پژوهشی کاربردی
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
معصومه مجیدی پرست؛ حسین خردمندیان؛ علی اصغری صارم؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی استراتژیهای تامین و نگهداشت نیروی انسانی در مراحل مختلف چرخه عمر در استارتآپهای ورزشی ایران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع تفسیری، کاربردی و کمی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی، مدیریت منابع انسانی و مدیران استارتآپهای ورزشی بودند که 16 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی استراتژیهای تامین و نگهداشت نیروی انسانی در مراحل مختلف چرخه عمر در استارتآپهای ورزشی ایران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع تفسیری، کاربردی و کمی بود که به شکل پیمایشی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی، مدیریت منابع انسانی و مدیران استارتآپهای ورزشی بودند که 16 نفر از آنان بهصورت هدفمند و در درسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بستهپاسخ و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسپرچویس و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد.یافتهها: در بخش مربوط به تامین منابع انسانی، به غیر از مرحله بلوغ تجارت و خروج که استراتژیهای درونسازمانی از اولویت بالاتری برخوردار بودند، در مابقی مراحل چرخه عمر استارتاپها، استراتژیهای برونسازمانی در اولویت بالاتری قرار دارند. همچنین اولویتبندی استراتژیهای نگهداشت منابع انسانی نشان داد که هیچیک از سه دسته استراتژیها نسبت به دیگری از اولویت بالاتری برخوردار نیست و در تمام مراحل چرخه عمر نسبت به شرایط حاکم بر استارتاپها، میتوان از هر سه دسته استراتژی مالی، آموزشی و عدالتمحوری به طور یکسان استفاده کرد. در این پژوهش همچنین استراتژیهای درون و برونسازمانی تامین و استراتژیهای مالی، آموزشی و عدالتمحوری نگهداشت منابع انسانی به طور جداگانه اولویتبندی شدند. نتیجهگیری: در مراحل مختلف چرخه عمر استارتاپهای ورزشی در زمینه تامین و نگهداشت منابع انسانی باید استراتژی متناسب با شرایط حاکم بر سازمان را اتخاذ کرد.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فاطمه ربیعی؛ محمد صادق افروزه؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول ...
بیشتر
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول مورگان 312 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار PLS3 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای نوستالژی هیتای چو (2014)، تعلقاجتماعی بیدل و محمودزاده (2011) و رفاهذهنی برهانی و هادیزادهمقدم (2015) بود که روایی همگرا و واگرای آن توسط نرمافزار تایید شد؛ همچنین پایایی ترکیبی آن مورد تایید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین نوستالژی با تعلق اجتماعی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 543/9؛ ضریب مسیر 572/0 وجود دارد. رابطه معنیداری نیز بین نوستالژی با رفاهذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 558/5، ضریب مسیر 386/0 بدست آمد. رابطه تعلق اجتماعی با رفاه ذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 843/5، ضریب مسیر برابر 386/0 تائید شد. همچنین تعلق اجتماعی میانجی مناسبی در رابطه نوستالژی با رفاهذهنی میباشد.نتیجهگیری: رضایت کلی داوطلبان تأثیر مثبتی بر قصد داوطلبانه آینده، انتشار کلمات مثبت در مورد داوطلبی رویدادهای ورزشی به دیگران دارد. در نتیجه، پیشنهاد میگردد مدیران رویدادهای ورزشی یک محیط کاری بهینه طراحی کنند که بتواند نیازهای روانی داوطلبان را برآورده کند و شیوههای مدیریت داوطلبانه را برای افزایش پایداری رویدادهای بزرگ بهبود بخشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
فاطمه عبدی؛ حوریه دهقانپوری؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای مثبت شخصیتی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی شهرستان ساری با نقش تعدیلگر شخصیت فعال بود.
روششناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1402 بودند (202 نفر). مقدار 138 نمونه توسط نرمافزار جیپاور به عنوان حداقل حجم نمونه برای انجام پژوهش در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری، در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای شخصیت فعال بیل و همکاران (2019)، خودرهبری کاستلانو و همکاران (2021)، امیدواری اسنایدر و همکاران (1996) و خوشبینی شایر و کارور (1985) بود. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار پیالاس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، امیدواری بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. خوشبینی بر خود رهبری معلمان تربیت بدنی تأثیر معناداری نداشت. شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین امیدواری با خود رهبری معلمان تربیت بدنی داشت؛ همچنین شخصیت فعال نقش تعدیلگر در رابطه بین خوشبینی با خودرهبری معلمان تربیت بدنی نداشت.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد که امیدواری موجب افزایش خود رهبری معلمان تربیت بدنی میشود؛ اما خوشبینی تأثیری بر افزایش یا کاهش خودرهبری معلمان ندارد؛ همچنین امیدواری و خوشبینی با نقش تعدیلگری شخصیت فعال موجب افزایش خودرهبری معلمان شدند؛ بنابراین توجه به ایجاد و افزایش امیدواری به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی در معلمان تربیت بدنی میتواند منجر به خودرهبری آنها در فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه شود.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمدامین صیادی؛ نگین احمدی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصها و راهکارهای توانمندساز آموزشی در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و به روش کیفی براساس رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا، نواب رؤسا، دبیران و مسـئولین کمیته آموزش در هیئتهای ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصها و راهکارهای توانمندساز آموزشی در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و به روش کیفی براساس رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا، نواب رؤسا، دبیران و مسـئولین کمیته آموزش در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی به تعداد 215 نفر بودند. نمونهگیری به روش گلولهبرفی با شیوه اشباع نظری بود و کلاً 18 مصاحبه قابل تأمل و مفید انجام گرفت. ابزار مورد استفاده نیز مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. برای بررسی روایی تحقیق از روش اعتباریابی پاسخدهنده استفاده شد. بعد از مطابقت مضمونهای اصلی و فرعی با الگوی مفهومی بهدست آمده از پیشینه و چارچوب مفهومی تحقیق، برای بررسی پایایی تحقیق نیز سازگاری درونی نتایج تحقیق با دادههای گردآوری شده توسط افراد گروه کانون مرکزی تأیید شد. در نهایت الگوی تماتیک نهایی تحقیق با بررسی و اظهار نظر افراد گروه کانون مرکزی تحقیق ارائه شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین متغیرهای پیشبین تحقیق در قالب سه حوزه توانمندسازی تخصصی، ساختاری و روانشناختی و شامل شاخصهای امکانات، دانش، مهارت، ویژگی شخصیتی-نگرشی و اخلاق حرفهای بودند. نتیجهگیری: برای رسیدن به توسعه کیفی عملکرد و خدمات مطلوب در هیأتهای ورزشی استان آذربایجانغربی، باید به طور مؤثری زمینه اجرای راهکارهای علمی و عملی تحقیق حاضر برای توانمندسازی آموزشی اقدام شود.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مژده نجفی نلیوان؛ رقیه سرلاب؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان به تعداد 293 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامههای کمالگرایی (گاتوالز و دان، 2009)، خلاقیت (دی لیلو و هوتون، 2008)، مشارکت (لانسدال، هاج و جکسون، 2007)، خودمختاری (تأمین نیازهای بنیادی) (لانسدال و هاج، 2011) و عدم تأمین نیازهای بنیادی در ورزش (بارتولومیو و همکاران، 2011) بودند. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 79/0، 76/0، 98/0، 79/0 برآورد شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم-افزارهای SPSSV25 و Smart-PLS.3.2.8 انجام شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تأمین نیاز و عدم تامین نیاز با مشارکت و کمالگرایی در ورزشکاران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت و مشارکت در ورزشکاران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ولی بین خلاقیت و کمالگرایی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین خلاقیت در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با مشارکت در ورزش نقش تعدیلگری ایفا میکند ولی در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با کمالگرایی در ورزش نقش تعدیلگری ایفا نمیکند.نتیجهگیری: با توجه و تأمین نیازهای بنیادی و همچنین فراهم کردن شرایط جهت شکوفایی خلاقیت والیبالیستها، میتوان میزان کمالگرایی و مشارکت ورزشی آنها را بهبود ساخت.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
فرزانه مظلومی سوینی؛ جواد شهلائی باقری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی بوده است. روششناسی: پژوهش حاضر از مطالعات کیفیِ اکتشافی بوده که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی با تجربة آشنایی با مبانی مدیریت و تفکر استراتژیک بودند که متناسب با ماهیت پژوهش تعداد 16 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی بوده است. روششناسی: پژوهش حاضر از مطالعات کیفیِ اکتشافی بوده که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی با تجربة آشنایی با مبانی مدیریت و تفکر استراتژیک بودند که متناسب با ماهیت پژوهش تعداد 16 نفر به عنوان مشارکتکننده به صورت گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها شامل یک مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی مصاحبهها استفاده شد. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرندهی چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط میباشد و عبارتند از: معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.یافتهها: تحلیل مضمون با استفاده از مدل شش مرحلهای برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 168 کد، 12 مضمونِ فرعی و چهار مضمونِ اصلی شد. تحلیل دادهها نشان داد که منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی شامل "توسعهی ورزش"، "توسعهی اقتصادی"، "تعالی سازمانی" و "مواجهه با بحران" بودند. نتیجهگیری: با توجه به منافع ویژهای که نهادینهسازی تفکر استراتژیک برای فدراسیونهای ورزشی به همراه دارد، تمرکز متولیان مدیریت ورزش بر توسعه و تقویت تفکر استراتژیک در بدنة فدراسیونها و مدیران ورزشی میتواند منشأ تحولات قابل توجهی در عرصة ورزش باشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
طهماسب شیروانی؛ علیرضا امیدی؛ سمیه صفری
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (2006)، اخلاق حرفهای کرستن و همکاران (2011) و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازهگیری بود (آلفای کرونباخ کلی، 0.88 به دست آمد) برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. بین عدالت و فضیلت سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد و تقریباً 60 درصد از این ارتباط از طریق متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان تبیین می-شود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود عدالت سازمانی از طریق افزایش اخلاق حرفهای باعث توسعه فضلیت سازمانی گردد و مدیران جهت افزایش فضیلیت سازمانی باید به تقویت اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی اهتمام ویژه داشته باشند.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
ناصر بای؛ امیرحسین یازرلو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش مطالعه نقش بی نزاکتی ادراک شده در محیط کار بر بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی بود.به منظور اجرا نمودن این پژوهش کاربردی از روش تحقیق همبستگی استفاده گردید. تمامی معلمان تربیتبدنی استان گلستان (575 معلم) تشکیل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند که 231 معلم به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش مطالعه نقش بی نزاکتی ادراک شده در محیط کار بر بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی بود.به منظور اجرا نمودن این پژوهش کاربردی از روش تحقیق همبستگی استفاده گردید. تمامی معلمان تربیتبدنی استان گلستان (575 معلم) تشکیل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند که 231 معلم به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای گزینش شده به پرسشنامههای بینزاکتی ادراک شده در محیط کار، اعتماد بین فردی و بیگانگی شغلی پاسخ دادند. در راستای ارزیابی روایی ابزار مورد استفاده از نظرات پنج دکترای مدیریت ورزشی استفاده شد و با انجام یک مطالعه مقدماتی ضرایب پایایی 83/0، 78/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرها محاسبه گردید. تحلیل دادههای به دست آمده در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری اسپیاساس و اسمارت پیالاس انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش مشخص نمود رابطه بین بینزاکتی ادراک شده در محیط کار با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی مثبت و معنیدار است. بخش دیگری از نتایج نشان دهنده وجود رابطه منفی و معنیدار بین اعتماد بین فردی با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی بود. در نهایت، نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی در رابطه بین بینزاکتی ادراک شده در محیط کار با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی تأیید نشد.با توجه به نتایج میتوان بیان نمود ادراک بینزاکتی در محیط کار توسط معلمان تربیتبدنی میتواند پیامدهای مخربی مانند افزایش بیگانگی شغلی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود مدیران با تعیین شاخصهای اخلاقی و تقویت مهارتهای ارتباطی معلمان در مدارس از بروز چنین پدیدهای جلوگیری نمایند.
طرح پژوهشی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
محمد کشتی دار؛ نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ مسعود دارابی؛ حمیدرضا مقصودی ایمن
چکیده
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف: پاسخگویی یکی از ضرورتهای حکمرانی نوین در عصر حاضر است، از اینرو، طراحی مدل مدیریت بهرهوری در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با رویکرد ارتقای نظام پاسخگویی هدف اصلی تحقیق حاضر بود.
روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و بر مبنای راهبرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، صاحبنظران اجرایی و علمی اداره تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و در بخش کمی رؤسا و معاونین اداره کل تربیتبدنی سازمان امور دانشجویی و کلیه رؤسا (86 نفر) و معاونین و کارشناسان ارشد ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی (31 استان) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای شناسایی و انتخاب شدند. در بخش کیفی تجزیه و تحلیل به روش نظریه زمینهای (نظریه داده بنیاد) نظاممند (الگوی پارادایمی استراوس و کوربین، 1985) و در بخش کمی، پس از تدوین پرسشنامه محقق ساخته از یافتههای بخش کیفی و پس از تائید روایی سازه مبتنی بر تحلیل عامل تائیدی، به برازش مدل کمی استخراجشده مبتنی بر مدلیابی معادله ساختاری پرداخته شد.
یافتهها: بر پایه نتایج حاصل از پژوهش، ناکارآمدی نظام پاسخگویی در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مشهود است که در بخش عوامل علی، ناکارآمدی نظامها، جنبههای سازمانی، استقلال شغلی، جنبه پشتیبانی و حمایت، ناکارآمدیهای اجرایی، جنبههای مالی و عدم نهادینه بودن پاسخگویی؛ در بخش عوامل زمینهای، جنبههای فنی، انسانی و فرهنگی؛ در بخش عوامل مداخلهگر به شرایط ساختاری، زیرساختها و فرایند پاسخگویی ذکرشده و با تدوین راهبردهایی همچون راهبردهای سطح خرد، راهبردهای سطح میانی و راهبردهای سطح کلان، امید است بتوان به پیامدهایی همچون شفافسازی و رفع ابهام، بهبود عملکرد، افزایش ضریب اعتماد، تقویت انگیزه افراد، جلوگیری از اتلاف منابع و امکانات و اثربخشی اقدامات دستیافت.
نتیجهگیری: سازماندهی مجدد نظام اداری ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، توسعه پاسخگویی فردی و سازمانی، آموزش نیروی انسانی و شایستهسالاری در ادارهها، توسعه فرهنگ پاسخگویی در سازمان و توجه به زیرساختها و جنبههای مالی از جمله پیشنهادهای کاربردی تحقیق به شمار میرود.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
فاطمه امیری قلعه رشیدی؛ سپیده قطنیان؛ زهره افشارمند؛ مطهره مصلحی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (20 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین کدگذاران ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد گلیزری استفاده شد.
یافتهها: سه مقوله اصلی بهمنظور تدوین الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی وجود داشت. کد محوری "قبل از وقوع بحران" که دارای مقولههای توانمندسازی منابع انسانی، هماهنگی و برنامهریزی بود. کد محوری "حین وقوع بحران" که دارای مقولههای مدیریتی، روانشناختی و ارتباطی و کد محوری "بعد از وقوع بحران" که شامل ارزیابی و اصلاح و بازخورد بود.
نتیجهگیری: توجه به الگو ایجاد شده میتواند فرایند برنامهریزی و پاسخ به بحران مجموعههای ورزشی شهرداری تهران را ایجاد نماید و بستری در جهت بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی را فراهم نماید.
مقاله مستقل
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
سروش آریانپور؛ محمدرضا خلیلی؛ هادی باقری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها 310 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای معنویت در کار میلیمن و همکاران (2003)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) وشتیاق شغلی شاوفلی و باکر (2003) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز در قسمت توصیفی با استفاده از آمار توصیفی و در قسمت استنباطی توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معنویت بر اشتیاق شغلی و فضیلت شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین فضیلت شغلی نیز بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد، علاوه بر این فضیلت شغلی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین معنویت و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، معنویت و فضیلت شغلی بهعنوان عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردارند و این دو عامل بهطور مستقیم بر اشتیاق شغلی معلمان تأثیر گذارند. ازاینرو، برای بهبود اشتیاق شغلی کارکنان، بهویژه معلمان تربیت بدنی، سازمانهای آموزشی نیازمند توجه ویژه به معنویت و فضیلت شغلی در محیط کار هستند؛ بنابراین باید با اتخاذ برنامههایی به افزایش شاخصهای معنویت و ارتقاء فضیلت شغلی بپردازند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حسین فریدنیا؛ محمد حسین قربانی؛ لعیا هاتفی افشار
چکیده
هدف: امروزه یکی از مهمترین راهبردهای سازمانها، اتخاذ روشهایی برای پرورش نیروی انسانی است، در همین راستا هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توانمندسازی مدیران وزارت ورزش و جوانان با رویکرد جانشینپروری بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از مهمترین راهبردهای سازمانها، اتخاذ روشهایی برای پرورش نیروی انسانی است، در همین راستا هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توانمندسازی مدیران وزارت ورزش و جوانان با رویکرد جانشینپروری بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل اساتید هیئت علمی، مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود که تعداد 16 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. کلیه دادهها با استفاده از نرم افزار مکسکیودیای نسخه 2018 کدگذاری گردیدند.
یافتهها: در الگوی نهایی تحقیق که براساس کدگذاری و تحلیل دادهها شکل گرفت، 6 مقوله اصلی در حوزه شرایط علّی (اهمیت توسعه منابع انسانی در ورزش، اهمیت جایگزینی، گستردگی تعاملات ورزشی، بهرهگیری از مدیریت نوین در صنعت ورزش، چابک نمودن امور و اهمیت شایسته سالاری در ورزش)، 5 مورد در رابطه با راهبردهای توسعه توانمندسازی (تدوین برنامه جامع، نظارت سختگیرانه، تناسب شغل و شاغل، مبنا قراردادن کشورهای پیشرو و انگیزش و تشویق)، 4 مورد عوامل مداخلهگر (فشارهای بیرونی، عدم درک اهمیت جانشینپروری، نبود شایسته سالاری و نبود برنامهریزی استراتژیک)، 3 مورد زمینه های موجود (الزامات قانونی، پتانسیل نیروی انسانی و اقبال عناصر داخلی در وزارت ورزش)، سبب ایجاد 5 پیامد مثبت (افزایش بهرهوری، افزایش رضایت کارکنان، ارتقاء دانش، جانشینپروری برای وزارت ورزش و بهبود عملکرد) برای وزارت ورزش و جوانان را دارد که درصدد توانمندسازی مدیران خویش با رویکرد جانشین پروری میباشند.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد، سازمانها به منظور رشد و ارتقاء خویش در محیطی که تنها پدیده ثابت آن تغییر و دگرگونی است بایستی در کشف و پرورش استعدادهای سازمان خود کوششی مضاعف به عمل آورند و مدیریت جانشینپروری و توانمندسازی منابع انسانی یکی از مهمترین ابزارهایی است که در کشف و پرورش استعدادهای نهفته سازمان مورد استفاده قرارمیگیرد.