مقاله مستقل
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
امیر منتظری؛ سمیرا فیضی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از سه پرسشنامه خودکارآمدی معلم شانن ـ موران و وولفولک (2001)، بلوغ فردی سلطانی و بهرامینژاد (1389) و تابآوری کونور و دیویدسن (2003)، گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: مدل معادلة ساختاری نشان داد، تابآوری و بلوغ فردی معلمان نقش مثبت و مؤثری بر خودکارآمدی آنان در شرایط بحرانی دارند. بهعلاوه اثر غیرمستقیم تابآوری بر خودکارآمدی معلمان معنادار بود. نتیجهگیری: بر این اساس، آنچه به مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش کمک میکند تا در هنگام بروز رویدادهای غیرمنتظره و شرایط بحران، کارآمدی و توانایی معلمان خود را حفظ کنند، ویژگیهای مربوط به تابآوری، بلوغ فردی، احساس خودکارآمدی و نگاه به آینده و واکنش مثبت نسبت به محیط است.
پژوهشی کاربردی
محمد هاشمی سیاوشانی؛ محمد جوادی پور؛ محمد حسین قربانی
چکیده
چکیده هدف: تحقیق حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی :روش این تحقیق ، آمیخته (کمی و کیفی) است. جهت تجزیه و تحلیل داده از یک سو از روشهای تجزیه و تحلیل داده های کیفی (انجام کد گذاری باز، آزاد و محوری) جهت استخراج نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات و همچنین از روشهای تجزیه و تحلیل کمی ...
بیشتر
چکیده هدف: تحقیق حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی :روش این تحقیق ، آمیخته (کمی و کیفی) است. جهت تجزیه و تحلیل داده از یک سو از روشهای تجزیه و تحلیل داده های کیفی (انجام کد گذاری باز، آزاد و محوری) جهت استخراج نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات و همچنین از روشهای تجزیه و تحلیل کمی همانند آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون دو جمله ای) بهره گرفته شد.یافته ها: در تحقیق حاضر، مبتنی بر روش شناسی مرسوم تدوین برنامه راهبردی، بیانیه ماموریت، چشم انداز، ارزشهای محوری، اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت منابع انسانی تدوین گردید. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در موقعیت راهبردی محافظه کارانه قرار دارد و مبتنی بر ان تعداد پنج راهبرد و 14 برنامه عملیاتی جهت نیل به راهبردهای مذکور تدوین گردید.نتیجه گیری : از آنجایی که این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی و همچنین آسیب شناسی وضع موجود و با مشارکت خبرگان و مدیران و معاونین وقت وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته منابع انسانی این وزارت خانه تدوین شده است، در نتیجه انتظار می رود که از اعتبار و پایایی مناسب برخوردار بوده و بتواند در راستای توسعه منابع انسانی این وزارتخانه به کارگرفته شود و الگوی عمل در تمامی اقدامات و فرایندها و تصمیم گیری های حوزه مدیریت منابع انسانی باشد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
فرناز دیزانی مکتبی؛ رضا نیک بخش؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا
چکیده
چکیده هدف: شناخت عوامل کلیدی مؤثر بر نظام های مختلف در هر سازمانی میتواند بسترساز و راهنمای تدوین نقشه راه و سناریوهای توسعه در آینده آن نظام باشد. با توجه به اهمیت این مسئله، این تحقیق عوامل کلیدی مؤثر بر آینده نظام مدیریت استعداد منابع انسانی در سازمان ورزش شهرداری را با رویکرد تحلیل ساختاری شناسایی کرده است. روششناسی: این پژوهش ...
بیشتر
چکیده هدف: شناخت عوامل کلیدی مؤثر بر نظام های مختلف در هر سازمانی میتواند بسترساز و راهنمای تدوین نقشه راه و سناریوهای توسعه در آینده آن نظام باشد. با توجه به اهمیت این مسئله، این تحقیق عوامل کلیدی مؤثر بر آینده نظام مدیریت استعداد منابع انسانی در سازمان ورزش شهرداری را با رویکرد تحلیل ساختاری شناسایی کرده است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی است که براساس روش آینده پژوهی انجام شده است. داده های نظری با روش اسنادی و داده های تجربی با روش پیمایشی بر اساس روش دلفی جمع آوری گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش 20 نفر از خبرگان در حوزه سازمانهای ورزشی بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکرد تحلیل ساختاری و نرم افزار Micmac استفاده شده است.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد پراکندگی متغیرهای کلیدی بر آینده نظام مدیریت استعداد منابع انسانی در سازمان ورزش شهرداری سیستمی ناپایدار دارند و از میان 34 عامل بررسیشده در این پژوهش، 10 عامل (انتظارات شغلی، تنوع مهارتی، پویایی شغلی، مهارتگرایی، نظام جبران خدمات، سبک مدیریت، شیوه استخدام، تغییرات جمعیتی، سیاستهای ملی و منطقهای و فناوری اطلاعات) کلیدیترین نقش را در آینده نظام مدیریت استعداد در سازمان ورزش شهرداری داشتند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج ، اگر نیروها و روندهای کلیدی اثرگذار بر آینده نظام مدیریت استعدادتکامل پیدا کنند ، رضایت شغلی، پایگاه اجتماعی، تعلق و وابستگی، هویت شغلی، رفاه کارکنان، تعهد سازمانی و استقلال شغلی منابع انسانی به مراتب بیشتر می شود.
طرح پژوهشی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید محمد حسین رضوی؛ فروغ محمدی
چکیده
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر دیده بانی شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش ایران از طریق شناسایی شاخص های مؤثر در این حوزه است.با بهره گیری از رویکرد پویش محیطی ( ابزارهای دلفی، مصاحبه و مطالعات گزارش ها، مقالات و کتب متعدد حوزه صنعت ورزش، مدیریت کلاس جهانی، دیگر علوم مرتبط ) 230 متغیر مؤثر در محیط عمومی و نزدیک صنعت ورزش احصا شدند. در گام بعدی 96 شاخص مؤثر درپنج گروه اصلی به منظور مقایسه داده های حاصل از توافق متخصصان ( مدیران ارشد و کارشناسان خبره صنعت ورزش، آینده پژوه، مدیریت کلاس جهانی) دسته بندی و از تحلیل عاملی در محیط نرم افزار spss 22 استفاده شد که شاخص های شناخته شده تأثیر مثبت و معناداری بر شکل گیری آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی دارند، سپس با آزمون فریدمن مهم ترین شاخص ها شناسایی و اولویت بندی شدند.در نتیجه شایستگی بازاریابی(کارآفرین مداربودن)، شایستگی دیپلماسی (آگاهی با روابط بین الملل در صنعت ورزش)، شایستگی مدیریتی (توسعه مداربودن)، شایستگی عملکردی (ریسک پذیر بودن) و شایستگی ادراکی (هوش سازمانی مطلوب) به عنوان شایستگی های کلیدی شناسایی شدند. در نهایت اثر شایستگی بازاریابی با بار عاملی 780/0 و میانگین 62/4 بیشترین اهمیت بر آینده شایستگی مدیران ورزشی با مدیریت کلاس جهانی در صنعت ورزش داشت.لذا شناخت این شایستگی ها می تواند الگویی مناسب برای مدیران و سیاستگذاران ورزشی جهت بکارگیری مدیرانی با قابلیتهای ممتاز مدیریت کلاس جهانی بوده که مشارکت فعال آنها منشاء رشد صنعت ورزش را به دنبال دارد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
سیدعباس حسینی مطلق؛ وحید رفیعی دهبیدی؛ سیداحسان امیرحسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت استعداد اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بودروششناسی: مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران حوزهی مدیریت ورزشی، مدیران، رؤسای هیئتهای ورزشی، کارکنان و کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند به روش گلوله برفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت استعداد اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بودروششناسی: مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران حوزهی مدیریت ورزشی، مدیران، رؤسای هیئتهای ورزشی، کارکنان و کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند به روش گلوله برفی استفاده شد و نمونه گیری تا مرحله رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج مصاحبه ها تقریبا در مصاحبه 11 به بعد اطلاعات خیلی جدیدی را وارد پژوهش نکرد اما جهت اطمینان مصاحبه ها ادامه پیدا کرد و در نهایت تعداد 14 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش سیستماتیک اشتراوس و کوربین شامل کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام شد.یافتهها: در مجموع حدود 80 کد اولیه از مجموع 14 مصاحبه ایجاد شد؛ سپس به دلیل کثرت کدهای مشابه بر پایة تشابه مفهومی و معنایی طبقه بندی شده و در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 22 مقوله فرعی کاهش یافتند که در نهایت بر اساس کدهای باز ثانویه، شرایط علی؛ عوامل مداخله گر؛ پدیده محوری؛ راهبردها ؛ عوامل زمینه ای و پیامدها مشخص گردید.نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مدیران میتوانند با تمرکز بر فرایند مدیریت استعداد و استفاده از راهبردهای مدیریت صحیح منابع انسانی از مهاجرت استعداد و هدررفت هزینهها جلوگیری کنند و باعث ارتقا عملکرد کارکنان و افزایش بهرهوری سازمان و اعتلای هر چه بیشتر ورزش استان فارس شوند.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محمدرضا خلیلی؛ رضا اندام؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامههای سبک رهبری اخلاقی براون، تورینو هریسون (2005)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، و تعارض کار – خانواده کارلسون، کاکمار ویلیامز (2000) استفاده گردید. دادهها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد.نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و تعارض کار- خانواده نقش تعدیلگر در رابطه بین سبک رهبری و عدالت سازمانی ندارد همچنین نتایج PLS -MGA نشان داد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان وجود ندارد. با توجه به تاثیر سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی پیشنهاد می شود رهبران اخلاق مدار با برقراری روابط و تعاملات توام با انصاف به نیازها و کاستی های کارکنان توجه ویژه ای داشته باشند و به دور از تبعض به مسایل و مشکلات کارکنان رسیدگی و با اخذ تصمیمات به صورت گروهی، ادراک افراد از عدالت سازمانی را متاثر سازند.
پژوهشی کاربردی
امیر قنبرپور نصرتی؛ ناصر بای؛ زهرا حاجی انزهایی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی اثر پارتی بازی در محیط کار بر تمایل به ترک شغل، رضایت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران انجام شده است.روش شناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهر تهران به تعداد 336 نفر است. نمونه تحقیق بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی ساده برابر با 179نفر انتخاب شد. پرسشنامه های بوت (2011)، بابین و بولز (2004) و کامان (1997) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد و برای ارزیابی مدل تحقیق و شناسایی اثر متغیرها، از مدل یابی معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که پارتی بازی بر تمایل به ترک شغل کارکنان اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین اثر پارتی بازی بر عملکرد شغلی و رضایت شغلی کارکنان اثری منفی و معنادار بود. نتیجه گیری: بطور کلی نتایج تحقیق حاضر حاکی از این بود که پارتی بازی در محیط کار بواسطه تحت تأثیر قرار دادن عملکرد و رضایت شغلی کارکنان و همچنین ایجاد زمینۀ فکری برای ترک سازمان، بطور غیر مستقیم اثربخشی و بهره وری سازمان را به خطر می اندازد.
مقاله مستقل
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
محمد ریحانی؛ شهرام عبدی؛ صلاح دستوم؛ زهره خسروی پور
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی دانشگاهی و در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه بجنورد بود. نمونه آماری در بخش کیفی 15 نفر ازافراد جامعه آماری و دربخش کمی شامل 50 نفر ازکارکنان بود. روش نمونه گیری دربخش کیفی هدفمند و برمبنای تخصص، تجربه و آگاهی نسبت به ورزش کارکنان و دربخش کمی بهصورت تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها نیز از دوروش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده و پرسشنامه محقق ساخته و برای بدست آوردن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و همچنین اولویتبندی استراتژیهای تدوین شده از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی مدل SWOT-ANP استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد، ورزش قهرمانی کارکنان دارای 5 قوت، 7 ضعف، 5 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 10 راهبرد؛ و ورزش همگانی کارکنان دارای 7 قوت، 7 ضعف، 6 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 11 راهبرد است.نتیجهگیری: مهمترین استراتژی بهدست آمده در بخش توسعه ورزش قهرمانی کارکنان دانشگاه بجنورد، افزایش اعتبارات ورزش قهرمانی و استفاده از مربیان و کادر فنی حرفهای در تیمهای ورزشی کارکنان دانشگاه؛ و در بخش توسعه ورزش همگانی، توسعه فرهنگ ورزش و پرداختن به فعالیتهای ورزشی در بین کارکنان توسط برنامه های نوآورانه، جذاب و بدیع می باشد.
سایر مقالات
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
طهماسب شیروانی؛ کریم زهره وندیان
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با خودکارآمدی مربیگری با توجه به نقش میانجی شایستگی مربیان ورزشی استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مربیان ورزشی رشتههای فوتبال و فوتسال استان چهارمحال و بختیاری ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با خودکارآمدی مربیگری با توجه به نقش میانجی شایستگی مربیان ورزشی استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مربیان ورزشی رشتههای فوتبال و فوتسال استان چهارمحال و بختیاری بوده است که دارای گواهی مربیگری و در سال 1397 در مسابقات مختلف استان در حال فعالیت بودند (مجموعاٌ 118 نفر). نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. در مجموع 111 مربی (94 درصد از نمونه آماری) پرسشنامهها را تکمیل نمودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه شایستگی مربیان ورزشی منتظری و همکاران (2018)، پرسشنامه اخلاق حرفهای عیدی و همکاران (2016) و پرسشنامه کارآمدی مربیگری مایرز و همکاران (2008) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. بین اخلاق حرفهای و خودکارآمدی مربیان ورزشی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد .همچنین 2/20 درصد از اثر اخلاق حرفهای بر کارآمدی مربیگری از طریق غیرمستقیم و توسط متغیر میانجی شایستگی مربیان تبیین شده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود اخلاق حرفهای مربیان باشگاههای ورزشی از طریق افزایش شایستگی باعث توسعه خودکارآمدی آنها میشود و مسئولین ورزش استان چهارمحال و بختیاری جهت افزایش خودکارآمدی مربیان ورزشی باید به نهادینه کردن اخلاق حرفهای در آنها اهتمام ویژه داشته باشند.
پژوهشی کاربردی
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ علی چورلی
چکیده
هدف: فعالسازی و بهرهوری از سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین معیارهای رشد و ترقی سازمانهای امروزی تلقی میشود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت (سیستم پشتیبانی تصمیمگیری، سیستم اطلاعات اجرایی، سیستم پردازش عملیاتی و سیستم مدیریت اطلاعات) بر خلاقیت مبتنی بر فناوری (محصول خلاق و پردازش ...
بیشتر
هدف: فعالسازی و بهرهوری از سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین معیارهای رشد و ترقی سازمانهای امروزی تلقی میشود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت (سیستم پشتیبانی تصمیمگیری، سیستم اطلاعات اجرایی، سیستم پردازش عملیاتی و سیستم مدیریت اطلاعات) بر خلاقیت مبتنی بر فناوری (محصول خلاق و پردازش خلاق) منابع انسانی مجموعههای تفریحی ورزشی میباشد. روششناسی: جامعه آماری شامل 130 نفر از مدیران ستادی و صفی و همچنین پرسنل اجرایی ده مجموعه تفریحی ورزشی بود که به صورت هدفمند و تمامشمار انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، پس از تایید پایایی درونی ابزار پژوهش به روش آلفای کرونباخ (89/0 – 71/0α=)، از نسخه اصلاح شده پرسشنامه سیستم اطلاعاتی ماساده (2013) و پرسشنامه خلاقیت مبتنی بر تکنولوژی الشهر (2015) استفاده گردید. پس از اطمینان نکویی برازش مطلوب الگوی پژوهش، دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون رگرسون چندگانه نشان داد که سیستمهای اطلاعاتی (05/0 ≥ Sigو 68/0 R2=) پیشبینی کننده قوی برای خلاقیت کارکنان میباشد. همچنین براساس تحلیل عاملی مولفهها، سیستم مدیریت اطلاعات (73/0β=) و سیستم اطلاعات اجرایی (71/0β=) بیشترین تاثیر را بر خلاقیت کارکنان داشتند.نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که مدیران مجموعههای ورزشی تفریحی میتوانند از طریقاستقرار سیستمهای اطلاعاتی و همچنین جذب نیروی انسانی ماهر و آشنا از طریق ارائه خدمات جدید، موقعیت و جایگاهی برتری را در بازار رقابت ایجاد کنند.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
علی محسنی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان؛ طاهر افشارنژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به تعداد 193 نفر بود؛ به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید؛ برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا (1998) و ظرفیت تغییر سازمانی جاج(2005) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک (81/0=α) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (87/0=α) به دست آمد. برای روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای برازش مدل پیشنهادی نیز از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی 313/0 بود که مقدار آماره t به دست آمده (906/2) میباشد؛ این بدان معنی است که متغیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی در سطوح مختلف سازمان پیشنهاد می شود، دورههای برای افزایش آگاهی مدیران از اثرات تفکرات استراتژیک برگزار شود تا با شناخت بهتر مولفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با ظرفیت تغییر سازمان تصممیات بهتری در مقابل تغییرات محیطی بگیرندواژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت، مدیران ورزشی، تغییرات سازمانی، ساختار سازمانی
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
سعیده میری؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر فلاتزدگی شغلی بر ابهام و تعارض نقش با نقش میانجی تعارضات سازمانی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. 229 معلم تربیت بدنی شهر زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 و به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای از طریق سه پرسشنامه فلاتزدگی شغلی (میلیمن، 1992)، ابهام و تعارض نقش (هاوس، اسکالر و لوانونی، 1983) و ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر فلاتزدگی شغلی بر ابهام و تعارض نقش با نقش میانجی تعارضات سازمانی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. 229 معلم تربیت بدنی شهر زاهدان در سال تحصیلی 99-1398 و به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای از طریق سه پرسشنامه فلاتزدگی شغلی (میلیمن، 1992)، ابهام و تعارض نقش (هاوس، اسکالر و لوانونی، 1983) و تعارضات سازمانی (شیرخانی، 2011) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: اثر مستقیم فلاتزدگی شغلی بر ابهام و تعارض نقش (88/3,t= 44/0β=)، اثر مستقیم فلاتزدگی شغلی بر تعارضات سازمانی (45/9, t=73/0β=) و اثر مستقیم تعارضات سازمانی بر ابهام و تعارض نقش (09/3, t=34/0β=) مثبت و معنادار بود. همچنین اثر غیر مستقیم فلاتزدگی شغلی بر ابهام و تعارض نقش با نقش میانجی تعارضات سازمانی (20/5, t=248/0β=) مثبت و معنادار بود. نتیجهگیری: با توجه به نقش فلاتزدگی شغلی در بروز تعارضات سازمانی و ابهام و تعارض نقش، لزوم طراحی و اجرای برنامه ریزی مسیر کار راهة شغلی و انجام اقداماتی چون گسترش فرصت رشد شغلی، طراحی محیط کاری چالشبرانگیز، درگیر کردن معلمان در کارهای جانبی و مأموریتهای سازمانی، توانمندسازی معلمان و تشویق آنان به یادگیری سازمانی و به روز کردن دانش و مهارت خویش میتواند در کاهش فلاتزدگی شغلی مؤثر باشد.