مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناصر بای؛ نازمحمد واحدی؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای درگیر شدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
نتایج مشخص نمود مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیر شدن آنها در شغل خود شوند
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مثنی محمد نصراوی؛ سید محمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از آنجایی که در کشور عراق ضعف این تحقیقات بسیار وجود دارد و ادبیات پژوهش کمی موجود بود، از این رو ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از آنجایی که در کشور عراق ضعف این تحقیقات بسیار وجود دارد و ادبیات پژوهش کمی موجود بود، از این رو به صورت کیفی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجامگرفته استفادهشده است. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است. بنا بر رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 73/0 که مناسب هست. جامعه آماری پژوهش از کلیه مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق تشکیل شده بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبهها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد.
یافتهها: بر اساس مدل برخاسته از دادههای کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیتهای ورزشکاران و مربیان، قابلیتهای مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
خدیجه مشدنژاد؛ حسن بحرالعلوم؛ منصوره مکبریان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی– همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی– همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد سؤالات، 285 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد عشق به ورزش بانگ و همکاران(2008)، وفاداری هواداران ابوالحسنی (2015)، تجارب هیجانی پرایاگ و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه با استفاده از شاخصهای برازش مدل ارزیابی و تأیید گردید.. همچنین برای محاسبۀ پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی. ال. اس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی و تجارب هیجانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، تجارب هیجانی بر وفاداری هواداران ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که تجارب هیجانی در رابطۀ عشق به ورزش با وفاداری هواداران ورزشی نقش میانجی ایفا مینماید.
نتیجهگیری: بنابراین بر اساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت با افزایش تجارب مثبت هیجانی و افزایش عشق به ورزش در افراد میتوان وفاداری آنها به تیمهای ورزشی را بهبود بخشید.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مرضیه دهقانی زاده؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش ...
بیشتر
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد (150 نفر) که حجم نمونه 110 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد شامل پرسشنامه رهبری خدمتگزار و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان اهمد و همکاران (2022)؛ پرسشنامه رهبری طنینانداز علی و کاشیف (2020)؛ پرسشنامه شفقت سازمانی کان (2022)؛ پرسشنامه قلدری درک شده کارکنان لو و همکاران (2022) بود و روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر قلدری در محیط کار نقش میانجی دارد، همچنین شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری طنینانداز بر قلدری در محیط کار نقش میانجی دارد، اما باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در تاثیر شفقت سازمانی بر قلدری در محیط کار نقش تعدیلگر ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان با رویکرد اخلاقیات تجاری مثبت مانند سبک رهبری خدمتگزار، سبک رهبری طنینانداز و شفقت سازمانی پیامدهای قلدری در محیط کار را کاهش داد.