آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناهید قوی پنجه؛ مریم حسینی؛ حلیمه پیری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی انجام شد.
روش شناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی بود. معیار ورود به تحقیق شامل تجربه کافی در حوزه مدیریت ورزشی، آشنایی با مباحث آموزش منابع انسانی، سابقه پژوهشی یا اجرایی مرتبط با سازمانهای ورزشی، و توانایی درک و تحلیل مسائل مربوط به توسعه مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی بود. همچنین، مشارکتکنندگان میبایست بهطور فعال در فرآیندهای آموزشی یا مدیریت منابع انسانی مشغول به کار باشند تا بتوانند بهطور مؤثر در تحلیل موضوع پژوهش مشارکت کنند. این معیارها تضمین میکنند که افراد انتخابشده تسلط کافی بر مسأله پژوهش داشته و بتوانند دیدگاههای تخصصی و کاربردی در مصاحبهها ارائه دهند. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 14 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود.
یافتهها: در تحلیل یافتههای تحقیق در مورد طراحی الگوی پستمدرن مسیر شغلی در سازمانهای ورزشی، مشخص شد که عوامل متعددی بر تدوین این الگو تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل شبکهسازی و کارآموزی، مهارتهای تخصصی، استقلال در طراحی شغل، ادغام فناوری، انعطافپذیری شغلی، پیشرفت حرفهای مداوم، استفاده از تجربیات شخصی، تطبیق ویژگیهای فردی با ویژگیهای شغلی و رشد پایدار مسیر شغلی میباشند.
بحث و نتیجه گیری: سازمانهای ورزشی باید با ایجاد فرهنگ منعطف و حمایت از نوآوری، بر توانمندسازی کارکنان از طریق یادگیری مداوم و تقویت ارتباطات حرفهای تمرکز کنند تا رشد استراتژیک و پایداری سازمان تضمین شود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
علی افروزه؛ فرزانه مجیدی؛ محمد همتی نژاد
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانش-آموز داری ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر در مدارس بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی است. مشارکتکنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکتکنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانش-آموز داری معلولیت جسمانی داشتهاند تا اطمینان حاصل شود تا شرکتکنندگان به صورت مستیم در اجرای ورزش فراگیر درگیر بوده و تجربه مناسبی در این حوزه دارند. در نهایت ۱۲ معلم تربیت بدنی به عنوان نمونه تحقیق حاضر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که به صورت تلفنی انجام شد. با توجه به مزایای تحلیل تم مانند انعطافپذیری، توانایی خلاصهسازی تعداد زیاد داده، توانایی در تحلیل و توسعه دادههای سیاستگذاری، محققان برای تحلیل دادهها از تحلیل تم استفاده کردند.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد چالشهای اجرای تربیت بدنی فراگیر شامل شامل ویژگیهای فردی، فقدان آمادگی علمی و حرفهای معلمان، ماهیت رقابتی ورزش، فقدان محیط و تجهیزات مناسب، سطوح متفاوت یادگیری، فقدان محیط حمایتی، فقدان برنامهریزی آموزشی هستند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد در بعد کلان سیاستگذاری، توجه چندانی به تربیت بدنی فراگیر در مدارس وجود ندارد. همچنین علیرغم وجود دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت نیروی تخصصی، سرفصلهای مناسب تربیت بدنی فراگیر نه در پیش از خدمت و نه حین خدمت طراحی نشده است. بنابراین لزوم ارتقا دانشی و حرفهای معلمان تربیت بدنی برای اجرای موفق تربیت بدنی فراگیر توصیه میشود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حکیمه متفکری؛ نجف آقائی؛ فریبا عسکریان؛ محمدحسن پیمان فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی کشور پرداخته است.
روششناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپهای ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه جایگاه سرمایه انسانی و کیفیت آموزش در اکوسیستم استارتآپهای ورزشی کشور پرداخته است.
روششناسی: ماهیت تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتآپهای ورزشی از بنیانگذاران استارتآپهای ورزشی، مدیران پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. سپس دادهها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد محتوا و سیاستهای آموزشی و پژوهشی مناسب و بهبود کیفیت سرمایه انسانی از طریق دانش و مهارتهای مورد نیاز کسب و کارهای استارتآپی، بهبود قابلیتهای کارآفرینی و ویژگیهای شناختی کارآفرینان، مدیریت چابک و پویا و قابلیت تیمسازی، بر اکوسیستم استارتآپهای ورزشی تاثیر دارد.
نتیجهگیری: اینگونه به نظر میرسد که فضای حاکم بر مدارس و دانشگاههای ما برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت-های کارآفرینانه و استارتآپی چندان مناسب نیست. بنابراین بازنگری در دروس ارائه شده در مدارس و دانشگاهها میتواند گامی مهم در راستای ارتقاء اکوسیستم باشد. از طرفی دولت موظف است سیاستهای لازم را در جهت حفظ نیروی جوان و تحصیل کرده به خصوص مهندسان و نخبگان کشور اتخاذ کند تا از روند غیرمعقول فرار مغزها بکاهد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کریمی؛ ناهید قوی پنجه؛ نرگس حیدریان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از فناوریهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حمیدرضا قزلسفلو؛ ناصر بای
چکیده
هدف: مدیران اخلاقی تأثیر بهسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان خود ایفا میکنند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر مطالعه تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی بر اساس نقش واسطهای مالکیت روانشناختی بود.
روششناسی: این تحقیق با استفاده از روش پژوهش پیمایشی اجرا ...
بیشتر
هدف: مدیران اخلاقی تأثیر بهسزایی در عملیاتی کردن بهینه برنامههای آموزشی مدارس و دستیابی به اهداف آموزشی سازمان خود ایفا میکنند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر مطالعه تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس در تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی بر اساس نقش واسطهای مالکیت روانشناختی بود.
روششناسی: این تحقیق با استفاده از روش پژوهش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود (686 معلم) که از بین آنها تعداد 247 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، مالکیت روانشناختی آوی و همکاران (2008) و تسهیم دانش پارک و لی (2013) بود که روایی این پرسشنامهها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی بررسی شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی تأیید گردید. تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران مدارس اثر مستقیم و معنیداری بر مالکیت روانشناختی و تسهیم دانش معلمان تربیتبدنی دارد؛ همچنین نقش مستقیم و معنیدار متغیر میانجی مالکیت روانشناختی در رابطه با اثرگذاری رهبری اخلاقی مدیران بر تسهیم دانش تأیید گردید.
نتیجهگیری: بنابراین به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور پیشنهاد میشود که با به کارگیری مدیران متعهد به مشخصات اخلاقی علاوه بر اینکه بستر لازم برای دانشافزایی معلمان از طریق تسهیم دانش را فراهم مینمایند، میتوانند با توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی فضای تعاملی داوطلبانهای را در راستای بهینهسازی برنامههای آموزشی و موفقیت دانشآموزان فراهم نمایند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مصطفی ملائی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع دادهها به صورت هدفمند انتخاب شد (18 نفر). از مصاحبههای اکتشافی، مبتنی بر روش داده بنیاد و با رویکرد گلیزر، جهت استخراج مولفهها و چارچوببندی آنها استفاده شد. بخش کمی توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تعیین روابط بین مولفهها از روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری استفاده شد.یافتهها: براساس یافتهها در بخش کیفی، موانع موجود در قالب 33 کد، 6 مفهوم و 5 مقوله بر اساس کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در سه سطح عوامل کلان، میانی و فردی دستهبندی شدند. در بخش کمی براساس تحلیل میک مک موانع فردی به عنوان متغیر وابسته در پایینترین سطح، موانع حقوقی، قانونی، نظارتی به عنوان متغیر مستقل در بالاترین سطح و سایر موانع به عنوان متغیر خودمختار در سطوح میانی سطحبندی شدند.نتیجهگیری: موانع حقوقی و قانونی بر سایر موانع اثرگذار و موانع فردی بهعنوان متغیر تاثیرپذیر هستند. در نهایت برای رفع موانع موجود در مرحله نخبگی نیاز به توجه همهجانبه با یک رویکرد نظاممند به عوامل فردی، میانی و کلان است؛ همچنین جهت اینکه بازیکنان فوتبال بتوانند این مسیر را با موفقیت طی کنند، نیازمند به حداقل رساندن این چالشها در سطوح مختلف فردی، میانی و کلان هستند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
صفا مسلم هلیل؛ میرحسن سید عامری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل ار تباطی مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.
روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش کشورعراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارتهای کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی کلی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 884/0، 919/0 و 893/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین عدالت سازمانی و رفتار شهروند سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی دارد.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان اظهار کرد، هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوههای مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا میکند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد، لذا با پیادهسازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق میتواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ملیحه اسلامی؛ شهاب بهرامی؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید دانشگاههای دولتی و غیر دولتی)، کارشناسان و مدیران (حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته و مدیران کل استانها) و معلمان تربیتبدنی (سرآمد سرگروههای آموزشی، سرآمد معلمان شاغل و بازنشسته) بودند. انتخاب نمونه در بخش تحلیل محتوای اسناد تحولی به صورت تمام شمار هدفمند و در بخش خبرگان به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 تحلیل شد. اعتباربخشی (روایی و پایایی) پژوهش بهصورت همسوسازی شامل چند روش (تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه)، چند منبع ( استاد، مدیر، کارشناس، معلم و غیره) و چند بررسیکننده (دو کدگذار) صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 8 مضمون فراگیر، 29 مضمون سازمان یافته و 115 مضمون پایه به دست آمد. دانش یاددهی ـ یادگیری تربیتبدنی، دانش فناوری، دانش ساختاری، دانش پژوهشی، دانش تخصصی، دانش حرفهای و اسناد تحولی از مهمترین مضامینی هستند که بایستی در آموزشهای معلمان تربیتبدنی مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: به متولیان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، مبتنی بر نیازهای احصا شده در این تحقیق، اهداف و سرفصلهای آموزشی معلمان تربیتبدنی را تغییر دهند؛ همچنین پیشنهاد میشود، دانشگاه فرهنگیان نیز مبتنی بر این نیازها، سرفصلهای برنامههای درسی رشته "دبیری تربیتبدنی" را مورد بازنگری قرار دهد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
نازمحمد واحدی؛ ناصر بای؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه اثرمهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
روششناسی: این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیلدهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیرشدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران (هان، 2016) و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد، پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
یافتهها: نتایج مشخص نمود، مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیرشدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیرشدن آنها در شغل خود شوند؛ بنابراین قرار دادن برنامههای مرتبط با مربیگری در برنامههای توسعه مدیریت منابع انسانی ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فاطمه ربیعی؛ محمد صادق افروزه؛ حمید رضا صفری جعفرلو
چکیده
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول ...
بیشتر
هدف: امروزه حضور داوطلبان در ورزش توانسته فواید بیشمار فرهنگی و اقتصادی را نصیب این بخش نماید؛ هدف این تحقیق بررسی رابطه نوستالژی با حضور بیشتر داوطلبان در رویدادهای ورزشی میباشد.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به روش میدانی انجام گرفتهاست. جامعه متشکل از تمامی داوطلبان در رویدادهای ورزشی است که با استفاده از جدول مورگان 312 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار PLS3 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای نوستالژی هیتای چو (2014)، تعلقاجتماعی بیدل و محمودزاده (2011) و رفاهذهنی برهانی و هادیزادهمقدم (2015) بود که روایی همگرا و واگرای آن توسط نرمافزار تایید شد؛ همچنین پایایی ترکیبی آن مورد تایید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین نوستالژی با تعلق اجتماعی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 543/9؛ ضریب مسیر 572/0 وجود دارد. رابطه معنیداری نیز بین نوستالژی با رفاهذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 558/5، ضریب مسیر 386/0 بدست آمد. رابطه تعلق اجتماعی با رفاه ذهنی با توجه به آماره معناداری t-value برابر 843/5، ضریب مسیر برابر 386/0 تائید شد. همچنین تعلق اجتماعی میانجی مناسبی در رابطه نوستالژی با رفاهذهنی میباشد.نتیجهگیری: رضایت کلی داوطلبان تأثیر مثبتی بر قصد داوطلبانه آینده، انتشار کلمات مثبت در مورد داوطلبی رویدادهای ورزشی به دیگران دارد. در نتیجه، پیشنهاد میگردد مدیران رویدادهای ورزشی یک محیط کاری بهینه طراحی کنند که بتواند نیازهای روانی داوطلبان را برآورده کند و شیوههای مدیریت داوطلبانه را برای افزایش پایداری رویدادهای بزرگ بهبود بخشد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمدامین صیادی؛ نگین احمدی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصها و راهکارهای توانمندساز آموزشی در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و به روش کیفی براساس رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا، نواب رؤسا، دبیران و مسـئولین کمیته آموزش در هیئتهای ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصها و راهکارهای توانمندساز آموزشی در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و به روش کیفی براساس رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا، نواب رؤسا، دبیران و مسـئولین کمیته آموزش در هیئتهای ورزشی استان آذربایجانغربی به تعداد 215 نفر بودند. نمونهگیری به روش گلولهبرفی با شیوه اشباع نظری بود و کلاً 18 مصاحبه قابل تأمل و مفید انجام گرفت. ابزار مورد استفاده نیز مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. برای بررسی روایی تحقیق از روش اعتباریابی پاسخدهنده استفاده شد. بعد از مطابقت مضمونهای اصلی و فرعی با الگوی مفهومی بهدست آمده از پیشینه و چارچوب مفهومی تحقیق، برای بررسی پایایی تحقیق نیز سازگاری درونی نتایج تحقیق با دادههای گردآوری شده توسط افراد گروه کانون مرکزی تأیید شد. در نهایت الگوی تماتیک نهایی تحقیق با بررسی و اظهار نظر افراد گروه کانون مرکزی تحقیق ارائه شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین متغیرهای پیشبین تحقیق در قالب سه حوزه توانمندسازی تخصصی، ساختاری و روانشناختی و شامل شاخصهای امکانات، دانش، مهارت، ویژگی شخصیتی-نگرشی و اخلاق حرفهای بودند. نتیجهگیری: برای رسیدن به توسعه کیفی عملکرد و خدمات مطلوب در هیأتهای ورزشی استان آذربایجانغربی، باید به طور مؤثری زمینه اجرای راهکارهای علمی و عملی تحقیق حاضر برای توانمندسازی آموزشی اقدام شود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حسین فریدنیا؛ محمد حسین قربانی؛ لعیا هاتفی افشار
چکیده
هدف: امروزه یکی از مهمترین راهبردهای سازمانها، اتخاذ روشهایی برای پرورش نیروی انسانی است، در همین راستا هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توانمندسازی مدیران وزارت ورزش و جوانان با رویکرد جانشینپروری بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از مهمترین راهبردهای سازمانها، اتخاذ روشهایی برای پرورش نیروی انسانی است، در همین راستا هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توانمندسازی مدیران وزارت ورزش و جوانان با رویکرد جانشینپروری بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل اساتید هیئت علمی، مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود که تعداد 16 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. کلیه دادهها با استفاده از نرم افزار مکسکیودیای نسخه 2018 کدگذاری گردیدند.
یافتهها: در الگوی نهایی تحقیق که براساس کدگذاری و تحلیل دادهها شکل گرفت، 6 مقوله اصلی در حوزه شرایط علّی (اهمیت توسعه منابع انسانی در ورزش، اهمیت جایگزینی، گستردگی تعاملات ورزشی، بهرهگیری از مدیریت نوین در صنعت ورزش، چابک نمودن امور و اهمیت شایسته سالاری در ورزش)، 5 مورد در رابطه با راهبردهای توسعه توانمندسازی (تدوین برنامه جامع، نظارت سختگیرانه، تناسب شغل و شاغل، مبنا قراردادن کشورهای پیشرو و انگیزش و تشویق)، 4 مورد عوامل مداخلهگر (فشارهای بیرونی، عدم درک اهمیت جانشینپروری، نبود شایسته سالاری و نبود برنامهریزی استراتژیک)، 3 مورد زمینه های موجود (الزامات قانونی، پتانسیل نیروی انسانی و اقبال عناصر داخلی در وزارت ورزش)، سبب ایجاد 5 پیامد مثبت (افزایش بهرهوری، افزایش رضایت کارکنان، ارتقاء دانش، جانشینپروری برای وزارت ورزش و بهبود عملکرد) برای وزارت ورزش و جوانان را دارد که درصدد توانمندسازی مدیران خویش با رویکرد جانشین پروری میباشند.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد، سازمانها به منظور رشد و ارتقاء خویش در محیطی که تنها پدیده ثابت آن تغییر و دگرگونی است بایستی در کشف و پرورش استعدادهای سازمان خود کوششی مضاعف به عمل آورند و مدیریت جانشینپروری و توانمندسازی منابع انسانی یکی از مهمترین ابزارهایی است که در کشف و پرورش استعدادهای نهفته سازمان مورد استفاده قرارمیگیرد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد باشکوه اجیرلو؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف طراحی مدل شبیه سازی توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه، مدیران، معاونان و نیز کارشناسان خبره اداره کل ورزش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف طراحی مدل شبیه سازی توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه، مدیران، معاونان و نیز کارشناسان خبره اداره کل ورزش و جوانان استان یزد و در بخش کمی شامل اساتید دانشگاه بود. در بخش کیفی نمونه گیری با روش گلوله برفی (به علت گسترده بودن خبرگان) تا دستیابی به اشباع نظری و در بخش کمی به شیوه قضاوتی انجام شد. ابزار اندازه گیری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. در این پژوهش جهت ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ، روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺳﭙﺲ ﻣﺪل رواﺑﻂ ﺑﻪ روش دﯾﻤﺘﻞ آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ و در نهایت ﻣﺪل توسعه بهره وری منابع انسانی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪل سازی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎن شبیه سازی گردید.یافته ها: تحلیل داده ها، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ شناسایی 50 کد اولیه، 12 مضمون فرعی و 3 مضمون اﺻﻠﯽ (سازمانی، محیطی و شغلی) شد که عامل سازمانی به عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و همچنین ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪ ﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮآورد ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از آینده توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اراﺋﻪ دهد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، مدیران ورزشی باید شرایط محیطی، شغلی و سازمانی را فراهم کنند که نقش بهسزایی در توسعه بهره وری منابع انسانی در سازمان های ورزشی دارند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فرزاد کوهیان افضلی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده شد. هجده کارشناس مجرب در این پژوهش مشارکت نمودند که در گذشته و زمان انجام پژوهش، سابقه فعالیت و آموزش مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی داشتند.
یافتهها: سه مضمون اصلی سطح بالا شامل «پیشنیازها»، «مهارتهای انسانی» و «اخلاقمداری» شناسایی شد. پیشنیازها، داشتن پیشینه مرتبط با رشته ورزشی مربوطه، علاقه و سن بودند. برقراری ارتباط مؤثر با افراد، توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی ورزشکارها و درک متقابل و مناسب از ورزشکاران، مضامین شناساییشده بهعنوان مهارتهای انسانی بودند. مضامین فرعی اخلاقمداری عبارت بودند از، رعایت اخلاقیات، الگو بودن، نداشتن سوابق غیراخلاقی، کمک به توسعه اخلاقیات ورزشکاران، متعهد و قابلاعتماد بودن و داشتن فلسفه مربیگری.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند، با لحاظ کردن معیارهای پیشنهادی، انتخابهای اولیه علاقهمندان ورود به برنامههای رسمی آموزش مربیان ورزشی ویرایش شود تا چهبسا مربیانی باکیفیتتر و با ظرفیتهای بالاتر برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران پرورش یابد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد کشتی دار؛ فریبرز رمضانی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ زهراسادات میرزازاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید.
یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
هادی تقی زده؛ ناصر بای؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)، ایمنی روانشناختی ادموندسن و لی (2014) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) جهت گردآوری دادههای پژوهش استفاده شدند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار بین رهبری معنوی و ایمنی روانشناختی بود (792/0=β، 680/35=t). همچنین بین رهبری معنوی و رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده گردید (315/0=β، 913/4=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی کارشناسان وجود دارد (552/0=β، 393/9=t). در نهایت نتایج نشان داد رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی، مثبت و معنیداری میباشد (581/0=β، 055/9=t). نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد استفاده مدیران از شیوه رهبری معنوی میتواند موجب افزایش ادراک ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش گردد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
عاطفه خدابخشی؛ زین العابدین فلاح؛ امیر منتظری؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 51 گویه شناسایی شده بهعنوان سازه مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس در نه مؤلفه شامل سیاستها و خط و مشی، برنامهریزی چندفرهنگی، توانمندسازی منابع انسانی، آموزش، انگیزش دانشآموزان، برنامهریزی درسی، آگاهی فرهنگی، مقابله با نژادپرستی و غنیسازی فرهنگی کلاس تربیتبدنی دستهبندی شدند که در مجموع 69/80 درصد از واریانس سازه را تبیین نمودند. آزمون مدل پژوهش نشان داد شاخصهای کلی برازش مدل اندازهگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد عوامل "برنامهریزی چندفرهنگی "،"برنامهریزی درسی " و "توانمندسازی منابع انسانی " و " آموزش " بیشترین تأثیر را بر استقرار مدیریت چندفرهنگی تربیت بدنی دارند.نتیجهگیری: متصدیان برنامهریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی و کلاس تربیتبدنی در راستای سیاستهای کلان آموزشوپرورش داشته و بهمنظور توانمندسازی معلمان به آموزشهای ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آمادهسازی معلمان توجه بیشتر داشته باشند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
لیلا نجفی جویباری؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: هدف کلی تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، کلیه معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان، رئیسو نواب رئیس فدراسیونهای ورزشی، اساتید دانشگاهها، مدیران کل، معاونان و نیز کارشناسان خبره ورزش ادارات ورزش و جوانان استانها و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف کلی تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، کلیه معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان، رئیسو نواب رئیس فدراسیونهای ورزشی، اساتید دانشگاهها، مدیران کل، معاونان و نیز کارشناسان خبره ورزش ادارات ورزش و جوانان استانها و در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارشناسان معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان و مدیران فدراسیونهای ورزشی و ورزشهای همگانی و کارشناسان کمیتههای همگانی بود. در بخش کیفی نمونهگیری با روش گلولهبرفی (به علت گسترده بودن خبرگان) تا دستیابی به اشباع نظری انجام شد و در بخش کمی نیز حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. در بخش آمار استنباطی بهمنظور شناسایی و تبیین عوامل مؤثر و طراحی الگوی کیفی از نظریه دادهبنیاد با رویکرد گلیزری و نیز بهمنظور طراحی الگوی ساختاری ـ تفسیری از ماتریس خودتعاملی و تحلیل میکمک استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، نگرش عاطفی و هنجارهای فردی از عوامل نفوذی مشارکت افراد در ورزش همگانی مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده بوده و با تأثیرگذاری بر کنترل درونی درک شده و کنترل بیرونی درک شده منجر به رفتار فردی و گروهی میشود.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تصمیمگیرندگان حوزه توسعه ورزش همگانی ضمن بهرهگیری از مشاوره روانشناسان اجتماعی، راهکارهای تحریک و استفاده از نگرش عاطفی و هنجارهای فردی را بررسی نموده و از مدل بهدستآمده در راستای افزایش مشارکت مردم در برنامههای ورزشی استفاده نمایند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
داوود میقانی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودو با محوریت یکسانسازی آموزش میباشد. رویکرد این تحقیق کیفی و ازلحاظ استراتژی در زمره تحقیقات پدیدارشناسانه میباشد. هدف پژوهش کاربردی و با ماهیتی توسعهای- اکتشافی است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودو با محوریت یکسانسازی آموزش میباشد. رویکرد این تحقیق کیفی و ازلحاظ استراتژی در زمره تحقیقات پدیدارشناسانه میباشد. هدف پژوهش کاربردی و با ماهیتی توسعهای- اکتشافی است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و خبرگان حوزه جودو بودند که بهصورت هدفمند 20 نفر بهعنوان نمونه آماری بخش کیفی در نظر گرفته شدند. روش گردآوری اطلاعات به شکل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبهها در بخش کیفی تحقیق با استفاده از پایایی باز آمون مورد تائید قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد در بخش عوامل مؤثر بر توانمندسازی با محوریت یکسانسازی آموزش در مربیان و داوران جودوی ایران، مجموعاً 120 گزاره اولیه از مجموع 20 مصاحبه استخراج گردید که در نهایت 85 گزاره اولیه با فراوانی 503 بهعنوان شاخصها و کدهای اثر گزار بر توانمندسازی مربیان و داوران جودوی ایران با محوریت یکسانسازی آموزش احصاء گردید. در این میان 3 مقولۀ اصلی (منابع انسانی یکپارچه و واحد، اقدامات سازمانی استاندارد، کارکردها وظایف آموزشی) و 7 مقوله فرعی و 17 مفهوم بهعنوان مفاهیم و مقولات مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودوی ایران در قالب کدهای انتزاعیتر دستهبندی شد.نتیجه گیری: کمیته آموزش فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران نیز بهنوبه خود با ارتقای وضعیت اقدامات سازمانی استاندارد و کارکردها وظایف آموزشی، نقش کلیدی و مهمی در برنامههای توانمندسازی مربیان و مدرسان این رشته ورزشی ایفا نماید.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مریم فربد؛ علی محمد صفانیا؛ محمد رضا برومند؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغالتحصیلان علوم ورزشی و ارائه آن به صورت یک چارچوب مفهومی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اساتید، فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و صاحبنظران مرتبط با اشتغال در ورزش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغالتحصیلان علوم ورزشی و ارائه آن به صورت یک چارچوب مفهومی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اساتید، فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و صاحبنظران مرتبط با اشتغال در ورزش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls برآورد، و با روش قضاوتی نمونهگیری انتخاب شد (167 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه مستخرج از مرحله کیفی نظامند بود. روایی ابزار از نظر متخصصان (روایی محتوایی) و شاخصهای برازش مدل (پایایی و روایی سازه) مورد بررسی و تایید قرارگرفت. یافتهها: سطوح مدل به صورت توالی سطح محیطی و اکوسیستمی شامل دو منظر رویکردهای آموزشی و روندهای بازار(نقش پیشایندی و زمینه ای) به سطح ساختاری و سیستمی شامل سه منظر قابلیتهای علوم ورزشی، ظرفیتهای ورزش و چالشهای اشتغال (نقش فرآیندی) و سپس به سوی سطح کارکردی و توسعهای شامل راهبردهای اشتغال و پیامدها (نقش پیامدی)است. ازمنظر چند سطحی بودن نیز عوامل کلان و خرد و عوامل فردی _سازمانی _ نهادی شناسایی شدند براساس نتایج تحلیل عاملی و مدلهای اندازهگیری، ابعاد متغیرهای مدل به طور معنیداری تبیین کننده بودند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که روابط بین متغیرهای مدل معنیدار است. شاخصهای برازش نیز در سطح مطلوبی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجهگیری: براساس مدل پژوهش میتوان گفت که اشتغال فارغالتحصیلان فرآیندی سیستماتیک و چندسطحی است
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
جواد کیانی؛ محمدرضا مرادی؛ مهرداد حاجی حسنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده مربیان والیبال انجام شد.روش شناسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان والیبال مرد استان چهارمحال و بختیاری بودند، برای انتخاب نمونه پژوهش، ۳۰ نفر از مربیان فعال والیبال ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده مربیان والیبال انجام شد.روش شناسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مربیان والیبال مرد استان چهارمحال و بختیاری بودند، برای انتخاب نمونه پژوهش، ۳۰ نفر از مربیان فعال والیبال استان که دارای کارت مربیگری درجه دو به بالا بودند و به طور فعال مشغول به کار مربیگری بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه قرار گرفتند (۱۵ نفر تجربی و ۱۵ نفر گواه). گروه تجربی تحت مداخله آموزش گروهی تابآوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت هشت جلسه ۹۰ دقیقه ای قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) و پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن (۱۹۸۳) برای جمعآوری داده ها استفاده شد. روایی ابزار توسط 10 نفر از اساتید خبره دانشگاهی و پایایی آن باروش آلفای کرونباخ تأیید گردید برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تأثیر معناداری بر میزان استرس ادراک شده (001/0=p، 25/30=F) و بهزیستی روانشناختی (001/0=p، 94/30=F) مربیان والیبال داشته است.نتیجهگیری: گنجاندن آموزش تابآوری در برنامه های آموزشی مربیان والیبال در کاهش استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی آنان می تواند موثر باشد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد علی نودهی؛ طیبه یانپی
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روششناسی: بر اساس هدف کاربردی؛ در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل، خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی بودند. نمونه پژوهش20 نفر شامل؛ مسئولین پارک علم و فناوری، اساتید علمی دانشکده تربیتبدنی، ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل پارادایمی عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی بود. روششناسی: بر اساس هدف کاربردی؛ در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل، خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی بودند. نمونه پژوهش20 نفر شامل؛ مسئولین پارک علم و فناوری، اساتید علمی دانشکده تربیتبدنی، دانشجویان تربیتبدنی، دانشجویان دکتری تربیتبدنی و کارآفرین ورزشی، مدرس کسبوکار و عضو هیئت ارزیاب راهبردی شغلی، کارآفرین در صنعت ورزش، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی، مسئولین اداره کل ورزش و جوانان و مدرس و مشاوره کارآفرینی تشکیل دادند. نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید و تا رسیدن به اشباع انجام و بعدازآن مصاحبه متوقف شد. در مرحله بعد کدهای استخراجشده در شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبری و پیامدها جاگذاری شده و با استفاده از کدگذاری انتخابی ارتباط بین عوامل انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد، از طریق کدگذاری 128 مفهوم به دست آمد. که با طبقهبندی این مفاهیم 31 مقوله شکل گرفت. در عوامل علی (4 مقوله)، در عوامل زمینهای (7 مقوله) در عوامل مداخلهگر (7 مقوله)، در عوامل راهبردها و اقدامات ( 6 مقوله و در پیامد و نتایج (6 مقوله) به دست آمد.نتیجهگیری: با توجه اهمیت عملیاتی کردن کارآفرینی در بین دانشجویان تربیتبدنی پیشنهاد میشود دورههایی برای افزایش سطح کارآفرینی و آگاهی دانشجویان تربیتبدنی از کسبوکارهای حوزه ورزش ارائه دهند تا با شناخت کافی از شرایط صنعت ورزش بتوانند تفکرات کارآفرینانه خود را عملیاتی کنند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد جواد ضیااسطلخ زیر؛ رحیم رمضانی نژاد؛ حمیدرضا گوهر رستمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی محیط توسعه استعداد در فوتبال بر اساس مدل ATDE است. این تحقیق، از نظر نوع، توصیفی _ پیمایشی؛ از نظر روش، میدانی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه صاحبنظران لیگ دسته یک فوتبال، لیگهای استانی و تیمهای پایه (با حداقل 5 سال سابقه) و روش نمونهگیری از نوع غیر تصادفی و هدفمند بود. نمونه آماری بر مبنای قاعده اول بارکلای و همکاران (1996) به تعداد 10 برابر شاخصهای بُعد خانواده که دارای بیشترین شاخص در میان ابعاد مدل اندازهگیری بود، معادل حداقل 100 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق با استفاده از ابعاد اصلی مدل هنریکسن و همکاران (2010) و گوهررستمی و همکاران (2017) و گویههای آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای و میدانی طبق طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد؛ همچنین روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی صوری توسط 16 صاحبنظر و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0/75تأیید شد.نتایج نشان داد در بین عوامل مؤثر بر محیط توسعه استعدادهای رشته فوتبال عامل رشد استعداد (3/78)، بروز استعداد (3/57) و حمایت از استعداد (3/34) بیشترین اولویت را داشتند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد در عامل رشد استعداد، مربیان (0/94)؛ در عامل بروز استعداد، خانواده (0/91) و در عامل حمایت از استعداد، کارشناسان (0/92) بیشترین تأثیر را در تبیین توسعه استعدادهای فوتبال داشتند.بر اساس یافتهها، باشگاه باید جهت فراهمسازی بسترهای موردنیاز برای توسعه استعدادهای فوتبال، تمرکز بیشتری روی عامل رشد استعداد (مرحله دوم فرایند استعدادیابی) نسبت به دو عامل دیگر داشته باشد.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
بهنام زایرهوجقان؛ سید محمد کاشف؛ مرتضی فتاح پور مرندی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان بوده و از روش نمونهگیری غیر احتمالی و نمونهگیری گلولهبرفی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از متخصصان و صاحب نظران مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری دارای 9 مقوله و 96 مفهوم است. همچنین شرایط علی دارای 20 مفهوم، شرایط مداخله گر دارای 15 مفهوم، شرایط زمینه ای دارای 10 مفهوم، پدیده راهبردی 9 مفهوم و 13 مفهوم برای پیامد این الگو شناسایی شد. نتیجه گیری: استفاده از الگوی مدیریت استعداد می تواند با مدیریت بهتر منابع انسانی یک مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد نماید. پیامدهای بسیار مهمی که استفاده از این الگو برای سازمان در آینده بوجود میآورد بسیار ارزشمند و برای موفقیت سازمان بسیار ضروری است.