مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.
روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید و مدل نهایی طراحی شد. برای محاسبه پایایی داده های بدست آمده از روش بازآزمون و روایی داده های از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) که شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال ، قابلیت تأیید و قابلیت اطمینان می باشد استفاده شده است.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند.
یافته ها: از تحلیل داده ها 68 کد باز و16کد محوری و 5کد انتخابی شامل ]مدیران و کارکنان(سازماندهی، برنامه ریزی، مالی)، داوران(آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان(ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی)، مربیان(فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) [ بدست آمد.
نتیجه گیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت می باشد و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء می یابد
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
سید هاتف میردوزنده؛ محسن باقریان فرح آّبادی؛ حبیب هنری؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس طراحی گردید.
روششناسی: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. درنهایت تعداد ۱۴ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس شامل ابعادی از جمله قابلیتهای آموزشی، توسعه شایستگی، تبیین سیاستها، هدایت و نگهداشت منابع انسانی و نظارت و ارزیابی مهم است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عوامل مختلفی از جمله شخصیسازی آموزش، توسعه کمی و کیفی شایستگیها، نهادینهسازی سیاستها، تعالی منابع انسانی و پایش منابع انسانی میتواند روند توسعه منابع انسانی سازمانهای ورزشی با توجه به ظرفیتهای متاورس را تسریع بخشد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صفا مسلم هلیل؛ میرحسن سید عامری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل روابط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه اماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور عراق به تعداد 496 نفر بود که با ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل روابط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه اماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور عراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرداوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارتهای کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی آل اس انجام شد
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوههای مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا میکند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد. لذا با پیادهسازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق میتواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند در مجموع با 14 نفر مصاحبه به عمل آمد. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود و با ارائه بازخورد به شرکتکنندگان و جلب روایتی که بر نحوه پاسخهای آنها تأثیر نمیگذارد، به منظور افزایش روایی درونی اقدام شد و در ادامه توافق درون موضوعی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها سه شاخص اصلی، مهم و تاثیرگذار بر مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در عصر دیجیتال شامل فرهنگ دیجیتال، ارتباطات دیجیتال و فرایندهای مدیریتی است. یافتهها نشان داد، فرهنگ دیجیتال شامل مؤلفههای پذیرش فنآوری، حفاظت از اطلاعات، پیشرفت فرآیندها، ترویج فرهنگ مشارکتی، ترویج انعطافپذیری در کار، ارتقاء توانمندیهای تحلیل داده و آموزش و آگاهی است. شاخص ارتباطات دیجیتال شامل مؤلفههای ساختار شبکههای ارتباطی، سامانههای مدیریت منابع انسانی، کیفیت رسانههای اجتماعی و ویدئوکنفرانس و آموزشهای آنلاین است. همچنین فرایندهای مدیریتی شامل مؤلفههای سیستمهای ارزیابی، سیستمهای نظارتی، سیستمهای پاداش و تشویق و سیستم جذب و استخدام است.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها نتیجهگیری میشود، منابع انسانی باید با شاخصهای دیجیتال در عصر نوین آشنایی کامل داشته باشند. استفاده از آموزشهای آنلاین برای ارتقای مهارتهای کادر مدیریتی و مربیان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندامایران، همچنین ایجاد یک شبکه داخلی برای ارتباط و هماهنگی بیشتر میان اعضای فدراسیون، میتواند بهبود موثری در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد سازمانی داشته باشد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، 149 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) و مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. روایی صوری و محتوایی کلیه پرسشنامهها با نظر استادان راهنما و مشاور و با توجه به استاندارد بودن آنها، همچنین پرکاربرد بودن در مطالعات متعدد، بررسی و تأیید شد و میزان پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمد. ابزار تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بود.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، سلامت سازمانی به صورت مستقیم بر اخلاق حرفهای کارکنان مؤثر است؛ همچنین یافتهها در مورد اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر اخلاق حرفهای اثبات میکند که مدیریت راهبردی منابع انسانی یک پیشگوی بسیار مهم برای اخلاق حرفهای کارکنان است. افزون بر این، نتایج نشان داد که تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر از لحاظ آماری معنادار بودند و تاثیر سلامت سازمانی در اخلاق حرفهای کارکنان با میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی، مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: به دلیل این که اداره کل ورزش و جوانان در توسعه ورزش کشور نقش مهمی را ایفا میکند، نیازمند توجه بیشتر به اخلاق حرفهای و عوامل استقرار آن از جمله مدیریت راهبردی منابع انسانی و سلامت سازمانی بیش از پیش است. چنانچه این سازمان بخواهد از رشد و بالندگی بهرهمند گردد، باید از کارکنان و مدیرانی برخوردار باشد که توجه ویژهای به مقولههای اخلاق حرفهای، منابع انسانی و سلامت سازمانی اعضای خود داشته باشد.
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
طهماسب شیروانی؛ علیرضا امیدی؛ سمیه صفری
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل فضیلت سازمانی بر اساس اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (2006)، اخلاق حرفهای کرستن و همکاران (2011) و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. در تحقیق حاضر بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافتهها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازهگیری بود (آلفای کرونباخ کلی، 0.88 به دست آمد) برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. بین عدالت و فضیلت سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد و تقریباً 60 درصد از این ارتباط از طریق متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان تبیین می-شود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود عدالت سازمانی از طریق افزایش اخلاق حرفهای باعث توسعه فضلیت سازمانی گردد و مدیران جهت افزایش فضیلیت سازمانی باید به تقویت اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی اهتمام ویژه داشته باشند.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
فاطمه امیری قلعه رشیدی؛ سپیده قطنیان؛ زهره افشارمند؛ مطهره مصلحی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد گلیزر بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید، مدیران ورزش شهرداری، مدیران مجموعههای ورزشی بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (20 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین کدگذاران ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد گلیزری استفاده شد.
یافتهها: سه مقوله اصلی بهمنظور تدوین الگوی مدیریت بحران در مجموعههای ورزشی شهرداری تهران با تأکید بر منابع انسانی وجود داشت. کد محوری "قبل از وقوع بحران" که دارای مقولههای توانمندسازی منابع انسانی، هماهنگی و برنامهریزی بود. کد محوری "حین وقوع بحران" که دارای مقولههای مدیریتی، روانشناختی و ارتباطی و کد محوری "بعد از وقوع بحران" که شامل ارزیابی و اصلاح و بازخورد بود.
نتیجهگیری: توجه به الگو ایجاد شده میتواند فرایند برنامهریزی و پاسخ به بحران مجموعههای ورزشی شهرداری تهران را ایجاد نماید و بستری در جهت بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی را فراهم نماید.
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
نسرین عزیزیان کهن؛ محمد زارع آبندانسری
چکیده
هدف: فدراسیونهای ورزشی مختلف میتوانند با استفاده از روابط مطلوب با فدراسیونهای ورزشی کشورهای دیگر در جهت رشد و توسعه منابع انسانی سازمان خود تلاش کنند؛ بنابراین هدف پژوهشحاضر، طراحی مدل عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.
روششناسی: پژوهشحاضر بهشیوه آمیخته ...
بیشتر
هدف: فدراسیونهای ورزشی مختلف میتوانند با استفاده از روابط مطلوب با فدراسیونهای ورزشی کشورهای دیگر در جهت رشد و توسعه منابع انسانی سازمان خود تلاش کنند؛ بنابراین هدف پژوهشحاضر، طراحی مدل عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.
روششناسی: پژوهشحاضر بهشیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی و در بخش کمی از رویکرد توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش بخش کیفی شامل، خبرگان مرتبط با موضوع مورد مطالعه پژوهش بودند که با 21 نفر از آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط تعدادی ازمتخصصان تایید شد و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری طبق جدول مورگان توسط 384 نفر از افراد مرتبط با موضوع تکمیل گردید. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. درنهایت از تحلیل عاملی تأییدی (مدل معادلات ساختاری) بهمنظور ارائه عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شد.
یافتهها: طبق اطلاعات حاصل از پژوهش، 71مضمون اولیه در قالب 11مضمون اصلی: محتوای رسانهای، هنجارهای رفتاری، توسعه زیرساختها، راهبرد مدیریتی، ابعاد سیاسی، ابعاد امنیتی، تعاملات ورزشی، همبستگی بینالملل، ارتباطات ورزشی، اعتبار ملی و تجربیات آموزشی، شناسایی گردید؛ همچنین براساس نتایج مقادیر بارهای عاملی میتوان گفت که ابعاد امنیتی (952/0) بیشترین اثرگذاری و اعتبار ملی (394/0) کمترین اثرگذاری را بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارند.
نتیجهگیری: به مدیران ارشد فدراسیونهای ورزشی کشور ایران پیشنهاد میشود، از مفاهیم شناساییشده در این پژوهش، در جهت بهبود روابط ورزشی با کشورهای دیگر استفاده کنند.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
اسفندیار خسروی زاده؛ سارا عزیزی؛ زینب مندعلی زاده
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین آنها 95 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی، پرسشنامه یادگیری سازمانی و پرسشنامه عملکرد سازمانی کارکنان استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری در بسته نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ضریب 65/0 بر عملکرد سازمانی کارکنان و با ضریب 81/0 بر یادگیری سازمانی؛ همچنین یادگیری سازمانی با ضریب 71/0 بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد (05/0≥P). بعلاوه، یادگیری سازمانی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی کارکنان بود.نتیجهگیری : با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود که مسئولین سازمانهای مورد مطالعه اقدامات لازم به منظور ارتقای وضعیت ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان استخدام مناسب، پاداش و آموزش کارکنان انجام دهند که در نهایت می-تواند باعث بهبود یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی آنها شود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
عاطفه خدابخشی؛ زین العابدین فلاح؛ امیر منتظری؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 51 گویه شناسایی شده بهعنوان سازه مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس در نه مؤلفه شامل سیاستها و خط و مشی، برنامهریزی چندفرهنگی، توانمندسازی منابع انسانی، آموزش، انگیزش دانشآموزان، برنامهریزی درسی، آگاهی فرهنگی، مقابله با نژادپرستی و غنیسازی فرهنگی کلاس تربیتبدنی دستهبندی شدند که در مجموع 69/80 درصد از واریانس سازه را تبیین نمودند. آزمون مدل پژوهش نشان داد شاخصهای کلی برازش مدل اندازهگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد عوامل "برنامهریزی چندفرهنگی "،"برنامهریزی درسی " و "توانمندسازی منابع انسانی " و " آموزش " بیشترین تأثیر را بر استقرار مدیریت چندفرهنگی تربیت بدنی دارند.نتیجهگیری: متصدیان برنامهریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی و کلاس تربیتبدنی در راستای سیاستهای کلان آموزشوپرورش داشته و بهمنظور توانمندسازی معلمان به آموزشهای ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آمادهسازی معلمان توجه بیشتر داشته باشند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
بهنام زایرهوجقان؛ سید محمد کاشف؛ مرتضی فتاح پور مرندی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان بوده و از روش نمونهگیری غیر احتمالی و نمونهگیری گلولهبرفی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از متخصصان و صاحب نظران مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری دارای 9 مقوله و 96 مفهوم است. همچنین شرایط علی دارای 20 مفهوم، شرایط مداخله گر دارای 15 مفهوم، شرایط زمینه ای دارای 10 مفهوم، پدیده راهبردی 9 مفهوم و 13 مفهوم برای پیامد این الگو شناسایی شد. نتیجه گیری: استفاده از الگوی مدیریت استعداد می تواند با مدیریت بهتر منابع انسانی یک مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد نماید. پیامدهای بسیار مهمی که استفاده از این الگو برای سازمان در آینده بوجود میآورد بسیار ارزشمند و برای موفقیت سازمان بسیار ضروری است.
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
امیر منتظری؛ سمیرا فیضی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از سه پرسشنامه خودکارآمدی معلم شانن ـ موران و وولفولک (2001)، بلوغ فردی سلطانی و بهرامینژاد (1389) و تابآوری کونور و دیویدسن (2003)، گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: مدل معادلة ساختاری نشان داد، تابآوری و بلوغ فردی معلمان نقش مثبت و مؤثری بر خودکارآمدی آنان در شرایط بحرانی دارند. بهعلاوه اثر غیرمستقیم تابآوری بر خودکارآمدی معلمان معنادار بود. نتیجهگیری: بر این اساس، آنچه به مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش کمک میکند تا در هنگام بروز رویدادهای غیرمنتظره و شرایط بحران، کارآمدی و توانایی معلمان خود را حفظ کنند، ویژگیهای مربوط به تابآوری، بلوغ فردی، احساس خودکارآمدی و نگاه به آینده و واکنش مثبت نسبت به محیط است.
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مینا ملائی؛ محمد صادق افروزه
چکیده
هدف: امروزه با توسعه ورزش قهرمانی انحرافهای متنوعی نیز دامنگیر ورزش شده است که از تبانی به عنوان یکی از این آسیب-ها میتوان نام برد. هدف این تحقیق شناسایی علل گرایش ورزشکاران و مدیران باشگاهها به تبانی و راهبردهای موثر جهت مبارزه با آن بود. روش شناسی: روش تحقیق کیفی و داده بنیاد به روش گلیزر بود و نمونه آماری را کارشناسان ورزشی، ...
بیشتر
هدف: امروزه با توسعه ورزش قهرمانی انحرافهای متنوعی نیز دامنگیر ورزش شده است که از تبانی به عنوان یکی از این آسیب-ها میتوان نام برد. هدف این تحقیق شناسایی علل گرایش ورزشکاران و مدیران باشگاهها به تبانی و راهبردهای موثر جهت مبارزه با آن بود. روش شناسی: روش تحقیق کیفی و داده بنیاد به روش گلیزر بود و نمونه آماری را کارشناسان ورزشی، حقوقی و فرهنگی، ورزشکاران و نیز مدیران تشکیل میدانند که 18 نفر به صورت نظری و هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که داده های بدست آمده در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مولفههای حقوقی، اقتصادی، فشار، تعصب گرایی، روحیات ورزشکار، نظارت، حرفهایگری، اجتماعی و ذات ورزش از عوامل مرتبط با ایجاد تبانی بودند. همچنین راهبردها شامل اصلاح مدیریت مالی، آگاهیدهی، شفاف سازی، ساختار سازی و ارتقای اجتماع شناسایی شدند. نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد راهبردها در سه سطح منابع انسانی، باشگاه و جامعه به بهبود ساختارها و حرفهایگری مبادرت ورزند تا به هدف نهایی ورزش پاک نایل گردیم.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد؛ داود نصر اصفهانی
چکیده
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب ...
بیشتر
هدف: به دلیل عدم توجه کافی به زیرساختهای منابع انسانی در سازمانهای ورزشی و همچنین برنامهریزی ضعیف در راستای استقرار، نگهداری و توسعه یک نظام جانشین پرور، تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی جانشینپروری با رویکرد نظریه داده بنیاد در ادارات کل ورزش و جوانان کشور انجامگرفت.روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری شامل اساتید و مدیران و کارشناسان خبره ادارات ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: از مجموع 201 کد مفهومی و 26 مقوله، مدل پارادایمی تحقیق بر اساس پدیده محوری، شرایط علی، بسترها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای جانشین پروری تدوین گردید.نتیجهگیری: هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه نظام جانشین پروری میگردد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ اعظم اعظمیان بیدگلی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه رهبری دانش ویتلا(2004)، سرمایه فکری بونتیس(2001) و سرمایه اجتماعی خیرخواه(2011) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری دانش 97/0، سرمایه فکری 89/0 و سرمایه اجتماعی 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی تک گروهی و معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در حد مطلوب قرار دارند. بین سرمایه اجتماعی با رهبری دانش، سرمایه فکری با رهبری دانش، سرمایه فکری با سرمایه اجتماعی و رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مدل ارتباطی رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی از برازش مطلوب برخوردار است. نتیجهگیری: برای توفیق بیشتر اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان توجه به عوامل نامحسوس رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدل ارتباطی آنها توصیه میشود.