پژوهشی کاربردی
سید محمد جواد رضوی؛ مهدی طالب پور؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ رضا محمد کاظمی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. پس از تایید روایی محتوایی توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی پایایی پرسشنامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (89/0=α) به دست آمد. در این مطالعه، در وهلهی اول عوامل شناسایی؛ و سپس با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه با نرمافزارهای Excel2013 و Expert Choice11 رتبهبندی شدند. در نهایت برای رسیدن به یک اجماع کلی از تکنیک نهایی کپلند جهت رتبهبندی عوامل استفاده شد.یافتهها: نتایج رتبهبندی حاصل از تکنیک کپلند، نشان داد که سه عامل اصلی ارتقاء سرمایه انسانی در شرکتهای تولیدی ورزشی به ترتیب جذب منابع انسانی با مهارت و تخصص بالا، ایجاد و استفاده از سیستم یکپارچه مدیریت دانش و استفاده از مدیران و کارکنان با تجربه در شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، میتوان با بهره گیری صحیح از عوامل شناسایی شده مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی از قبیل استفاده از منابع انسانی ماهر، با تجربه و با دانش بالا شاهد کارآمدی هر بیشتر شرکتهای تولیدی ورزشی ایران باشیم تا به تبع آن ضمن ارتقاء کارایی این شرکتها زمینه لازم جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت ورزش ایران فراهم گردد.
مقاله مستقل
سجاد غلامی ترکسلویه؛ بهرام یوسفی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی عوامل پیش بینی کننده خودسودمندی کاریابی در فارغ التحصیلان علوم ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و فارغ-التحصیلان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، سهپرسشنامه 28سوالی عوامل درونی که شامل مولفه های عزتنفس چانگ و همکاران(2018)(پنج سوال)، تحملابهام هازن و همکاران(2012)(چهار سوال)، منبعکنترل کساوایف و همکاران(2017)(هفت سوال) و خودنمودگری هارت و همکارن(2017)(دوازده سوال)، پرسش نامه 12سوالی عوامل بیرونی جنیاواتی فوگل(1994) شامل چهار مولفه سیاستها و رویههای دولتی(سه سوال)، شرایط اقتصادی–اجتماعی(سه سوال)، مساعدتهای مالی(سه سوال)، مساعدتهای غیرمالی(سه سوال) و پرسشنامه 10 سوالی خودسودمندیکاریابی صالحی(1384) بود. مقیاس پرسشنامهها پنجارزشی لیکرت بود. جهت روایی ترجمه از روش روایی ترجمه پیشرو – پسرو استفاده شد. روایی صوری و محتوایی به تأیید شانزده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. همچنین مقدار پایایی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پیالاس و اسپیاساس انجام شد.یافته: نتایج نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازه خودسودمندیکاریابی 755/0 میباشد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید میکند. همچنین عوامل درونی با ضریب اثر 489/0 و عوامل بیرونی با ضریب اثر 417/0 بر روی خودسودمندیکاریابی فارغالتحصیلان رشته علوم ورزشی تأثیر دارد. نتیجهگیری: دستآورد این پژوهش برای متولیان ورزش کشور شامل ارائه اهم فاکتورهای حمایت اقتصادی و اجتماعی، ضرورت تدوین سیاستهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی افراد در جهت اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است.
پژوهشی کاربردی
انیس ناصری؛ حمیدرضا میرصفیان؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). در این پژوهش تمامی اعضای جامعه آماری برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند که با توجه به نرخ پرسش نامههای بازگشتی (6/88 درصد)، این پژوهش با تعداد 233 نفر از کارکنان اجرا شد. از چهار پرسش نامه تصویر سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای خود توسعهای برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد؛ همچنین، به منظور تحلیل دادههای به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بهصورت مستقیم بر رضایت شغلی (71/0=β) و تعهد سازمانی آنان (63/0=β) اثرگذار بوده است. رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بهصورت مستقیم و با ضرایب رگرسیونی 66/0 و 54/0 بر گسترش رفتارهای خود توسعهای آنان تأثیر داشته است؛ همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده در دو مسیر جداگانه و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی (59/0=β) و تعهد سازمانی (51/0=β) بر ارتقاء رفتارهای خود توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است. از طرفی دیگر، تصویر سازمانی ادراک شده در یک مسیر و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ارتقاء رفتارهای توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است (46/0=β).نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش تلاش در جهت بهبود ادراکات و تصاویر سازمانی ادراک شده کارکنان در سازمانهای ورزشی، میتواند علاوه بر ارتقاء نگرشهای مهم شغلی بر گسترش رفتارهای خود توسعهای کارکنان نیز اثرگذار بوده که نتیجه آن توسعه بیشتر عملکردهای شغلی و بازدهی بالاتر سازمانی خواهد بود.
مقاله مستقل
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سید مصطفی معاون افشاری؛ باقر مرسل؛ علی فهیمینژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش مصاحبه از میان نخبگان شنای ایران که دارای سوابق پژوهشی در این حوزه بودند، پنج نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش مرتبسازی عبارات از میان مربیان فعال در لیگ برتر، پیشکسوتان و کارشناسان نخبه، متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه شنا، جامعهشناسان و اصحاب رسانه فعال در شنا، بیست نفر به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تلفیقی ازنمونهگیری هدفمند و غیر احتمالی و نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. یافتهها: شش الگوی ذهنی مرتبط با آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران شناسایی شد که به ترتیب اولویت شامل دانش گرایان، سیاسی گرایان، مدیریت گرایان، ارتباط گرایان، اخلاقی گرایان و مهارت گرایان بودند.نتیجه گیری: به طور کلی شنای ایران در بعد رفتاری خویش دارای نقصان هایی می باشد. با توجه به اهمیت آسیب های سرمایه انسانی در بخش مدیریت و همچنین وضع نامطلوب اغلب مولفه های رفتاری در این زمینه، اقدامهای پیشگیرانه در جهت رفع نواقص و کمبودها و نیز اقداماتی در جهت حفظ برتریها و قوتها در بعد رفتاری ضروری به نظر می رسد و پیشنهاد میگردد مدیران عالی فدراسیون شنای ایران نسبت به شناسایی مشکلات و ارائه راهحل های کاربردی فوریت اقدام نمایند.
گزارش تحقیقاتی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
هادی تقی زده؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای جو سازمانی مبتنی بر یادگیری پاتز و همکاران (2012)، انعطافپذیری در شغل مالیک و گارگ (2017) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری اثری مثبت و معنیدار بر انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی دارد (846/0=β، 105/45=t). همچنین اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی مثبت و معنیداری بود (164/0=β، 142/2=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر انعطافپذیری در شغل بر رفتار پویای شغلی، مثبت و معنیدار است (689/0=β، 839/9=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر جو سازمانی مبتنی بر یادگیری بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی انعطافپذیری در شغل کارشناسان تربیتبدنی، مثبت و معنیداری میباشد (040/0=β، 425/2=t).نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد جو سازمانی مبتنی بر یادگیری میتواند پیامدهای شغلی مثبتی مانند انعطافپذیری و رفتار پویای شغلی را در کارشناسان تربیتبدنی بههمراه داشته باشد.
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد تقی خورند؛ حجت الله لطیفی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش آمادگی روانی بر انسجام تیمی و موفقیت تیمهای فوتبال دانشجویی بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کلیه فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات قهرمانی دانشجویان کشور بود (N=165) که در نهایت 142 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش آمادگی روانی بر انسجام تیمی و موفقیت تیمهای فوتبال دانشجویی بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کلیه فوتبالیستهای شرکتکننده در مسابقات قهرمانی دانشجویان کشور بود (N=165) که در نهایت 142 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه توماس (1999) جهت ارزیابی آمادگی روانی و پرسشنامه کارن (1985) برای اندازهگیری انسجام گروهی و موفقیت استفاده گردید. دادهها با بکارگیری آزمونهای آماری آنوا و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند؛ همچنین برای بررسی تفاوت بین خرده مقیاسها از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در خرده مقیاسهای آمادگی روانی شامل، خودگویی (Sig=0/001،F=6/58)، تصویرسازی ذهنی (Sig=0/038، F=5/37)، کنترل عواطف (Sig=0/016، F=4/62) و سطح آرامش (Sig=0/019، F=5/60) بین تیمهای موفق و تیمهای ناموفق وجود دارد؛ اما در سایر خرده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در بین تیمهای موفق و کم موفق نیز فقط در خرده مقیاسهای خودگویی (Sig=0/001، F=6/58) و تصویرسازی ذهنی (Sig=0/004، F=6/71) تفاوت معناداری مشاهده گردید؛ همچنین نتایج آزمون نشان داد با اینکه بین برخی از خرده مقیاسهای مهارت روانی با انسجام تیمی رابطه معناداری وجود ندارد، اما در نهایت رابطه مستقیمی بین میزان انسجام تیمی و مهارتهای روانی کنترل عواطف مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق حاضر که بیانگر نقش خرده مقیاسهای مهارت روانی در تحکیم و تداوم انسجام تیمی و در نهایت موفقیت تیمها بود، مربیان باید به منظور بهبود و توسعه سطح آمادگی روانی ورزشکاران که در نهایت منجر به ارتقاء عملکرد و اجرا میشود، از تکنیک مهارتهای مدل دو و چهار عاملی سلسله مراتبی خودگویی کالوت و کاردنوسو و گفتار درونی مثبت لو ویگوتسکی، کنترل عواطف (توقف، خودگویی، بروز، توجه و موفقیت)، تشویق زبانی، تصویرسازی ذهنی، مرور ذهنی و آرامشدهی بنسون و جاکوبسن، بهره ببرند.
مقاله مستقل
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مهدی یزدان شناس؛ مصطفی آقائی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش جوّ اخلاقی و ادراک از سیاستهای سازمانی در اعتماد و تعهد عاطفی کارکنان بود. روششناسی: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد780 نفر بود که تعداد 257 نفر از آنها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش جوّ اخلاقی و ادراک از سیاستهای سازمانی در اعتماد و تعهد عاطفی کارکنان بود. روششناسی: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد780 نفر بود که تعداد 257 نفر از آنها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جوّ اخلاقی سازمانی، اعتماد سازمانی، تعهد عاطفی و ادراک از سیاستهای سازمانی استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد جوّ اخلاقی بر اعتماد سازمانی و تعهد عاطفی با ضرایب اثر 49/0 و 57/0 تاثیر مثبت و معنادار و بر روی ادراک از سیاستهای سازمانی با ضریب اثر 66/0- تاثیر منفی و معناداری دارد. ادراک از سیاستهای سازمانی نیز بر اعتماد و تعهد عاطفی با ضرایب اثر 7/0- و 33/0- تاثیر منفی و معناداری داشته و نقش میانجی ادراک از سیاستهای سازمانی در رابطهی تاثیر جوّ اخلاقی سازمان بر اعتماد و تعهد عاطفی کارکنان تأیید شد.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد جوّ اخلاقی مثبت در سازمان میتواند اثرات منفی سیاستهای سازمانی را کاهش داده و منجر به افزایش اعتماد و تعهد کارکنان شود.
گزارش تحقیقاتی
فرهاد خوشنویس؛ سید محمد کاشف؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان (1500 نفر) بود که نمونه آماری طبق جدول مورگان306 نفر تعیین شد. نمونهگیری به صورت خوشهای انجام و در نهایت307 پرسشنامه کامل، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه سرمایه روانشناختی، سبک رهبری اصیل، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی بود. آزمون فرضیهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و عملکرد شغلی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند بیش از5/62 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی کارکنان را تبیین نمایند. همچنین سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند50 درصد از کل واریانس رفتارشهروندی سازمانی کارکنان را تبیین نمایند.نتیجهگیری: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با استفاده از سبک رهبری اصیل به همراه سرمایه روانشناختی، میتوانند موجب بهبود رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان شوند. پیشنهاد میشود مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با افزایش شفافیت ارتباطی، پردازش متوازن اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی، افزایش خودآگاهی و بهبود اخلاقیات در بین کارکنان برای بهبود عملکرد کارکنان و افزایش رفتارهای فرانقشی اقدام نمایند.
مقاله مستقل
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مینا ملائی؛ محمد صادق افروزه
چکیده
هدف: امروزه با توسعه ورزش قهرمانی انحرافهای متنوعی نیز دامنگیر ورزش شده است که از تبانی به عنوان یکی از این آسیب-ها میتوان نام برد. هدف این تحقیق شناسایی علل گرایش ورزشکاران و مدیران باشگاهها به تبانی و راهبردهای موثر جهت مبارزه با آن بود. روش شناسی: روش تحقیق کیفی و داده بنیاد به روش گلیزر بود و نمونه آماری را کارشناسان ورزشی، ...
بیشتر
هدف: امروزه با توسعه ورزش قهرمانی انحرافهای متنوعی نیز دامنگیر ورزش شده است که از تبانی به عنوان یکی از این آسیب-ها میتوان نام برد. هدف این تحقیق شناسایی علل گرایش ورزشکاران و مدیران باشگاهها به تبانی و راهبردهای موثر جهت مبارزه با آن بود. روش شناسی: روش تحقیق کیفی و داده بنیاد به روش گلیزر بود و نمونه آماری را کارشناسان ورزشی، حقوقی و فرهنگی، ورزشکاران و نیز مدیران تشکیل میدانند که 18 نفر به صورت نظری و هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که داده های بدست آمده در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مولفههای حقوقی، اقتصادی، فشار، تعصب گرایی، روحیات ورزشکار، نظارت، حرفهایگری، اجتماعی و ذات ورزش از عوامل مرتبط با ایجاد تبانی بودند. همچنین راهبردها شامل اصلاح مدیریت مالی، آگاهیدهی، شفاف سازی، ساختار سازی و ارتقای اجتماع شناسایی شدند. نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد راهبردها در سه سطح منابع انسانی، باشگاه و جامعه به بهبود ساختارها و حرفهایگری مبادرت ورزند تا به هدف نهایی ورزش پاک نایل گردیم.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد؛ داود نصر اصفهانی
چکیده
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب ...
بیشتر
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری شامل اساتید و مدیران و کارشناسان خبره ادارات ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: از مجموع 201 کد مفهومی و 26 مقوله، مدل پارادایمی تحقیق بر اساس پدیده محوری، شرایط علی، بسترها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای جانشین پروری تدوین گردید.نتیجهگیری: هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه نظام جانشین پروری میگردد.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
شمسی شکری املشی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع ...
بیشتر
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری داده ها شامل، منابع علمی و مصاحبه های عمیق ( با ۲۰نفر محقق و متخصص مدیریت منابع. انسانی، مربیان و مدیران ورزشی و ورزشکاران نخبه) بود. روایی توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. با روش محاسبه پایایی بازآزمون فرآیند نتایج ۸۵٪ به دست آمد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از کدهای باز و انتخابی ۱۱۹ مفهوم و ۲۸ مقوله اصلی شناسایی شد. در سطح کدگذاری انتخابی چهار مقوله اصلی: راهبردی، مدیریتی، دانشی ، عملیاتی و در هرسطح تقسیمات وظیفه ای تبیین گردید. نتیجه گیری: به منظور ارتقا و پیشبرد اهداف سازمان های ورزشی نقش مدیران و سازمان در پایداری و ثبات سیستم مسیر شغلی مربیان ورزشی ضروری می باشد و می تواند برای توسعه و ارتقاء مربیان ورزشی و قابلیت های مدیران در افزایش بهره وری سازمان مورد استفاده قرارگیرد. بنابراین مدل به صورتی طراحی شد تا موجب توسعه قابلیت های مربیان و مسیرشغلی آنها و پیشرفت های وابسته به آن گردد.
مقاله مستقل
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
محسن حمیدی؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ سید نصرالله سجادی
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش طراحی سلسله مراتبی نقشه استراتژی آکادمی ملی فوتبال با روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM بود. روش تحقیق روش آمیخته کمی و کیفی بود. در بخش کیفی گروه کانونی در قالب شورای راهبری نکته نظرات خویش را در ارتباط با نحوه تعامل و روابط علت و معلولی استراتژیها با یکدیگر به شکل نمادهای ISM در ماتریس خود تعاملی استراتژیها (SSIM)، ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش طراحی سلسله مراتبی نقشه استراتژی آکادمی ملی فوتبال با روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM بود. روش تحقیق روش آمیخته کمی و کیفی بود. در بخش کیفی گروه کانونی در قالب شورای راهبری نکته نظرات خویش را در ارتباط با نحوه تعامل و روابط علت و معلولی استراتژیها با یکدیگر به شکل نمادهای ISM در ماتریس خود تعاملی استراتژیها (SSIM)، درج نمودند. این نمادها در ماتریس دسترسی اولیه کمیسازی شد و از این رهگذر سطوح سلسله مراتبی استراتژیها در جدول چهارگانه، نقشه ماتریس نهایی، شناسائی و با توجه روابط علت و معلولی بین آنها، نقشه استراتژی آکادمی ملی فوتبال با روش مدل سازی ساختاری تفسیری در 4 سطح ترسیم گردید. در این نقشه استراتژیهای مربوط به هر سطح درج گردیدند. در سطح اول، منظر مالی 2 استراتژی و در سطح دوم یا منظر ذینفعان یک استراتژی، در سطح سوم یامنظر فرایند داخلی 4 استراتژی و در سطح چهارم منظر رشد و یادگیری 3 استراتژی قرار گرفتند.