پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
بهزاد عزیزی؛ محمود فاضل بخششی؛ مرضیه خلیفه سلطانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی سبز با پایداری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی سبز انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 255 نفر بودند و روش نمونهگیری آماری به صورت کل شمار بود و به همین تعداد پرسشنامه در بین نمونه آماری توزیع گردید، که پس از توزیع پرسشنامهها تعداد 223 پرسشنامه عودت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی سبز وانگ (2019)، مدیریت منابع انسانی سبز زید و همکاران (2018) و پایداری سازمانی یانگ و همکاران (2019) استفاده شد. میزان روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تایید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مدیریت منابع انسانی سبز و فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی بود. یافته دیگر پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر فرهنگ سازمانی سبز اثر مثبت و معنیدار دارد؛ همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مدیریت منابع انسانی سبز از طریق نقش واسطهای فرهنگ سازمانی سبز بر پایداری سازمانی نشان داده شد.
نتیجهگیری: توجه به منابع انسانی سبز با تکیه بر فرهنگ سازمانی سبز یکی از روشهای تضمین توسعه پایدار سازمانهای ورزشی است.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محبوبه نقوی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: مدیران ادارات ورزش و جوانان استان تهران) انجام شد.
روش شناسی: پژوهش با توجه به نحوه جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد و معاونان ورزشی ادارات ورزش ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: مدیران ادارات ورزش و جوانان استان تهران) انجام شد.
روش شناسی: پژوهش با توجه به نحوه جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد و معاونان ورزشی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بودند. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به شیوه گلوله برفی انجام شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران میانی، کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران و روسای هیاتهای ورزشی استان تهران بوند. بر اساس جدول مورگان و کرجسی 270 نفر از آنها به روشی طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی مسلط به موضوع پژوهش تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و میزان پایای پرسشنامه (883/0=α) گزارش شد. در نهایت از مدل معادلات ساختاری به منظور طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی استفاده شد.
یافته ها: تحلیل دادهها، منجر به شناسایی 128 کد اولیه، 15 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شدند. نتایج نشان داد با در نظرگرفتن عوامل توسعه برند منابع انسانی در چهار سطح کلان، سطح خرد، سطح فردی و سطح سازمانی میتوان مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی را تدوین کرد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش ضروری است، سـازمانهای ورزشی به منظور توانمندسازی منابع انسانی به عوامل شکلدهی برند شخصی مدیران ورزشی که شامل مهارت فنی، مهارت انسانی، شایستگی ارتباطات اجتماعی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، مهارت ادراکی و ارتباطی، آموزش و توسعه منابع انسانی، مهارت روانی، رضایت و تعهد منابع انسانی، رهبری سازمانی، عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی، برندسازی داخلی، شایستگیهای تخصصی و شایستگیهای فردی توجه ویژه نمایند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمانهای ورزشی میتواند به بهبود شایستهسالاری مدیران ورزشی، ارتقاء عملکرد مدیران و کسب مزیت رقابتی سازمانهای ورزشی منجرشود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مرضیه دهقانی زاده؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش ...
بیشتر
هدف: رفتارهای انحرافی کارکنان مانند قلدری در محیط کار، پیامدهای منفی زیادی برای کارکنان، گروهها و سازمانها دارد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری خدمتگزار و رهبری طنینانداز جهت کاهش قلدری درک شده کارکنان با توجه به اثر شفقت سازمانی و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد (150 نفر) که حجم نمونه 110 نفر به روش تصادفی ساده با فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد شامل پرسشنامه رهبری خدمتگزار و باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان احمد و همکاران (2022)؛ پرسشنامه رهبری طنینانداز علی و کاشیف (2020)؛ پرسشنامه شفقت سازمانی کان (2022) و پرسشنامه قلدری درک شده کارکنان لو و همکاران (2022) بود. برای سنجیدن روایی از شاخصهای بارعاملی، روایی همگرا و واگرا استفاده شد و پایایی ابزار پژوهش نیز به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر قلدری در محیط کار نقش میانجی داشت، همچنین شفقت سازمانی در تاثیر سبک رهبری طنینانداز بر قلدری در محیط کار نقش میانجی داشت، اما باورهای بدبینی اجتماعی کارکنان در تاثیر شفقت سازمانی بر قلدری در محیط کار نقش تعدیلگر نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان با رویکرد اخلاقیات تجاری مثبت مانند سبک رهبری خدمتگزار، سبک رهبری طنینانداز و شفقت سازمانی، پیامدهای قلدری در محیط کار را کاهش داد.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ملیحه اسلامی؛ شهاب بهرامی؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید دانشگاههای دولتی و غیر دولتی)، کارشناسان و مدیران (حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته و مدیران کل استانها) و معلمان تربیتبدنی (سرآمد سرگروههای آموزشی، سرآمد معلمان شاغل و بازنشسته) بودند. انتخاب نمونه در بخش تحلیل محتوای اسناد تحولی به صورت تمام شمار هدفمند و در بخش خبرگان به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 تحلیل شد. اعتباربخشی (روایی و پایایی) پژوهش بهصورت همسوسازی شامل چند روش (تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه)، چند منبع ( استاد، مدیر، کارشناس، معلم و غیره) و چند بررسیکننده (دو کدگذار) صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 8 مضمون فراگیر، 29 مضمون سازمان یافته و 115 مضمون پایه به دست آمد. دانش یاددهی ـ یادگیری تربیتبدنی، دانش فناوری، دانش ساختاری، دانش پژوهشی، دانش تخصصی، دانش حرفهای و اسناد تحولی از مهمترین مضامینی هستند که بایستی در آموزشهای معلمان تربیتبدنی مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: به متولیان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، مبتنی بر نیازهای احصا شده در این تحقیق، اهداف و سرفصلهای آموزشی معلمان تربیتبدنی را تغییر دهند؛ همچنین پیشنهاد میشود، دانشگاه فرهنگیان نیز مبتنی بر این نیازها، سرفصلهای برنامههای درسی رشته "دبیری تربیتبدنی" را مورد بازنگری قرار دهد.
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
نازمحمد واحدی؛ ناصر بای؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیرشدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران (هان، 2016) و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد، پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
یافتهها: نتایج مشخص نمود، مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیرشدن آنها در شغل خود شوند؛ بنابراین قرار دادن برنامههای مرتبط با مربیگری در برنامههای توسعه مدیریت منابع انسانی ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود.
پژوهشی کاربردی
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مثنی محمد نصراوی؛ سید محمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی نمونهها انتخاب و مصاحبهها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجامگرفته استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است و ضریب توافق 73/0 بدست آمد.
یافتهها: بر اساس مدل برخاسته از دادههای کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیتهای ورزشکاران و مربیان، قابلیتهای مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با داشتن حامیان و هواداران با تعهد و علاقهمندی بالا، میتوان بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال کشور عراق را بهبود داد و به رشد و توسعه این حوزه کمک کرد. پیشنهاد میشود، فدراسیون فوتبال عراق با توجه به مدل شناسایی شده در پژوهش حاضر به بازاریابی از طریق قابلیتهای شناسایی شده در این تحقیق اقدام نماید.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
خدیجه مشدنژاد؛ حسن بحرالعلوم؛ منصوره مکبریان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد سؤالات، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی با نقش میانجی تجارب هیجانی انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت از نوع توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری شامل هواداران تیمهای ورزشی والیبال، بسکتبال، سوارکاری و فوتبال استان گلستان بودند که با برآورد حداقل 2 و حداکثر10 برابر تعداد سؤالات، 285 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد عشق به ورزش بانگ و همکاران (2008)، وفاداری هواداران ابوالحسنی (2015) و تجارب هیجانی پرایاگ و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه با استفاده از شاخصهای برازش مدل ارزیابی و تأیید گردید. همچنین برای محاسبۀ پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار پیالاس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عشق به ورزش بر وفاداری هواداران ورزشی و تجارب هیجانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، تجارب هیجانی بر وفاداری هواداران ورزشی تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ همچنین نتایج نشان داد که تجارب هیجانی در رابطۀ عشق به ورزش با وفاداری هواداران ورزشی نقش میانجی ایفا مینماید.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت با افزایش تجارب مثبت هیجانی و افزایش عشق به ورزش در افراد میتوان وفاداری آنها به تیمهای ورزشی را بهبود بخشید.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
امیر اورلی؛ مهدی طالب پور؛ جواد محمدخانی؛ وحید ساعت چیان؛ سعید خیاط مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت پژوهش در دسته تحقیقات اکتشافی است که اجرای آن با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ورزشی شهرداری کلانشهر مشهد، مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد، اساتید مدیریت ورزشی و افراد خبره به مفاهیم بهرهوری سرمایههای انسانی بود. در بخش کمی جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی کلانشهر مشهد بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و برای ارائه مدل کمی از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی از طریق فعالیتهای ورزشی شامل 47 کد باز در قالب 9 مفهوم و دو مقوله عوامل حرفهای و عوامل انگیزشی-حمایتی میباشند؛ همچنین یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که گویهها و مولفههای شناسایی شده، تببینکننده عوامل موثر بر توسعه بهرهوری سرمایههای انسانی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی در کلانشهر مشهد است و مدل مفهومی بخش کیفی تایید شد.نتیجهگیری: بهرهوری منابع انسانی در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی از طریق فعالیتهای ورزشی منوط به عوامل و مولفههایی زیادی است که پیشنهاد کاربردی این است که در قدم اول به جذب افراد حرفهای در سازمان آتشنشانی اقدام شود و در گام بعدی آموزش ضمن خدمت به طور مستمر توسط برترین مربیان ایران انجام شود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
علیرضا بالی؛ سیدجعفر موسوی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت درک عمیق پدیده پیچیده خودشیفتگی در مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها، مساله اصلی این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفهها و ویژگیهای خودشیفتگی در مدیران ارشد، میانی و عملیاتی باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی ایران بود تا با طراحی الگوی جامع خودشیفتگی مدیران ورزشی، چارچوب ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت درک عمیق پدیده پیچیده خودشیفتگی در مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها، مساله اصلی این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفهها و ویژگیهای خودشیفتگی در مدیران ارشد، میانی و عملیاتی باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی ایران بود تا با طراحی الگوی جامع خودشیفتگی مدیران ورزشی، چارچوب نظری و عملی جدیدی برای درک و مدیریت این پدیده در حوزه مدیریت ورزشی ارائه گردد.
روش شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری دادهبنیاد بود. این پژوهش در بازه زمانی اسفند 1401 تا مرداد 1402 انجام گرفت. مشارکتکنندگان به صورت گلوله برفی از میان اساتید، پژوهشگران، روانشناسان، مشاوران و مدیران با سابقه و موفق در حوزه باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی سراسر ایران انتخاب گردیدند تا تنوع و غنای دادهها تامین شود. از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق با 15 نفر برای گردآوری دادهها استفاده شد. به منظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد. که در این روش ضریب پایایی برابر با 91 درصد به دست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان دادند، الگوی خودشیفتگی مدیران ورزشی شامل بعد مثبت (توانایی رهبری و الهام بخشی، اعتماد به نفس بالا، انگیزه و جاه طلبی، خلاقیت و نوآوری) و منفی (خودبزرگبینی و غرور بیش از حد، خودمحوری و بیتوجهی به دیگران، عدم تحمل نقد و انتقاد، سلطه جویی و کنترل طلبی، فقدان همدلی و درک دیگران، عدمپذیرش شکست و اشتباه) است.
نتیجه گیری: برای بهرهگیری از مزایای خودشیفتگی مثبت و پیشگیری از پیامدهای منفی آن، آموزش مهارتهای بین فردی، مدیریت هیجانات، انتخاب مدیران متعادل و نظارت مناسب ضروری است. ایجاد سیستمهای بازخورد و تشویق به همکاری میتواند اثرات منفی را کاهش و ابعاد مثبت را تقویت کند.
مقاله مستقل
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران در عصر دیجیتال انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی با تجربه آموزشی و پژوهشی مرتبط و مدیران و کارشناسان با تجربه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بودند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند در مجموع با 14 نفر مصاحبه به عمل آمد. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود و با ارائه بازخورد به شرکتکنندگان و جلب روایتی که بر نحوه پاسخهای آنها تأثیر نمیگذارد، به منظور افزایش روایی درونی اقدام شد و در ادامه توافق درون موضوعی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس یافتهها سه شاخص اصلی، مهم و تاثیرگذار بر مدیریت منابع انسانی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در عصر دیجیتال شامل فرهنگ دیجیتال، ارتباطات دیجیتال و فرایندهای مدیریتی است. یافتهها نشان داد، فرهنگ دیجیتال شامل مؤلفههای پذیرش فنآوری، حفاظت از اطلاعات، پیشرفت فرآیندها، ترویج فرهنگ مشارکتی، ترویج انعطافپذیری در کار، ارتقاء توانمندیهای تحلیل داده و آموزش و آگاهی است. شاخص ارتباطات دیجیتال شامل مؤلفههای ساختار شبکههای ارتباطی، سامانههای مدیریت منابع انسانی، کیفیت رسانههای اجتماعی و ویدئوکنفرانس و آموزشهای آنلاین است. همچنین فرایندهای مدیریتی شامل مؤلفههای سیستمهای ارزیابی، سیستمهای نظارتی، سیستمهای پاداش و تشویق و سیستم جذب و استخدام است.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها نتیجهگیری میشود، منابع انسانی باید با شاخصهای دیجیتال در عصر نوین آشنایی کامل داشته باشند. استفاده از آموزشهای آنلاین برای ارتقای مهارتهای کادر مدیریتی و مربیان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندامایران، همچنین ایجاد یک شبکه داخلی برای ارتباط و هماهنگی بیشتر میان اعضای فدراسیون، میتواند بهبود موثری در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد سازمانی داشته باشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رضا محمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای کارکنان با نقش میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به تعداد 238 نفر بود. برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، 149 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) و مدیریت راهبردی منابع انسانی چانگ و هانگ (2005) بود. روایی صوری و محتوایی کلیه پرسشنامهها با نظر استادان راهنما و مشاور و با توجه به استاندارد بودن آنها، همچنین پرکاربرد بودن در مطالعات متعدد، بررسی و تأیید شد و میزان پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمد. ابزار تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بود.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که در نمونه پژوهش، سلامت سازمانی به صورت مستقیم بر اخلاق حرفهای کارکنان مؤثر است؛ همچنین یافتهها در مورد اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر اخلاق حرفهای اثبات میکند که مدیریت راهبردی منابع انسانی یک پیشگوی بسیار مهم برای اخلاق حرفهای کارکنان است. افزون بر این، نتایج نشان داد که تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر از لحاظ آماری معنادار بودند و تاثیر سلامت سازمانی در اخلاق حرفهای کارکنان با میانجی مدیریت راهبردی منابع انسانی، مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: به دلیل این که اداره کل ورزش و جوانان در توسعه ورزش کشور نقش مهمی را ایفا میکند، نیازمند توجه بیشتر به اخلاق حرفهای و عوامل استقرار آن از جمله مدیریت راهبردی منابع انسانی و سلامت سازمانی بیش از پیش است. چنانچه این سازمان بخواهد از رشد و بالندگی بهرهمند گردد، باید از کارکنان و مدیرانی برخوردار باشد که توجه ویژهای به مقولههای اخلاق حرفهای، منابع انسانی و سلامت سازمانی اعضای خود داشته باشد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میرعسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازار کار ورزش ایران در سه سطح خرد، میانی و کلان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با روش فراترکیب (سنتزپژوهی) اجرا شد. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007)، یافتههای پژوهشهای پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. همچنین دادهها با استفاده از روش کدگذاری شناسایی و اعتبار آن، از طریق آزمون کاپای کوهن (617/0) تایید گردید.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع اشتغال در بازارکار ورزش در سه سطح خرد، میانی، و کلان در 66 مضمون فرعی و 13 مضمون اصلی طبقهبندی شد.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اشتغال در بازار کار ورزش ایران با موانع متعددی روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی و کارجویان این حوزه ضروری است. در سطح خرد، مهارتآموزی و تقویت ویژگیهای شخصیتی، در سطح میانی، اصلاح نظام آموزشی، ایجاد نظام بازار کار، تدوین برنامه راهبردی، تقویت تشکلها و نهادهای مرتبط با ورزش و افزایش حمایتها؛ در سطح کلان، اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.