پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ احسان شاکری
چکیده
هدف تحقیق: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان فوتبال باشگاههای استان اصفهان انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان تیمهای فوتبال استان اصفهان (800 نفر) بودند که نمونه بهصورت طبقهای نسبی(200 نفر) ...
بیشتر
هدف تحقیق: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان فوتبال باشگاههای استان اصفهان انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان تیمهای فوتبال استان اصفهان (800 نفر) بودند که نمونه بهصورت طبقهای نسبی(200 نفر) انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامه مدیریت استعداد نیک پور (2017) و پرسشنامه حفظ و نگهداری قوسی و همکاران (2015) جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بهوسیله 10 نفر از متخصصان و پایایی بهوسیله آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 16 و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید.نتایج تحقیق: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد اثر مثبت و معناداری روی ابعاد حفظ و نگهداری بازیکنان دارد. این نتایج شامل اثر مثبت و معنادار مدیریت استعداد بر ترک نکردن باشگاه (43/0=β)، ثبات و امنیت شغلی (62/0=β) و خالی نماندن پستهای تیم (56/0=β) بود.نتیجهگیری: با توجه به نقش مدیریت استعداد در حفظ و نگهداری بازیکنان در باشگاههای فوتبال میتوان گفت مدیران باشگاهها باید برنامهریزی دقیقی برای مدیریت استعدادها در تمام سطوح داشته باشند تا بتوانند استعدادها را در باشگاه خود حفظ کرده و از خروج آنها از باشگاه جلوگیری نمایند و هزینههای خرید بازیکنان جدید را از سایر استانها کاهش دهند و عملکرد باشگاه در زمینه نقلوانتقالات و کاهش هزینهها بهبود بخشند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مریم فربد؛ علی محمد صفانیا؛ محمد رضا برومند؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغالتحصیلان علوم ورزشی و ارائه آن به صورت یک چارچوب مفهومی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اساتید، فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و صاحبنظران مرتبط با اشتغال در ورزش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغالتحصیلان علوم ورزشی و ارائه آن به صورت یک چارچوب مفهومی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اساتید، فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و صاحبنظران مرتبط با اشتغال در ورزش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls برآورد، و با روش قضاوتی نمونهگیری انتخاب شد (167 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه مستخرج از مرحله کیفی نظامند بود. روایی ابزار از نظر متخصصان (روایی محتوایی) و شاخصهای برازش مدل (پایایی و روایی سازه) مورد بررسی و تایید قرارگرفت. یافتهها: سطوح مدل به صورت توالی سطح محیطی و اکوسیستمی شامل دو منظر رویکردهای آموزشی و روندهای بازار(نقش پیشایندی و زمینه ای) به سطح ساختاری و سیستمی شامل سه منظر قابلیتهای علوم ورزشی، ظرفیتهای ورزش و چالشهای اشتغال (نقش فرآیندی) و سپس به سوی سطح کارکردی و توسعهای شامل راهبردهای اشتغال و پیامدها (نقش پیامدی)است. ازمنظر چند سطحی بودن نیز عوامل کلان و خرد و عوامل فردی _سازمانی _ نهادی شناسایی شدند براساس نتایج تحلیل عاملی و مدلهای اندازهگیری، ابعاد متغیرهای مدل به طور معنیداری تبیین کننده بودند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که روابط بین متغیرهای مدل معنیدار است. شاخصهای برازش نیز در سطح مطلوبی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجهگیری: براساس مدل پژوهش میتوان گفت که اشتغال فارغالتحصیلان فرآیندی سیستماتیک و چندسطحی است
طرح پژوهشی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
طیبه سادات زرگر؛ Steven Rynne
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی مبتنی بر مدیریت نیروی انسانی در دوران کرونا انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزری بود. و مشارکتکنندگان آن را صاحبنظران تشکیل میدادند که صورت هدفمند انتخاب شدند و بر مبنای اشباع نظری با 13 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل مسئولیت اجتماعی باشگاه های ورزشی مبتنی بر مدیریت نیروی انسانی در دوران کرونا انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزری بود. و مشارکتکنندگان آن را صاحبنظران تشکیل میدادند که صورت هدفمند انتخاب شدند و بر مبنای اشباع نظری با 13 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته بود و جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی نتایج از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. سرانجام جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها: حاصل تحلیل دادههای گردآوری شده شناسایی 39 مفهوم و 13 مقوله تحت عنوان ماموریت سازمان، قوانین سازمانی، روحیه حمایتگری، نگرش مدیران، مهارتهای فردی، مهارتهای جمعی، رفتارهای مسئولانه، عزت و احترام، سرمایه انسانی، اطلاع رسانی، سبک زندگی سالم، نظم و انظباط، فرهنگ اجتماعی بود که در سه مقوله اصلی بهنامهای شاخصهای فرهنگی، رفتاری و سازمانی دستهبندی شدند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مدیران میتوانند با تمرکز بر فرایند مسئولیت پذیری باشگاه های ورزشی از هدررفت هزینهها جلوگیری کنند و باعث ارتقا عملکرد کارکنان و افزایش بهرهوری سازمان و اعتلای هر چه بیشتر ورزش شوند.کلیدواژهها: باشگاههای ورزشی، رفتار مسئولانه، مدیریت نیروی انسانی، مسئولیت اجتماعی، ویروس کرونا
طرح پژوهشی
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ تقی عاشوری
چکیده
هدف: تناسب بین منابع استراتژیک سازمان درکنار بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مولد خلاقیت در پردازش عملیات و به تبع آن ارائه محصول و خدمات جدید میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر پیشبینی ابعاد خلاقیت بر اساس حمایت مدیران ارشد با میانجیگری نقش همافزایی ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات میباشد. روششناسی: نمونهآماری ...
بیشتر
هدف: تناسب بین منابع استراتژیک سازمان درکنار بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، مولد خلاقیت در پردازش عملیات و به تبع آن ارائه محصول و خدمات جدید میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر پیشبینی ابعاد خلاقیت بر اساس حمایت مدیران ارشد با میانجیگری نقش همافزایی ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات میباشد. روششناسی: نمونهآماری تحقیق 170n= نفر از کارکنان و مدیران ستادی ادارات ورزش و جوانان بودند که به صورت تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق نسخه اصلاح شده پرسشنامه حمایت مدیران ارشد رانا و تیپو (2013)، پرسشنامه همافزایی ساختار سازمانی با تکنولوژی اطلاعات مانا (2012) و پرسشنامه خلاقیت کیم و همکاران (2012) بود. پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی، پایایی درونی پرسشنامه نیز از طریق خبرگان دانشگاهی به روش آلفای کرونباخ تایید گردید (79/0α>). دادهها با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی (Smart PLS) و نرم افزار اسپیاساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: پس از اطمینان از نکویی برازش مدل با استفاده از شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر (ضرایب بارهای عاملی، شاخص پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجی) (4/0>β و 96/1 ±
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کیانی؛ محمدرضا مرادی؛ مهرداد حاجی حسنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده مربیان والیبال انجام شد.روش شناسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان والیبال مرد استان چهارمحال و بختیاری بودند، برای انتخاب نمونه پژوهش، ۳۰ نفر از مربیان فعال والیبال ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده مربیان والیبال انجام شد.روش شناسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان والیبال مرد استان چهارمحال و بختیاری بودند، برای انتخاب نمونه پژوهش، ۳۰ نفر از مربیان فعال والیبال استان که دارای کارت مربیگری درجه دو به بالا بودند و به طور فعال مشغول به کار مربیگری بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه قرار گرفتند (۱۵ نفر تجربی و ۱۵ نفر گواه). گروه تجربی تحت مداخله آموزش گروهی تابآوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت هشت جلسه ۹۰ دقیقه ای قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن (۱۹۸۳) برای جمعآوری داده ها استفاده شد. روایی ابزار توسط 10 نفر از اساتید خبره دانشگاهی و پایایی آن باروش آلفای کرونباخ تأیید گردید برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تأثیر معناداری بر میزان استرس ادراک شده (001/0=p، 25/30=F) و بهزیستی روانشناختی (001/0=p، 94/30=F) مربیان والیبال داشته است.نتیجهگیری: گنجاندن آموزش تابآوری در برنامه های آموزشی مربیان والیبال در کاهش استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی آنان می تواند موثر باشد.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
فاطمه رضاپور؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عملکرد کاروان ایران در رویداد پارا المپیک 2020 توکیو انجام شد.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش مسئولان فدراسیونها، مربیان حرفهای و ورزشکاران حرفهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عملکرد کاروان ایران در رویداد پارا المپیک 2020 توکیو انجام شد.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش مسئولان فدراسیونها، مربیان حرفهای و ورزشکاران حرفهای شرکتکننده ایران در پاراالمپیک 2020 توکیو بودند. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تایید شد.یافتهها: بعد از کدگذاری مرحله به مرحله با توجه به روش گلیزر، تعداد 90 کد نهایی به دست آمد، که در 17 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی عملکرد فدراسیونها و کمیته ملی پاراالمپیک، عملکرد کادرفنی، عملکرد ورزشکاران، عملکرد جامعه و سازمانها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عملکرد کمیته ملی پاراالمپیک و فدراسیونها، عملکرد کادرفنی، عملکرد ورزشکاران و عملکرد جامعهها و سازمانهای مرتبط به کاروان پارالمپیک ایران در رویداد پاراالمپیک 2020 توکیو، عملکرد مثبت و روبه رشدی بود. موانع و مشکلاتی نیز در کاروان پاراالمپیک ایران وجود داشت.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کمیته ملی پاراالمپیک و فدراسیون از لحاظ مدیریتی، برنامهریزی، هدف گذاری و فراهم کردن تجهیزات، عملکرد قابل قبولی بود. از مهم ترین مشکلات، نداشتن شغل پارا ورزشکاران بود. عملکرد کادر فنی و روانشناس از نکات مثبت کاروان پاراالمپیک بود. از مهمترین نکات مثبت کاروان پاراالمپیک، وجود ورزشکاران با انگیزه و تلاشگر بود. همچنین عملکرد جامعه و سازمانها، نشان دهنده ظرفیت بالای ورزش معلولین، حمایتهای بیشتر جامعه به نسبت پاراالمپیک های پیشین بود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
یعقوب بدری آذرین؛ فاطمه عبدوی؛ فهیمه کلانتری
چکیده
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ورزشی؛ مسئولین داوطلبی و جامعه شناسی ورزشی بود. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. نتایج نشان داد شرایط علی شامل انگیزههای سازمانی و انگیزههای شخصی، عوامل زمینهای شامل بسترهای اجتماعی، فردی و مدیریتی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری و عامل استراتژیها شامل ترویج قدرشناسی و انتخاب و پیامدها شامل بهبود عملکرد، مدیریت منابع و بازتاب اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. نتیجه گیری:بازگشت سرمایه اجتماعی، طیف گستردهای از منابع برای داوطلب در کار داوطلبانه خود و همچنین سایر جنبههای زندگی آنها فراهم میکند و پیامد حاصل از آن باعث توسعه فرهنگ داوطلبی در ورزش کشور میگردد. بازگشت سرمایه اجتماعی، رویهای دوسویه دارد. از یکسو طیف گستردهای از منافع برای داوطلب در کار و سایر جنبههای زندگی فراهم، از سوی دیگر غفلت از پیامدهای منفی آن اثرات ناگهانی خروج از نقش آینده فرد را متزلزل میسازد. از اینرو پیشنهاد می-گردد مسئولین امر علاوه بر جنبههای مثبت داوطلبی برای سازمان و فرد، زمینه مدیریت داوطلبی در ایران را پایهریزی کرده تا سرمایه حاصل از آن علاوه بر اعتلای زندگی فرد، در نهایت به جامعه بازگشته و در فرهنگ اجتماعی متبلور شود.
پژوهشی کاربردی
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
محمد آل طعمه؛ زهراسادات میرزازاده؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ مهدی طالب پور
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق بود. روش شناسی: از رویکرد کیفی و از روش گراندد تئوری در این پژوهش بهره گرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی مصاحبه های کیفی نیمه ساختار یافته عمیقی با 16 نفر از جامعه پژوهش که شامل کلیه مدیران ستادی وزارت ورزش، هیات رئیسه ...
بیشتر
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق بود. روش شناسی: از رویکرد کیفی و از روش گراندد تئوری در این پژوهش بهره گرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی مصاحبه های کیفی نیمه ساختار یافته عمیقی با 16 نفر از جامعه پژوهش که شامل کلیه مدیران ستادی وزارت ورزش، هیات رئیسه فدراسیون کشتی و اساتید مدیریت ورزشی کشور عراق بودند، تا رسیدن به اشباع نظری و تکرار اطلاعات قبلی صورت پذیرفت.نتایج: یافته های حاصل از کدگذاری محوری نشان داد که در مجموع 58 مضمون در قالب 9 ویژگی توجه کننده به مسائل اجتماعی، توجه کننده به منابع، توجه کننده به زیر ساخت، تبلیغ کننده، همکاری و مشارکت، نوآور و خلاق، آموزش پذیر و علمی، مسئولیت پذیر، پاسخگو، داشتن توانایی فردی؛ از جمله مهمترین ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق وجود دارد. نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد کارشناسان منابع انسانی باید از تفکر انتقادی برخوردار باشند تا بتوانند با بررسی تمام جوانب یک مسئله، درستترین تصمیم را اتخاذ کنند. کارکنان بخش منابع انسانی با اسناد و مدارک زیادی سر و کار دارند و باید تغییرات این اسناد را پیوسته دنبال کنند. به همین خاطر این اطلاعات باید به صورت منظم نگهداری شوند تا همیشه در دسترس باشند. منابع انسانی در طول هفته جلسات متعددی با مدیران و کارجویان برگزار میکنند؛ بنابراین باید برنامه هفتگی منظم و دقیقی داشته باشند.
پژوهش های بنیادی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
سهیلا توحیدی؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمانزاده؛ سیمین اسگندری دستگیری
چکیده
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ...
بیشتر
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه پژوهش مشتریان بانوان باشگاههای ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارک ها و ورزش های صبحگاهی و اماکن رو باز (حدودا بیش از 1000نفر) بودند. تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 450 نفر انتخاب شد. پایایی توسعه ورزش همگانی آفرینش (1386)، 87/؛ نشاط اجتماعی تمیزیفر و عزیزیمهر (1396)، 90/؛ بازاریابی اجتماعی صابری و همکاران (1397) 84/؛ بدست آمد و 442 پرسشنامه بصورت کامل گردآوری شده بود که 430 مورد از آنها کامل بودند و با نرم افزار pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/56 درصد اثر مثبت و معنی داری (12/63) بر توسعه ورزش همگانی، بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/78 درصد اثر مثبت و معنی داری (36/12) بر نشاط اجتماعی، متغیر میانجی نشاط اجتماعی با ضریب 0/35 درصد اثر مثبت و معنی داری (7/61) بر توسعه ورزش همگانی دارد. نتیجه گیری: توسعة ورزش همگانی بانوان در بین افراد به عنوان جزئی از فرهنگ، نیازمند انجام برنامه ریزی های بلندمدت است و داشتن برنامه ای مدون با رویکرد بازاریابی لازم است تا بتوان به هدف مورد نظر رسید.
مقاله مستقل
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ زینب اصفهانی؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی، اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای اشتیاق کاری و هویتسازمانی نیز بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری دارند همچنین شخصیت فعال بر اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته اما نقش تعدیل گر در رابطه بین رهبری تحولآفرین با هویتسازمانی و اشتیاق کاری ندارد. علاوه بر این اشتیاق کاری نقش میانجی و هویتسازمانی عدم میانجی در رابطه بین رهبری تحولآفرین با عملکرد شغلی دارند.نتیجهگیری: مدیران سازمانی با سبک رهبری تحول آفرین میتوانند در کارکنان اشتیاق و هویت ایجاد نموده و عملکرد آنها را برای دستیابی به نتایج پیشبینیشده و قابلتوجه ترغیب کنند همچنین معلمانی که دارای شخصیت فعال هستند بیشتر تعلق به کار خود داشته و به سازمان نیز هویت میبخشند.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
علی شریعت نژاد؛ ابراهیم سوری؛ عبدالله ساعدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشایندی و پسایندی گریز سرمایههای انسانی در ورزش با روش دیمتل فازی انجام شد. این پژوهش در زمره تحقیقات آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان هستند که متشکل از اساتید دانشگاه و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان هستند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشایندی و پسایندی گریز سرمایههای انسانی در ورزش با روش دیمتل فازی انجام شد. این پژوهش در زمره تحقیقات آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان هستند که متشکل از اساتید دانشگاه و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان هستند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس اصل کفایتنظری 25 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش درنظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته است که برای بررسی روایی و پایایی آن از روایی نظری و پایایی درون کدگذار میانگذار استفاده شد. همچنین ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با روش اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون تایید شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرم افزار Atlas.ti و برای تحلیل کمی از روش دیمتل فازی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شرایط کاری و شغلی مناسب در موقعیتهای کاری بعد از گریز، انتظار فرصت رشد، پیشرفت و تعالی بیشتر و حقوق و دستمزد بالاتر در موقعیتهای رقیب، به عنوان عوامل پیشایندی و تضعیف جایگاه ورزش ملی و تقویت کشورهای رقیب، افول ورزش قهرمانی در عرصه جهانی و بین المللی و الگوپذیری منفی نوجوانان و نونهالان ورزشکار از مهمترین پسایندهای گریز سرمایههای انسانی در ورزش هستند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد علی نودهی؛ طیبه یانپی
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روششناسی: بر اساس هدف کاربردی؛ در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل، خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی بودند. نمونه پژوهش20 نفر شامل؛ مسئولین پارک علم و فناوری، اساتید علمی دانشکده تربیتبدنی، ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روششناسی: بر اساس هدف کاربردی؛ در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل، خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی بودند. نمونه پژوهش20 نفر شامل؛ مسئولین پارک علم و فناوری، اساتید علمی دانشکده تربیتبدنی، دانشجویان تربیتبدنی، دانشجویان دکتری تربیتبدنی و کارآفرین ورزشی، مدرس کسبوکار و عضو هیئت ارزیاب راهبردی شغلی، کارآفرین در صنعت ورزش، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی، مسئولین اداره کل ورزش و جوانان و مدرس و مشاوره کارآفرینی تشکیل دادند. نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید و تا رسیدن به اشباع انجام و بعدازآن مصاحبه متوقف شد. در مرحله بعد کدهای استخراجشده در شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبری و پیامدها جاگذاری شده و با استفاده از کدگذاری انتخابی ارتباط بین عوامل انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد، از طریق کدگذاری 128 مفهوم به دست آمد. که با طبقهبندی این مفاهیم 31 مقوله شکل گرفت. در عوامل علی (4 مقوله)، در عوامل زمینهای (7 مقوله) در عوامل مداخلهگر (7 مقوله)، در عوامل راهبردها و اقدامات ( 6 مقوله و در پیامد و نتایج (6 مقوله) به دست آمد.نتیجهگیری: با توجه اهمیت عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی پیشنهاد میشود دورههایی برای افزایش سطح کارآفرینی و آگاهی دانشجویان تربیتبدنی از کسبوکارهای حوزه ورزش ارائه دهند تا با شناخت کافی از شرایط صنعت ورزش بتوانند تفکرات کارآفرینانه خود را عملیاتی کنند.