طرح پژوهشی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان ...
بیشتر
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود که از بین آنها تعداد247 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، پرسشنامه مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و پرسشنامه تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که پایایی درونی آنها در یک مطالعه راهنما در جامعه آماری به روش آلفای کرونباخ تأیید گردید (81/0<α). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار PLS-3 استفاده گردید (05/0≥P).یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که مدیریت اخلاقی اثر مستقیم و معناداری بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی دارند. همچنین سازه مالیکت روانشناختی تعدیل کننده توانمندی برای به اشتراک گذاشتن دانش از سوی معلمان تربیت بدنی بود.نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با بکارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق کسب و تسهیم دانش را فراهم مینمایند، می توانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.
پژوهش های بنیادی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید و مدل نهایی طراحی شد. برای محاسبه پایایی داده های بدست آمده از روش بازآزمون و روایی داده های از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) که شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال ، قابلیت تأیید و قابلیت اطمینان می باشد استفاده شده است.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند.
یافته ها: از تحلیل داده ها 68 کد باز و16کد محوری و 5کد انتخابی شامل ]مدیران و کارکنان(سازماندهی، برنامه ریزی، مالی)، داوران(آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان(ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی)، مربیان(فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) [ بدست آمد.
نتیجه گیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت می باشد و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء می یابد
مقاله مستقل
مدیریت فرهنگ و مدیریت دانش در منابع انسانی در ورزش
اکبر جابری؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش بوده است.
روششناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش بوده است.
روششناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافتهها استفاده گردید. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرنده چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط میباشد و عبارتند از، معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل تماتیک دادهها با روش برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 82 کد، 11 تمِ فرعی و چهار تمِ اصلی شد. یافتهها نشان داد که الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش شامل "عوامل فرهنگی"، "روابط و تعاملات اثربخش"، "ملاحظات اخلاقی"، و "انعطافپذیری" میباشند.
نتیجهگیری: با عنایت به جهانی بودن پدیدة ورزش و لزوم اشراف بر چگونگی سازگاری و هماهنگی اقشار مختلف فعّال در حوزة ورزش با تفاوتهای فرهنگی رایج در محیط ورزش، توجّه به الزامات و ملاحظات مختلف استخراج شده در این مطالعه میتواند در راستای سازگاری فرهنگی و تلاش در جهت کاهش تعارضات فرهنگی در ورزش از ضرورت قابلتوجّهی برخوردار باشد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید هاتف میردوزنده؛ محسن باقریان فرح آّبادی؛ حبیب هنری؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. درنهایت تعداد ۱۴ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس شامل ابعادی از جمله قابلیتهای آموزشی، توسعه شایستگی، تبیین سیاستها، هدایت و نگهداشت منابع انسانی و نظارت و ارزیابی مهم است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عوامل مختلفی از جمله شخصیسازی آموزش، توسعه کمی و کیفی شایستگیها، نهادینهسازی سیاستها، تعالی منابع انسانی و پایش منابع انسانی میتواند روند توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس را تسریع بخشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ژاله معماری؛ سمیرا حسن زاده؛ مهسا سعادتی؛ مهری پوینده کیا
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه استعدادیابی ورزش با رویکرد زنجیره تامین دست یافت. الف) تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش ب) ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش ج) بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش د) کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش م) خودکارآمدی استعدادها در مسیر ورزشی. ی) تأمین منافع مشارکتکنندگان.
نتیجهگیری: در «تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش» لازم است از پیشرفتهای فناوری در استعدادیابی ورزشی بهرهگیری شود. در این راه با استفاده از ظرفیت تعاملی با کشورهای پیشرفته میتوان به موفقیتهای چشمگیری رسید. در «ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش» لازم است نرمافزارها و ابزارهای تسهیلگر استعدادیابی ورزشی از زنجیره تأمین تأمین و با شرکتهای بزرگ ورزشی در حوزه فناوری و تجهیزات در این فرآیند ارتباط برقرار شود. در «بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش» لازم است همکاری بینسازمانی در سیستم استعدادیابی ورزشی از طریق انعقاد تفاهمنامههای استعدادیابی بین سازمانهای مختلف و هماهنگی و تقسیمکار میان سازمانهای ورزش پرورشی و قهرمانی کشور ایجاد گردد. در «کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش» لازم است آزمونها و تستهای استعدادیابی هنجاریابی و برنامههای راهبردی و عملیاتی مناسب و امکانات لازم جهت نگهداری و حفظ استعدادها فراهم شود. از منظر تأمین منافع مشارکت کنندگان لازم است کیفیت آموزش و تمرینات پرورشی بهبود یابد.
مقاله مستقل
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
محمود شیخ؛ رسول نصیری رضی؛ علی چوری
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس آقا و خانم شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود. تمامی جامعه آماری به عنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس آقا و خانم شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود. تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای ناامنی شغلی (بلوتنبرگ و ریچتر، 2020)، خستگی عاطفی (هیلز، 2014) و رفتارهای انحرافی (توسلئا و همکاران، 2015) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی ضرایب آلفای کرونباخ 77/0، 82/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرهای پژوهش برآورد شد. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری اسپیاساس (نسخه 25) و اسمارت پیالاس انجام گردید.
نتایج پژوهش نشان داد اثر ناامنی شغلی بر خستگی عاطفی معلمان ورزش حقالتدریس مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج مشخص نمود ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حقالتدریس اثر مثبت و معنیداری دارد. در نهایت، اثر مثبت و معنیدار ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حقالتدریس با نقش میانجی خستگی عاطفی تأیید گردید.
میتوان چنین نتیجهگیری کرد نادیده گرفتن امنیت شغلی در معلمان ورزش میتواند به مرور زمان موجب خستگی عاطفی این معلمان شده و احتمال درگیر شدن آنها در رفتارهای انحرافی را افزایش دهد؛ لذا در نظر گرفتن معیارهایی برای تبدیل وضعیت معلمان ورزش حقالتدریس از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میگردد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت بدنی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار دادهها ازروشهای بازآزمون و پایایی دوکُدگذار و برای بررسی روایی دادهها ازروشهای راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرتگرایی، بررسی همکاران وقابلیت اعتبار استفاده شد.
یافتهها: در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کُد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی؛ عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروههای قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینهای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخلهای (عوامل محیطی، خلاء قانونی دربرخورد باموبینگ)، مقوله محوری (موبینگ محل کار)، راهبردها (مقابلهای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته بندی شدند که موبینگ سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران و برنامهریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مُخل محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة موبینگ را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی مفید و اثربخش انجام دهند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مصطفی ملائی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.
روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.
روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع دادهها به صورت هدفمند انتخاب شد (18 نفر). از مصاحبههای اکتشافی؛ مبتنی بر روش داده بنیاد و با رویکرد گلیزر، جهت استخراج مولفهها و چارچوببندی آنها استفاده شد. بخش کمی توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تعیین روابط بین مولفهها از روش مدلسازی ساختاری – تفسیری با استفاده از نرم افزار متلب 2014 استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتهها در بخش کیفی، موانع موجود در قالب 33 کد، 6 مفهوم و 5 مقوله براساس کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در سه سطح عوامل کلان، میانی و فردی دستهبندی شدند. در بخش کمی براساس تحلیل میک مک موانع فردی بعنوان متغیر وابسته در پایینترین سطح، موانع حقوقی، قانونی، نظارتی بعنوان متغیر مستقل در بالاترین سطح و سایر موانع بعنوان متغیر خودمختار در سطوح میانی سطحبندی شدند.
نتیجهگیری: بنابراین موانع حقوقی و قانونی بر سایر موانع اثرگذار؛ و موانع فردی بهعنوان متغیر تاثیرپذیر هستند. در نهایت برای رفع موانع موجود در مرحله نخبگی نیاز به توجه همهجانبه با یک رویکرد سیستمی به عوامل فردی، میانی و کلان هست؛ همچنین جهت اینکه بازیکنان فوتبال بتوانند این مسیر را با موفقیت طی کنند نیاز به حداقل رساندن این چالشها در سطوح مختلف فردی، میانی و کلان هستند.
مقاله مستقل
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
شفیق حسن خضیر؛ همایون عباسی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق بود.
روش شناسی: روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (ورزشکاران و اساتید متخصص) در زمینه ورزش نخبه میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق بود.
روش شناسی: روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (ورزشکاران و اساتید متخصص) در زمینه ورزش نخبه میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 89/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل: مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات فرهنگی در جامعه، سیستم سیاسی ناکارآمد، ضعف در سیستم مدیریتی و عوامل روانشناختی می-باشد و راهکارهای مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل: توسعه اقتصاد کشور عراق، بهبود وضعیت اجتماعی جامعه، توسعه فرهنگ ورزش کردن، سیاستگذاری حرفهای در ورزش، بهبود وضعیت سیستم مدیریتی کشور عراق و ترویج امید و انگیزه در بین ورزشکاران نخبه میباشد. که این مقولهها خود شامل 30 مفهوم و 119 عامل یا کد باز هستند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم باید سیاستگذاریهای کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی و حرفهای ورزشکاران نخبه صورت پذیرد و همچنین مدیران با حمایت مالی و اقتصادی از آنها شرایط را برای توسعه ورزش عراق در سطوح نخبه و قهرمانی محیا سازند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صفا مسلم هلیل؛ میرحسن سید عامری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل روابط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه اماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور عراق به تعداد 496 نفر بود که با ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل روابط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه اماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور عراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرداوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارتهای کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی آل اس انجام شد
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوههای مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا میکند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد. لذا با پیادهسازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق میتواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
ایمان حسنوند؛ معصومه کلاته سیفری؛ سید محمد حسین رضوی
چکیده
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان درحوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روششناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی مصاحبههایعمیق ...
بیشتر
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان درحوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روششناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی مصاحبههایعمیق و دادههای کمی پرسشنامههای محقق ساخته بود، دادههایکیفی جهتشناسایی شاخصهای موثر بر آینده شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش با شیوه تحلیل تماتیک مبتنی بر مدل براون و کلارک و دادههایکمی با استفاده از تکنیک تحلیل اثرات متقابل و سناریونویسی تحلیل شد و برای این منظور از نرمافزارهای مکسکیودا، میکمک و سناریوویزارد استفاده گردید.
یافتهها : بعد از تحلیل دادهها، 203 مفهوم اولیه در قالب 33 تم فرعی و 23 تم اصلی موثر بر شرکتهای دانشبنیان دستهبندی شدند. نتایج نشان داد، شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش ایران در آینده متاثر از 23 شاخص خواهد بود، اما از بین آنها شاخصهای تجاریسازی، کارآفرینی، جهانیسازی، توجهرسانه، نیرویانسانی و مرزگستری شاخصهایکلیدی هستند که آینده شرکتهای دانشبنیان در صنعت ورزش را دستخوش تغییر خواهد نمود. درنهایت بر اساس این شاخصها، 10 سناریو با احتمال-وقوع و سازگاری بالا در آینده شرکتهای دانشبنیان ترسیم شد.
نتیجهگیری : با توجه به یافتهها، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش افزوده در حوزه ورزش ایفا میکنند. هر اندازه شرکتهای دانشبنیان از دانش، خلاقیت و نوآوری در ساختارهای خود بیشتر استفاده کنند، بر ارزش آن افزوده میشود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
سیدجلیل میریوسفی؛ راشد بالال؛ سید احمد نژاد سجادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفه ای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند(حدود270) که از بین آنها 157نفر به روش تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفه ای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند(حدود270) که از بین آنها 157نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های دلبستگی به برند، کیفیت ادراک شده برند و تعهد به برند استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که کیفیت ادارک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند ورزشکاران حرفه ای تأثیر مستقیم و معنادار دارد.
نتیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سازمان ها، شرکت ها، تولیدکنندگان کالا و خدمات دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران برنامه هایی متناسب با سلایق فردی و جمعی برای ارتقای کیفیت و بهبود شناختی و ذهنی آنها درنظر گرفته واجرانمایند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناهید قوی پنجه؛ مریم حسینی؛ حلیمه پیری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی یا اجرایی مرتبط با سازمانهای ورزشی، و توانایی درک و تحلیل مسائل مربوط به توسعه مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی بود. همچنین، مشارکتکنندگان میبایست بهطور فعال در فرآیندهای آموزشی یا مدیریت منابع انسانی مشغول به کار باشند تا بتوانند بهطور مؤثر در تحلیل موضوع پژوهش مشارکت کنند. این معیارها تضمین میکنند که افراد انتخابشده تسلط کافی بر مسأله پژوهش داشته و بتوانند دیدگاههای تخصصی و کاربردی در مصاحبهها ارائه دهند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 14 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود.
یافتهها: در تحلیل یافتههای تحقیق در مورد طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی، مشخص شد که عوامل متعددی بر تدوین این الگو تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل شبکهسازی و کارآموزی، مهارتهای تخصصی، استقلال در طراحی شغل، ادغام فناوری، انعطافپذیری شغلی، پیشرفت حرفهای مداوم، استفاده از تجربیات شخصی، تطبیق ویژگیهای فردی با ویژگیهای شغلی و رشد پایدار مسیر شغلی میباشند.
بحث و نتیجه گیری: سازمانهای ورزشی باید با ایجاد فرهنگ منعطف و حمایت از نوآوری، بر توانمندسازی کارکنان از طریق یادگیری مداوم و تقویت ارتباطات حرفهای تمرکز کنند تا رشد استراتژیک و پایداری سازمان تضمین شود.