مقاله مستقل
سیدرضا حسینی نیا؛ ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و مشتریمداری (داناوان و همکاران، 2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تمرکز بر مشتریان کلیدی (59/0=β، 14/3=t) و مدیریت دانش (62/0=β، 99/1=t) بر میزان مشتریمداری کارکنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. دیگر یافته تحقیق حاکی از آن بود که تأثیر سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری (30/0- =β، 33/1=t) و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری (46/0- =β، 35/1=t) بر مشتریمداری کارکنان معنیدار نمیباشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیریت ارتباط با مشتری میتواند نقش مهمی در مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ایفا نمایند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ادارات ورزش و جوانان با انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانمند، مشتریمداری کارکنان خود را افزایش دهند.
پژوهشی کاربردی
مهرداد محرم زاده؛ محمد سیوان نوری
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر تفکراستراتژیک بر بهرهوری کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی چابکی سازمانی بود.روششناسی: جامعة آماری پژوهش را کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور تشکیل دادند که از بین آنها 356 پاسخ دهنده به شکل تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده پرسشنامههای چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000)، تفکر استراتژیک گلدمن (2005) و بهرهوری نیروی انسانی سرمد و همکاران (1390) بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls.328 انجام شد.یافتهها: یافته های پژوهشی نشان داد تفکراستراتژیک (52/0r=) و چابکی سازمانی (428/0r=) به طور مستقیم بر بهرهوری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین تفکراستراتژیک اثر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی (836/0r=) دارد. علاوه بر این مشخص گردید که تفکراستراتژیک بر بهرهوری سازمانی از طریق چابکی سازمانی اثر مثبت و معناداری (358/0r=) دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش آیندهنگری، تفکر مفهومی، تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه کارکنان در کنار سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان می تواند منجر به بهبود بهرهوری کارکنان شود که باید از سوی مدیران ادارات ورزش و جوانان غرب کشور مورد توجه قرار گیرد..
طرح پژوهشی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ علی صفرپور؛ علی امانی سامانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش رایانش ابری در کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران بود.روششناسی: به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که به شکل میدانی به مرحله اجرا درآمد. بدین منظور کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران (400 نفر) بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش رایانش ابری در کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران بود.روششناسی: به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که به شکل میدانی به مرحله اجرا درآمد. بدین منظور کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران (400 نفر) بهصورت نمونهگیری کل شمار به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند و درنهایت تعداد 278 پرسشنامه سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده های پژوهش شامل دو پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش رایانش ابری (12 عامل شامل 47 گویه) و تمایل به پذیرش آن بود (3 گویه) که به صورت محقق ساخته تدوین گردید. روایی صوری ابزار از طریق 12 تن از اساتید دانشگاهی با مدرک دکتری در رشته مدیریت ورزشی مورد تائید قرار گرفت و روایی محتوایی نیز با تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفت. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ بررسی شد که برای پرسشنامه عوامل موثر بر پذیرش رایانش ابری ضریب (921/0=α) و برای پرسشنامه تمایل به پذیرش رایانش ابری ضریب (769/0=α) به دست آمد. همچنین از آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر در بخش استنباطی استفاده گردید. یافتهها: یافتههای بهدستآمده نشان از برازش خوب و مناسب ابزار پژوهش در جهت اندازهگیری عوامل مؤثر بر رایانش ابری داشت و آزمون تحلیل مسیر نیز نشاندهنده تأثیر عوامل 12 گانه بر تمایل به پذیرش رایانش ابری بود.
پژوهشی کاربردی
حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف:هدف از تحقق حاضر الگوسازی فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بر مبنای نظامهای کاری عملکرد بالا با نقش میانجی توانمندسازی شغلی میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آمیخته است که در دوفاز کیفی و کمی عملیاتی گردید. جامعه کیفی شامل 23 تن از خبرگان حوزه کارآفرینی با نمونهبرادری گلوله برفی و جامعه کمی شامل 250 نفر از مدیران، مالکان ...
بیشتر
هدف:هدف از تحقق حاضر الگوسازی فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بر مبنای نظامهای کاری عملکرد بالا با نقش میانجی توانمندسازی شغلی میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آمیخته است که در دوفاز کیفی و کمی عملیاتی گردید. جامعه کیفی شامل 23 تن از خبرگان حوزه کارآفرینی با نمونهبرادری گلوله برفی و جامعه کمی شامل 250 نفر از مدیران، مالکان و منابع انسانی باشگاههای ورزشی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی فاز کیفی پژوهش و نسخه اصلاح شده پرسشنامه نظامهای کاری با عملکرد بالای چینتسی (2007)، پرسشنامه توانمندسازی شغلی بادر (2017) و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی بود. پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی، پایایی درونی پرسشنامه از طریق خبرگان به روش آلفای کرونباخ تایید گردید (76/0α>). دادهها نیز پس از تایید نکویی برازش مدل با استفاده از شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی ( PLS) و نرم افزار اسپیاساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نتایج تحلیل عاملی نشان داد که اثرات مستقیم نظام ارزیابی عملکرد بالای منابع انسانی بر کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان معنادار میباشد. همچنین آزمون رگرسون چندگانه حاکی از معناداری نقش میانجی سازه توانمندسازی شغلی بر فرآیندهای کارآفرینانه ورزشی بود (05/0 ≥ Sig).نتیجهگیری: بنابراین مدیران صفی باشگاهها میتوانند از طریق استقرار راهبردهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی و لحاظ کردن توانمندسازیهای شغلی، تعلق و تعهد کارکنان را برانگیخته تا از این طریق علاوه بر توسعه کسب و کارهای قبلی، فرصتهای جدید کارآفرینی را شناسایی نمایند.
مقاله مستقل
مهری پوینده کیا؛ ژاله معماری؛ عباس رضایی پندری
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ مدیریت استعدادیابی کشورهای پیشرو در جهان بود. از میان این کشورها برنامه کشور آلمان به لحاظ موفقیت و روزآمدی انتخاب شد. روششناسی: روش انجام این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و با رویکرد فراترکیب بود. به همین منظور، از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد. فرآیند تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق مطالعۀ مدیریت استعدادیابی کشورهای پیشرو در جهان بود. از میان این کشورها برنامه کشور آلمان به لحاظ موفقیت و روزآمدی انتخاب شد. روششناسی: روش انجام این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، کیفی و با رویکرد فراترکیب بود. به همین منظور، از روش 7 مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد. فرآیند تحلیل دادهها شامل: 3 مرحلۀ کدگذاری باز، مفاهیم و مقولات و سپس، تحلیل مراحل استعدادیابی در فوتبال آلمان بود. یافتهها: فرآیند استعدادیابی در فوتبال آلمان شامل 4 مرحله است: رشد و پرورش پایه؛ رشد و پرورش استعداد؛ رشد و پروش نخبه؛ فوتبال حرفهای یا قهرمانی. بهمنظور اثربخشی این برنامه، همکاری نزدیکی میان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، دولت، دانشگاههای علوم ورزشی، هماهنگکنندهها، باشگاههای حرفهای، باشگاههای آماتور منطقه، انجمنهای ایالتی و منطقهای، مدارس آموزش و پرورش، تیمهای ملی، مربیان آلمان، کمیتۀ آکادمیها، آکادمیهای جوانان، آکادمی فوتبال محلی و بینالمللی، پایگاههای استعدادیابی، مراکز پیشرفت بازیکن، مدارس فوتبال نخبه، کمپهای فوتبال، اتحادیه بازیکنان حرفهای فوتبال، ایجاد شده است.نتیجهگیری: برای بهرهمندی از الگوی کشورهای پیشرو در ایران لازم است برنامهای راهبردی تدوین و دنبال شود. همچنین، فدراسیون فوتبال با باشگاهها، هیئتهای فوتبال، شهرداری، مدارس آموزش و پرورش، دولت بهعنوان نهاد حاکمیتی، وزارت ورزش و جوانان و مربیان همکاری نزدیکی داشته باشد.
پژوهشی کاربردی
عباس سبحانی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ رسول فرجی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت و برنامهریزی در مدیریت امنیت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد تحقیق از نوع آمیخته بود؛ جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت امنیت گردشگران ورزشی از روش کیفی شامل هفده مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت هدفمند و با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت و برنامهریزی در مدیریت امنیت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد تحقیق از نوع آمیخته بود؛ جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت امنیت گردشگران ورزشی از روش کیفی شامل هفده مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت هدفمند و با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد؛ در این مرحله پرسشنامهای 31 گویه ای طراحی و ساخته شد. در مرحله دوم پژوهش (بخش کمی) تعداد 240 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی جهت تعیین عامل ها و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم جهت تعیین اثرات گویه ها و عامل های شناسایی شده بر امنیت گردشگران ورزشی مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج بخش کیفی عامل مدیریت و برنامه ریزی به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی مؤثر برمدیریت امنیت گردشگری ورزشی شناسایی شد؛ همچنین مشخص شد عوامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت برگزاری رویداد، مدیریت ریسک، مدیریت بحران و همکاری سازمان های برگزار کننده رویداد به ترتیب با بارهای عاملی 89/0، 84/0، 79/0، 81/0 و 82/0 به عنوان مؤلفه های تشکیل دهنده عامل مدیریت و برنامه ریزی بر امنیت گردشگران ورزشی تاثیر گذار است. به طور کلی توجه مدیران و متصدیان برگزاری رویدادهای ورزشی به مسئله مدیریت و برنامه ریزی صحیح رویداد و اندیشیدن تمهیدات لازم در این زمینه می تواند تا حدود زیادی باعث ارتقای امنیت گردشگران ورزشی گردد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سلمان صدیق؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ محمدحسن قلی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به تعداد قابل کفایت براساس اشباع نظری برآورد و به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری شد (24 نفر و 108 نسخه). ابزار پژوهش شامل رونوشت مطالعه کتابخانهای و چارچوب مصاحبه اکتشافی بود. روایی ابزار ابتدا براساس تعیین اعتبار علمی و حقوقی افراد و اسناد کنترل شد سپس از نظر متخصصان برای بررسی روایی محتوایی و صوری استفاده گردید. علاوه براین ضریب توافق بین مصححان کدگذاری محاسبه شد. جهت تحلیل یافتههای پژوهش از روشهای تحلیل و طراحی چارچوب مبتنی بر کدگذاری مفهومی استفاده گردید.یافتهها: 187 مولفه شناسایی شده در 5 سطح، 9 منظر و 31 بُعد دستهبندی شدند که شامل؛ سطح محیط و اکوسیستم (محیط ملی و بین المللی)، سطح نقش و بازیگران (ارکان و راهبری)، سطح پشتیبانی و ساختار (فرایندها و منابع)، سطح تعامل و مشارکت (سطوح ورزش و بخشهای صنعت) و سطح پیامد و توسعه (کارکردها و پایدارسازی) میباشد. روابط کلی بین متغیرها در مدل ترسیم گردیده است.نتیجهگیری: براساس چارچوب میتوان گفت توسعه صنعت ورزش از اصول مدیریت سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن جهتگیری مسیر راهبردی توسعه را در مدل تعیین میکند تا مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.
پژوهشی کاربردی
فریبا رافعی دهکردی؛ رسول نظری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ...
بیشتر
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ورزش ایران را طراحی کند. روش شناسی: مشارکت کنندگان متخصصان و صاحبنظران حوزه های مدیریت ورزشی، مدیریت استراتژیک، شاغل در دانشکدههای تربیت بدنی و سازمان های ورزشی بودند که تعداد ۱۲ نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری نظری جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها: دستاوردها گویای آن است که در قالب ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی (۱۲ مقوله)؛ پدیده اصلی (رفتار مدیران، ۶ مقوله)؛ راهبرد (۶ مقوله)؛ ویژگیهای زمینهای (۴ مقوله)؛ شرایط ؛ پیامد (۸ مقوله) و مداخله گر (۶مقوله) شناسایی شدند.نتیجه گیری: یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین آنها حول محور رفتار استراتژیک مدیران، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی رفتاری را برای مدیران ورزش کشور منعکس میکند.
پژوهشی کاربردی
میثم نوری خان یوردی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای ...
بیشتر
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیم ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و اعضای هیات علمی عضو بنیاد ملی نخبکان است. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که درمجموع 19 نفر از متخصصان این امر را در برگرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی شامل 74 مفهوم، 11 مقوله(شایستگی ارتباطی، شایستگی رفتاری، شایستگی فنی، شایستگی شخصیتی، شایستگی ارزشی، شایستگی راهبردی، شایستگی خلاقیت، شایستگی حرفهای، شایستگی رهبری، شایستگی مدیریت مالی، شایستگی شناخت بازار) و 5 بعد (بعد دانشی- فنی، فردی، ادراکی، مدیریتی و بازاریابی) را شامل می شود.
پژوهشی کاربردی
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ طهماسب شیروانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه گلوله برفی نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالات باز استفاده شد. یافتهها: دادههای حاصل از 15 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. درمجموع 426 کد باز از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و پیشینه تحقیق بهدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه 134 کد حلصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به 21 کد تبدیل شدند. در مرحله بعد، کدهای محوری در 5 گروه کد انتخابی از قابلیت بازاریابی نیروی انسانی شامل قابلیتهای بازاریابی مدیران باشگاه، قابلیتهای بازاریابی بازیکنان و مربیان، قابلیتهای بازاریابی کارکنان و تدارکات، قابلیتهای بازاریابی مشاهیر و پیشکسوتان و قابلیتهای بازاریابی لیدرهای باشگاه جای گرفتند. با توجه به ارتباطات بین این پنج گروه مدل بهصورت دایرهای تدوین شد که قابلیت بازاریابی مدیران در مرکز و سایر قابلیتها در محیط قرار گرفتند. نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی باشگاههای فوتبال، بهرهگیری و استفاده از این قابلیتهای برای بازاریابی و کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد تا بهگونهای منطقی و اصولی با برنامهریزی و سازماندهی این قابلیتها و توسعه آنها، به بازاریابی و کسب درآمد و استقلال مالی باشگاهها و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.
پژوهشی کاربردی
محمد حسین قربانی؛ فاطمه معظمی گودرزی؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برند کار فرما بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی/ همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از روئسا، نائب رئیسان، اعضای مجمع، کارشناسان، دبیران، مدیران کمیتهها، مربیان و داوران مطلع در 15 فدراسیون ورزشی منتخب میباشد. با استفاده از روش سرشماری، نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای برندسازی کارفرمایی برتون، اوینگ و هاه (2005)، عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) و عملکرد فردی پترسون (1992) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در راستای آزمون فرضیهها و مدلسازی از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار pls و spss مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت، برند-سازی کارفرمایی، سهم قابل توجهی در تبیین عملکرد سازمانی (70/0=β، 03/8=t) و عملکرد فردی (92/0=β، 47/10=t) و همچنین عملکرد فردی اثر معنی داری بر عملکرد سازمانی (94/0=β، 22/10=t) دارا است. همچنین مدل اثر برندسازی کارفرمایی بر عملکرد فردی و سازمانی نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران دارای برازش میباشد.نتیجه گیری: طبق یافتههای پژوهش، پیادهسازی برند کارفرما در فدراسیونهای ورزشی موجب افزایش عملکرد و کارایی آنها میشود و مدیران و سیاستگذاران فدراسیونهای ورزشی میتوانند از برندسازی به عنوان اهرمی جهت توسعه عملکرد بهره گیرند.کلید واژهها: برندسازی کارفرمایی، عملکرد سازمانی، عملکرد فردی، فدراسیونهای ورزشی ایران.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
امیر رحیمی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی ...
بیشتر
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر 47 سؤال استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی در دانشگاه های شهر تهران بود که در سال های 1398-1390 مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود، 384 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اینرسی دانش (یادگیری و تجربه) با کنش های کارآفرینی دانشگاهی ارتباط غیرمستقیم و معنادار دارد. هم چنین، اقدامات مدیریت منابع انسانی شامل گزینش و استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و انگیزه و پاداش، رابطه مستقیم و معناداری با کنش های کارآفرینی دانشگاهی دارند.نتیجه گیری: کنشگران دانشگاهی منابع اصلی مزیت رقابتی از طریق کارآفرینی دانشگاهی اند، لذا توجه به اینرسی دانش در کنار اقدامات مدیریت منابع انسانی در دانشکده های علوم ورزشی، راهبردهای مفید و ارزشمندی برای تحقق کارآفرینی دانشگاهی و بروز کنش های کارآفرینانه است.