طرح پژوهشی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان ...
بیشتر
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود که از بین آنها تعداد247 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، پرسشنامه مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و پرسشنامه تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که پایایی درونی آنها در یک مطالعه راهنما در جامعه آماری به روش آلفای کرونباخ تأیید گردید (81/0<α). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار PLS-3 استفاده گردید (05/0≥P).یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که مدیریت اخلاقی اثر مستقیم و معناداری بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی دارند. همچنین سازه مالیکت روانشناختی تعدیل کننده توانمندی برای به اشتراک گذاشتن دانش از سوی معلمان تربیت بدنی بود.نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با بکارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق کسب و تسهیم دانش را فراهم مینمایند، می توانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.
پژوهش های بنیادی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید و مدل نهایی طراحی شد. برای محاسبه پایایی داده های بدست آمده از روش بازآزمون و روایی داده های از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) که شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال ، قابلیت تأیید و قابلیت اطمینان می باشد استفاده شده است.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند.
یافته ها: از تحلیل داده ها 68 کد باز و16کد محوری و 5کد انتخابی شامل ]مدیران و کارکنان(سازماندهی، برنامه ریزی، مالی)، داوران(آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان(ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی)، مربیان(فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) [ بدست آمد.
نتیجه گیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت می باشد و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء می یابد
مقاله مستقل
مدیریت فرهنگ و مدیریت دانش در منابع انسانی در ورزش
اکبر جابری؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش بوده است.
روششناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش بوده است.
روششناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافتهها استفاده گردید. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرنده چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط میباشد و عبارتند از، معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل تماتیک دادهها با روش برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 82 کد، 11 تمِ فرعی و چهار تمِ اصلی شد. یافتهها نشان داد که الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش شامل "عوامل فرهنگی"، "روابط و تعاملات اثربخش"، "ملاحظات اخلاقی"، و "انعطافپذیری" میباشند.
نتیجهگیری: با عنایت به جهانی بودن پدیدة ورزش و لزوم اشراف بر چگونگی سازگاری و هماهنگی اقشار مختلف فعّال در حوزة ورزش با تفاوتهای فرهنگی رایج در محیط ورزش، توجّه به الزامات و ملاحظات مختلف استخراج شده در این مطالعه میتواند در راستای سازگاری فرهنگی و تلاش در جهت کاهش تعارضات فرهنگی در ورزش از ضرورت قابلتوجّهی برخوردار باشد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید هاتف میردوزنده؛ محسن باقریان فرح آّبادی؛ حبیب هنری؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. درنهایت تعداد ۱۴ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس شامل ابعادی از جمله قابلیتهای آموزشی، توسعه شایستگی، تبیین سیاستها، هدایت و نگهداشت منابع انسانی و نظارت و ارزیابی مهم است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عوامل مختلفی از جمله شخصیسازی آموزش، توسعه کمی و کیفی شایستگیها، نهادینهسازی سیاستها، تعالی منابع انسانی و پایش منابع انسانی میتواند روند توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس را تسریع بخشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ژاله معماری؛ سمیرا حسن زاده؛ مهسا سعادتی؛ مهری پوینده کیا
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود که از طریق مصاحبه با ۱۵ نفر از خبرگان انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از چهار منظر میتوان به مدل بهینه استعدادیابی ورزش با رویکرد زنجیره تامین دست یافت. الف) تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش ب) ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش ج) بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش د) کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش م) خودکارآمدی استعدادها در مسیر ورزشی. ی) تأمین منافع مشارکتکنندگان.
نتیجهگیری: در «تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش» لازم است از پیشرفتهای فناوری در استعدادیابی ورزشی بهرهگیری شود. در این راه با استفاده از ظرفیت تعاملی با کشورهای پیشرفته میتوان به موفقیتهای چشمگیری رسید. در «ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش» لازم است نرمافزارها و ابزارهای تسهیلگر استعدادیابی ورزشی از زنجیره تأمین تأمین و با شرکتهای بزرگ ورزشی در حوزه فناوری و تجهیزات در این فرآیند ارتباط برقرار شود. در «بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش» لازم است همکاری بینسازمانی در سیستم استعدادیابی ورزشی از طریق انعقاد تفاهمنامههای استعدادیابی بین سازمانهای مختلف و هماهنگی و تقسیمکار میان سازمانهای ورزش پرورشی و قهرمانی کشور ایجاد گردد. در «کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش» لازم است آزمونها و تستهای استعدادیابی هنجاریابی و برنامههای راهبردی و عملیاتی مناسب و امکانات لازم جهت نگهداری و حفظ استعدادها فراهم شود. از منظر تأمین منافع مشارکت کنندگان لازم است کیفیت آموزش و تمرینات پرورشی بهبود یابد.
مقاله مستقل
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
محمود شیخ؛ رسول نصیری رضی؛ علی چوری
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس آقا و خانم شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود. تمامی جامعه آماری به عنوان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس آقا و خانم شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود. تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای ناامنی شغلی (بلوتنبرگ و ریچتر، 2020)، خستگی عاطفی (هیلز، 2014) و رفتارهای انحرافی (توسلئا و همکاران، 2015) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی ضرایب آلفای کرونباخ 77/0، 82/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرهای پژوهش برآورد شد. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری اسپیاساس (نسخه 25) و اسمارت پیالاس انجام گردید.
نتایج پژوهش نشان داد اثر ناامنی شغلی بر خستگی عاطفی معلمان ورزش حقالتدریس مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج مشخص نمود ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حقالتدریس اثر مثبت و معنیداری دارد. در نهایت، اثر مثبت و معنیدار ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حقالتدریس با نقش میانجی خستگی عاطفی تأیید گردید.
میتوان چنین نتیجهگیری کرد نادیده گرفتن امنیت شغلی در معلمان ورزش میتواند به مرور زمان موجب خستگی عاطفی این معلمان شده و احتمال درگیر شدن آنها در رفتارهای انحرافی را افزایش دهد؛ لذا در نظر گرفتن معیارهایی برای تبدیل وضعیت معلمان ورزش حقالتدریس از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میگردد.