ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ترتیب از پرسشنامههای اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. دادههای گردآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به وسیله مؤلفههای توانمندسازی قابل تبیین و پیشبینی است. نتیجهگیری: ادارات ورزش و جوانان میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، تواناییهای کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.
رحیم رمضانی نژاد؛ سعید مهرابی دلجو؛ سید مهدی محمدی؛ کاظم هژبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و درنهایت نتایج مربوط به 280 پرسشنامه (80 درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامههای وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی، میزان فعالیت بدنی، کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل، کروسکال والیس و آزمون اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0α ≤ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با کیفیت زندگی (15/0r=) و کیفیت زندگی کاری (14/0r=) و رابطۀ میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی (17/0r=) و کیفیت زندگی کاری (11/0r=) مثبت، پایین و معنادار بود. البته بین کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری رابطۀ مثبت، بالا و معناداری مشاهده شد (59/0r=). همچنین بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با میزان فعالیت رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: فعالیت بدنی بدون توجه به وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی افراد، میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را ارتقاء دهد. البته سایر عوامل اجتماعی ـ اقتصادی نیز میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کند.
علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد؛ حسین عیدی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت(1990)، رضایت شغلی دالت و همکاران(1966) و توسعة سازمانی فیلبین(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که بین ابعاد عزت نفس (عزتنفس -شغلی، خانوادگی و اجتماعی) با توسعة سازمانی، رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود داشت (1 0/0 p≤). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای توسعة سازمانی 51 درصد تغییرات رضایتشغلی را تبیین کرد. همچنین، مؤلفههای عزت نفس 30 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین کردند. علاوه بر این، تفاوت معناداری بین جنسیت با توسعة سازمانی، عزت نفس و رضایت شغلی وجود داشت (5 0/0 p≤). نتیجه گیری: بنابراین برای شکوفایی آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی، توجه بیشتری به ابعاد سازندة توسعة سازمانی، عزتنفس معلمان تربیت بدنی و عوامل انگیزشی آنها جهت تامین رضایت شغلی و افزایش اثربخشی سازمانی گردد
نوشین بنار؛ مینا امامی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر، با هدف بررسی و ارائه مدل کیفیت ارتباط سرمایههای انسانی والیبال بانوان ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی ورزشکاران، مربیان و داوران لیگ برتر والیبال بانوان ایران در سال 1393 تشکیل دادند. نمونهی آماری برابر با جامعه شامل 112 نفر بودند. ابزار تحقیق، ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر، با هدف بررسی و ارائه مدل کیفیت ارتباط سرمایههای انسانی والیبال بانوان ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی ورزشکاران، مربیان و داوران لیگ برتر والیبال بانوان ایران در سال 1393 تشکیل دادند. نمونهی آماری برابر با جامعه شامل 112 نفر بودند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای استاندارد بودند که پس از تأیید روایی صوری و محتوایی و پایایی، بین نمونهها توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و ارائهی مدل معادله ساختاری از نرم افـزارهای SPSS 23 و AMOS 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت رویداد به طور مستقیم (26/0=β) و نیز غیرمستقیم (از طریق منافع اجتماعی) (55/0=β) بر اعتماد تأثیر داشته است که مجموع تأثیر آن بر اعتماد 81/0=β است. همچنین کیفیت رویداد، 87/0 در افزایش رضایتمندی مؤثر است. نتیجهگیری: طبق یافتههای تحقیق کیفیت رویداد تأثیر نسبتاً بالایی بر رضایتمندی و از طریق منافع اجتماعی بر اعتماد دارد. لذا پیشنهاد میشود، در راستای اهداف کلان توسعه ورزش کشور، با تمرکز بر عناصر کیفیت رویدادها و منافع اجتماعی جهت رضایتمندی و اعتماد در سرمایههای انسانی والیبال بانوان حداکثر تلاش از سوی مسئولین مربوطه صورت پذیرد.
رحیم رمضانی نژاد؛ معصومه خسروی؛ حمیدرضا گوهر رستمی؛ محمدرحیم رمضانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده از نظرات 17 نفر از کارشناسان خبره، روایی صوری آن تأیید و ثبات درونی کلی آن، 98/0=r برآورد شد. از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی علامت در سطح معنیداری 05/0 p≤ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ساختار رضایت ورزشکاران مرد در چهار عامل پیشآیندها، فرآیندها، پیامدها و همبستههای رضایت شغلی به ترتیب 06/75 ، 15/76 ، 25/72 و 29/74 درصد از واریانس رضایت شغلی ورزشکاران را تببین کردهاند. پیامد و فرآیندهای رضایت شغلی با میانگین رتبه 77/2 و 64/2 بیشترین اهمیت را در رضایت شغلی ورزشکاران داشتند. ملاک کیفیت زندگی72/28%، عملکرد فردی95/25%، فرآیندهای سازمانی69/21% و کیفیت زندگیکاری33/21% به ترتیب بالاترین درصد واریانس را در تبیین رضایت؛ و از بین گویهها نیز تعهد و وفاداری، انسجام و رفتار منصفانه در تیم، و حمایت اجتماعی مانند رسانهها و هواداران بالاترین میانگین اهمیت را تأمین رضایت ورزشکاران داشتند. نتیجه گیری: پیامدها و فرآیندهای تیمی ، بیشترین اهمیت را در تأمین رضایت ورزشکاران دارند؛ و چون پیامدها بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی است بنابراین، توجه به فرآیندها در تیم و باشگاه بسیار مهم است.
الهام پیله ور مؤخر؛ مهرزاد حمیدی؛ حبیب هنری؛ محمد خبیری
چکیده
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل داوطلبی در ورزش دانش آموزی کشور می باشد. روش شناسی : از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علی میان متغیرها می باشد ، پس تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر را تمامی مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش، کارشناسان ارشد، کارشناس مسئولان تربیت بدنی، اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و همچنین 63 نفر در قالب تشکیل شورای راهبردی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دادند. (389N=n= ) جهت اطمینان از روایی و اعتبار آن از طریق اخذ نظر متخصصان، پایایی پرسشنامه های مدیریت داوطلبی ورزش دانش آموزی و حوزه های بکارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 83/0 برآورد شد. و در اختیار نمونه آماری به حجم 389 نفر قرار داده شد. این داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کایزر، مایر و الکین، آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تکنیک چرخش واریماکس، تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار های spss و lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها : بر اساس یافته های تحقیق حاضر، 8 بعد در حوزه مدیریت داوطلبان شناسایی شدو6 حوزه )عامل( به عنوان حوز ه های به کارگیری داوطلبان در ورزش دانش آموزی شناسایی شدند .
الهام ابراهیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه چارچوب شناسایی شایستگیهای مدیران ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است.روششناسی: برای نیل به هدف پژوهش سه گام اساسی طی شد. در گام نخست، مدل شایستگی مدیران ورزشی از طریق ادبیات موجود شناسایی و با تشکیل گروههای کانون تأیید شد. در گام دوم، وزن شایستگیها با استفاده از روش دیمتل فازی با مشارکت ۱۲ نفر ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه چارچوب شناسایی شایستگیهای مدیران ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است.روششناسی: برای نیل به هدف پژوهش سه گام اساسی طی شد. در گام نخست، مدل شایستگی مدیران ورزشی از طریق ادبیات موجود شناسایی و با تشکیل گروههای کانون تأیید شد. در گام دوم، وزن شایستگیها با استفاده از روش دیمتل فازی با مشارکت ۱۲ نفر از مدیران ارشد سازمان تعیین شد. در گام نهایی، براساس تکنیک تاپسیس فازی ۸ نفر از کاندیداهای تصدی پست مدیریت اولویتبندی شدند.یافتهها: هفت شایستگی (آگاهی از قوانین و فرآیندهای کسب و کار، آشنایی با دانش و قوانین ورزش، سرپرستی و مدیریت منابع انسانی، مهارتهای ارتباطی و روابط عمومی، اقتصاد و امور مالی، مهارتهای رهبری و هوش و آگاهی سیاسی) برای مدیران ورزشی احصا شد. ابعاد این شایستگیها با تشکیل گروههای کانون تأیید و نهایی شدند. با تعیین وزن شایستگیها، درجه اهمیت نسبی آنها مشخص شد و سه شایستگی هوش سیاسی، مهارتهای رهبری و مدیریت منابع انسانی، بیشترین وزن را در مدل بهدست آوردند. از تکنیک تاپسیس فازی برای اولویتبندی دقیق کاندیداهای تصدی پست مدیریت استفاده شد و رتبهبندی آنها برای ورود به مخزن استعدادها مشخص گردید. نتیجهگیری: چارچوب و فرایند معرفی شده برای شناسایی شایستگیهای مدیریتی در سایر سازمانهای ورزشی نیز قابل کاربرد است؛ هرچند به تبع سازمان ممکن است شایستگیهای متفاوتی برای مدیران هر سازمان احصا گردد. وزندهی شایستگیها در عمل کمتر بهکار گرفته میشود؛ اما در عین حال رویکرد مفیدی برای تعیین اهمیت نسبی شایستگیها است.
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر در پی بررسی ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور در سال (93 ـ 92) میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان170 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده از سراسر استانهای غرب کشور جمع شدند. به منظورجمعآوری اطلاعات، ازپرسشنامة استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر (1986) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با توانمندسازی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 p<). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان دادکه بیش از 19درصد از تغییرات توانمندسازی به وسیله مؤلفه حمایت سازمانی قابل تبیین است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها، کارمندانی که بیشتر مورد حمایت سازمانی قرار می-گیرند و آن را ادراک میکنند، توانایی کنترل تغییرات محیطی را دارند و تغییرات مختلف سازمانی، توانمندسازی آنها را بدنبال خواهد داشت.
سعید صادقی بروجردی؛ لاله رامین؛ حمیده حسامی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل فشارزای شغلی(فردی و سازمانی) و تبیین مدل، معلمان تربیت بدنی استان کردستان بود . جامعه آماری کلیه معلمان ورزش استان کردستان(894 نفر) و با استفاده از جدول مورگان(269) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق اصلاح شده استرس شغلی اشپیل برگر بود. جهت ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل فشارزای شغلی(فردی و سازمانی) و تبیین مدل، معلمان تربیت بدنی استان کردستان بود . جامعه آماری کلیه معلمان ورزش استان کردستان(894 نفر) و با استفاده از جدول مورگان(269) نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی و ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق اصلاح شده استرس شغلی اشپیل برگر بود. جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و تحلیل آن ها از آزمون های استنباطی،ضریب همبستگی پیرسون، فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی وتحلیل عاملی تأییدی و نرم افزارهایspss18 ولیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان ورزش با سابقه ی کاری کمتر،استرس بیشتری را نسبت به بقیه دریافت می کنند. زنان استرس بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند. میزان استرس درمعلمانی که تحصیلات بالاتر داشته اند بیشتر بود.سابقه کار، جنسیت و میزان تحصیلات با عوامل فشارزای شغلی سازمانی ارتباط معنی داری نداشت. مدل نهایی عوامل فشار زای شغلی (فردی و سازمانی) نشان داد که عوامل حساسیت و کیفیت کار، توسعۀ منابع، و مشارکت و همکاری به ترتیب دارای بیشترین اثر گذاری در ایجاد استرس بر معلمان ورزش هستند. بنابر این تصمیم گیران باید با مدنظر قرار دادن این نتایج سیاست هایی در جهت کاهش استرس و افزایش بهره وری معلمان ورزش اتخاذ نمایند.
احمد محمودی؛ فرزاد غفوری؛ مهران میزانی؛ محسن کوثری پور
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مقایسه شناخت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و سازمان ورزش شهرداری مشهد بر اساس مدل وایزبورد بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام گرفت. بدین منظور 71 نفر از کارکنان سازمان ورزش شهرداری مشهد و 75 نفر از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به عنوان نمونه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مقایسه شناخت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و سازمان ورزش شهرداری مشهد بر اساس مدل وایزبورد بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام گرفت. بدین منظور 71 نفر از کارکنان سازمان ورزش شهرداری مشهد و 75 نفر از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شناخت سازمانی بود که روایی صوری و محتوایی آن در پژوهشهای پیشین مورد تأیید قرار گرفته بود و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (92/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و من ویتنی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در ابعاد شناخت سازمانی در سازمانهای مورد مطالعه وجود داشت. همچنین تفاوت معناداری در ابعاد عملکردی مدیریت شامل مؤلفههای رهبری، هدف گزینی، ساختار سازمانی و سیستم پاداش دهی در بین دو سازمان ورزشی مورد مطالعه وجود داشت (05/0≥P). در مؤلفههای ارتباطات سازمانی، نگرش به تغییر و مکانیزمهای مفید تفاوت معناداری در این دو جامعه یافت نشد (05/0≤P). نتیجهگیری: بطور کلی میتوان اذعان نمود تعیین اهداف قابل دسترستر و آسانتر برای کارمندان، ساختار سازمانی منعطفتر و پویاتر، ایجاد سیستم پاداشدهی متناسب با عملکرد افراد و تواناییهای آنها و ایجاد رهبری متناسب با نوع توانمندی ها و آمادگی آنان از جمله مواردی است که در سازمان ورزش شهرداری بیش از بیش باید مد نظر مسئولین قرار گیرد.
علی احمدی؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامهریزی راهبردی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی انعطافپذیری سازمانی با ارایه یک مدل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شاغل در وزارت ورزش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامهریزی راهبردی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی انعطافپذیری سازمانی با ارایه یک مدل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شاغل در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی در سال 1395 تشکیل دادند. با توجه به تعداد کم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با تعداد جامعه در نظر گرفته شد. تعداد 60 پرسشنامه توزیع گردید و در مجموع 46 پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. از پرسشنامه اصلاح شده برنامهریزی راهبردی و انعطاف پذیری سازمانی یزدانپناه و سلطانی (1393) و پرسشنامه 20 سوالی اثربخشی سازمانی هسو (2002) استفاده شدکه پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزارهای spss نسخه 20 و pls نسخه 3 انجام شد. یافتهها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد برنامهریزی راهبردی بر انعطافپذیری سازمانی و انعطافپذیری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر مثبت و معنادار داشت و نقش واسطهای انعطافپذیری در ارتباط میان برنامهریزی راهبردی و اثربخشی تایید شد. همچنین از بین متغیرهای انعطافپذیری سازمانی، انعطافپذیری تکنولوژی و پژوهشی اثر معناداری بر اثربخشی سازمانی نداشتند. اما به ترتیب متغیرهای انعطافپذیری آموزشی، انعطافپذیری ساختاری و انعطافپذیری مالی بیشترین تاثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند. نتیجهگیری: توصیه می شود به منظور تقویت عوامل انعطافپذیری آموزشی، انعطافپذیری ساختاری و انعطافپذیری مالی در سازمانهای ورزشی بکار بست تا اثربخشی برنامههای راهبردی تقویت گردد.
زهرا بیگمی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تاثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی و پیامدهای آن بر عملکرد سازمانی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، 466 کارشناس وزارت ورزش و جوانان بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع و از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تاثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی و پیامدهای آن بر عملکرد سازمانی بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، 466 کارشناس وزارت ورزش و جوانان بودند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع و از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. از پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد برای ابزار پژوهش استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط اساتید رشته و پایایی آنها به روش محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، برای شناسایی ابعاد متغیرها و روایی ساختاری ابزار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای اسپی اس اس و لیزرل استفاده شد. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل برای سیاستها و چهار عامل برای پیامدها و دو عامل برای عملکرد سازمانی شناسایی کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر همسو بودن گویه ها با سازه نظری بود. آزمون مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل مسیر نشان داد که عملکرد سازمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از سیاست های مدیریت منابع انسانی بوده و سیاستها دارای ضریب اثر بیشتری نسبت به پیامدها بر عملکرد سازمانی بود. نتیجه گیری: سازمانها باید با تأمین نیازهای موثر در ایجاد نگرش های مطلوب و اتخاذ سیاستهایی که ضمن داشتن تناسب از یکدیگر حمایت می کنند، عملکرد سازمان را ارتقاء بخشند.
رسول فرجی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ سپیده شبانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکردهای کیفی و کمی برای جمعآوری دادهها و دستیابی به اهداف استفاده شده است. در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با دوازده نفر متخصص انجام شد که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکردهای کیفی و کمی برای جمعآوری دادهها و دستیابی به اهداف استفاده شده است. در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافتهای با دوازده نفر متخصص انجام شد که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. در این مرحله، پرسشنامهای 17 گویهای طراحی شد که در مرحله کمی، 144 نفر شرکتکننده (شامل افسران پلیس، متخصصان و سازماندهندگان مسابقات فوتبال، مدیران استادیوم) به صورت تصادفی به آن پاسخ دادند. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، به ترتیب با استفاده از نرم افزارهای SPSS و لیزرل، برای تحلیل دادههای کمی و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد منابع انسانی (امنیتی و غیرامنیتی) یکی از عوامل مؤثر بر امنیت استادیومها است. آموزش کارکنان (05/0 P> و 45/13=t) و بررسی اعتبار و پیشینه آنها (05/0 P> و 78/10=t)، به ترتیب با بارهای عاملی 90/0 و 78/0، دو عامل فرعی مربوط به منابع انسانی هستند که در ارتقای امنیت استادیومها مؤثر میباشند. نتیجهگیری: منابع انسانی مشارکتکننده در برگزاری مسابقات فوتبال میبایست در طول عملیات مسابقه، نقش و مسئولیت خود در تأمین امینت استادیوم را درک نمایند. همچنین، منابع انسانی آموزشدیده و تأیید صلاحیتشده میتواند تأمین محیطی امن و ایمن برای تماشاگران، ورزشکاران و مسئولان حاضر در استادیوم را تضمین نماید.
سیدرضا حسینی نیا؛ ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و مشتریمداری (داناوان و همکاران، 2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تمرکز بر مشتریان کلیدی (59/0=β، 14/3=t) و مدیریت دانش (62/0=β، 99/1=t) بر میزان مشتریمداری کارکنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. دیگر یافته تحقیق حاکی از آن بود که تأثیر سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری (30/0- =β، 33/1=t) و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری (46/0- =β، 35/1=t) بر مشتریمداری کارکنان معنیدار نمیباشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیریت ارتباط با مشتری میتواند نقش مهمی در مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ایفا نمایند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ادارات ورزش و جوانان با انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانمند، مشتریمداری کارکنان خود را افزایش دهند.
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
امیر منتظری؛ سمیرا فیضی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف تحلیل نقش تابآوری و بلوغ فردی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی در شرایط پاندمی کووید_19 انجام شد. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 1400ـ1399 بود و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 550 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از سه پرسشنامه خودکارآمدی معلم شانن ـ موران و وولفولک (2001)، بلوغ فردی سلطانی و بهرامینژاد (1389) و تابآوری کونور و دیویدسن (2003)، گردآوری شدند. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: مدل معادلة ساختاری نشان داد، تابآوری و بلوغ فردی معلمان نقش مثبت و مؤثری بر خودکارآمدی آنان در شرایط بحرانی دارند. بهعلاوه اثر غیرمستقیم تابآوری بر خودکارآمدی معلمان معنادار بود. نتیجهگیری: بر این اساس، آنچه به مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش کمک میکند تا در هنگام بروز رویدادهای غیرمنتظره و شرایط بحران، کارآمدی و توانایی معلمان خود را حفظ کنند، ویژگیهای مربوط به تابآوری، بلوغ فردی، احساس خودکارآمدی و نگاه به آینده و واکنش مثبت نسبت به محیط است.
نوشین بنار؛ نسرین احمدی؛ فریبا کریمی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت هدفدار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و با ضریب 0.91تایید شد. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمونهای فریدمن ،یومن ویتنی،کروسکال والیس و تی مستقل) استفاده شد.نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ورزش قهرمانی بانوان در پنج عامل اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی، فنی و شخصی شناسایی شدند. طبق اولویت بندی عامل ها ،عامل اجتماعی و اقتصادی بیشترین اولویت و عامل شخصی کمترین اولویت را داشت. همچنین در بین سطوح مختلف تحصیلی و گروه های سنی تفاوت معناداری در اولویت بندی عوامل مشاهده شد. زنان ورزشکار پتانسیل لازم برای رسیدن به سکو های افتخار در ورزش قهرمانی را دارند، ولی بدون یک ضامن اجرایی و رفع موانع موجود، بخصوص مشکلات اجتماعی و اقتصادی، این اهداف دست یافتنی نخواهند بود. بهبود پوشش رسانه ای وجذب حامی مالی،کاهش مشکلات اقتصادی ورزشکاران، افزایش بودجه، تغییر نگرش اجتماعی و افزایش حمایت اجتماعی از ورزش قهرمانی و همچنین الگو سازی برای دختران ورزشکار جوان میتواند در رفع مشکلات ورزش قهرمانی بانوان استان راه گشا باشد.
سمانه خمارباقی؛ لیلا صباغیان راد؛ علی محمد امیرتاش؛ دنیا پاداش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه عوامل نگهدارنده شغلی اینگلس و همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب )92/0 =α( و )84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خودارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p ،501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مؤلفههای مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیشبینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p ،299/0=β).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر میرسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود بهعنوان پیشبین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
احمد اسدی نیا؛ رحیم رمضانی نژاد؛ ابوالفضل اسدی نیا
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی انگیزههای داوطلبی دانشجویان تربیت بدنی در کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را کلیه داوطلبان شرکتکننده در " کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا" تشکیل دادهاند(70=N). به علت پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با جامعه تحقیق درنظر گرفته شد که در نهایت 62 داوطلب(88درصد) ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی انگیزههای داوطلبی دانشجویان تربیت بدنی در کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را کلیه داوطلبان شرکتکننده در " کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا" تشکیل دادهاند(70=N). به علت پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با جامعه تحقیق درنظر گرفته شد که در نهایت 62 داوطلب(88درصد) در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه انگیزههای داوطلبی اندام و همکاران(1387) بود که 7 بعد انگیزههای شغلی، مادی، هدفمند، پیشرفت، اجتماعی، حمایتی و تعهد را با مقیاس پنج ارزشی لیکرت اندازهگیری می-کرد. روایی پرسشنامه به وسیله 12نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ(83/0= α)محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. به علت نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه(F) و فریدمن استفاده شد(05/0≥p).یافته ها: نتایج نشان داد که دانشجویان به ترتیب با انگیزههای شغلی، پیشرفت، هدفمند، اجتماعی، حمایتی، مادی و تعهد در این رویداد شرکت کردهاند(05/0≥p). همچنین مشخص شد که در دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزه های شغلی بیشتر از دانشجویان ارشد و دکتری است، ضمنا در دانشجویان دکتری انگیزه های مادی و پیشرفت بیشتر از سایر دانشجویان بود.نتیجه گیری: پیشنهاد میشود، هنگام جذب و گزینش داوطلبان از بین دانشجویان، سطح تحصیلی و نوع انگیزه آنها مورد توجه قرار گرفته و مدیران و مسئولین رویدادهای ورزشی براساس ارجحیتهای داوطلبان، مسئولیتها را تقسیم نمایند.
قاسم زارعی؛ مصطفی آجورلو؛ رضا محمد کاظمی
چکیده
هدف: اهداف اصلی این تحقیق ارائه استراتژی های منابع انسانی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در زمینه جذب و حفظ بازیکن و مربی و اولویت بندی این استراتژی ها بر اساس دیدگاه هواداران این تیم است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ اجرا، میدانی است. جامعه آماری ارائه استراتژی ها افراد مطلع از ...
بیشتر
هدف: اهداف اصلی این تحقیق ارائه استراتژی های منابع انسانی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در زمینه جذب و حفظ بازیکن و مربی و اولویت بندی این استراتژی ها بر اساس دیدگاه هواداران این تیم است. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ اجرا، میدانی است. جامعه آماری ارائه استراتژی ها افراد مطلع از وضعیت منابع انسانی باشگاه و در اولویت بندی استراتژی ها هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز می باشد. در طول تحقیق از ترکیب روش های کمی و کیفی استفاده شده است. اطلاعات با روش هایی همچون بررسی اسناد، روش کتابخانه ای و پرسشنامه گرداوری شده اند. شیوه های تحلیل این تحقیق SWOT و تحلیل سلسله مراتبی AHP می باشد. یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق 16 استراتژی شامل 4 استراتژی SO، 5 استراتژی WO، 1 استراتژی ST، و 6 استراتژی WT شناسایی شدند. در اولویت نهایی نیز استراتژی " استعداد یابی و تلاش در جهت جذب نیروهای بومی مستعد در تیم های پایه" در اولویت اول قرار گرفت و بقیه استراتژی ها نیز به ترتیب اولویت بندی شدند. یافته های این تحقیق بیانگر این موضوع هستند که از دیدگاه هواداران، توجه به جوانان و نیروهای بومی و نیز استفاده از ظرفیت های منطقه در زمینه سرمایه می تواند نقش بالایی در موفقیت تیم داشته باشد. نتیجه گیری: به مدیران باشگاه پیشنهاد می گردد ضمن به کارگیری استراتژی های مختلف شناسایی شده، به اولویت هواداران در استراتژی های مربوط به جذب و حفظ بازیکن و مربی توجه نمایند.
رضا سپهوند؛ عبداله ساعدی؛ معصومه مومنی مفرد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان های ورزشی انجام پذیرفت.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و مدیران سازمان های ورزشی استان لرستان تشکیل میدهند که 24 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان های ورزشی انجام پذیرفت.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدفکاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و مدیران سازمان های ورزشی استان لرستان تشکیل میدهند که 24 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است روایی و پایایی با استفاده از روایی محتوا و پایایی بازآزمون مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش قالب مدل تدوین شده مشتمل بر دو بخش است: بخش اول از طریق مطالعه اکتشافی نظر خبرگان 14 عامل اصلی موفقیت مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی شدند. در بخش دوم با استفاده رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، روابط و توالی میان متغیرها در هشت سطح استخراج در نهایت براساس میزان قدرت نفوذ و وابستگی دسته بندی شدند.یافته ها:. یافته ها نشان داد که حمایت محیط پیرامون سازمان و حمایت مدیران و سهام داران همانند سنگ زیر بنای مدل عمل میکنند. این دو عامل به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر دیگر متغیرها بوده، عامل ظهور یا تشدید سایر متغیرها جهت مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان می باشند.نتیجه گیری: بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند؛ می تواند به آنها در زمینه استفاده کارآمد و اثربخش منابع طبیعی با بکارگیری شیوه ها و استراتژیهای مدیریت منابع انسانی سبز کمک کند. و باعث افزایش بهرهوری، کاهش هزینه ها و همچنین ایجاد فضای بهتری برای مشارکت افراد در سازمان شود.
کیومرث شهبازی راد؛ احمدعلی آصفی؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تعیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهدروانشناختی بازیکنان به تیمهای فوتبال اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق به لحاظ نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است که جمع آوری دادههای آن نیز به صورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بازیکنان تیمهای لیگ برتر اصفهان و بازیکنان تیمهای حاضر در لیگ آسیاویژن استان اصفهان تشکیل داده بودند (300 نفر)، که از این تعداد تعداد 169 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق دو پرسشنامه استاندارد جامعهپذیری سازمانی جونز (1986) و تعهد روانشناختی به تیم ماهونی (2000) بود که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (مانند جداول و نمودارها) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن یعنی جامعهپذیری رسمی، جمعی، فردی، پیوسته و گسسته با تعهد روانشناختی به تیم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت، ولی بین جامعهپذیری غیررسمی با تعهدروانشناختی به تیم رابطۀ معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بنابر نتایج تحقیق میتوان گفت چنانچه مدیران و مسئولین تیمهای فوتبال اصفهان شرایط طی نمودن فرایند جامعهپذیری را برای بازیکنان و اعضای جدیدالورود به تیم ایجاد نمایند، تعهدروانشناختی آنها به تیم افزایش خواهد یافت.
طاها جلالی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد شناسایی گردند. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل مربیان، ورزشکاران، اساتید دانشگاه، پیشکسوتان، داوران، اصحاب رسانهها و هواداران فوتبال بودند. شیوه نمونهگیری این تحقیق، غیر تصادفی هدفمند است. مطالعه حاضر علاوه بر شناسایی شاخصها، اولویتبندی آنها توسط صاحبنظران با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) را نیز شامل میشود . ابزار مورداستفاده این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دادههای آن با استفاده از نرمافزار Expert Choice انجام گرفت.یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که پنج مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای شخصیتی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری"، "ویژگیهای روانشناختی و ارتباطی" و "ویژگیهای مدیریتی" شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان تیمهای ملی فوتبال بودند. برای یک بازیکن تیم ملی فوتبال نیز، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل سه مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری" و "ویژگیهای شخصیتی" میباشند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر، شاخصهای جدیدی نسبت به مطالعات مرتبط در گذشته معرفی نمود. به نظر میرسد که رویکرد بازخورد 360 درجه در انتخاب منابع ارزیابیکننده نتایج این تحقیق را نسبت به مطالعات مشابه متمایز ساخته است. محقق علاوه بر پیشنهادهای کاربردی مربوط به هر شاخص، پژوهش در زمینه ارزیابی عملکرد بازیکنان و جبران اغفال پژوهشی موجود را به پژوهشگران آینده پیشنهاد میدهد.
احدیه صادقی؛ حسین عیدی؛ ولی ناصری پلنگرد؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی سازوکار توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر اساس اعتماد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران شامل90 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی سازوکار توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر اساس اعتماد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران شامل90 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی بود. پایایی هر یک از پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 93/0 به دست آمد . با اجرای مدل تأییدی پرسشنامه از طریق نرمافزار لیزرل مشخص شد که هر کدام از ابزار پژوهش دارای اعتبار و روایی سازه مناسبی بودند. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهند که دو عامل گشودگی و صداقت و نگرانی و دلواپسی بهترین پیشایندها برای توانمندسازی روانشناختی کارکنان بودند (R2= .29; p≤ .01). یافتهها نشان داد که 17 درصد از تغییرات واریانس توانمندسازی روانشناختی کارکنان از طریق اعتماد سازمانی در ورزش ایجاد میشوند (r= .41; t-value= 3.24). از این رو به مدیران ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور ارتقای منابع انسانی خود و در نهایت اثربخشی سازمانی، تلاش کنند تا بسترهای لازم برای محیطی مبتنی بر اعتماد در سازمان فراهم شود.
سارا کشکر؛ حمید قاسمی؛ ریما مولانی
چکیده
هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری، مدیران ادارات تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه های شهر تهران .روش شناسی تحقیق: این تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای شهر تهران مجموعا به تعداد20 نفر و همچنین مدیران حوزه معاونت دانشجویی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری، مدیران ادارات تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه های شهر تهران .روش شناسی تحقیق: این تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای شهر تهران مجموعا به تعداد20 نفر و همچنین مدیران حوزه معاونت دانشجویی دانشگاههای شهر تهران مجموعا 40 نقر بودند. نمونه گیری در این تحقیق به دلیل تعداد محدود جامعه مورد مطالعه به صورت کل شمار بود.. در این تحقیق به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و پرسشنامه استاندارد تصمیم گیری نیگرن استفاده شد. نتایج: میزان هوش هیجانی مدیران تربیت بدنی از مدیران غیر تربیت بدنی بالاتر بوده است ولی میان سبک تصمیم گیری آنها تفاوت معنا داری وجود نداشت. همچنین هوش هیجانی با سبک تصمیم گیری منطقی رابطه مثبت و با تصمیم گیری بر پایه شک و تردید رابطه معکوس داشت.
شهرام عبدی؛ مصطفی زنگی آبادی؛ مهدی طالب پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزشگذاری بازیکنان (سرمایههای انسانی) لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بودند که مجموعا برابر 418 نفر بود. حجم نمونه مناسب برای پژوهش، بر اساس فرمول نمونهگیری از جامعه محدود و در سطح خطای 5 درصد 200 نفر محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیت شناختی از آمار توصیفی و جهت تحلیل استنباطی دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه و پردازش متغیرها از نرمافزار R نسخه 2-1-3 وEVIEWS نسخه 8، استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج ضرایب مدل رگرسیون پژوهش، یافتهها بیانگر آن بود که عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل، بر قیمت بازیکنان به عنوان سرمایه انسانی باشگاهها تاثیر دارد و سایر عوامل از قبیل پست بازی، جوایز و افتخارات فردی و تیمی، وضعیت پا، قد، نسبت گل و دقایق بازی در تعیین قیمت بازیکنان اثر معناداری نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت جهت ارزشگذاری بازیکنان فوتبال و قیمتگذاری آنها توسط باشگاهها در زمان ثبت قرارداد باید به عواملی همچون سن، تعداد بازیهای ملی، تعداد گلهای زده بازیکن، سطح تیم قبلی بازیکن و تعداد حضور در ترکیب ثابت در فصل قبل توجه ویژهای شود.