پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از فناوریهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
طرح پژوهشی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
هدف: مدیران اخلاقی تأثیر بهسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان خود ایفا میکنند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر مطالعه تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی بر اساس نقش واسطهای مالکیت روانشناختی بود.
روششناسی: این تحقیق با استفاده از روش پژوهش پیمایشی اجرا ...
بیشتر
هدف: مدیران اخلاقی تأثیر بهسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان خود ایفا میکنند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر مطالعه تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی بر اساس نقش واسطهای مالکیت روانشناختی بود.
روششناسی: این تحقیق با استفاده از روش پژوهش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود (686 معلم) که از بین آنها تعداد 247 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که روایی این پرسشنامهها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی بررسی شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی تأیید گردید. تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران مدارس اثر مستقیم و معنیداری بر مالکیت روانشناختی و تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی دارد؛ همچنین نقش مستقیم و معنیدار متغیر میانجی مالکیت روانشناختی در رابطه با اثرگذاری رهبری اخلاقی مدیران بر تسهیم دانش تأیید گردید.
نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با به کارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق تسهیم دانش را فراهم مینمایند، میتوانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.
مقاله مستقل
ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
محمود شیخ؛ رسول نصیری رضی؛ علی چوری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
روششناسی: این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود (227N=). تمامی اعضای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس انجام شد.
روششناسی: این مطالعه کاربردی با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی حقالتدریس زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود (227N=). تمامی اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و در نهایت 209 پرسشنامه تکمیل شده گردآوری شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای ناامنی شغلی (بلوتنبرگ و ریچتر، 2020)، خستگی عاطفی (هیلز، 2014) و رفتارهای انحرافی (توسلئا و همکاران، 2015) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی ضرایب آلفای کرونباخ 77/0، 82/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرهای ناامنی شغلی، خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی برآورد شد. دادههای به دست آمده به شکل توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی) و استنباطی (معادلات ساختاری) تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، اثر ناامنی شغلی بر خستگی عاطفی معلمان تربیتبدنی حقالتدریس مثبت و معنیدار است؛ همچنین نتایج مشخص نمود، ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس اثر مثبت و معنیداری دارد. در نهایت، اثر مثبت و معنیدار ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیتبدنی حقالتدریس با نقش میانجی خستگی عاطفی تأیید گردید.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که نادیده گرفتن امنیت شغلی در معلمان تربیتبدنی میتواند به مرور زمان موجب خستگی عاطفی این معلمان شده و احتمال درگیر شدن آنها در رفتارهای انحرافی را افزایش دهد؛ لذا ایجاد یک محیط حمایتی برای معلمان تربیتبدنی حقالتدریس و تدوین سیاستهایی در خصوص تبدیل وضعیت این معلمان در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میگردد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ژاله معماری؛ سمیرا حسن زاده؛ مهسا سعادتی؛ مهری پوینده کیا
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزر بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان با سوابق مرتبط بودند که طی یک نمونهگیری هدفمند انتخاب و با ۱۵ نفر آنان مصاحبه شد.
یافتهها: ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف طراحی الگوی بهینهسازی مدیریت استعدادیابی در ورزش با رویکرد زنجیره تأمین انجام شد.
روششناسی: روش انجام این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت کیفی بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزر بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان با سوابق مرتبط بودند که طی یک نمونهگیری هدفمند انتخاب و با ۱۵ نفر آنان مصاحبه شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد از شش منظر میتوان به مدل بهینه استعدادیابی ورزش با رویکرد زنجیره تأمین دست یافت. 1. تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش؛ 2. ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش؛ 3. بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش؛ 4. کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش؛ 5. خودکارآمدی استعدادها در مسیر ورزشی و 6. تأمین منافع مشارکتکنندگان.
نتیجهگیری: در «تعامل سیستم استعداد با محیط ورزش» لازم است از پیشرفتهای فناوری در استعدادیابی ورزشی بهرهگیری شود. در این راه با استفاده از ظرفیت تعاملی با کشورهای پیشرفته میتوان به موفقیتهای چشمگیری رسید. در «ظرفیت زنجیره تأمین سیستم استعداد ورزش» لازم است، نرمافزارها و ابزارهای تسهیلگر استعدادیابی ورزشی از زنجیره تأمین و با شرکتهای بزرگ ورزشی در حوزه فناوری و تجهیزات در این فرآیند ارتباط برقرار شود. در «بهینهسازی مدیریت استعداد ورزش» لازم است، همکاری بین سازمانی در سیستم استعدادیابی ورزشی از طریق انعقاد تفاهمنامههای استعدادیابی بین سازمانهای مختلف و هماهنگی و تقسیمکار میان سازمانهای ورزش پرورشی و قهرمانی کشور ایجاد گردد. در «کارآمدی فرایندهای استعدادپروری ورزش» لازم است، آزمونهای استعدادیابی هنجاریابی و برنامههای راهبردی و عملیاتی مناسب و امکانات لازم جهت نگهداری و حفظ استعدادها فراهم شود. از منظر تأمین منافع مشارکتکنندگان لازم است کیفیت آموزش و تمرینات پرورشی بهبود یابد.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مصطفی ملائی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع دادهها به صورت هدفمند انتخاب شد (18 نفر). از مصاحبههای اکتشافی، مبتنی بر روش داده بنیاد و با رویکرد گلیزر، جهت استخراج مولفهها و چارچوببندی آنها استفاده شد. بخش کمی توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تعیین روابط بین مولفهها از روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری استفاده شد.یافتهها: براساس یافتهها در بخش کیفی، موانع موجود در قالب 33 کد، 6 مفهوم و 5 مقوله بر اساس کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در سه سطح عوامل کلان، میانی و فردی دستهبندی شدند. در بخش کمی براساس تحلیل میک مک موانع فردی به عنوان متغیر وابسته در پایینترین سطح، موانع حقوقی، قانونی، نظارتی به عنوان متغیر مستقل در بالاترین سطح و سایر موانع به عنوان متغیر خودمختار در سطوح میانی سطحبندی شدند.نتیجهگیری: موانع حقوقی و قانونی بر سایر موانع اثرگذار و موانع فردی بهعنوان متغیر تاثیرپذیر هستند. در نهایت برای رفع موانع موجود در مرحله نخبگی نیاز به توجه همهجانبه با یک رویکرد نظاممند به عوامل فردی، میانی و کلان است؛ همچنین جهت اینکه بازیکنان فوتبال بتوانند این مسیر را با موفقیت طی کنند، نیازمند به حداقل رساندن این چالشها در سطوح مختلف فردی، میانی و کلان هستند.
مقاله مستقل
مدیریت فرهنگ و مدیریت دانش در منابع انسانی در ورزش
اکبر جابری؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میانفرهنگی در عرصه ورزش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میانفرهنگی در عرصه ورزش بوده است.
روش شناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکتکننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافتهها استفاده گردید؛. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرنده چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط است و عبارتند از، معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.
یافته ها: تحلیل مضمون دادهها با روش برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 82 کد، 11 مضمون فرعی و چهار مضمون اصلی شد. یافتهها نشان داد که الزامات مدیریت میانفرهنگی در عرصه ورزش شامل "عوامل فرهنگی"، "روابط و تعاملات اثربخش"، "ملاحظات اخلاقی"، و "انعطافپذیری" میباشند.
نتیجه گیری: با عنایت به جهانی بودن پدیده ورزش و لزوم اشراف بر چگونگی سازگاری و هماهنگی اقشار مختلف فعّال در حوزه ورزش با تفاوتهای فرهنگی رایج در محیط ورزش، توجّه به الزامات و ملاحظات مختلف استخراج شده در این مطالعه میتواند در راستای سازگاری فرهنگی و تلاش در جهت کاهش تعارضات فرهنگی در ورزش از ضرورت قابلتوجّهی برخوردار باشد.
مقاله مستقل
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
شفیق حسن خضیر؛ همایون عباسی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق بود.
روششناسی: روش تحقیق کیفی و به بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (ورزشکاران، روسا هیئتهای ورزشی و اساتید متخصص) در زمینه ورزش نخبه بودند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق بود.
روششناسی: روش تحقیق کیفی و به بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (ورزشکاران، روسا هیئتهای ورزشی و اساتید متخصص) در زمینه ورزش نخبه بودند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته از روش نمونهگیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 89/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات فرهنگی در جامعه، سیستم سیاسی ناکارآمد، ضعف در سیستم مدیریتی و عوامل روانشناختی است و راهکارهای مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل توسعه اقتصاد کشور عراق، بهبود وضعیت اجتماعی جامعه، توسعه فرهنگ ورزش کردن، سیاستگذاری حرفهای در ورزش، بهبود وضعیت سیستم مدیریتی کشور عراق و ترویج امید و انگیزه در بین ورزشکاران نخبه است. که این مقولهها خود شامل 30 مفهوم و 119 عامل یا کد باز هستند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته شد. باید سیاستگذاریهای کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی و حرفهای ورزشکاران نخبه صورت پذیرد و همچنین مدیران با حمایت مالی و اقتصادی از آنها شرایط را برای توسعه ورزش عراق در سطوح نخبه و قهرمانی محیا سازند.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صفا مسلم هلیل؛ میرحسن سید عامری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارتهای کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 884/0، 919/0 و 893/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین عدالت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد، هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوههای مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا میکند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد، لذا با پیادهسازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق میتواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت منابع انسانی پایدار و مسئولیت پذیر در ورزش
سیدجلیل میریوسفی؛ راشد بالال؛ سید احمد نژاد سجادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفهای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفهای (شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیمهای ملی) استان سیستان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در ورزشکاران حرفهای استان سیستان و بلوچستان بود.
روش شناسی: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفهای (شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیمهای ملی) استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند (270) که از بین آنها 159 نفر به روش تصادفی خوشهای با فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای دلبستگی به برند (ژو و همکاران، 2012)، کیفیت ادراک شده برند (کجوری، 2010) و تعهد به برند (مومن، 2014) بود. برای سنجیدن روایی از شاخصهای روایی همگرا و واگرا استفاده شد و پایایی ابزار پژوهش نیز به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود.
یافته ها: نتایج نشان داد، کیفیت ادارک شده و دلبستگی به برند بر تعهد به برند ورزشکاران حرفهای (بوکس، کبدی، ورزشهای رزمی، کشتی، فوتسال، فوتبال، والیبال و دو ومیدانی) تأثیر مستقیم و معنادار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود، سازمانها، شرکتها، تولیدکنندگان کالا و خدمات دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران با ایجاد و انتخاب مناسب نمادها، طراحیها و هر آنچه به تداعیات و ادراکات ورزشکاران نسبت به برند مرتبط است، دلبستگی به برند را در آنان افزایش دهند؛ همچنین بایستی با اجرای برنامههایی متناسب با سلایق فردی و جمعی ورزشکاران برای ارزیابی محرکهای روانی، انگیزشی و نوآوری در محصول، ادراکات ورزشکاران را نسبت به برند بهبود بخشند تا تعهد به برند در آنان افزایش یابد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
ایمان حسنوند؛ معصومه کلاته سیفری؛ سید محمد حسین رضوی
چکیده
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روش شناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی ـ کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف : این مطالعه با هدف آینده پژوهی شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش ایران انجام شد.
روش شناسی : روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی ـ کمی) بود. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 18 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی مصاحبههایعمیق و دادههای کمی پرسشنامههای محقق ساخته بود. دادههای کیفی جهت شناسایی شاخصهای مؤثر بر آینده شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش با شیوه تحلیل مضمون مبتنی بر مدل براون و کلارک و دادههایکمی با استفاده از تکنیک تحلیل اثرات متقابل و سناریونویسی تحلیل شد و برای این منظور از نرمافزارهای مکسکیودا، میکمک و سناریوویزارد استفاده گردید.
یافته ها : بعد از تحلیل دادهها، 203 مفهوم اولیه در قالب 33 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی مؤثر بر شرکتهای دانشبنیان دستهبندی شدند. نتایج نشان داد، شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت ورزش ایران در آینده متاثر از 23 شاخص خواهد بود، اما از بین آنها شاخصهای تجاریسازی، کارآفرینی، جهانیسازی، توجه رسانه، نیروی انسانی و مرزگستری شاخصهایکلیدی هستند که آینده شرکتهای دانشبنیان در صنعت ورزش را دستخوش تغییر خواهد نمود. در نهایت بر اساس این شاخصها، 10 سناریو با احتمال وقوع و سازگاری بالا در آینده شرکتهای دانشبنیان ترسیم شد.
نتیجه گیری : با توجه به یافتهها، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش افزوده در حوزه ورزش ایفا میکنند. هر اندازه که شرکتهای دانشبنیان از دانش، خلاقیت و نوآوری در ساختارهای خود بیشتر استفاده کنند، بر ارزش آن افزوده میشود.