مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناصر بای؛ نازمحمد واحدی؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای درگیر شدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
نتایج مشخص نمود مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیر شدن آنها در شغل خود شوند
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مثنی محمد نصراوی؛ سید محمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از آنجایی که در کشور عراق ضعف این تحقیقات بسیار وجود دارد و ادبیات پژوهش کمی موجود بود، از این رو ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از آنجایی که در کشور عراق ضعف این تحقیقات بسیار وجود دارد و ادبیات پژوهش کمی موجود بود، از این رو به صورت کیفی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجامگرفته استفادهشده است. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است. بنا بر رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 73/0 که مناسب هست. جامعه آماری پژوهش از کلیه مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق تشکیل شده بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبهها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد.
یافتهها: بر اساس مدل برخاسته از دادههای کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیتهای ورزشکاران و مربیان، قابلیتهای مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
خدیجه مشدنژاد؛ حسن بحرالعلوم؛ منصوره مکبریان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی– همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی– همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد سؤالات، 285 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد عشق به ورزش بانگ و همکاران(2008)، وفاداری هواداران ابوالحسنی (2015)، تجارب هیجانی پرایاگ و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه با استفاده از شاخصهای برازش مدل ارزیابی و تأیید گردید.. همچنین برای محاسبۀ پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی. ال. اس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی و تجارب هیجانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، تجارب هیجانی بر وفاداری هواداران ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که تجارب هیجانی در رابطۀ عشق به ورزش با وفاداری هواداران ورزشی نقش میانجی ایفا مینماید.
نتیجهگیری: بنابراین بر اساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت با افزایش تجارب مثبت هیجانی و افزایش عشق به ورزش در افراد میتوان وفاداری آنها به تیمهای ورزشی را بهبود بخشید.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مرضیه دهقانی زاده؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش ...
بیشتر
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد (150 نفر) که حجم نمونه 110 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد شامل پرسشنامه رهبری خدمتگزار و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان اهمد و همکاران (2022)؛ پرسشنامه رهبری طنینانداز علی و کاشیف (2020)؛ پرسشنامه شفقت سازمانی کان (2022)؛ پرسشنامه قلدری درک شده کارکنان لو و همکاران (2022) بود و روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر قلدری در محیط کار نقش میانجی دارد، همچنین شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری طنینانداز بر قلدری در محیط کار نقش میانجی دارد، اما باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در تاثیر شفقت سازمانی بر قلدری در محیط کار نقش تعدیلگر ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان با رویکرد اخلاقیات تجاری مثبت مانند سبک رهبری خدمتگزار، سبک رهبری طنینانداز و شفقت سازمانی پیامدهای قلدری در محیط کار را کاهش داد.
طرح پژوهشی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان ...
بیشتر
مدیران اخلاقی تاثیر بسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان بدنی بر اساس نقش واسطه ای مالکیت روانی بود.روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود که از بین آنها تعداد247 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، پرسشنامه مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و پرسشنامه تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که پایایی درونی آنها در یک مطالعه راهنما در جامعه آماری به روش آلفای کرونباخ تأیید گردید (81/0<α). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزار PLS-3 استفاده گردید (05/0≥P).یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که مدیریت اخلاقی اثر مستقیم و معناداری بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی دارند. همچنین سازه مالیکت روانشناختی تعدیل کننده توانمندی برای به اشتراک گذاشتن دانش از سوی معلمان تربیت بدنی بود.نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با بکارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق کسب و تسهیم دانش را فراهم مینمایند، می توانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.
مقاله مستقل
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونه گیری هدفمند در مجموع با 14 نفر مصاحبه به عمل آمد. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود و با ارائه بازخورد به شرکتکنندگان و جلب روایتی که بر نحوه پاسخهای آنها تأثیر نمیگذارد، به منظور افزایش روایی درونی اقدام شد و در ادامه توافق درون موضوعی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها سه شاخص اصلی و مهم و تاثیرگذار بر مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در عصر دیجیتال شامل فرهنگ دیجیتال، ارتباطات دیجیتال و فرایندهای مدیریتی است.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته ها نتیجه گیری می شود برای منابع انسانی باید با شاخص های دیجیتال در عصر نوین آشنایی کامل داشته باشند. استفاده از آموزشهای آنلاین برای ارتقای مهارتهای کادر مدیریتی و مربیان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران، همچنین ایجاد یک پلتفرم داخلی برای ارتباط و هماهنگی بیشتر میان اعضای فدراسیون، میتواند بهبود موثری در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد سازمانی داشته باشد.
گزارش تحقیقاتی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
امیر اورلی؛ مهدی طالب پور؛ جواد محمدخانی؛ وحید ساعت چیان؛ سعید خیاط مقدم
چکیده
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روش شناسی:از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ...
بیشتر
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.
روش شناسی:از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ورزشی شهرداری کلانشهر مشهد، مدیران سازمان آتش نشانی اساتید مدیریت ورزشی و افراد خبره به مفاهیم بهره وری سرمایه های انسانی میباشد. در بخش کمی جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان آتش نشانی بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و برای ارائه مدل کمی از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد عوامل موثر بر توسعه بهره وری سرمایه-های انسانی از طریق فعالیتهای ورزشی شامل 47 کد باز در قالب 9 مفهوم و دو مقوله عوامل حرفه ای و عوامل انگیزشی-حمایتی میباشند. همچنین یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که گویه ها و مولفه های شناسایی شده، تبیین کننده عوامل موثر بر توسعه بهره وری سرمایههای انسانی سازمان آتش نشانی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد است و مدل مفهومی بخش کیفی تایید شد.
نتیجهگیری: بهرهوری منوط به عوامل و مولفه هایی زیادی است که پیشنهاد کاربردی این است که در قدم اول به جذب افراد حرفه ای در سازمان آتش نشانی اقدام شود، در گام بعد آموزش ضمن خدمت بطور مستمر توسط برترین مربیان ایران انجام شود.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
شهاب بهرامی؛ ملیحه اسلامی؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل تم) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت، کارشناسان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل تم) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت، کارشناسان و مدیران و معلمان تربیتبدنی بودند. انتخاب نمونه در بخش تحلیل محتوای اسناد تحولی به صورت تمام شمار هدفمند و در بخش خبرگان به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 تحلیل شد. اعتباربخشی (روایی و پایایی) پژوهش بهصورت همسوسازی شامل: چند روش (تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه)، چند منبع (استاد، مدیر، کارشناس، معلم و غیره)، و چند بررسیکننده (دو کدگذار) صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 8 مضمون فراگیر، 29 مضمون سازمان یافته و 114 مضمون پایه به دست آمد. دانش یاددهی یادگیری تربیتبدنی، دانش فناوری، دانش ساختاری، دانش پژوهشی، دانش تخصصی، دانش حرفهای و اسناد تحولی از مهمترین مضامینی هستند که بایستی در آموزشهای معلمان تربیتبدنی مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: به متولیان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود مبتنی بر نیازهای احصا شده در این تحقیق، اهداف و سرفصلهای آموزشی معلمان تربیتبدنی را تغییر دهند. همچنین پیشنهاد میشود دانشگاه فرهنگیان نیز مبتنی بر این نیازها سرفصلهای برنامههای درسی رشته "دبیری تربیتبدنی" را مورد بازنگری قرار دهد.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محبوبه نقوی
چکیده
هدف: پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: مدیران ادارات ورزش و جوانان استان تهران) انجام شد.
روششناسی: پژوهش با توجه به نحوة جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد و معاونان ورزشی ادارات ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: مدیران ادارات ورزش و جوانان استان تهران) انجام شد.
روششناسی: پژوهش با توجه به نحوة جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد و معاونان ورزشی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بودند. به روش نمونهگیری غیراحتمالی و به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل؛ مدیران میانی، کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران و روسای هیاتهای ورزشی استان تهران بوند. بر اساس جدول مورگان و کرجسی 270 نفر از آنها به روشی طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی مسلط به موضوع پژوهش تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و میزان پایای پرسشنامه (883/0=α) گزارش شده است. درنهایت از مدل معادلات ساختاری با استفاده نرمافزار spss و PLS به منظور طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها، منجر به شناسایی 128 کد اولیه، 15 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد؛ با در نظرگرفتن عوامل توسعه برند منابع انسانی در چهار سطح کلان، سطح خرد، سطح فردی و سطح سازمانی میتوان مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی را تدوین کرد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش ...
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
بهزاد عزیزی؛ محمود فاضل بخششی؛ مرضیه خلیفه سلطانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 255 نفر بودند و روش نمونهگیری آماری به صورت کل شمار بود و به همین تعداد پرسشنامه در بین نمونه آماری توزیع گردید، که پس از توزیع پرسشنامهها تعداد 223 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی سبز وانگ (2019)، مدیریت منابع انسانی سبز زید و همکاران (2018) و پایداری سازمانی یانگ (2019) استفاده شد. میزان روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مدیریت منابع انسانی سبز و فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی بود. یافته دیگر پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر فرهنگ سازمانی سبز اثر مثبت و معنیدار دارد. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مدیریت منابع انسانی سبز از طریق نقش واسطهای فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی نشان داده شد.
نتیجهگیری: توجه به منابع انسانی سبز با تکیه بر فرهنگ سازمانی سبز یکی از روشهای تضمین توسعه پایدار سازمانهای ورزشی است.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
علیرضا بالی؛ سیدجعفر موسوی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف: خودشیفتگی یک پدیده پیچیده روانشناختی است که می تواند در زمینه های مختلف از جمله مدیریت ورزشی تاثیرگذار باشد. درک عمیق ابعاد و جنبه های مختلف خودشیفتگی در میان مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی خودشیفتگی مدیران ورزشی بود.
روش شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری داده بنیاد می باشد. ...
بیشتر
هدف: خودشیفتگی یک پدیده پیچیده روانشناختی است که می تواند در زمینه های مختلف از جمله مدیریت ورزشی تاثیرگذار باشد. درک عمیق ابعاد و جنبه های مختلف خودشیفتگی در میان مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی خودشیفتگی مدیران ورزشی بود.
روش شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری داده بنیاد می باشد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق، جهت شناسایی مؤلفههای مربوط استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت ورزشی، روانشناسان و مشاوران ورزشی و مدیران باسابقه و موفق در حوزه ورزش بود. نمونهگیری به روش گلوله برفی صورت گرفت (15 نفر). به منظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. کدگذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام پذیرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد الگوی خودشیفتگی مدیران ورزشی شامل بعد مثبت (توانایی رهبری و الهام بخشی، اعتماد به نفس بالا، انگیزه و جاه طلبی، خلاقیت و نوآوری) و منفی (خودبزرگ بینی و غرور بیش از حد، خودمحوری و بی توجهی به دیگران، عدم تحمل نقد و انتقاد، سلطه جویی و کنترل طلبی، فقدان همدلی و درک دیگران، عدم پذیرش شکست و اشتباه) می باشند.
نتیجه گیری: این پژوهش به درک عمیق تری از پویایی های خودشیفتگی در بستر مدیریت ورزشی کمک می کند و بینش های ارزشمندی را برای محققان و عملگران این حوزه فراهم می آورد
پژوهش های بنیادی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدل سازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، 149 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدل سازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، 149 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) و مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر استاد راهنما بررسی و مورد تایید قرار گرفت و میزان پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمد. ابزار تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به کمک نرمافزارهای SPSS وAMOS بود.
یافتهها نشان دادند سلامت سازمانی به صورت مستقیم بر اخلاق حرفهای کارکنان مؤثر است. همچنین مدیریت راهبردی منابع انسانی یک پیشگوی بسیار مهم برای اخلاق حرفهای کارکنان است. افزون بر این، تاثیر سلامت سازمانی در اخلاق حرفهای کارکنان با میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی، مثبت و معنادار میباشد.
به دلیل این که اداره کل ورزش و جوانان در توسعه ورزش کشور نقش مهمی را ایفا میکند، نیازمند توجه بیشتر به اخلاق حرفه ای و عوامل استقرار آن از جمله مدیریت راهبردی منابع انسانی و سلامت سازمانی بیش از پیش می باشد
سایر مقالات
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میرعسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شده بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شده بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007)، یافتههای پژوهشهای پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. همچنین دادهها با استفاده از روش کدگذاری شناسایی و اعتبار آن، از طریق آزمون کاپای کوهن (617/0) تایید گردید.
یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع اشتغال در بازارکار ورزش در سه سطح خرد، میانی، و کلان در 66 مضمون فرعی و 13 مضمون اصلی طبقهبندی شده است.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اشتغال در بازار کار ورزش ایران با موانع متعددی روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی و کارجویان این حوزه ضروری است. در سطح خرد مهارتآموزی و تقویت ویژگیهای شخصیتی، در سطح میانی، اصلاح نظام آموزشی، ایجاد نظام بازار کار، تدوین برنامه راهبردی، تقویت تشکلها و نهادهای مرتبط با ورزش، و افزایش حمایتها؛ در سطح کلان اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.