مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
نازنین راسخ؛ سعید جعفری؛ صلاح دستوم؛ عابد محمودیان؛ ناهید کریمی
چکیده
هدف: سوء استفاده از ورزشکاران موضوعی است که در دست تحقیق بوده و یک نگرانی عمده و رو به رشد در سراسر جهان است. زیرا این پدیده در دو دهه گذشته بهصورت وحشتناکی در همه ورزشها و در تمام سطوح ورزشی افزایش پیدا کرده است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین ابعاد سوء استفاده در ورزش (مطالعه ورزشکاران ملی ایران) بود. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: سوء استفاده از ورزشکاران موضوعی است که در دست تحقیق بوده و یک نگرانی عمده و رو به رشد در سراسر جهان است. زیرا این پدیده در دو دهه گذشته بهصورت وحشتناکی در همه ورزشها و در تمام سطوح ورزشی افزایش پیدا کرده است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین ابعاد سوء استفاده در ورزش (مطالعه ورزشکاران ملی ایران) بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل خبرگان حوزه ورزشکاران ملی هستند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 مشارکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار NVivo استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است چارچوب مفهومی سوء استفاده از ورزشکاران شامل پنج مضمون اصلی انواع سوء استفاده، علل و محرکهای سوء استفاده، نقشهای فردی بروز سوء استفاده، بسترهای بروز سوء استفاده و پیامدهای سوء استفاده از ورزشکاران بوده که 16 مضمون فرعی و 131 مفهوم را دربر میگیرند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه سوء استفاده از ورزشکاران بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در پژوهشهای داخلی را برطرف کرده و از طرف دیگر، دیدگاهی منسجمی در مورد مفهوم سوء استفاده، نقشها، افراد، عوامل، شرایط، بسترها و پیامدهای بروز سوء استفاده از ورزشکاران ملی را ارائه و طیف وسیعی از اقدامات لازم را برای کاهش، کنترل و مدیریت
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رحمان جوانمردی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ورزشی فدراسیون فوتبال، ادارات ورزش و جوانان، باشگاهها و آکادمیهای حرفهای و اساتید مدیریتورزشی) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با انجام 31 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات در مرحله اول بهصورت کتابخانهای به مطالعه و بررسی کتب، مقالات، اسناد و سایتهای اینترنتی پرداخته شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته برنامهریزی و با توجه به شرایط کرونایی به صورت تماس تلفنی و با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرفت. جهت سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها 245 کد اولیه شناسایی شد. بر اساس تکراری بودن بعضی از آنها و بر اساس کدگذاری باز، 120 کد مستقل اولیه ایجاد شد و 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی (عوامل فنی، آکادمیک و استعدادیابی، سازمانی و منابعانسانی) به عنوان عوامل انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در ایران شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با در نظر گرفتن عوامل متعدد مدیریتی از جمله توسعه عوامل فنی و ورزشی، نظارت بر آکادمیها و مدارس فوتبال و امر استعدادیابی، بررسی سازمانهای ورزشی مربوطه و در نهایت توانمندسازی نیروی انسانی در حیطه فوتبال و نیز یافتن عوامل کلیدی مهم و تاثیرگذار برای رویایی با چالشها و انتقال بازیکنان فوتبال جوان، بهویژه خلاهای موجود در زمینه عوامل فنی و آکادمیک، کمک شایانی تا رسیدن به مرحله حرفهای و نخبهشدن آنها کرد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
راضیه جعفری؛ محمدرضا مرادی؛ سمیه صفری
چکیده
هدف: امروزه مطالعه مفهوم سبک زندگی و تفکرات حرفه ای ورزشکاران نخبه در جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. از طرفی با مطالعه پیشینه پژوهش حاضر مشخص شد، بیشترین تمرکز تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر تعیین مؤلفههای سبک زندگی و تفکر حرفه ای بوده و تاکنون به ریشه یابی علت بروز و ظهور یک تفکر و یا سبک زندگی ...
بیشتر
هدف: امروزه مطالعه مفهوم سبک زندگی و تفکرات حرفه ای ورزشکاران نخبه در جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. از طرفی با مطالعه پیشینه پژوهش حاضر مشخص شد، بیشترین تمرکز تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر تعیین مؤلفههای سبک زندگی و تفکر حرفه ای بوده و تاکنون به ریشه یابی علت بروز و ظهور یک تفکر و یا سبک زندگی خاص در بین ورزشکاران نخبه پرداخته نشده است، از این رو پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری سبک زندگی و تفکر حرفه ای ورزشکاران نخبه انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش کیفی و با رویکرد زمینهای با استفاده از طرح سیستماتیک انجام شد. در این پژوهش ابتدا نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شدند و فرایند نمونه گیری به صورت گلولهبرفی ادامه پیدا کرد و با انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 21 نفر خبره و رسیدن به معیار اشباع نظری به اتمام رسید. سپس با تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها، مشاهدات صورت گرفته و یادنوشت های محقق کدگذاری ها انجام شد. روایی و پایایی کدهای تولیدشده توسط چهار نفر از مشارکتکنندگان مورد تأیید قرار گرفت.یافته ها: ابتدا با تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها 107 کد باز در قالب 30 زیر مقوله و 5 مقوله اصلی شناسایی و دسته بندی شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها تحت عنوان شرایط علّی: شرایط فردی، شرایط زمینه ای: عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت، شرایط تسهیل گر: فلسفه و تفکرات مربیان، مقوله محوری: تفکر حرفه ای، راهبردها: نقش فدراسیون، باشگاهها و سازمانهای ورزشی و پیامد: مؤلفه های عینی سبک زندگی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند و مدل ترسیم شد.نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق حاضر تفکر حرفه ای بعد درونی و ذهنی سبک زندگی حرفه ای است که در مؤلفهها و زیرمؤلفههای سبک زندگی به شکل عینی و ظاهری خود را نشان می دهد؛ همچنین باید از سنین پایه روی تفکر حرفهای و سبک زندگی یک ورزشکار کار شود تا زمانی که فرد به مرحله خودآگاهی برسد. در این صورت زمانی که فرد به سطوح حرفه ای رسید، سبک زندگی حرفه ای برای او درونیسازی شده و اصول حرفه ای را به صورت خودکار رعایت می کند. نتایج این پژوهش میتواند جهت کمک به مدیران، مربیان و ورزشکاران برای برنامه ریزی های کارآمد آموزشی و حرکت به سمت حرفه ای گرایی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
اسفندیار خسروی زاده؛ سارا عزیزی؛ زینب مندعلی زاده
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین آنها 95 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی، پرسشنامه یادگیری سازمانی و پرسشنامه عملکرد سازمانی کارکنان استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری در بسته نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ضریب 65/0 بر عملکرد سازمانی کارکنان و با ضریب 81/0 بر یادگیری سازمانی؛ همچنین یادگیری سازمانی با ضریب 71/0 بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد (05/0≥P). بعلاوه، یادگیری سازمانی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی کارکنان بود.نتیجهگیری : با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود که مسئولین سازمانهای مورد مطالعه اقدامات لازم به منظور ارتقای وضعیت ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان استخدام مناسب، پاداش و آموزش کارکنان انجام دهند که در نهایت می-تواند باعث بهبود یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی آنها شود.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
مهرداد دهقان؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای مجمع عمومی کمیته ملّی اُلمپیک ایران تشکیل دادند.همچنین تعیین حجم نمونه بصورت تمام شمار صورت پذیرفت. از این رو تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش استراتژیک مَککوبی (2004) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن (2001)، به همراه پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار در پژوهش یو و همکاران (2017) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها با نظر خواهی از 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت بررسی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.دادهها بااستفاده از روش حداقل مربعات جزئی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش تاثیر مستقیم و مثبت هوش استراتژیک بر عملکردسازمانی و مزیت رقابتی پایدار و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت مزیت رقابتی پایدار بر عملکردسازمانی را نشان داد. علاوه بر این، نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران و تصمیمگیران کمیته ملّی اُلمپیک ایران میتوانند با استفاده از ظرفیت هوش استراتژیک و ابعاد آن در سطح مجموعه، زمینه را برای ایجادحفظ مزیت رقابتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی فراهم نمایند
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سلمان رباطی؛ علی فهیمینژاد؛ باقر مرسل؛ سید رضا حسینی نیا
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با میانجی مستندسازی تجربیات و سینرژی سرمایه انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای آزمون ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با میانجی مستندسازی تجربیات و سینرژی سرمایه انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای آزمون مدل در نرمافزار اسمارت پیالاس به روش تصادفی-طبقهای انتخاب شد (172 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامهای شامل 40 سوال برای چهار متغیر (و 9 بُعد آنها) در مقیاس 5 گزینه لیکرت بود. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی (11 صاحبنظر)، پایایی (آلفای کرونباخ) و روایی سازه (برازش مدل) ارزیابی و تأیید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که شفافیت سازمانی اثر مستقیم و معنیداری بر مستندسازی تجربیات، سینرژی کارکنان و دوسوتوانی سازمانی دارد (به ترتیب با ضرایب 71/0، 46/0 و 72/0). آزمون روابط غیرمستقیم نشان داد که اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از مسیر هر دو میانجی مستندسازی تجربیات (43/0) و سینرژی کارکنان (36/0) معنیدار است. نتیجهگیری: براساس نتایج، اثر میانجی مستندسازی تجربیات از سینرژی کارکنان بیشتر بود. همچنین اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از اثر غیرمستقیم بیشتر مشاهده شد. بنابراین شفافیت سازمانی هر چند اثر قابل توجهی بر دوسوتوانی سازمانی دارد اما این اثر با مداخله دو متغیر میانجی بیشتر میشود. از این رو ارتقای شفافیت سازمانی ادارات ورزش و جوانان وقتی میتوان به عملکرد بالاتری منجر شود که با سیستم مدیریت منابع انسانی تلفیق شود.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
محمد ریحانی؛ شهرام عبدی؛ صلاح دستوم؛ زهره خسروی پور
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی دانشگاهی و در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه بجنورد بود. نمونه آماری در بخش کیفی 15 نفر ازافراد جامعه آماری و دربخش کمی شامل 50 نفر ازکارکنان بود. روش نمونه گیری دربخش کیفی هدفمند و برمبنای تخصص، تجربه و آگاهی نسبت به ورزش کارکنان و دربخش کمی بهصورت تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها نیز از دوروش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده و پرسشنامه محقق ساخته و برای بدست آوردن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و همچنین اولویتبندی استراتژیهای تدوین شده از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی مدل SWOT-ANP استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد، ورزش قهرمانی کارکنان دارای 5 قوت، 7 ضعف، 5 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 10 راهبرد؛ و ورزش همگانی کارکنان دارای 7 قوت، 7 ضعف، 6 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 11 راهبرد است.نتیجهگیری: مهمترین استراتژی بهدست آمده در بخش توسعه ورزش قهرمانی کارکنان دانشگاه بجنورد، افزایش اعتبارات ورزش قهرمانی و استفاده از مربیان و کادر فنی حرفهای در تیمهای ورزشی کارکنان دانشگاه؛ و در بخش توسعه ورزش همگانی، توسعه فرهنگ ورزش و پرداختن به فعالیتهای ورزشی در بین کارکنان توسط برنامه های نوآورانه، جذاب و بدیع می باشد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
علی محسنی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان؛ طاهر افشارنژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به تعداد 193 نفر بود؛ به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید؛ برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا (1998) و ظرفیت تغییر سازمانی جاج(2005) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک (81/0=α) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (87/0=α) به دست آمد. برای روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای برازش مدل پیشنهادی نیز از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی 313/0 بود که مقدار آماره t به دست آمده (906/2) میباشد؛ این بدان معنی است که متغیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی در سطوح مختلف سازمان پیشنهاد می شود، دورههای برای افزایش آگاهی مدیران از اثرات تفکرات استراتژیک برگزار شود تا با شناخت بهتر مولفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با ظرفیت تغییر سازمان تصممیات بهتری در مقابل تغییرات محیطی بگیرندواژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت، مدیران ورزشی، تغییرات سازمانی، ساختار سازمانی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سید مصطفی معاون افشاری؛ باقر مرسل؛ علی فهیمینژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش مصاحبه از میان نخبگان شنای ایران که دارای سوابق پژوهشی در این حوزه بودند، پنج نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش مرتبسازی عبارات از میان مربیان فعال در لیگ برتر، پیشکسوتان و کارشناسان نخبه، متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه شنا، جامعهشناسان و اصحاب رسانه فعال در شنا، بیست نفر به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تلفیقی ازنمونهگیری هدفمند و غیر احتمالی و نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. یافتهها: شش الگوی ذهنی مرتبط با آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران شناسایی شد که به ترتیب اولویت شامل دانش گرایان، سیاسی گرایان، مدیریت گرایان، ارتباط گرایان، اخلاقی گرایان و مهارت گرایان بودند.نتیجه گیری: به طور کلی شنای ایران در بعد رفتاری خویش دارای نقصان هایی می باشد. با توجه به اهمیت آسیب های سرمایه انسانی در بخش مدیریت و همچنین وضع نامطلوب اغلب مولفه های رفتاری در این زمینه، اقدامهای پیشگیرانه در جهت رفع نواقص و کمبودها و نیز اقداماتی در جهت حفظ برتریها و قوتها در بعد رفتاری ضروری به نظر می رسد و پیشنهاد میگردد مدیران عالی فدراسیون شنای ایران نسبت به شناسایی مشکلات و ارائه راهحل های کاربردی فوریت اقدام نمایند.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سلمان صدیق؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ محمدحسن قلی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی و تبیین یک چارچوب تحلیل مفهومی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان توسعه صنعت ورزش کشور بود. روش شناسی: روش تحقیقات از نوع تحقیقات کیفی نظاممند میباشد. منابع جمعآوری یافتهها شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (منابع علمی) و منابع انسانی (صاحبنظران) مرتبط با موضوع پژوهش بود. منابع مورد مطالعه در هر دو بخش به تعداد قابل کفایت براساس اشباع نظری برآورد و به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری شد (24 نفر و 108 نسخه). ابزار پژوهش شامل رونوشت مطالعه کتابخانهای و چارچوب مصاحبه اکتشافی بود. روایی ابزار ابتدا براساس تعیین اعتبار علمی و حقوقی افراد و اسناد کنترل شد سپس از نظر متخصصان برای بررسی روایی محتوایی و صوری استفاده گردید. علاوه براین ضریب توافق بین مصححان کدگذاری محاسبه شد. جهت تحلیل یافتههای پژوهش از روشهای تحلیل و طراحی چارچوب مبتنی بر کدگذاری مفهومی استفاده گردید.یافتهها: 187 مولفه شناسایی شده در 5 سطح، 9 منظر و 31 بُعد دستهبندی شدند که شامل؛ سطح محیط و اکوسیستم (محیط ملی و بین المللی)، سطح نقش و بازیگران (ارکان و راهبری)، سطح پشتیبانی و ساختار (فرایندها و منابع)، سطح تعامل و مشارکت (سطوح ورزش و بخشهای صنعت) و سطح پیامد و توسعه (کارکردها و پایدارسازی) میباشد. روابط کلی بین متغیرها در مدل ترسیم گردیده است.نتیجهگیری: براساس چارچوب میتوان گفت توسعه صنعت ورزش از اصول مدیریت سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن جهتگیری مسیر راهبردی توسعه را در مدل تعیین میکند تا مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.