پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا عبدالهی گدللو؛ سید محمد کاشف؛ رقیه سرلاب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مدل عوامل مؤثر بر مدیریت ترور روانی معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی و از نظر راهبرد، کیفی و به روش داده بیناد انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل دادند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیتبدنی با ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مدل عوامل مؤثر بر مدیریت ترور روانی معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانغربی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی و از نظر راهبرد، کیفی و به روش داده بیناد انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجان غربی تشکیل دادند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیتبدنی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار دادهها از روشهای بازآزمون و پایایی دو کُدگذار و برای بررسی روایی دادهها از روشهای راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرتگرایی، بررسی همکاران و قابلیت اعتبار استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروههای قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینهای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخلهای (عوامل محیطی، خلاء قانونی در برخورد با ترور روانی)، مقوله محوری (ترور محل کار)، راهبردها (مقابلهای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته بندی شدند که ترور روانی سازمانی معلمان تربیتبدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: ترور روانی در بین معلمان وجود دارد و یک پدیدة اجتناب ناپذیر است، بنابراین نتایج این پژوهش میتواند برای برنامهریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مخل در محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة ترور روانی را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی اثربخش انجام دهند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حکیمه متفکری؛ نجف آقائی؛ فریبا عسکریان؛ محمدحسن پیمان فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپ های ورزشی ایران پرداخته است.
روش شناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپ های ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارک های علم و فناوری و مراکز ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپ های ورزشی ایران پرداخته است.
روش شناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپ های ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند بود. سپس دادهها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد، محتوا و سیاستهای آموزشی از طریق آموزشهای فنی، ارتباطی و مدیریتی، نیازسنجی و هدفگذاری آموزشی، آموزش جهتگیری کارآفرینانه، رویههای آموزشی، نظام ارزیابی و زیرساختهای آموزشی و پژوهشی میتواند در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی نقشآفرینی کند؛ همچنین سرمایه انسانی از طریق دانش و مهارتهای مورد نیاز کسب و کارهای استارتآپی، قابلیتهای کارآفرینی و ویژگیهای شناختی کارآفرینان، مدیریت چابک و پویا و قابلیت تیمسازی در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی نقش دارد.
نتیجه گیری: اینگونه به نظر می رسد که عامل سرمایه انسانی و آموزش آن به عنوان دو رکن مهم اکوسیستم استارتآپ های ورزشی نیازمند توجه جدی در ایران است. در این زمینه سیاستگذاران ورزش باید در توسعه آموزش و تحقیق برای بهبود کیفیت سرمایه انسانی و ارتقا آن در اکوسیستم استارتآپی سرمایهگذاری کنند؛ همچنین فضای حاکم بر مدارس و دانشگاههای ایران برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز فعالیتهای کارآفرینانه و یا استارتآپی چندان مناسب نیست؛ بنابراین، بازنگری در دورههای ارائه شده در مدارس و دانشگاهها میتواند گام مهمی در جهت بهبود اکوسیستم باشد. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه هم در زمینه آموزش رسمی و غیررسمی و هم برای ایجاد روحیه و جهتگیری کارآفرینی نیز مثمرثمر خواهد بود؛ همچنین آموزش صرفاً به افراد جامعه یا دانشآموزان و دانشجویان منحصر نیست، بلکه آگاهی دادن به مسئولین و سیاستگذاران و آموزش آنها نیز در بهبود کیفیت سرمایه انسانی و ارتقا اکوسیستم نقش اساسی دارد.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
علی افروزه؛ فرزانه مجیدی؛ محمد همتی نژاد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر واکاوی تجربه زیسته معلمان تربیت بدنی از چالشهای اجرای ورزش فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر واکاوی تجربه زیسته معلمان تربیت بدنی از چالشهای اجرای ورزش فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: این پژوهش به صورت کیفی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانشآموز داری معلولیت جسمانی داشتند تا اطمینان حاصل شود که شرکتکنندگان به صورت مستقیم در اجرای ورزش فراگیر درگیر بوده و تجربه مناسبی در این حوزه دارند. در نهایت ۱۲ معلم تربیتبدنی به عنوان نمونه تحقیق حاضر، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که به صورت تلفنی انجام شد. با توجه به مزایای تحلیل مضمون مانند انعطافپذیری، توانایی خلاصهسازی تعداد زیاد داده، توانایی در تحلیل و توسعه دادههای سیاستگذاری، محققان برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون استفاده کردند.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، چالشهای اجرای ورزش فراگیر شامل ویژگیهای فردی، فقدان آمادگی علمی و حرفهای معلمان، ماهیت رقابتی ورزش، فقدان محیط و تجهیزات مناسب، سطوح متفاوت یادگیری و فقدان توجه به آموزش اصول ورزش فراگیر برای معلمان هستند.
نتیجهگیری: تحلیل دادهها نشان داد، وضعیت اجرای ورزش فراگیر در مدارس رضایتبخش نیست. با وجود چالشهای متعدد مانند محیط و تجهیزات نامناسب و فقدان حمایتهای لازم در سطوح خرد و کلان، معلمان تربیتبدنی نقش کلیدی در موفقیت یا عدم موفقیت اجرای ورزش فراگیر دارند. برخلاف دیگر چالشهای شناساییشده که رفع آن نیازمند هزینه و زمان زیادی است، آموزش معلمان تربیتبدنی به هزینه و زمان کمتری نیاز دارد و تأثیرعمیقتری بر اجرای ورزش فراگیر در مدارس خواهد داشت. از اینرو، تدوین سرفصلهای مرتبط با ورزش فراگیر در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و همچنین ارائه دورههای ضمن خدمت در این زمینه میتواند به تسهیل اجرای این برنامه در کوتاه مدت کمک کند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناهید قوی پنجه؛ مریم حسینی؛ حلیمه پیری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بودند. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بودند. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی یا اجرایی مرتبط با سازمانهای ورزشی و توانایی درک و تحلیل مسائل مربوط به توسعه مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی بود. همچنین، مشارکتکنندگان میبایست بهطور فعال در فرآیندهای آموزشی یا مدیریت منابع انسانی مشغول به کار باشند تا بتوانند بهطور مؤثر در تحلیل موضوع پژوهش مشارکت کنند. این معیارها تضمین میکنند که افراد انتخابشده تسلط کافی بر مسأله پژوهش داشته و بتوانند دیدگاههای تخصصی و کاربردی در مصاحبهها ارائه دهند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 14 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود.
یافتهها: در تحلیل یافتههای تحقیق در مورد طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی، مشخص شد که عوامل متعددی بر تدوین این الگو تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل شبکهسازی و کارآموزی، مهارتهای تخصصی، استقلال در طراحی شغل، ادغام فناوری، انعطافپذیری شغلی، پیشرفت حرفهای مداوم، استفاده از تجربیات شخصی، تطبیق ویژگیهای فردی با ویژگیهای شغلی و رشد پایدار مسیر شغلی میباشند.
بحث و نتیجهگیری: سازمانهای ورزشی باید با ایجاد فرهنگ منعطف و حمایت از نوآوری، بر توانمندسازی کارکنان از طریق یادگیری مداوم و تقویت ارتباطات حرفهای تمرکز کنند تا رشد استراتژیک و پایداری سازمان تضمین شود.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
محبوبه شکوهی نیا؛ غلامرضا خاکساری؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد بود که از نظر هدف بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه صاحبنظران و متخصصان در حوزه مدیریت سازمان، اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد بود که از نظر هدف بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه صاحبنظران و متخصصان در حوزه مدیریت سازمان، اساتید مدیریت ورزشی و مدیران سازمانهای ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان باسابقه شغلی بالای 25 سال و دارای مقاله، کتاب، پژوهش، تدریس در زمینه پژوهش حاضر و همچنین مدیران سازمانهای مرتبط با صندوق بازنشستگی است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند و انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر). برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی با رویکرد کیفی دادهبنیاد استفاده شد.
یافته ها: الگوی تعویق بازنشستگی کارکنان در سازمانهای ورزشی، متأثر از شرایط علی (ویژگیهای فردی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شغلی و خانوادگی) و با در نظر گرفتن راهبردهای استخراجی (انگیزشی و شغلی) که متأثر از شرایط زمینهای (مدیریتی، فرهنگسازمانی و قوانین سازمانی) و شرایط مداخلهگر (اقتصادی، سلامتی، بیکاری، چالشهای شغلی) است، میتواند منجر به پیامدهای روانی و حرفهای گردد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق، پیشنهاد میشود، سازمانهای ورزشی برنامههای انگیزشی و ارتقاء شغلی برای کارکنان باتجربه تدوین کنند و با بازنگری در قوانین سازمانی و فرهنگسازی مناسب، شرایط بهتری برای تداوم فعالیت این کارکنان فراهم آورند؛ همچنین، فراهمسازی تسهیلات و حمایتهای بهداشتی و روانی برای کارکنان مسنتر میتواند انگیزه ادامه فعالیت آنها را افزایش دهد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
میلاد شیخ حسینی؛ اکبر جابری؛ کوروش قهرمان تبریزی
چکیده
هدف: با توجّه به شیوع خشونت مجازی نسبت به ورزشکاران مشهور در سالهای اخیر، هدف این پژوهش شناسایی عوامل بروز خشونتهای مجازی نسبت به بازیکنان مشهور فوتبال بود.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی با استفاده از روش کیفی انجام شد. گردآوری دادهها با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبههای نیمهساختارمند انجام شد. جامعه آماری شامل هوادارانی ...
بیشتر
هدف: با توجّه به شیوع خشونت مجازی نسبت به ورزشکاران مشهور در سالهای اخیر، هدف این پژوهش شناسایی عوامل بروز خشونتهای مجازی نسبت به بازیکنان مشهور فوتبال بود.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی با استفاده از روش کیفی انجام شد. گردآوری دادهها با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبههای نیمهساختارمند انجام شد. جامعه آماری شامل هوادارانی بود که تجربه فعالیت در شبکههای اجتماعی را داشتند. مشارکتکنندگان در تحقیق 14 نفر بودند که به صورت هدفمند و بر مبنای اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. روایی و پایایی دادهها بر اساس معیار پیشنهادی گوبا و لینکلن (قابلیت اعتبار، قابلیت تأیید، قابلیت اطمینان، و قابلیت انتقال) به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد عوامل مدیریتی، عوامل فنی و رفتارهای غیرحرفهای از دلایل ورزشی و عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل جغرافیایی، قوانین و مقررات و عوامل رسانهای از دلایل محیطی و عوامل شخصیتی و عوامل روانی از دلایل فردی بروز خشونتهای مجازی نسبت به بازیکنان مشهور فوتبال بودند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بروز خشونت مجازی را میتوان نتیجه مجموعهای از عوامل مختلف ورزشی، محیطی و شخصیتی تعریف کرد که پیشگیری از این پدیده نیازمند یک نگاه جامع و فرابخشی در نهادها و متولیان امر است. با توجه به تنوع و چندبعدی بودن دلایل بروز خشونت مجازی، انسجام و هماهنگی نهادهای مختلف متوّلی ورزش و فرهنگ در کشور میتواند شرایط تغییر و تعدیل فضای خشونت در فضای مجازی را فراهم نماید.
مقاله مستقل
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجید خرسندی فرد؛ محمد کشتی دار؛ احسان حسن نژاد؛ بتول وطنخواه
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و شناسایی عوامل سهگانه روشن شخصیت و بررسی تأثیر آن بر مدیریت تلنگر مدیران با نقش میانجی انسجام خانواده در مدیران ورزشی انجام شد.
روششناسی: این مطالعه از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) و اکتشافی بود که به روش میدانی انجام شد. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی و روانشناسان ورزشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و شناسایی عوامل سهگانه روشن شخصیت و بررسی تأثیر آن بر مدیریت تلنگر مدیران با نقش میانجی انسجام خانواده در مدیران ورزشی انجام شد.
روششناسی: این مطالعه از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) و اکتشافی بود که به روش میدانی انجام شد. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی و روانشناسان ورزشی جمعآوری به روش مصاحبه نیمهساختاریافته و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد گلیزر تحلیل شد. سپس با استفاده از روش ترکیبی ساختاری تفسیری - دیمتل فازی، ارزیابی و رتبهبندی انجام گردید. در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته پس از تأیید روایی و پایایی، در میان 234 نفر از مدیران ورزشی توزیع شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که سهگانه روشن شخصیت مدیران ورزشی شامل شش مؤلفه اصلی است و در سطحبندی این عوامل، قدرت شخصی، سازگاری و حمایت در سطح اول، ارتباط همدلانه و هوش عاطفی در سطح دوم و مهارتهای ارتباطی در سطح سوم قرار گرفتند. نتایج بخش کمی نشان داد که تجلی سهگانه روشن شخصیت بر مدیریت تلنگر تأثیر مثبت و معناداری دارد و انسجام خانواده در این رابطه نقش میانجی ایفا میکند.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی مثبت مدیران ورزشی نقش مهمی در بهبود مدیریت تلنگر دارند و این تأثیر از طریق انسجام خانواده تقویت میشود و باید در انتخاب و ارزیابی مدیران ورزشی، علاوه بر مهارتهای فنی، به ویژگیهای شخصیتی مثبت و توانایی ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی نیز توجه ویژهای شود.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
احمد مرادی؛ هادی باقری؛ ناهید داروغه عارفی
چکیده
هدف: سرپرستی توهینآمیز بهعنوان یکی از شکلهای بارز رهبری مخرب، مشکل اجتماعی پیچیدهای است که همواره در محیطهای کاری وجود داشته و میتواند هزینههای زیادی را به سازمان و کارکنان تحمیل کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق کارکنان ادارات ورزش و جوانان اجرا شد.
روششناسی: ...
بیشتر
هدف: سرپرستی توهینآمیز بهعنوان یکی از شکلهای بارز رهبری مخرب، مشکل اجتماعی پیچیدهای است که همواره در محیطهای کاری وجود داشته و میتواند هزینههای زیادی را به سازمان و کارکنان تحمیل کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق کارکنان ادارات ورزش و جوانان اجرا شد.
روششناسی: روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان دو استان چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد بودند که با استفاده از روش تمام شمار تعداد 106 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد سرپرستی توهینآمیز تپر (2000)، اشتیاق کارکنان شاک و همکاران (2017) و رفتار شهروندی اورگان و کانوسکی (1996) بود. برای بررسی فرضیههای پژوهش از معادلات ساختاری با رویکرد واریانس محور و آزمونهای رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی و اشتیاق کاری تأثیر منفی و معناداری داشت. همچنین اشتیاق کاری بر رفتار شهروندی تأثیر مستقیم و معناداری داشت. بهعلاوه، نقش میانجی اشتیاق کاری در تأثیر سرپرستی توهینآمیز بر رفتار شهروندی تأیید شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، رفتارهای تخریبی و توهینآمیزی که مدیران معمولاً با هدف فشار آوردن به کارکنان انجام میدهند تا آنها را وادار به تلاش بیشتر کنند، نه تنها انگیزه انجام وظایف اصلی را از افراد سلب میکند، بلکه با کاهش اشتیاق شغلی، رفتارهای داوطلبانه یا فرانقشی را نیز از بین میبرد؛ بنابراین، مدیران/سرپرستان باید از بروز چنین رفتارهای توهینآمیزی خودداری کنند.
پژوهش های بنیادی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
نادیا ذوالفقاری؛ رسول نظری؛ حسین پورسلطانی زرندی،
چکیده
هدف: ورزش حرفهای بهعنوان یک زمینه مهم و محوری جهت ارتقاء اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات بخش ورزش ایران، با چالشهایی از جمله تبعیض انسانی و فرهنگی روبرو است. این چالشها نه تنها تأثیرگذار بر محیط ورزشگاهی و مدیریت تیمها هستند، بلکه بر بازیکنان و هواداران نیز موثر است؛ از این رو هدف پژوهش سناریوهای مقابله با سبک مدیریت آپارتایدی ...
بیشتر
هدف: ورزش حرفهای بهعنوان یک زمینه مهم و محوری جهت ارتقاء اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات بخش ورزش ایران، با چالشهایی از جمله تبعیض انسانی و فرهنگی روبرو است. این چالشها نه تنها تأثیرگذار بر محیط ورزشگاهی و مدیریت تیمها هستند، بلکه بر بازیکنان و هواداران نیز موثر است؛ از این رو هدف پژوهش سناریوهای مقابله با سبک مدیریت آپارتایدی در باشگاههای ورزش حرفهای ایران با رویکرد تبعیض انسانی و فرهنگی است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی بود که از استراتژی نظریه دادهبنیاد و رویکرد ساختگرای چارمز استفاده شد. در این پژوهش یک برنامهریزی سناریوی چندجانبه برای توسعه سناریوهای آینده مقابله با سبک مدیریت آپارتایدی در باشگاههای ورزش حرفهای ایران، با استفاده از نقطهنظرات ذینفعان در مورد روندها وعدمقطعیتهای حیاتی و برای ایجاد استراتژیهای اقداممحور شکل گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش تحلیلی و اکتشافی حاضر شامل 23 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش حرفهای ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامه باز صورت گرفت. تحلیل دادهها با الگوی شش مرحلهای سناریونگاری تلفیقی لیپتزیگ و رولندبرگر، صورت پذیرفت.
یافتهها: پس از اجرای فرآیند شش مرحلهای سناریو نویسی، خروجی ابزار بازخورد 360 درجه ذینفعان، شامل 29 عامل اصلی بود که به طور بالقوه می توانند بر آیندۀ مقابله با سبک مدیریت آپارتایدی در باشگاههای ورزش حرفهای ایران، تأثیرگذار باشند. دو عدم قطعیت کلیدی تحت عنوان "تأثیر سیاستهای دولتی و قوانین حقوقی بر مدیریت ورزشی" و "تأثیر تحریمها و نیازهای مالی بر مدیریت ورزشی" و چهار سناریو گردید. در نهایت استراتژی "انسجام ورزشی: تحقق عدالت و پایداری مالی" بهعنوان استراتژی اصلی این پژوهش ارائه گردید.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد، انسجام به تقویت اعتماد بین اعضای جامعه ورزشی، ایجاد حس انصاف و عدالت در دسترسی به فرصتهای ورزشی و افزایش پایداری مالی و عملکرد بهتر باشگاهها کمک میکند.