پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت بدنی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار دادهها ازروشهای بازآزمون و پایایی دوکُدگذار و برای بررسی روایی دادهها ازروشهای راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرتگرایی، بررسی همکاران وقابلیت اعتبار استفاده شد.
یافتهها: در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کُد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی؛ عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروههای قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینهای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخلهای (عوامل محیطی، خلاء قانونی دربرخورد باموبینگ)، مقوله محوری (موبینگ محل کار)، راهبردها (مقابلهای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته بندی شدند که موبینگ سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران و برنامهریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مُخل محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة موبینگ را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی مفید و اثربخش انجام دهند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناهید قوی پنجه؛ مریم حسینی؛ حلیمه پیری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی یا اجرایی مرتبط با سازمانهای ورزشی، و توانایی درک و تحلیل مسائل مربوط به توسعه مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی بود. همچنین، مشارکتکنندگان میبایست بهطور فعال در فرآیندهای آموزشی یا مدیریت منابع انسانی مشغول به کار باشند تا بتوانند بهطور مؤثر در تحلیل موضوع پژوهش مشارکت کنند. این معیارها تضمین میکنند که افراد انتخابشده تسلط کافی بر مسأله پژوهش داشته و بتوانند دیدگاههای تخصصی و کاربردی در مصاحبهها ارائه دهند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 14 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود.
یافتهها: در تحلیل یافتههای تحقیق در مورد طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی، مشخص شد که عوامل متعددی بر تدوین این الگو تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل شبکهسازی و کارآموزی، مهارتهای تخصصی، استقلال در طراحی شغل، ادغام فناوری، انعطافپذیری شغلی، پیشرفت حرفهای مداوم، استفاده از تجربیات شخصی، تطبیق ویژگیهای فردی با ویژگیهای شغلی و رشد پایدار مسیر شغلی میباشند.
بحث و نتیجه گیری: سازمانهای ورزشی باید با ایجاد فرهنگ منعطف و حمایت از نوآوری، بر توانمندسازی کارکنان از طریق یادگیری مداوم و تقویت ارتباطات حرفهای تمرکز کنند تا رشد استراتژیک و پایداری سازمان تضمین شود.
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
علی افروزه؛ فرزانه مجیدی؛ محمد همتی نژاد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانش-آموز داری ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانش-آموز داری معلولیت جسمانی داشتهاند تا اطمینان حاصل شود تا شرکتکنندگان به صورت مستیم در اجرای ورزش فراگیر درگیر بوده و تجربه مناسبی در این حوزه دارند. در نهایت ۱۲ معلم تربیت بدنی به عنوان نمونه تحقیق حاضر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که به صورت تلفنی انجام شد. با توجه به مزایای تحلیل تم مانند انعطافپذیری، توانایی خلاصهسازی تعداد زیاد داده، توانایی در تحلیل و توسعه دادههای سیاستگذاری، محققان برای تحلیل دادهها از تحلیل تم استفاده کردند.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر شامل شامل ویژگیهای فردی، فقدان آمادگی علمی و حرفهای معلمان، ماهیت رقابتی ورزش، فقدان محیط و تجهیزات مناسب، سطوح متفاوت یادگیری، فقدان محیط حمایتی، فقدان برنامهریزی آموزشی هستند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد در بعد کلان سیاستگذاری، توجه چندانی به تربیت بدنی فراگیر در مدارس وجود ندارد. همچنین علیرغم وجود دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت نیروی تخصصی، سرفصلهای مناسب تربیت بدنی فراگیر نه در پیش از خدمت و نه حین خدمت طراحی نشده است. بنابراین لزوم ارتقا دانشی و حرفهای معلمان تربیت بدنی برای اجرای موفق تربیت بدنی فراگیر توصیه میشود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
محسن وحدانی؛ امیرحسین لباف
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی چالشهای داوطلبان در شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه-های ایران به میزبانی دانشگاه اصفهان بود.
روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل داوطلبان و مدیران برگزاری رویداد بودند. روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری بود که در نهایت پانزده نفر از ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی چالشهای داوطلبان در شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه-های ایران به میزبانی دانشگاه اصفهان بود.
روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل داوطلبان و مدیران برگزاری رویداد بودند. روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری بود که در نهایت پانزده نفر از داوطلبان و پنج نفر از مدیران برگزاری در مصاحبهها شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. زمان هر مصاحبه بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید. به منظور تحلیل دادهها از الگوی شش مرحلهای مرحلهای براون و کلارک استفاده شد. برای اعتبارسنجی تحقیق از راهبردهای توصیف غنی، ملاحظات اخلاقی، بررسی همتایان، دوستان منتقد و همسوسازی استفاده شد.
یافتهها: چالشهای مدیریتی شامل 1- مدیریت زمان و برنامهریزی 2- سازماندهی داوطلبان 3- ارتباطات و هماهنگی تیمی و 4- حقوقی و قراردادی بود. چالشهای پشتیبانی و توانمندسازی شامل 1- تأمین تجهیزات و منابع مالی 2- پشتیبانی و مراقبتهای جسمانی 3- آموزش و توانمندسازی و 4- امنیت و ایمنی بود. چالشهای عاطفی و انگیزشی شامل 1- انگیزش و رضایت داوطلبان و 2- چالشهای روانی - عاطفی بود. در نهایت چالشهای اجتماعی و فرهنگی شامل 1- تعارضات و مشکلات بین فردی و 2- چالشهای فرهنگی بود.
نتیجهگیری: فرایند آمادهسازی و توانمندسازی داوطلبان در رویداد ورزشی باید با برنامهریزی دقیق و برگزاری دورههای آموزشی مناسب صورت پذیرد. علاوه بر آن پشتیبانی مناسب از داوطلبان، توانمندسازی تخصصی آنها در ابعاد مختلف و ارضای نیازهای اساسی (استقلال، رابطه و شایستگی) میتواند تا حدود زیادی چالشهای محتمل را برطرف کند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حکیمه متفکری؛ نجف آقائی؛ فریبا عسکریان؛ محمدحسن پیمان فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی کشور پرداخته است.
روششناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپهای ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی کشور پرداخته است.
روششناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپهای ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. سپس دادهها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد محتوا و سیاستهای آموزشی و پژوهشی مناسب و بهبود کیفیت سرمایه انسانی از طریق دانش و مهارتهای مورد نیاز کسب و کارهای استارتآپی، بهبود قابلیتهای کارآفرینی و ویژگیهای شناختی کارآفرینان، مدیریت چابک و پویا و قابلیت تیمسازی، بر اکوسیستم استارتآپهای ورزشی تاثیر دارد.
نتیجهگیری: اینگونه به نظر میرسد که فضای حاکم بر مدارس و دانشگاههای ما برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت-های کارآفرینانه و استارتآپی چندان مناسب نیست. بنابراین بازنگری در دروس ارائه شده در مدارس و دانشگاهها میتواند گامی مهم در راستای ارتقاء اکوسیستم باشد. از طرفی دولت موظف است سیاستهای لازم را در جهت حفظ نیروی جوان و تحصیل کرده به خصوص مهندسان و نخبگان کشور اتخاذ کند تا از روند غیرمعقول فرار مغزها بکاهد.
مقاله مستقل
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجید خرسندی فرد؛ محمد کشتی دار؛ احسان حسن نژاد؛ بتول وطنخواه
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و شناسایی عوامل سه گانه روشن شخصیت و بررسی تأثیر آن بر مدیریت تلنگر مدیران با نقش میانجی انسجام خانواده در مدیران ورزشی انجام شد.
روش شناسی: این مطالعه از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) و اکتشافی بود که به روش میدانی انجام شد. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی جمعآوری و با استفاده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و شناسایی عوامل سه گانه روشن شخصیت و بررسی تأثیر آن بر مدیریت تلنگر مدیران با نقش میانجی انسجام خانواده در مدیران ورزشی انجام شد.
روش شناسی: این مطالعه از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) و اکتشافی بود که به روش میدانی انجام شد. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی جمعآوری و با استفاده از روش گراندد تئوری گلیزری تحلیل شد. سپس با استفاده از روش ترکیبی ساختاری تفسیری - دیمتل فازی، ارزیابی و رتبهبندی انجام گردید. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته پس از تأیید روایی و پایایی، در میان 234 نفر از مدیران ورزشی توزیع شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که سه گانه روشن شخصیت مدیران ورزشی شامل شش مؤلفه اصلی است و در سطحبندی این عوامل، قدرت شخصی، سازگاری و حمایت در سطح اول، ارتباط همدلانه و هوش عاطفی در سطح دوم، و مهارتهای ارتباطی در سطح سوم قرار گرفتند. نتایج بخش کمی نشان داد که تجلی سه گانه روشن شخصیت بر مدیریت تلنگر تأثیر مثبت و معناداری دارد و انسجام خانواده در این رابطه نقش میانجی ایفا میکند.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی مثبت مدیران ورزشی نقش مهمی در بهبود مدیریت تلنگر دارند و این تأثیر از طریق انسجام خانواده تقویت میشود و باید در انتخاب و ارزیابی مدیران ورزشی، علاوه بر مهارتهای فنی، به ویژگیهای شخصیتی مثبت و توانایی ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی نیز توجه ویژهای شود.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
محبوبه شکوهی نیا؛ غلامرضا خاکساری؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه صاحبنظران و متخصصان در حوزه مدیریت سازمان، ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه صاحبنظران و متخصصان در حوزه مدیریت سازمان، اساتید مدیریت ورزشی و مدیران سازمانهای ورزشی، وزارت ورزش و ادارات ورزش و جوانان باسابقه شغلی بالای 25 سال و دارای مقاله، کتاب، پژوهش، تدریس در زمینه پژوهش حاضر و همچنین مدیران سازمانهای مرتبط با صندوق بازنشستگی میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند یا نظری انتخابشدهاند (17 نفر). تجزیهوتحلیل دادهها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینهای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبهها، کدگذاری باز انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی، متأثر از شرایط علی (ویژگیهای فردی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شغلی و خانوادگی) و با در نظر گرفتن راهبردهای استخراجی (انگیزشی و شغلی) که متأثر از شرایط زمینهای (مدیریتی، فرهنگسازمانی و قوانین سازمانی) و شرایط مداخلهگر (اقتصادی، سلامتی، بیکاری، چالشهای شغلی) می-باشد، میتواند منجر به پیامدهای روانی و حرفهای گردد.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مصطفی مهرآوران؛ حسن بحرالعلوم؛ ناهید داروغه عارفی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش بهزیستی معنوی بر کیفیتزندگی کاری داوران فوتبال با نقش واسطهای مهارتهای مقابلهای بود.
روششناسی: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمان مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش داوران رسمی فوتبال استان فارس بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش بهزیستی معنوی بر کیفیتزندگی کاری داوران فوتبال با نقش واسطهای مهارتهای مقابلهای بود.
روششناسی: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمان مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش داوران رسمی فوتبال استان فارس بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد مهارتهای مقابلهای اسمیت و همکاران(۱۹۹۵)، کیفیت زندگی کاری ایلگان و همکاران (2014) و بهزیستی معنوی گلپرور و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش به تایید ده نفر از خبرگان و اعضای هیات علمی (رشته مدیریت ورزشی) رسید. برای بررسی فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری با رویکرد واریانس محور و نرمافزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 بهره برده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی کاری و مهارتهای مقابلهای داوران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مهارتهای مقابلهای بر کیفیت زندگی کاری داوران تأثیر مستقیم و معناداری دارد. یافتهها همچنین نشان داد مهارتهای مقابلهای نقش واسطهای را در تأثیر بهزیستی معنوی بر کیفیت زندگی داوران فوتبال استان فارس دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، بهزیستی معنوی و همچنین مهارتهای مقابلهای از عوامل مهم و مکمل در توسعه و تقویت کیفیت زندگی کاری داوران فوتبال استان فارس میباشند. مسئولان و کمیته داوران باید دورههای توسعه حرفهای و کارگاههای مهارتهای مقابلهای را برای داوران برگزار کنند. همچنین، تشویق داوران به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و خیریه میتواند حس تعلق و هدفمندی آنها را تقویت کرده و به بهبود کیفیت زندگیشان کمک کند.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
احمد مرادی؛ هادی باقری؛ ناهید داروغه عارفی
چکیده
هدف: سرپرستی توهینآمیز بهعنوان یکی از شکلهای بارز رهبری مخرب، مشکل اجتماعی پیچیدهای است که همواره در محیطهای کاری وجود داشته و میتواند هزینههای زیادی را به سازمان و کارکنان تحمیل کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق کارکنان ادارات ورزش و جوانان اجرا شد.
روششناسی: ...
بیشتر
هدف: سرپرستی توهینآمیز بهعنوان یکی از شکلهای بارز رهبری مخرب، مشکل اجتماعی پیچیدهای است که همواره در محیطهای کاری وجود داشته و میتواند هزینههای زیادی را به سازمان و کارکنان تحمیل کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق کارکنان ادارات ورزش و جوانان اجرا شد.
روششناسی: روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان دو استان چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 106 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد سرپرستی توهینآمیز تپر (2000)، اشتیاق کارکنان شاک و همکاران (2017) و رفتار شهروندی اورگان و کانوسکی (1996) بود. برای بررسی فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و Smart-PLS بهره برده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی و اشتیاق کاری تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین اشتیاق کاری بر رفتار شهروندی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. بهعلاوه، نقش میانجی اشتیاق کاری در تأثیر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی تأیید شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، رفتارهای تخریبی و توهینآمیزی که مدیران معمولاً با هدف فشار آوردن به کارکنان انجام میدهند تا آنها را وادار به تلاش بیشتر کنند، نه تنها انگیزه انجام وظایف اصلی را از افراد سلب میکند، بلکه با کاهش اشتیاق شغلی، رفتارهای داوطلبانه یا فرانقشی را نیز از بین میبرد. بنابراین، مدیران/سرپرستان باید از بروز چنین رفتارهای توهینآمیزی خودداری کنند.