معنادار متغیرهای معنویت در محیط کار و رهبری تحول آفرین بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی (53/0R2=) و نقش میانجی متغیر رفتار شهروندی سازمانی را در جامعة پژوهش تأیید نمود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق به منظور ارتقاء میزان توانمندی کارکنان بایستی متغیرهای معنویت در محیط کار، رفتار شهروندی سازمانی و بکارگیری سبک رهبری تحول آفرین مورد توجه قرار گیرد.
پژوهشی کاربردی
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ اعظم اعظمیان بیدگلی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه رهبری دانش ویتلا(2004)، سرمایه فکری بونتیس(2001) و سرمایه اجتماعی خیرخواه(2011) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری دانش 97/0، سرمایه فکری 89/0 و سرمایه اجتماعی 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی تک گروهی و معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در حد مطلوب قرار دارند. بین سرمایه اجتماعی با رهبری دانش، سرمایه فکری با رهبری دانش، سرمایه فکری با سرمایه اجتماعی و رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مدل ارتباطی رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی از برازش مطلوب برخوردار است. نتیجهگیری: برای توفیق بیشتر اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان توجه به عوامل نامحسوس رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدل ارتباطی آنها توصیه میشود.
پژوهشی کاربردی
مهدی صائم؛ محمد حسین رضوانی؛ رضا شیخ
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور با رویکرد تاپسیس فازی بود. روششناسی : جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای (134 نفر) بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 100 نفر، و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده بود. برای ارزیابی و رتبه بندی هوش فرهنگی مدیران از پرسشنامه ای شامل 20 سئوال استفاده شد که 4 سئوال مرتبط با هوش راهبردی یا فراشناختی، 6 سئوال مرتبط با هوش دانشی یا شناختی، 4 سئوال مرتبط با هوش انگیزشی و 6 سئوال در رابطه با هوش رفتاری بود. در حوزه علم تصمیم گیری، هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی بر اساس تکنیک تاپسیس فازی به عنوان یکی از تکنیک های چند معیاره مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها : بر اساس نتایج تحقیق مدیران تربیت بدنی دانشگاه های فنی و حرفه ای بر اساس ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی در قالب مقیاس کلامی – فازی مورد سنجش و طبق تکنیک تاپسیس فازی مورد رتبه بندی قرار گرفتند به طوری که مدیران دانشگاه های زنجان (دخترانه)، تبریز (پسرانه) و اصفهان (پسرانه) در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به وجود تفاوت در میزان هوش فرهنگی افراد، پیشنهاد می شود که ابتدا میزان هوش فرهنگی مورد سنجش قرار گیرد تا پس از شناخت نقاط ضعف و قوت مدیران، نسبت به دوره های آموزشی متناسب اقدام شود.
مقاله مستقل
سمیه ابراهیمی؛ پروین شوشی نسب؛ محمدرضا معین فرد
چکیده
هدف: هدف پژوهش بررسی و مقایسه مدیریت زمان و فرسودگی شغلی در کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه حکیم سبزواری بود. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری بود (431 نفر). 225 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای متشکل از سه بخش بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش بررسی و مقایسه مدیریت زمان و فرسودگی شغلی در کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه حکیم سبزواری بود. روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری بود (431 نفر). 225 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای متشکل از سه بخش بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت: پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای فردی، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1993) و پرسشنامه مهارتهای فردی مدیریت زمان عزیزی مقدم (1385). برای تعیین طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد. از آزمون t و تحلیل واریانس دو راهه به ترتیب برای مقایسه گروههای دارای دو گروه مستقل از هم ، و بررسی اثر متقابل دو متغیر مستقل (فعالیت ورزشی و پست سازمانی) بر متغیرهای وابسته (فرسودگی شغلی و مدیریت زمان) استفاده شد. یافتهها: براساس یافته ها بین فرسودگی شغلی و مدیریت زمان کارکنان فعال و غیرفعال تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین بین فرسودگی شغلی و مدیریت زمان کارمندان و اعضای هیات علمی فعال و غیر فعال ورزشی نیز تفاوت معنی داری مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافته ها احتمالا افراد فعال به فرسودگی شغلی کمتری مبتلا می شوند. همچنین احتمالا این افراد از مهارت مدیریت زمان بهتری برخوردار می باشند. ممکن است کاهش فرسودگی شغلی ناشی از فعالیت بدنی بتواند برای افراد فرصتهای بهتری جهت مدیریت مناسب تر زمان مهیا کند. اختلاف مشاهده شده بین کارمندان و اعضای هیات علمی می تواند ناشی از اختلاف در ماهیت شغل باشد.
سایر مقالات
سیدجلیل میریوسفی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 کارشناس وپژوهشگر حوزه فرهنگ و ورزش به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد جهت تعیین عامل ها و نیز تحلیل عاملی تأییدی جهت تعیین اثر هر گویه و عامل بر توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که پنج ملاک مرتبط با توسعه فرهنگ اجتماعی به ترتیب اهمیت شامل نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی هستند. ضمناً گویه های، تامین امنیت رویدادهای ورزشی ، پایبندی دینی، رعایت هنجارهای اجتماعی درورزش ، نظارت و اجرای یکسان قوانین ومقررات درسازمان های ورزشی و پاسداشت پیشکسوتان وبزرگان ورزش به ترتیب درملاک های نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی در اولویت قرار داشتند. نتیجه گیری: آگاهی، اعتماد متقابل، تعهد، همبستگی اجتماعی، رفاه، امنیت و احساس امنیت، نشاط وشادابی، سلامت روانی وغیره ازمولفه های توسعه هرجامعه تحت عنوان توسعه فرهنگ اجتماعی هستندکه خود می تواند موجب توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی شود.